Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perzik Pêche de Vigne: snoeiadvies gevraagd


henkg

Aanbevolen berichten

Zaailing van appelvrouw, nu 60 cm hoog.

Wat ik wil (als dat kan met een zaailing): een laagstam vorm. Uiteindelijke hoogte maximaal ca 2,5 meter. Diameter kruin maximaal 2 meter.

 

Door de bladval zijn nu alle zijtakjes goed te zien, snoeien zal pas rondom de bloei gebeuren.

 

Tot nu toe heb ik geen enkele ervaring met snoeien. Na het een en ander gelezen te hebben, denk ik dat er fors gesnoeid moet.

- Alle zijtakken onder de rode lijn wegsnoeien.

- Vier van de bovenste zijtakken laten staan, wel tot de helft inkorten, vlak boven een naar buiten gerichte knop.

- Harttak eruit snoeien.

 

Dan nu de vragen:

- Is het überhaupt wel mogelijk om een zaailing als laagstam te laten groeien/snoeien, of kan ik beter een geënt exemplaar aanschaffen?

- Het onderste gedeelte van de stam: gaat dat nu nog veel strekken, of zit daar vrijwel geen lengtegroei meer in?

- Ook al zou de snoeiwijze correct zijn: kan dat allemaal in één keer?

- En uiteraard de hespvraag: hoe wél te snoeien?

 

Foto nu:

IMG3326snoei95341446981643.jpg

 

(Foto van 4 oktober: vraag-over-de-peche-de-vigne-van-jet-t17437-90.html#p293628)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wil je perzikboom klein houden?

 

Voor vrijwel alle fruitbomen is een vorm snoei nodig, althans wil je de groei een beetje beheersbaar houden, Maar snoeien vraagt ook een beetje LEF, men is bang om iets fout te doen, aanvankelijk lijkt zo,n vormsnoei nogal drastisch in zijn aanpak, dat is het ook maar dit moet ook, later heb je er voldoening van al lijkt dit nu nog niet zo.

 

Een erg makkelijke snoei als basis voor perzik, nectarine, pruim, abrikoos is de vaas vorm, dit betekend dat je een open kruin behoud, zodat het zonlicht alle (vrucht) takken kan bereiken.

 

Met een jonge zaailing perzik gaat dit vormen erg goed, doe dit in het vroege voorjaar, afhankelijk van je eigen voorkeur knip je de hart tak op een hoogte van 60 cm er uit (dit mag natuurlijk ook hoger indien je een hogere stam wilt). Probeer deze knip te zetten net boven 3 a 4 mooi geplaatste zij takjes, deze drie of vier takjes worden de toekomstige gesteltakken, dus het frame, waarop fruittakken gaan groeien en later het fruit.

 

Voor de duidelijkheid heb er een illustratie tekening bijgevoegd, zegt soms meer dan duizend woorden.

 

8-11-2015-16-29-0141411446997204.jpg

 

Beetje Bonsai liefhebbers...doen het zo, wel handig bij ' plukken

 

RosieandAngelabyNectarineRGB13031446997829.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Ik sluit me even aan bij dit topic. Ik heb mijn zaailing afgelopen winter gesnoeid (volgens mij in februari). Ik heb de 'stam' op ongeveer 15cm van de grond afgeknipt, net boven een plek waar ik veel bladknoppen zag. Er kwamen op die plek daarna zes zijtakken, waarvan ik er vier heb laten staan. Twee van de vier groeien eigenlijk teveel verticaal, waardoor het geheel meer een 'handvorm' heeft dan een vaasvorm. Maar dit waren nog de meest horizontale takken...

 

En dan nu de vra(a)g(en): heb ik dit goed of helemaal fout gedaan? Moet ik verder nog iets doen dit seizoen? Ga 'm misschien nog verpotten en nieuwe aarde geven zodra 'ie naar buiten gaat. Die 'handvorm' zou mij op zich niet slecht uitkomen, omdat ik uiteindelijk op een kleine, platte, 'struik' wil uitkomen die tegen de schutting past (dus niet heel ver naar voren komt)

 

Het geheel ziet er nu zo uit (staat normaal niet op de koelkast hoor ...ik heb m laten overwinteren in de onverwarmde keuken):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linked Image

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het met draad wil doen kan je ook gewoon elektriciteit kabel gebruiken. Die kabel dus voor 220V die in de muur gaan. Massieve kern en de isolatie er gewoon om laten zitten.

 

Je kan ook in de rand van de pot een paar gaatjes boren. Doe dan touwtjes aan de takken die je wilt buigen en trek ze voorzichtig naar beneden in de stand die je hebben wilt en zet ze vast aan de gaatjes of aan een touwtje die je rond de pot knoopt

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de tips ben ik ook aan de slag gegaan.

Harttak eruit gesnoeid, op een hoogte van 50 cm. Veel onderaan is ook al weggesnoeid. De rest (op de 4 bovenste takjes na) gaat er binnenkort ook af. Daarna een beetje uitbuigen, dat wou ik met vrij dikke touwtjes doen, en die in de grond vastzetten met een haring.

 

2016040715322351891460037862.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben heel benieuwd hoeveel die stam zelf nog groeit.

 

Eigenlijk niet meer. Ze wordt natuurlijk wel dikker en er kan een zijtak de hoogte in gaan groeien en voor een stuk de rol van een stam overnemen. Maar de stam zelf groeit nu niet meer.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, nou, laten we zeggen: als ik het over zou doen zou ik misschien geen perzikstruik maken met een stam van 15 cm

 

Anderzijds, een écht laagblijvend struikje is misschien helemaal niet zo gek in een stadsachtertuin...worden de takken nog wel langer? Zou het geheel dan op 1 a 1.50 m uitkomen ofzo? Dat zou eigenlijk ideaal zijn.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn perzik boom gaat een dame worden, je laat haar met rust en behandelt haar met respect! Ik ga niet aan haar snoeien en weet dat ze zelf weet wat het beste voor haar is! Daar waar ze wil afbreken doet ze het! Wat dood moet gaan zal dood gaan, ik ga niet aan haar komen! Het is het laatste boompje wat ik koop die geen bemoeienis van mij nodig is! Maar dat is mijn persoonlijke mening! In roots zal zij haar eigen oorspronkelijke stamboom voortzetten en heeft een eigenaardig karakter.

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag natuurlijk, maar in de titel 'snoeiadvies gevraagd' ligt de intentie om te gaan snoeien al wel een beetje besloten... dus dit lijkt me met name een topic voor mensen die hun perzik wél willen snoeien:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk, ik moet dat nog even beter leren Had er zelf een toppic over aan moeten maken omdat ik morgen mijn perzikboom ophaal en dat het laatste boompje is die ik kan plaatsen. Ik leer het nog wel

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je nu al vertellen, er is slechts 1 soort fruitboom welke echt grote behoefte heeft aan een deugdelijke en frequente snoei en dit is perzik- en of nectarine.

Plant je een perzikboom en doe je er niets aan dan heb je grote kans dat ie zijn 3de levensjaar niet eens zal halen.

 

Meestal is het zo dat men een perzik of nectarine opkweekt om er vruchten van te krijgen of om zijn mooie bloesem, als dit het streven is ontkom je niet aan snoeien en het preventief behandelen van een aantal hardnekkige ziektes bv. krulziekte.

 

Geen fruitboom voor beginners.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buigen is bij perzik/nectarine op zich niet wenselijk m.u.v indien je echt een aparte vorm snoei zou willen bv. een boom in een U-vorm of andere opmerkelijke vormen.

 

Waarom niet buigen?

 

Perzik heeft relatief zwak hout, aangezien een boom al snel, soms al na 2 jaar vruchten gaat dragen en meestal teveel vruchten aan een tak geeft, gaan deze takken al vanzelf buigen door hun eigen gewicht, vandaar ook dat er flink gedund moet worden, er moet 1 handlengte tussen de vruchten zitten hierdoor zullen de vruchten ook beter van kwaliteit zijn.

 

Door de combinatie: gewicht, zwak hout, en wind is het vaak zo dat er vaak takken afscheuren, je zal nagenoeg eerder takken moeten stutten, (dan buigen) daarom is een vroege degelijke vorm snoei zo belangrijk bij deze fruitsoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel! En de vorm die ik nu heb, kan ik daarmee dan verder uit de voeten? NB. Dus een vlakke 'hand' met vier uitgespreide 'vingers'.

 

EDIT: kwam dit tegen, misschien ook interessant voor anderen:

 

Een perzik kan als piramidale boom ofwel als waaiervorm tegen een warme muur geplant worden.

(http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/perzikbomensnoei.htm)

 

Die waaiervorm is bij mij dan 'n handvorm. Er zijn blijkbaar dus meerdere opties; ik dacht, vul 't effe aan:). Van wat ik tot nog toe gelezen heb lijkt het vooral belangrijk dat je 'lucht' in de boom houdt en gunstige tussenruimtes voor de gesteltakken, waarbij je de 'stam' inkort en vanaf de gesteltakken ook steeds weer beperkt (ingekorte) twijgen laat staan voor de bloei het jaar erop.

 

Heb ik het nog niet eens zo slecht aangepakt dus, alleen wellicht een beetje laag bij de gronds .

 

EDIT TWEE: voor wie ook denkt aan de waaiervorm, ik heb deze duidelijke pagina gevonden waarop precies wordt uitgelegd wat je moet doen. Ik ga dit advies opvolgen! -> http://chestofbooks.com/gardening-horticulture/fruit/Pictorial-Practical-Fruit-Growing/What-Are-The-Best-Fruit-Trees-To-Grow-For-Fan-Trees.html

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

 

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Nu heb ik ook even advies nodig.

Bij mij op de tuin zijn 4 bomen gerooid alleen nu was ik vanmiddag op de tuin en aan de schade te zien is een van die bomen in mijn tuin gevallen ipv erbuiten.

Met als resultaat dat de top uit de peche de vigne is gebroken het betreft een vrij groot stuk.

Maar wat nu gaat de plant dood?

Of krijg ik nu een struik?

Of groeit hij gewoon door?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...