mariellexxx Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 @flup, je zal hier ongetwijfeld al gekeken hebben, maar voor het geval je dit niet hebt gedaan, een stukje van diana's mooie moestuin: En elke paprika verkleurt bij rijping: Groene paprika’s kunnen rood, geel oranje of chocoladebruin worden. Witte paprika’s kunnen rood, geel of oranje worden. Lilapaarse paprika’s worden rozerood. Chocoladebruine paprika’s worden vaak rood. Welke kleur onrijpe paprika je dus ook hebt, ze zal altijd van kleur veranderen bij rijping, en dat is dan de beste manier om te weten wanneer paprika’s rijp zijn. Al zijn onrijpe paprika’s dus prima te eten, want de groene paprika’s die in de winkel kunt kopen zijn onrijpe paprika’s.Eigenlijk heel simpel, toch? Er is slechts 1 lastige klant tussen deze kleuren en dat is de kleur chocoladebruin, want die bestaat er in onrijpe kleur en in rijpe kleur. Maar ook verandert de kleur altijd bij rijping. Een onrijpe chocoladebruine paprika kan afrijpen naar rood, geel oranje. Maar er bestaan wat paprikarassen die van onrijp groen rijpen naar chocoladebruin, dan is de chocoladebruine kleur de rijpe kleur. Hoe dan ook, kijk vooral naar de onrijpe paprika en bedenk dat ze altijd van kleur verandert als ze rijp wordt. Misschien heb je hier iets aan. Quote
Flup Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Ja, die website heb ik zeker ook gelezen. Maar toch bedankt voor de link. Ik ga het gewoon afwachten, onrijpe paprika's vind ik sowieso niet zo lekker. En vorig jaar waren de paprika's niet rijp genoeg. Mocht het dit jaar niks worden dan komen er geen paprika's meer in de tuin. Kortom, afwachten hoe deze paprika's gaan verkleuren en dan zie ik het wel. Quote
mariellexxx Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Ja, ik zou ook gewoon afwachten, blijkbaar verkleuren ze nog als ze vanaf het begin al deze kleur hebben gehad?Maargoed, dit is pas mijn eerste jaar ooit (op wat kruidenplantjes na dan, maar dat is zek er 8 jaar geleden), dus zoveel weet ik er ook nog niet vanaf hihi Hou je ons wel op de hoogte? Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt, misschien kunnen wij er nog van leren! Quote
Liekie Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Flup: de site van Vreeken zegt dat de Mavras van zeer donker paars (jouw 'zwart') naar donkerrood afrijpt: link. Dus als je een rijpe paprika wil dan ff wachten tot er iets roods te zien is. En ook ik ben benieuwd naar de smaak! Quote
Nadi Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Whoop Whoop de eerste pepers komen eraan. Ik weet niet wat het is met dit plantje ( 3 dan) maar hij doet het super goed. Hij loopt echt voor op al de andere pepers die ik had gezaaid. Ook voor de plantjes met dezelfde ras. Echt bijzonder om te zien... De Big Jamaican: Quote
mariellexxx Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Heel gaaf om te zien nadi! Wie weet hoeveel opbrengst deze plant je nog gaat geven, als hij nu al zoveel verder is dam de rest! Quote
pippi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ziet er super uit, Nadi! Ik tuur hier nog steeds dagelijks naar de paprikaplantjes en nog steeds geen bloemen. Vorig jaar ook nul paprika's, geen idee wat het is, maar paprika's willen bij mij niet. Quote
Nadi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik tuur hier nog steeds dagelijks naar de paprikaplantjes en nog steeds geen bloemen. Vorig jaar ook nul paprika's, geen idee wat het is, maar paprika's willen bij mij niet. Paprika's lukte ook absoluut niet bij mij vorig jaar. Denk dat we 3 Paprika's geoogst hebben van 4 planten ofzo... de cayennepeper deed het dan weer geweldig. Zeker 10-20 pepers per plantje geoogst..Misschien heeft een expert hier een tipje voor ons? Quote
mariellexxx Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Pippi, misschien kijk je teveel en zijn ze veregen Ik heb geen tip, dit is mijn eerste jaar pas, en ik heb wel wat knoppen in de paprika, naar nog maar 1 bloem! (Die nu aan het verwelken is, hopelijk is mijn driftige getik voldoende geweest en is ie bevrucht ) Quote
Toto Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Paprika's doen altijd wel moeilijk. Als er ook maar 1 factor niet naar hun wens is stoten ze hun bloemetjes al af. Geduld en ervaring zijn in dit geval mooie deugden. De paprika moet lekker warm staan, mag niet te veel water krijgen, bemesting moet in orde zijn, ... Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
speets Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 paprika's willen bij mij niet. Heb je ze in de kas? En vroeg gezaaid? Dat gaat het beste. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Speets, ze zijn op tijd gezaaid, de planten zien er ook niet slecht uit, maar bloemetjes, ho maar. Terwijl zelfs mijn minimeloen, die nog maar pas buiten staat, al bloemen heeft. Alles staat in de volle grond en/of in potten trouwens, want ik heb geen kas. Quote
speets Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Toen ik ze in de volle grond had, was het ook altijd een grote teleurstelling. Ze bloeiden pas laat en ze hadden niet meer de tijd om af te rijpen. Nu heb ik ze in maart binnen gezaaid (verwarmd en verlicht). Ze hadden al veel vruchten toen ze half mei naar de plastic kas gingen.Intussen stagneert de vruchtzetting, maar ik twijfel of dat komt door de verplaatsing of doordat er al zoveel vruchten aan zitten. Dus die ga ik eerst maar eens opeten. Ze zijn zo klein als mandarijnen en groen, maar wel goed eetbaar. Is voor jou volgend jaar een eenvoudige lage tunnel van pvc-buis met plastic (g)een idee? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Toto Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 (aangepast) Je zal moeten kiezen. Veel onrijpe vruchten of een paar rijpe. 12 juni 2016 aangepast door Gast Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
pippi Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik denk dat ik volgend jaar inderdaad maar eens moet kijken voor iets van een kasje. Ik had nog twee paprikaplantjes in een grote pot staan, en daar meen ik nu toch het begin van een bloemetje te zien. Ik denk dat ik die in die pot maar ga vertroetelen en het stel in de volle grond opgeef. Misschien dat dit dan nog iets wordt. Quote
mariellexxx Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 @Pippi een redelijk formaat kas is 2e hands niet zo heel duur, maar je moet er wel budget voor hebben en natuurlijk plek! Anders een klein kasje? Zijn denk ik 2e hands via marktplaats ook goed te verkrijgen? Ik heb 1 bloemetje aan de plantjes zitten, al eventjes, en deze begint nu uit te drogen, hopelijk is hij bevrucht, maar hoe kan ik dit zien? Of is het gewoon afwachten? Ben zo benieuwd! Quote
Claudia69 Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Mijn paprika's doen het dit jaar niet super. Stonden buiten in 3 liter potten te wachten om uitgeplant te worden in volle grond, maar hebben de wateroverlast van de afgelopen weken slecht verteerd. De wortels hebben daar enorm van afgezien, het blad werd geel. Ik heb ze toen overkapt met plastic en geen water meer gegeven en ze lijken zich wat te herpakken. De topjes zien weer groen, er zitten bloemen in (dat zal wel van pure stress zijn), ik zie dat de wortels ook herpakken. Maar het oud blad blijft redelijk gelig. Kan dat nog aangepakt door aangepaste bemesting of is dat niet meer te verhelpen? Quote
Erny Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Gisteren hooooognodig de pepers in de palmpotten gezet. De arme zieltjes stonden nog in de p9tjes. Zagen er behoorlijk gelig en ongelukkig uit. Nu mogen ze weer groot en sterk worden. Heb ze gelijk de eerste portie A+B gegeven. Verschil met vorig jaar is wel erg duidelijk. Toen had ik minder planten over en ook van alles minder (wegens die gebroken enkel toestand) en kon dus veel meer qualitytime aan de pepers besteden.Nu moeten ze de tijd weer delen en dat is duidelijk dit jaar niet echt positief uitgevallen voor hen. Hopelijk staan ze er op de volgende foto weer wat florissanter bij. Quote
mariellexxx Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Wow Erny. jij hebt er veeeeeel!!!! Ben heel benieuwd naar een foto over enkele weken! Quote
Toto Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 De eersten komen er aan. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Nadi Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Ik denk dat ik volgend jaar inderdaad maar eens moet kijken voor iets van een kasje. Ik had nog twee paprikaplantjes in een grote pot staan, en daar meen ik nu toch het begin van een bloemetje te zien. Ik denk dat ik die in die pot maar ga vertroetelen en het stel in de volle grond opgeef. Misschien dat dit dan nog iets wordt. Hier staan er 3 soorten pepers in potten en de rest van de pepers stuk of 15 kluitjes van 3 planten in de kassen. Nou... die beginnen nu pas te bloeien en pepertjes te maken terwijl de pepers die buiten in potten staan het veel beter doen en al veel bloemetjes maken en sommige al grote pepers hebben... Enige is is dat ze wel onder een afdak staan van terras dus ze worden niet verregend met dit weer.ik had al eens bij Diana (mooiemoestuin) gelezen dat pepers het heel goed doen in potten maar ervaar het dit jaar ook zelf. Misschien een ideetje voor volgend jaar allemaal in potten? Als een kas toch niet handig blijkt te zijn.. Quote
mariellexxx Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 @toto, dat ziet er al goed uit! Veel bloemen en beginsels zie ik! Hoe hoog is die plant nu? Hier vast 1 beginsel van een vrucht! En de rest laat allemaal al wel wat knopjes zien Zo staan ze in de kas. En deze wegens ruimte gebrek naast de kas, buiten in een bloempot zonder afdak. Doen het ook best goed, zijn flink gegroeid sinds ze hier in staan en maken al wat hele kleine knopjes. Iemand enig idee wat ik met deze vertakking? moet?Laten groeien? Quote
Erny Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Tuurlijk laat je die zitten... het zijn geen tomaten die je gaat dieven. Juist ónder die splitsing op de steel kun je de blaadjes en takjes weghalen als je dat wilt.Er bóven laat je het lekker groeien. Quote
Demier Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Het is beter als je die klem op de stam zet, blad geeft geen houvast en zal afsterven op den duur.Zelf gebruik ik binddraad daarvoor, iets ruimte laten voor het dikker worden.gr Mat Quote
mariellexxx Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Dankjewel Erny! Dan laat ik hem groeien Demier, hij zit normaal ook op de stam, maar voor de foto heb ik hem even om het blad gedaan anders kon ik die splitsing niet op de foto zetten Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.