Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke paddenstoel is dit?


JoepvD

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heeft iemand een idee welke paddenstoel dit is?

Ik heb al gezocht in de databank, en geprobeerd hem te determineren.

Maar dan krijg ik nog steeds een hele lange lijst die ik 1 voor 1 moet aanklikken.

 

Hij is best groot, en ziet er fluweel zacht uit.

 

Ik heb er nog eentje vandaag gefotografeerd, maar die vraag ik later. Die moet ik nog even uploaden

IMG278119311444081670.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wanneer je deze gefotografeerd hebt, maar het is opvallend hoeveel paddenstoelen aan het schimmelen zijn. Dat is een week of twee geleden begonnen, na die regen. Dan gaat de paddenstoel (= vrucht) ten onder aan een infectie met een andere schimmel.

Dat was het eerste dat ik dacht: een gedegenereerde, beschimmelde paddenstoel die niet meer te determineren is. Mogelijk een boleet, maar dat is een wild guess.

 

Paddenstoelen zijn sowieso bijna niet te determineren van een foto. Maar misschien kan je hier toch iets mee. Het is in elk geval een mooi plaatje

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL 92 keer bekeken... maar zeker 10 keer door mij

met de beste wil van de wereld ik kan er niets van maken

ik vermoed dat Speets gelijk heeft: als het stoeltje aan het degenereren is kan je het niet meer determineren

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wanneer je deze gefotografeerd hebt,

De dag voordat ik de foto geplaatst heb, een week geleden dus.

 

Paddenstoelen zijn sowieso bijna niet te determineren van een foto.

Maar misschien kan je hier toch iets mee.

 

Dank je wel Speets voor de uitleg, ik had inderdaad al gelezen dat een paddenstoel niet zo makkelijk te herkennen is van een foto. En dus al helemaal niet in deze fase.

Qua vorm lijkt hij inderdaad wel veel op een boleet.

 

Het is in elk geval een mooi plaatje

Dank je

 

LOL 92 keer bekeken... maar zeker 10 keer door mij

met de beste wil van de wereld ik kan er niets van maken

Nou we houden het maar op getermineerde Boleet

Groetjes Judith

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik haak hier even in met een vraag. Welke paddenstoel is dit?

 

Lila-paars, en klein (de hoed was zo groot als een euro munt) Er staan ook nog wel een paar exemplaren die wat groter zijn. Ze groeien in mijn moestuinbakken, waar flink wat (halfverteerde) paardenmest is gegooid dit voorjaar.

 

IMG097328041446014681.JPGIMG097687971446014688.JPGIMG097917751446014699.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rodekoolzwam is bij mijn weten een symbiont op beuk of eik en groeit dus alleen in de nabijheid van jonge beuken- of eikenwortels. Ik vind m ook in alle delen wat te grof waarin rodekoolzwam over het algemeen een klein, teer zwammetje is. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het dan zou moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paarse schijnridderzwam zou dan goed kunnen. Nogmaals, rodekoolzwam kan het niet zijn als er geen wortels van beuk of eik in de bak groeien. Ridderzwammen leven echt van dood materiaal, dus deze zou prima op compost of houtige stukjes in de bak kunnen teren. Deze heeft geen boomwortels nodig. Ik meen dat die ook eetbaar is trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Dit zal de bruine bekerzwam wel zijn?

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=258

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ascomyceten

2016010615191544021452090814.jpg

Mooi zijn ze niet. Vies en lelijk is een betere omschrijving.

 

Groeit op (eigenlijk pal naast) mijn paardenmest/composthoop.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dat is Gewoon fluweelpootje (Flammulina velutipes). Typisch zo'n schimmel die zijn vruchtlichamen in de winter laat zien! Vaak verschijnt deze schimmel op de stam als de bast door een of andere reden is afgestorven. Deze is er dus niet de oorzaak van maar verschijnt op de tweede plaats zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een normale winter eigenlijk niet. Maar boven de 6 graden zie je ook wel andere soorten komen. Dus let wel op daar er wel soortjes zijn de erg lijken op de Fluweelpoot(al is dat niet zeer waarschijnlijk deze tijd van het jaar).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...