Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2016)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Poging 3 dit jaar om stamslabonen op te kweken in de volle grond ( 2 rijen gezaaid ). Verder de appelboom moeten ondersteunen. Op een aantal sporen zitten dusdanig veel dikke appels dat ze beginnen te hangen. Eentje tak was intussen al afgebroken.

Nog een aantal pruimen verwijderd die er niet jovel uit zagen, verder nog wat groeiknoppen in de perenboom verwijderd aan 1 kant ( De Bonne Louise ).

Ik heb intussen een aantal abrikoos-, nectarine en perzikpitten verzameld. Die pitten gaan vandaag of morgen in wit zand in een bak de schuur in.

En last but not least nog steeds aan het kijken voor een extra perenboom in de tuin. ( en stiekem naar een moestuin )

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst:

@henkg

Thanks! Ik heb zo'n vermoeden dat deze zaden niet al te best meer zijn. Ik heb het nu 1x met voorzaaipotjes geprobeerd. Die zaden deden helemaal niets en verschimmelden. En nu 1x in de grond, die deden ook helemaal niets.

Probeer het nu nog 1x met dit pakje, mocht dat niet werken dan is een ovenschaal nog een goed idee inderdaad.

Geplaatst:

ja, doen we hier ook, voorkiemen op warmte, in kweekbakjes met 10 cm potgrond,

binnen 10 dagen kleine plantjes die we uitplanten, super

buiten is er altijd wat: teveel teweinig water, vogels, muizen, slakken

Geplaatst:

Alle natte/gele/half opgegeten aardappelbladeren geruimd in de hoop nog even geen phytophthora te krijgen, maar ik ben er helaas niet gerust op

Geplaatst:

laatste aardbeien gehaald, netten opgeruimd, de rest is voor de nieuwe vogeltjes

kilootje rode bessen geplukt

gediefd, getikt, complimentje gegeven

appeltje gesteund (zo een modern tiepje met veul te veul appels voor het dunne stammetje)

morelletje gerooid ivm loodglans wortels gingen al heel snel horizontaal, toch te hoog grondwater mi

fingers crossed want er is nog relatief weinig schurft te zien

Geplaatst:

Vandaag de druiven wat gesnoeid en voeding gegeven.

Verder nog even drastisch de aardbeienplanten aangepakt, nu het eindelijk eens droog genoeg is.

Veel rotte trosjes en vruchten verwijderd en ook nog wat aangevreten spul, hield nog wel een goed schaaltje voor ons zelf over.

Gelijk ook maar wat (al beschadigd) blad verwijderd, zodat het hopelijk wat sneller droogt na een bui.

Als nieuwe bodembedekking fijn grind gebruikt, eens zien of dat helpt tegen pissebedden enzo.

Ik zag er al veel de vlucht nemen, toen ik ermee bezig was.

De cacaodoppen als bodembedekker was iig geen succes en is niet voor herhaling vatbaar.

Dat spul begint op een gegeven moment ook te vergaan en trekt juist eerder pissebedden aan en tegen slakken helpt het dan ook niet meer.

Geplaatst:

Een stuk of 20 aardbeienplanten uit het midden van ons aardbeienveldje uit de grond gehaald en in bakken gezet en daarvoor in de plaats wat grote tegels neergelegd, waardoor we nu een pad hebben met beiderzijds daarvan '2 rijtjes' aardbeienplanten, voor zover die chaos rijen genoemd mogen worden, waardoor we nu weer overal bij kunnen.

Meteen ook maar alle slechte bladeren, rotte aardbeien en talloze uitlopers verwijderd.

Vanaf nu gaan we zorgen dat het geen volgegroeide chaos meer wordt, maar of de planten het daarmee eens zijn zien we pas tijdens onze komende vakantie

Geplaatst:

De eerste twee rode bietjes van de AH gerooid en meteen gekookt en opgegeten vanavond. Die waren goed te eten! Verder beginnen langzamerhand de frambozen rijp te worden en ook die zijn goed te eten.

En nog steeds twijfel de twijfel over wel of niet een moestuin voor het volgende seizoen.

Geplaatst:

oogst: tuinbonen, blauwschokkers, rode bessen, nog wat aardbeien (en allemaal verwerkt )

1 knoflookbol geprobeerd: topbol, doen we volgend jaar weer zo: afwisselend rijtje aardbei en knof op ruggen

bedden geschoond en de aardbeien vitamine gegeven

pfff...6 uur bezig geweest, droog, doornat, droog

Geplaatst:

Oogst: handjevol sperziebonen. Morgen de andijvie maar weer eens kortwieken, Ik heb er 3 staan in mijn emmer en ben zo ongeveer elke dag andijvie aan het eten!

13575888_1043158885780799_5568911694948631824_o.jpg

Verder wat plantjes in een makeshift kas gezet van een omgekeerde halftransparante plastic ikea bak: tijm, munt en lavendel, die ik voor de zovelste keer probeer te kweken, en ook de basilicum en jonge tomaten. Heb er ooit een verkeerd deksel bij gekocht, dus hij sluit niet perfect. Kan er mooi een beetje lucht bij komen. Heb al stiekem mijn hand er even in gestopt vanmiddag en het wordt er behoorlijk warm en vochtig!

13502643_1043158835780804_7858181526121422759_o.jpg

Het luchtgat zit aan de achterkant, daar steekt de bak wat uit over de deksel (vloer?).

Gezaaid (in de nieuwe kas!): early purple sprouting broccoli en bosuitjes, beiden uit de zadenenvelop ^^ (niet op de foto)

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

goed id die Ikeakas!

hier vooral gewied, beetje achterstand na zoveel nattigheid, en een kluitjeshoop gemaakt

aardbeibed 2 geschoond + wat extra mest voor de nieuwe bloemen

vangpotkes veenmollus gewonus gechecked: werkt!

gezien dat alles er mooi bijstaat, uitzonderlijk mooi, de tuin gaat beter om met ons xtreme klimaat dan de RobO

Geplaatst:

3 brocoli planten uit de grond gehaald en in de plaats daarvan een watermeloen en 2 tomaten geplant. Verder onkruid weggehaald, een klimstellage gemaakt voor de 'groter dan verwachtte' augurk, waar tevens de erwten en komkommers van kunnen gaan genieten en flink wat troep verwijderd uit de regengoten en vijver.

Geplaatst:

Voor, tijdens en ná... slakken geraapt.

Onkruid gewied o.a. de aardbeien weer tevoorschijn getoverd.

Geoogst, o.a. rode en roze ui en vroege knoflook.

Courgette/pompoenbroeibultbak afgemaakt door er nog 3 kruiwagens met gezeefde aarde op te storten. Paar planken er omheen en wat extra mest eroverheen.

(en er is een reden waarom de ene kant hoger en breder is dan de andere... )

IMG051731991467226977.JPG

En 's avonds laat nog de komkommers in de grond achter het huisje (vorig jaar tomatenafdak) geplant. Veel te dicht op elkaar natuurlijk maar ach, het zij zo. Eerst maar zien wat de slakken overlaten.

Vandaag vooral bloemetjes verpoot en geplant bij het huisje en de pepers voeding gegeven.

Ook een mengsel gemaakt van water, vinassekali, bitterzout en koemest om de courgettes/pompoenen te helpen het te redden tot verplanten naar de nieuwe bak. Misschien help ik ze wel van het wal in het schip hierdoor.

Ontdekt dat de slakken nog maar TWEE courgetteplantjes hebben overgelaten!... 1 gele en 1 groene.

Misschien toch hier thuis onder de lampjes snel wat bij zaaien, vertrouw de slakken echt niet.

Ontdekt dat mn gezellige huismuisje verdorie afgelopen nacht de helft van mn net opgekomen boontjes heeft afgeknaagd... Alsof ie niet genoeg lekkers van mij krijgt.

Dus snel nog wat boontjes in potjes gestoken voor een volgende ronde.

Alle slakgevoelige planten in de hopelijk slakvrije zone gezet:

IMG052353021467227483.JPG

Geplaatst:
Slakken geknipt, onkruid gewied (veel!) en met een bakkie thee naar de vlinders gekeken.

mooi plaatje! wat is dat kleurrijke wiel voor je huisje? sier of functioneel ?

hier gewied en bieten geoogst, tuinboonveldje leeggemaakt voor de zuckerhut en paksoi

Geplaatst:

Het enige wat ik de voorbije 2 weken heb kunnen doen is troosteloos toekijken hoe het onkruid lekker groeit en al de rest... verdrinkt!

Ik zou dringend eens moeten boontjes bijzaaien, onkruid wieden, de prei aanaarden, Sla bijzaaien,... maar aangezien ik fulltime werk moet dit 's avonds gebeuren en wat doet het hier non- stop...REGENEN!!!! Gelukkig doen de tomaten- pepers- paprika's en komkommers het wel goed onder hun afdakje. De aardappelen- in- zak zou ik ook graag rooien want ik vrees dat ik daar binnenkort ook wel phyo op bezoek ga krijgen!!

Geplaatst:

Nou.... het regent echt niet constant. Volgens het plaatje is het zelfs in Belgie vanavond grotendeels droog.

En anders doe je toch een regenpak aan? Niet zo zielig doen hoor

weer50041467297915.png

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Daarnet bij het lokale plantencentrum een metalen ring en pennen gehaald om de nieuwe framboos netjes bij elkaar te houden. De takken hingen nogal door. Verder nog een rode bes gehaald en nog wat aardbeiplantjes.

Het project met de oude spercieboonzaden is mislukt om ze op te kweken in metselzand.

2016-06-29-1823041467298349.26

Geplaatst:

te nat geweest lijkt me

tipje: je kunt ook stukken stevig gaas knippen en halfrond buigen (20 vakjes breed, 80 cm hoog van dit gaas:

tuingaas-betafence-groen-sfeer183461467342934.png)

die gebruiken we hier als antivogel (ect met extra net erover) door ze neer te leggen over de jonge plantjes en ook als plantensteun door ze vertikaal te zetten met een of twee tonkinstokken

en ook wel als droogrek voor ongewenst kruid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...