Enjoy! Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Mijn ervaring is dat de roze knoflook over het algemeen wat scherper is van smaak. Vooral in bijv. Soep vind ik dat prettig.
Enjoy! Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 [img-rotate=][/img-rotate]Van de stengels (bloem er tussenuit geknipt) heerlijke knoflookpesto gemaakt! De Thai green currysoep (met courgette) werd er verrukkelijk van!
suus76 Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Ha! Goed gedaan! Ik heb ook weer een nieuwe lading klaarliggen om te hakken en in te vriezen, ideaal! Gisteren nog een blokje door de kip sechuan heen gemikt, en eergisteren door de groentesoep. Echt heerlijk!
Itoero Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 @Enjoy! Wat doe je in de knoflookpesto? Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Dat is een recept van Suus, een paar pagina's terug. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Itoero Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 ok, dankuIk laat ze nog even groeien en dan maak ik er pesto mee. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Laat geplant, pas in november, maar dankzij de zachte winter Staan ze er mooi bij. De moestuin van Patrijs
Enjoy! Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Weet iemand waarom wij elkaar adviezeren om de bloeistengels te verwijderen terwijl ze het bij Eemlook niet lijken te doen?!http://www.vvvleusden.nl/event/knoflookkwekerij-eemlook-open-dag-4-juni
D_SDennis Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Ik ben ook wel benieuwd. Ik haal bloemknoppen er nooit uit terwijl ik dat bij uien wel doe. Volgens mij is het harde stengeltje wat in elke knoflookbol te vinden is, ook een bloemstengel geweest. Mogelijk is de bloei zelfs belangrijk voor het afrijpingsproces van de tenen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Erny Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Tja... ik vind ze lekker dus ik oogst ze. Anders gaan ze verloren. Eventueel zou het invloed kunnen hebben op de bolvorming als je de stengels laat staan maar daar heb ik nog geen vergelijkende tests van gezien.Dus... ik ga voor de lekker en daarom eet ik ze op.
RobO Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 (aangepast) Ik ben ook wel benieuwd. Ik haal bloemknoppen er nooit uit terwijl ik dat bij uien wel doe. Volgens mij is het harde stengeltje wat in elke knoflookbol te vinden is, ook een bloemstengel geweest. Mogelijk is de bloei zelfs belangrijk voor het afrijpingsproces van de tenen, maar zeker weten doe ik dat niet. volgens dit aardige verhaal maakt het niet uit voor de bol als je grond maar voldoende vruchtbaar is; ze adviseren daar wel niet te diep te planten en te mulchen met strodit jaar stonden de aardbeien en knofloken in rijen afwisselend, totnutoe gaat dat heel prima voor allebei en het teelt ook makkelijk vanwege het stro in de rijen de stengels na de oogst kunnen hard of zacht zijn afhankelijk van de soort wij plukken de jonge stengels ook omdat ze zo lekker wokkensoms eten we de bulbils omdat die nog lekkerder zijn, maar ja , veul werk om ze te pellen 5 juni 2016 aangepast door Gast
Erny Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Aseel: misschien heb je hier iets aan? foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html Over de bloemtoppen... Tuinbuur Fred heeft een heel veld vol knoflook met bloemstengels.Ik ga van de helft van het veld de stengels oogsten en van de andere helft niet.We zouden dan bij oogsttijd eventueel verschil moeten zien... of niet ... Ik ben benieuwd.
RobO Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 psknoflook wortelt van nature 70 cm diep en 40 cm breed.....
gerbiepiep Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Hier de knoflook maar geoogst aangezien de roest de pan uit vloog.Regen vochtig mist warmte, dan wilt het wel schijnbaar. Eind Oktober geplant en voor de eerste keer, niet teleurgesteld. Nu nog hopen dat ze smaken, ruiken doen ze best sterk! Ik heb ze onder de koude kraan schoongemaakt van grond, en hangen nog buiten te drogen.Wat zijn eigenlijk nu een beetje de bewaar adviezen, of beter gezegd de algemene gebruikte methoden voor het bewaren van knoflook. Is gewoon ophangen aan het blad in de schuur en pakken wat je nodig hebt iets?Â
RobO Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 ja, schoonmaken (anders heb je straks steeds zandjes bij het koken) goed drogen en bewaren, kan in de schuurje kunt er ook mooi mee vlechten als ze nog niet helemaal droog zijn
GTman Geplaatst: 5 juni 2016 Geplaatst: 5 juni 2016 De knoflook hier op het complex zit onder de roest helaas. Het begon bij de Levenvanhetland knofloken en langzaamaan door alle knoflookplanten heen. Aan het begin heb ik nog geprobeerd bladeren weg te halen, maar nu zijn ze al te ver aangetast.Bij ons in de achtertuin heb ik ook nog een veldje knoflook staan met allerlei soorten (Lautrec, rode Bio AH, Aldi, Siberian, Solo, enz). Deze zijn nog niet aangetast.  Zelf dacht ik ook te lezen dat de bloemstengels verwijderd moeten worden voor de groei, dus heb ik dat netjes bij alle 200 knofloken gedaan. Als je logisch nadenkt zou je zeggen dat er meer energie naar de bollen gaat als er geen bloei plaatsvindt. @Suus76: de lautrec knofloken staan er nog in, wel een beetje aangetast. Ze doen het erg goed!
henkg Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Roest, veel roest.Ik heb er drie voortijdig geoogst:Â De teentjes zijn nog niet echt klaar. Lijkt misschien zo, maar de vliezen om de teentjes zijn vrij dik, en de teen zelf is aan de kleine kant.De stengel is nog erg sappig. Ik laat ze nog maar even staan. Hopelijk onttrekt de bol nog veel uit de stengel, want de bol is het nageslacht, dat gaat voor alles (denk ik, geen referenties)Elke paar dagen ga ik er eentje oogsten, er staan er genoeg. Â Â Â Â Â 2025_teeltlijst (.xlsx) Â Â
Erny Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Helaas bij mij op de knoflook en oerprei ook de eerste roeststippeltjes geconstateerd.Dus vandaag gelijk met het Bakingsoda/water/scheutje oliemengsel gesproeid. Alle knoflook, uien, oerpei, sjalotten en bieslook. Hopelijk remt het de verdere roestvorming wat af.
suus76 Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 wegens extreme roest de knoflook gerooid vandaag. Wel knolletjes, maar klein. De olifantknoflook op hetzelfde perceel heeft echt nul roest, evenals de uien en prei. Echt heel gek.
D_SDennis Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Bij mij ook heel veel roest sommige rassen. Wat te doen? Laten staan of gaat het dan allemaal verloren? Bij mij zijn ze ook nog niet volgroeid.
GTman Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 @D_SDennis: Ik denk dat de keuze om de knofloken te laten staan verder afhangt van andere ui-achtige die je op de tuin hebt staan. Als je jonge uienplantjes of preiplantjes hebt staan dan zou ik aanraden om de knofloken met veel roest te rooien, dan heb je minder kans dat de andere ui-achtige aan worden getast. En al het loof wat helemaal verdroogd is en op de grond ligt moet je dan ook opruimen om zo veel mogelijk de roest sporen weg te krijgen van de tuin. Gisteren de eerste knofloken tussen de aardbeien weggehaald. Het zijn er nog niet zo veel aangezien dit eerste veldje aardbeien (+knoflook) onder plat glas staat (daarom nu al oogsten) en het niet veel aardbeienplanten zijn (om de 4 aardbeienplanten 1 knoflook). De andere 200 knoflookplanten staan buiten op een apart veld (speciale soorten) en tussen de aardbeien buiten (AH rode Spaanse knoflook). Dit zijn de eerste knofloken. Het zijn de rode Spaanse knofloken van de AH. Ik had nog nooit eerder knoflook in het najaar geplant om te oogsten in de zomer/voorjaar. Het eerste resultaat mag er zijn:Â
Tikketim Geplaatst: 7 juni 2016 Geplaatst: 7 juni 2016 Ik heb ook wat last van roest in de knoflook. Kan ik deze nog even laten staan of best wegnemen ?fototje : https://onedrive.live.com/redir?resid=F1521143E6B3DE06!343152&authkey=!ADV_YSqzHk98v14&v=3&ithint=photo%2cjpg Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Aanbevolen berichten