geedee Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 De olifantenknoflook valt tov vorig jaar ietwat tegen in omvang....hoe is dat bij jullie?
Richard74 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Ik zie in bovenstaande topic staan dat je knoflook het beste door wind en in schaduw kan laten drogen. Dat wordt lastig voor mij, ik heb alleen een kas, geen plek waar ze droog hangen en ook nog in de wind. Met andere woorden, als ik ze in de kas droog in plaats in schaduw/wind, wat is dan het gevolg? Minder lang houdbaar ofzo? Ik heb gisteren de eerste bol vers door de pastasaus gegooid, was top. Ik ben er nu al erg blij mee
speets Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Een kas is vaak vochtig.De wind zorgt ervoor dat ze sneller drogen. Bij te langzaam drogen kunnen ze gaan schimmelen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Richard74 Geplaatst: 4 juli 2016 Geplaatst: 4 juli 2016 Helder, bedankt. Ik ga dan toch maar op zoek naar een droge plek in de wind
Erny Geplaatst: 5 juli 2016 Geplaatst: 5 juli 2016 Daar liggen van L naar R: 1x Aji Gigante, Transsylvanian, Messidrome en Vallelado/Valverde En nu hangen ze eerst ff in het hok om te drogen... Een aantal knofloken waren gaan liggen... die bleken begonnen zijn met rotten. Dus vandaar dat ik al de Valverde en Vallelado geoogst heb, deze bleken het meest daar last van te hebben.En ook de Messidrome en de Transsylvanian hadden enkele aangetaste bollen.Deze zijn verder prima te eten maar ga ik niet bewaren dus gelijk gebruiken. Volgende keer haal ik de rest er denk ik maar uit, de aarde blijft maar nat en de knoflookbollen vinden dat niet fijn. Wel jammer, had ze er graag nog een maand ingelaten of tenminste nog een warme periode laten beleven. Dat was beter geweest.
Riraro Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Vandaag een paar rode uien geïnspecteerd, maar ze zijn nog bijna allemaal ongeveer even groot als de pootuien die begin maart de grond in zijn gegaan Vooral van de uien waarvan het loof de afgelopen week is verdord, was het formaat zeer teleurstellend, van 2 met nog groen loof was wel groei te zien. Zijn die kleintjes dan gewoon ziek geworden? Ze staan allemaal op hetzelfde stukje grond, hebben zover ik kan zeggen niet te droog en zeker niet te nat gestaan. Verder wel al vroeg erg veel geknakt loof tgv katten en een lompe herder, maar dat leek niet eerder effect te hebben.
Erny Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Euh... dit is het Knoflooktopic... Kan ook aan je bodemgesteldheid liggen, ev. bemesting. En geknakt loof is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor de bolgroei. Vorig jaar heeft mijn tuinbuuv L. mijn uien voor mij gepoot (ik had gebroken enkel). Op een Worteldag en ze heeft een laagje compost aan de aarde toegevoegd. Ik heb nog nooit zulke mooie gezonde grote rode uien gehad. Zelfs nú heb ik er nog een paar exemplaren van over die nog helemaal goed zijn. Andere jaren ook vaak kleine rode uien met korte bewaartijd.
Richard74 Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Nou, ze hangen hoor. Ik heb een redelijke plek kunnen vinden. Ze hangen er nu een drie dagen, maar hoe lang moeten ze nog? Ik heb in die andere topics er wel iets over gelezen maar begreep het niet echt. Of is het gewoon een week laten drogen en dan is het klaar?
Aluapje Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Tot de schachten ook droog zijn, volgens mij. Dan kun je ze ook makkelijker vlechten. Nu hebben ze nog de neiging om te breken als je ze wilt gaan vlechten Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
minie Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 vandaag ook een deel van de knoflook geoogst. ze stonden erg nat, ik was bang dat ze zouden gaan schimmelen of rotten.een aantal bollen hebben mij verrast. Daar zat boven de bol nog een verharding, soort teen. weet iemand hoe dit komt?
RobO Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 poging tot 1e verdieping, beetje laag, is geen probleem hoorziet er zo uit van binnen: hier alles geoogst want er gingen al bollen open staande olifantenknoflook heeft nog wat groen, die staan er nog, fingers crossed
minie Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 dit is dus een normaal verschijnsel? ik dacht dat het misschien gevolg van de weersomstandigheden was. ik had het nog niet eerder gezien.wel mooi gezicht zo'n tweede bol erboven op.
Nynkef Geplaatst: 14 juli 2016 Geplaatst: 14 juli 2016 Ik heb een deel van de knofloken een week geleden geoogst, vanwege de roest. Ze zijn erg klein helaas... De rest, ook vol met roest, ga ik eind deze maand oogsten. Hopen dat die groter zijn....
Enjoy! Geplaatst: 17 juli 2016 Geplaatst: 17 juli 2016 Knoflookbollen in Spanje lijken ook kleiner te zijn dan andere jaren. Ben ook nog geen supergrote bollen (ajo gigantes) tegen gekomen. Gek hoor... Normaal in iedere winkel en op veel markten verkrijgbaar.
Nynkef Geplaatst: 27 juli 2016 Geplaatst: 27 juli 2016 Ik heb eergisteren alle knoflook geoogst. Door de roest waren de stelen al losgekomen van de bollen en ook de bollen waren al aan het uitdrogen in de grond. Viel zwaar tegen allemaal..
Saar1987 Geplaatst: 18 augustus 2016 Geplaatst: 18 augustus 2016 Het is alweer "bijna" tijd om knoflook te poten en dus ben ik al een beetje aan het rond kijken welke soorten het dit jaar worden.Nu vroeg ik mij af welke soorten jullie dit jaar hebben geprobeerd en wat jullie bevindingen zijn qua smaak, opbrengst etc?
HuubvG Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Ik heb meestal twee soorten, de witte Chinese en de roze/paarse Spaanse en die haal ik bij de super. De roze/paarse vind ik heb best smaken en daar wil ik ditmaal meer van gaan verbouwen. Ze worden ook wat groter en zijn makkelijker te pellen. Helaas heb ik zelf geen voorraad meer en zie momenteel alleen de witte soort in de supermarkt liggen. Zodra de paarse er weer is (wie kan zeggen wanneer en/of waar?) ga ik deze weer kopen om te eten en te poten in oktober/november.
henkg Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 AH heeft meestal de Spaanse roze knoflook.Nu heb ik al een heel tijdje niet gekeken, want ik had ongeveer 90 stuks oogst, waarvan nu nog 40 over. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Kim97 Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Wanneer stoppen jullie de knoflook in de grond? Kan dit in september al?
Erny Geplaatst: 28 augustus 2016 Geplaatst: 28 augustus 2016 Misschien zou je voor dat antwoord zelf even naar de eerste pagina's van dit topic kunnen gaan? Daar is de start van het seizoen en kun je zelf zien wanneer de meeste mensen de knoflook poten.
Kim97 Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Moet je het velletje eraf halen of erom laten zitten? Dus zegmaar zover pellen tot zoals je hem zou eten, of een velletje erom laten zitten?
Johmir Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Velletje laten zitten. De teen lospeuteren uit de bol en zo de grond in.
Niika Geplaatst: 18 september 2016 Geplaatst: 18 september 2016 zijn er eigenlijk ook sites waar je losse teentjes kan bestellen, ipv hele bollen? ik wil wel wat soortjes zetten, leuk, maar ik wil eigenlijk geen hele bollen, maar 2/3 teentjes. zo veel ruimte heb ik niet, en ik ben maar alleen, dat komt anders nooit op hier.
balkontuinder Geplaatst: 18 september 2016 Geplaatst: 18 september 2016 Je kunt de rest toch ook gewoon opeten?
henkg Geplaatst: 22 november 2016 Geplaatst: 22 november 2016 Even een afsluiter van mijn knoflookseizoen 2016.De laatsten geoogst op 17 juni (post317088.html#p317088)En nu beginnen de teentjes uit te lopen:Alsof ze weten dat het november is: we zijn klaar om in de grond gepoot te worden. Na een maandje zullen ze niet meer echt bruikbaar zijn. Maar toch, dan is het 6 maanden na de oogst.Bewaard aan strengen, in de keuken. Ging beter dan het jaar ervoor, in een schuurtje: het schuurtje was waarschijnlijk te vochtig, en koelere plekken in huis heb ik niet. 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten