Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat zonde Flup, heb je nog wel zaden?

Bij mij was het andersom..een deel van de buitenpaprika wilde niet kiemen. De pepers wel allemaal en zijn even uit logeren geweest bij iemand met een professionele lamp. Wat een verschil als met mijn zelfknutselkastje...ik heb nu al een stuk of 15 mooi gekiemde peperplantjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, ik heb nog wel zaden gelukkig.

Vanochtend zag ik tot mijn grote vreugde dat één peperzaadje nu toch aan het kiemen is. Had niet verwacht dat het zo lang zou duren, maar zoals het er nu naar uit ziet, lijkt het toch goed te komen.

Een professionele propagator is inderdaad beter, dat heb ik ook niet. Twijfel wel om zoiets aan te schaffen, maar aan de andere kant gaat het tot nu toe ook nog prima zonder zo'n ding (op de moeizaam kiemende pepers na dan).

Geplaatst:

Goeie vervanger is inderdaad de Satanskiss, als je die goed inmaakt, is die bijna gelijk de peppadew.

zowel zo en met roomkaas te vullen, lekkeer

gr Mat

Geplaatst:

@Speets, zondag gaat het gebeuren. De andere kosmos geschikte dagen vielen op voor mij verkeerde dagen.

Gaan niet zoveel soorten worden dit jaar (hoop ik).

Geplaatst:

Een aantal van mijn gezaaide peperzaden zijn niet opgekomen, geheel naar verwachting (was al ouder zaad) overigens

Dus ik heb nu een klein maar heet assortiment.

- rode paprika ( voor de thuiskok en mijn cavia's)

- bisschops crown

- habanero yellow

- aji red

- cabee rawit

- aribibi pepper

Ik krijg nog een aantal zaden van flink hete pepers... die ik volgende week nog ga zaaien..

dus we kunnen aan de zeeeeer hete sambal en de gele saus van Erny alleen die kleur al!! dus dat gaat hem worden dit jaar.

Mijn zaaisels zijn inmiddels aan hun 2e paar echte bladeren toe en de groei gaat voorspoedig. Ik hoop echt dat ik dit jaar eens een flinke oogst ( ik droom van een oogst zoals de paprika oogst van prettig gestoord afgelopen najaar... ) dus dat ik mijn doel dit jaar. Met veel aandacht, liefde en positieve energie ( ik weet niet of pepers daar gevoelig voor zijn) , een fles voeding van de action en koemest korrels en teelt in volle grond onder glas (kas) moet dit toch gaan lukken zou je zeggen

Geplaatst:

@Ciska Ik kan a.s. zondag nog wel wat gele pepers voor jou zaaien als je wilt? De Lemon Drop (mooi en veel oogst en lekker door de gele saus) en de Oro Del Equador (mooi, lekker, bijzonder aroma, heet) bijvoorbeeld?

En nu je het over sausjes hebt... Heb ook weer een erg lekker sausje gebrouwen, geheel per ongeluk eigenlijk.

Had verschrikkelijk vlijmscherphete Jalapeno's gekocht ( @Piroska weet waar ik het over heb en die kan ook wel wat hitte verdragen) dus daar wilde ik ff snel een sausje van maken want ze waren anderszins niet te eten.

Met wat tomaten, en tomatenpuree, ui, ruim knoflook en een beetje suiker in pannetje, beetje olijfolie ook nog erdoor. Zoiets.

En toen zachtjes laten pruttelen....

En vervolgens...

Vergeten!

Oh jee... gelukkig zat het in een pannetje met antiaanbaklaag... Eerst bovenkant er vanaf en in apart bakje, de rest losgeschraapt en geproefd... Hmmm... sterke smaak maar niet persé aangebrand, meer zwaar gekarameliseerd...

Ok... besloten alles bij elkaar te doen, wat meer aan te tweaken, wat azijn, wat meer tomatenpuree, citroensap, suiker, zout... dat soort dingen... Door de blender en verder op smaak gebracht.

En nu...

Nu is het een verrukkelijke bruine hotsauce met een heerlijke Umami smaak!

Dus zoet+zuur+bitter+zout+umami én pittig!: alles in evenwicht.

Echt verslavend lekker!

@Botulisme: een overzichtelijk topic met alle in's en out's zou inderdaad erg handig zijn. Want de nuttige informatie/kennis die hier nu weer daarover in dit topic staat is straks ook weer niet gemakkelijk terug te vinden.

Geplaatst:

@Erny ja je mag wel wel wat plantjes extra voor mij zaaien. Ik neem aan dat er nog wel weer een noordelijke variant van de MTFD komt dit jaar. Wij zijn dan sowieso van de partij moet ik wat nog de heeeeule hete pepers extra voor jou zaaien?.... Ik weet nog niet met welke soorten Stan mij gaat verassen... dat weet ik pas zodra de envelop op de mat ligt

Ff of topic....was eigenlijk umami ?

Geplaatst:

@Ciska voor mij geen extra (hete) pepers... probeer wat minder te doen om daardoor meer broodnodige aandacht aan andere planten te kunnen geven.

En de NMM kunnen we zeker weer organiseren als daar genoeg belangstelling voor is.

Geplaatst:

Straks eens zien of er peperkes uitgekomen zijn, na een weekje Ardennen twijfel ik er aan of alles wel goed verlopen is qua temperatuur en zo, de buurvrouw heeft de gewoonte om de verwarming laag te zetten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Goed idee

@Erny: heb jij dat licht alleen aan gedaan voor de foto?

En heb je de ventilatiegaten open staan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja, @Speets Lampjes zijn even aan voor de foto. Straks als er kiemen boven de grond zijn dan gaan ze "echt" aan.

En voor het opwarmen, bakjes staan er nét, heb ik de ventilatiegaten dicht... maar gaandeweg gaan ze steeds verder open straks. Er zit nu ook nog zo'n LIdldekseltje onder dus ze zijn dubbel bedekseld.

En inderdaad moest mijn peperzaaiverhaal hier ook nog komen te staan, bij deze:

Gisteren vruchtdag volgens de kosmos dus eindelijk tijd om de pepers te zaaien.

18 soorten kunnen in totaal 54 plantjes worden. Gekozen voor wat oude favorieten en pepers voor de gele Hotsauce en wat pepers/paprika's om mee te koken én wat nieuwe soorten. Had het bij 12 soorten willen houden, is niet gelukt.

Gezaaid op 14 februari 2016:

IMG83681600x89996411455555331.JPG

Black Pearl

Cheyenne

Habanero Golden Yellow

Goat's Weed

Habanero Naranja Picante

Hot Baby (Peppadew)

Serrano Purple

Etna

Pimenta da Neyde

Oro Del Equador

Lemon Drop

IMG83701600x89948871455555332.JPG

Aji Blanco Cristal

Alma Paprika

Artist

Balassa F1

Splendens

PdPdP (zng Pimento de Padron de Pyrenee de Madamme du Pomme )

Pimento de Padron

IMG83711600x89917821455555402.JPG

Het seizoen is hier nu ook officieel begonnen!

.

Geplaatst:

Yeah! Ook bij mij zijn 14 februari ( vruchtdag maankalender) de pepers de grond in gegaan. Dit keer alleen maar peterpepers, bhut Jolokia,habanero en oranje snackpaprika,geen idee wat de echte naam is.

Geplaatst:

@Indy , die oranje snackpaprika is hoogst waarschijnlijk de Barancio.

Het wordt spannend hier... verwacht toch eigenlijk morgen wel de eerste kiemen...

Geplaatst:

De eerste bleekneusjes zijn hun halsjes aan het strekken

Nooit gedacht dat het zó snel zou gaan: 14-02 gezaaid!

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

En geheel op schema zijn ook hier de eerste peperkiemen verschenen. Ook op 14/2 gezaaid.

De Habanero Golden Yellow zat er ook weer bij, dit was vorig jaar ook de eerste.

IMG8395m92091455988960.jpg

De grote bovenkap is nu eerst even van de bak af zodat de kiemen met alleen het Lidldekseltje wat dichter bij het licht kunnen staan zodat ze niet zo erg gaan strekken.

Geplaatst:

Oei, dat strekken gaat wel heel snel! Ik dacht gisteravond 'dat doe ik morgen wel', maar dat was niet slim

Nu zijn de lampen aan (met 'dekseltjes' van koekjes), maar nog lang niet alle zaden zijn opgekomen.

Handige constructie trouwens, met die kettinkjes

Schreef jij laatst niet dat je getipt wilde als de Action slakkenspul had (nu dus), of zocht je iets anders?

Geplaatst:

Mijn pepers hebben het niet overleefd. Een zaadje was gekiemd, maar is ook gaan rotten blijkbaar. En de rest is niet eens gekiemd. Volgend jaar probeer ik het weer en zorg ik ervoor dat ik niet een week van huis moet (waardoor de temperatuur niet constant warm is gebleven). Eerste jaar deno voor mij nu en ook gelijk heel leerzaam. Gelukkig doen de paprika's en de tomaten het goed.

Ben nu aan het kijken of ik ook artisjok via de deno-methode kan laten kiemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...