Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar kan je heel goed sla neerzetten bijvoorbeeld. Of een komkommerplant.

Knoflook schijnt het niet zo goed te doen in combinatie met erwten... vraag me af of dat dan ook geld voor boontjes? Anders is het een mooie ruimte voor een aantal struikbonenplantjes.

Geplaatst:

De oogst periode van knoflook geplant eind oktober, is dat junie? Of mogelijk nog later?

Ik had gelezen om te wachten tot het loof geheel bruin werd, klopt dit?

Geplaatst:

Weer eentje geoogst voor het loof (de stengel):

2016052118035632431463900390.jpg

Helaas veel roest. Ik spuit met wat baking soda, maar of dat helpt?

De teentjes beginnen te groeien, ze zijn nog wel vrij smakeloos. De stengel smaakt heerlijk:

2016052118070771601463900376.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hoe erg is de mate van roest op de plant van vorig bericht? Is het erg omdat de plant geoogst is voor het blad en de stengel? Of belemmert de roest ook de vorming van tenen? Bij mij zijn ook de onderste bladeren wat aangetast, maar bovenin niet. En de stengels zijn wel gewoon lekker dik.

Geplaatst:

De roest zorgt ervoor dat het groen afsterft en dat belemmert de groei van de bollen.

Dus het zorgt ervoor dat je de knoflook eerder moet oogsten en dat de bollen dan waarschijnlijk kleiner zijn als in een jaar zonder roest.

Aangetast blad lijkt ook eerder vatbaar voor andere schimmels, bijvoorbeeld ie zwarte (geen idee hoe die heet) en die trekt uiteindelijk ook door naar de bollen waardoor die wegschimmelen in de aarde of later tijdens het drogen of bewaren.

Henk...

Je zou ook nog kunnen bestuiven met Lavameel...

Je zou opgelost/verdund bitterzout kunnen sproeien ter versterking. (elke 2 weken)

Je zou Wei kunnen sproeien... dat zou ook schimmelontmoedigend moeten werken. (ff kaasje maken en dan heb je gelijk genoeg wei over, kan je ook invriezen tot je het nodig hebt)

Beetje afwisselen en hopen dat het ontwikkeling van de roest afremt.

Geplaatst:

hier gaan de knofloken ook aan de bloei, verder zien ze er prima uit, vooral de olifantenkanjers van Jet

bloei verwijderen maar?

en die van de olifanten ook? of laten gaan en later weer planten?

Geplaatst:

Niet geschoten is altijd mis. Ik heb vorig jaar ook in het voorjaar gepoot, zal begin mei geweest zijn. Ik heb er nog mooie bollen van geoogst.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Receptje voor de bloemstengels:

Trek de bloemstengels uit de plant en was ze. Verwijder het bloemgedeelte en doe de stengels in de keukenmachine ( of hak ze zelf handmatig heel fijn). Voeg olijfolie, en zout toe, en voila, prachtige knoflook-pesto ( maar dan zonder de pijnboompitten)

De smaak is geweldig! Ik heb het prutje in ijsklontjesbakjes ( nu bij de action in de aanbieding voor 59 cent per bakje) ingevroren, en toen ze bevroren waren uit de bakjes gehaald en in een diepvries zak. Zo heb ik een pracht voorraad en kan ik zo een blokje bij de pastasaus of in de soep gooien.

Laten ontdooien en op een stokbroodje smeren kan ook

Geplaatst:

Oeh... dat zou ik eigenlijk wel jammer vinden van die heerlijke bloemstengels.

Insmeren met olijfolie en heel even op de grillplaat (oid) maakt het een delicatesse.

Geplaatst:
Oeh... dat zou ik eigenlijk wel jammer vinden van die heerlijke bloemstengels.

Insmeren met olijfolie en heel even op de grillplaat (oid) maakt het een delicatesse.

Waarom zonde? Ik had er 400, nu kan ik er langer plezier van hebben!

Geplaatst:

Om dat ik die stengels verrukkelijk vind en het dus jammer vind om ze fijn te malen.

Maar met 400 van die stengels kun je natuurlijk wel alle kanten op, daar kun je niet tegenop eten.

Geplaatst:
Verwijder het bloemgedeelte

Moet dat? Kun je ze niet 'met huid en haar' opeten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@speets de bloem vd knoflook is wel heel mooi, maar eetbaar? Ik lees mee of iemand daar wat zinnigs over kan zeggen

Geplaatst:
Ja hartstikke eetbaar... jong als ie nog in de knop zit, maar ook bloeiend over de salade oid.

Ik blij dat ik de knoppen nog niet heb weggegooid

Geplaatst:
Ik ben enorm blij! Er zit (nog) geen roest op m'n knoflook.

Hier ook nog niet gelukkig. Vanmiddag ging ik even bij m'n schoonzus haar knoflook kijken, zo'n 300m verderop in de straat, daar is het bar en boos...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...