Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het paprika en peper topic 2016


balkontuinder

Aanbevolen berichten

Peper masquerade. Voor als je heel veel kleine pepertjes wilt:

masquerade28661469431139.jpg

(Twee plantjes, in een 12 liter bouwemmer)

Behoorlijk heet (iets heter dan een hete cayenne). Jammer genoeg alleen maar heet, geen "extra" smaak.

 

Ook buiten doen ze het wel. Hier een vergeten reserve, in een nu veel te klein potje, dus water- en voedselgebrek:

masqueradereserve54531469431147.jpg

 

Cayenne, mijn favoriet voor keukengebruik. Vroeg rijpend, veel opbrengst, prima smaak:

2016072414094688091469432219.jpg

Deze cayenne (Van der Wal no. 614) is bovengemiddeld heet voor een cayenne. Prima smaak. Goed te drogen voor b.v. pepperflakes.

 

Buiten in de volle grond wil deze cayenne ook wel een beetje:

2016072414031082761469432230.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn (nog kleine en groene) paprika's had ook een rond gaatje, dus ik heb hem maar geoogst, voordat iets anders hem op at. Het was meteen de allereerste paprika die ik ooit helemaal zelf gezaaid en geteeld en opgegeten heb, hoera!

 

En behalve het gaatje was er niks aan te zien, alsof iets alleen even naar binnen had getuurd en vervolgens had besloten toch maar elders naar eetbare woonruimte te gaan zoeken. De smaak was meer dan prima, vrij zoet voor zo'n jong paprikaatje, dus ik wacht nu vol spanning tot de rest rijp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een paprikaplant staan die ik via via gekregen heb. Als ik mij goed herinner een Hongaarse soort. De paprika die erop groeit is geel en begint nu goed paarsig te worden. Op de foto lijken dit 'rotte' plekken maar hij is nu iets verder en is echt paarsig.

 

Iemand enig idee welke soort dit is? Ik weet bijvoorbeeld ook niet wanneer ik hem kan oogsten.

 

IMG746038071468828132.jpg

 

Dit lijkt voor mij op een etkezesi pelso. Maar deze worden rood-oranje als ze rijp worden. Dus misschien toch een andere soort.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn (nog kleine en groene) paprika's had ook een rond gaatje, dus ik heb hem maar geoogst, voordat iets anders hem op at. Het was meteen de allereerste paprika die ik ooit helemaal zelf gezaaid en geteeld en opgegeten heb, hoera!

 

En behalve het gaatje was er niks aan te zien, alsof iets alleen even naar binnen had getuurd en vervolgens had besloten toch maar elders naar eetbare woonruimte te gaan zoeken. De smaak was meer dan prima, vrij zoet voor zo'n jong paprikaatje, dus ik wacht nu vol spanning tot de rest rijp is.

 

Ik heb ook de paprika's eraf gehaald, maar de dag erna zaten in nieuwe (tot dan toe onbeschadigde) paprika's ook gaatjes. Dus heb ik maar besloten om de beschadigde paprika's eraan te laten hangen vooraleer er meer slachtoffers vallen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar heb ik een 6 tal Cayenne peper planten op zolder in het raam kozijn in de dakkapel staan.

Ze doen het uitzonderlijk goed vergeleken met buiten vorig jaar, en zitten barstens vol pepers en deze zijn ook goed pittig. (tot ongenoegen van sommigen )

 

Nu beginnen er alleen zo nu en dan bladeren licht te verkleuren en af te vallen, is dit normaal met het rijpen van de pepers, of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pot groot genoeg / voldoende mest / voldoende licht / voldoende water?

Als je nu al rijpe (rode) cayennes hebt zit het met het licht waarschijnlijk wel goed.

Pepers hebben niet veel mest nodig, maar na verloop van tijd is de voeding uit de aarde (potgrond) op.

Wilde gok: kleine potten? , dan raken de voedingsstoffen uit de potgrond op.

Een duidelijke foto helpt.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb nu ook eindelijk kleurende paprika's. (Okee, je moet wel goed kijken maar het is wel zo.) Het verbaast me trouwens hoeveel paprika's er aan hangen. Ik pluk af en toe wel wat weg (niet de allergrootsten, want dat zijn uiteraard de verkleurende), want anders wordt het allemaal wel topzwaar.

 

Mijn paprika in pot (die vanaf gisteren in elk geval 's nachts weer binnen staat) doet het logischerwijze het best, maar ook aan de planten in de volle grond hangen een paar forse paprika's en heel veel kleintjes.

 

Is het een idee om als het straks echt te koud wordt, die planten uit te graven, in een grote pot te zetten en ook naar binnen te halen? Zouden ze dat overleven? Of is het verstandiger om op enig moment maar gewoon alle paprika's te plukken en de planten te rooien of te laten sterven? Niks mis met kleine groene paprika's immers, en ik vind dat ze zich dapper hebben geweerd in moeilijke omstandigheden en heb er al menige mooie (groene) paprika van kunnen oogsten.

 

Maar als ik ze zou kunnen redden en er nog gekleurde paprika's van zou kunnen oogsten (en misschien zelfs een poging zou kunnen doen om te laten overwinteren?), zou dat natuurlijk wel heel geweldig zijn. Zou het het proberen waard zijn denken jullie?

 

Ik moet ook zeggen dat ik wel een beetje een zwak heb voor die paprikaplanten. Een tomatenplant die (eindelijk!) leeg is ruk ik emotieloos uit de grond, ik haal mijn schouders op bij de zoveelste andijvie waar een hond op is gaan liggen , en ik was stiekem blij toen de komkommerplanten echt bezweken onder de meeldauw, want hoeveel komkommers kan een mens eten en weggeven, en zo lekker waren ze niet, en het ruimde lekker op toen ze weg waren.

 

Maar die paprika's hebben het zo zwaar gehad met bar en boos (nood) weer en allerlei ongedierte en nog staan ze daar flink gehavend maar fier hartstikke mooie lekkere paprika's te maken. En het zijn niet eens dure raspaprika's maar gewoon zelf gewonnen zaadjes uit bio-paprika's van de Jumbo. En die verdienen ook een warme mand en een lieve baas en een gelukkig leven.

 

Um.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pippi:

Je kunt paprika's straks prima binnen verder laten rijpen. Eerst in de kas als dat kan en als het te koud wordt binnen. Omdat mijn paprika planten vrij groot waren vorig jaar, heb ik ze op zeker moment op een vaas voor het raam gezet en toen rijpten ze ook nog verder. Hetzelfde met mijn pepers. Ook in een pot binnen gezet. Daar kon ik zeker tot eind november van plukken. Ik heb geprobeerd ze over te houden, maar uiteindelijk heb ik ze toch opgeruimd.

Dit jaar heb ik veel vroege soorten paprika's en pepers uitgezocht, dus ik heb met dit warme weer goede hoop dat het meeste buiten of in de kas nog voldoende kan rijpen.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag pepperflakes van Cayenne gemaakt, zie: post324610.html#p324610

De Cayenne heeft een prima oogst gegeven. In de vriezer ligt nu ruim een pond, voor sambal tzt.

 

Ook de Habanero orange gaat goed. Na een eerste oogst(je) komt er nog heel wat bij:

2016091715261495811474135402.jpg

Kleine pepertjes, maar erg heet. Eentje is ruim genoeg voor een hoofdgerecht voor vier personen.

Edit: eentje is al veel teveel ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mijn allereerste (van heel mijn leven!) knalrode paprika hangen. Waar een mens al niet blij van kan worden. Ik vind het gewoon zonde om hem te plukken, maar morgen moet hij eraan geloven, ga ik lekker geroosterde paprika en andere groenten uit de oven maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pepers. Bijna alles is nu opgeruimd.

Oogst is binnen, en de nieuwe bloempjes (ja, nog steeds) gaan toch geen rijpe pepers meer worden.

 

Cayenne: bij elkaar zeker een kilo geoogst. Prima voor de keuken.

Masquerade: misschien wel 200 rijpe (alleen rode) pepertjes. Wel erg klein.

Peter peper: weinig opbrengst, niet bijzonder smakend. Komt volgend jaar niet terug.

Habanero orange: Eerste oogstje gaf ca 10 rijpe pepers. Begon toen weer te bloeien. Gisteren geoogst:

 

2016092115223349771474519668.jpg

 

En dat van één plant. Er hangen nu nog ca 15 Habanero's aan, die zullen binnen 1 a 2 weken rijp zijn. Ik zal er een paar meenemen naar de MTFD.

Volgend jaar: Cayenne; Habanero orange; Masquerade (de veelkleurige variant van Jet). Niet meer soorten. Dan heb ik Cayenne voor vers-gebruik, flakes en sambal, de Habanero voor heet!, en de Masquerade voornamelijk als sierpeper.

 

Ervaringen:

De Cayenne en de Masquerade kunnen ook buiten, in volle grond of in (grote!) pot. In een kasje gaan ze wel nog beter.

De Habanero moet voor een leuke opbrengst echt in een kasje.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Black Pearl staat er prachtig bij...

 

IMG237937551474564508.JPG

 

IMG238093111474564511.JPG

 

Rijp wordende grote Padron, voor het zaad.

 

IMG238653181474564565.JPG

 

Hetzelfde met de PdPdP...

 

IMG238796491474564568.JPG

 

Aji Blanco Cristal...

 

IMG238923841474564572.JPG

 

En dit zou Goat's Weed moeten zijn maar dat is ie dus duidelijk niet, heb een andere plant die wel dat uiterlijk heeft. Deze heeft geen haartjes maar is wel erg mooi.

 

IMG239272711474564782.JPG

 

IMG239599441474564784.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers staan na een weekje onverzorgd te zijn behoorlijk te verdrogen op het balkon. Vanmorgen heb ik ze flinke plensen water gegeven, vanavond mogen ze wat warmer staan, ik breng ze naar de kas, het was 6 graden hier vannacht. In de kas kan ik gemakkelijk ruimte maken door wat tomaten of Afrikaantjes uit te trekken.

We hebben al een flinke oogst aan pepers gehad en er voornamelijk flakes van gemaakt. Voor de weggeef had ik orozco flakes die erg gewaardeerd werden door de ontvanger. De jalapeño flakes en de cayenne zelf gehouden..mmm heerlijk hoor!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een van de buitenpaprika's afgelopen weekend uitgegraven en in een pot gezet zodat hij naar binnen kon bij koud weer en daar de paprika's kon laten afrijpen. Ik moet zeggen dat het geen succes is. Ik had echt een heel forse kluit uitgegraven en hij staat nu in een grote pot (formaat wasmand) met wat verse aarde, en hij doet het nog, en daar is alles mee gezegd. Triest hangende blaadjes hier en daar, 1 paprika die acuut neusrot had en als ik voorheen vond dat mijn buitenpaprika's het moeilijk hadden, nou deze heeft het nu nog moeilijker.

 

Ik heb er ook een buiten laten staan, die staat er aanzienlijk frisser bij, en mijn andere paprika die altijd in een pot heeft gestaan staat er nog steeds het best bij en blijft mooie rooie paprika's geven.

 

Volgend jaar gaan de paprika's in de kas (YAY! ), maar ik ga er ook weer eentje in een pot zetten in de achtertuin. Dan maar wat naar buiten en naar binnen slepen naar gelang de weersomstandigheden, maar het is wel handig als je even een paprika kan plukken als de plannen voor het eten opeens veranderen. Ik zie mezelf niet om half zes nog even naar de volkstuin fietsen voor een paprika omdat het vandaag toch pasta wordt.

 

Maar dat uitgraven en verpotten... nee, daar krijg je geen blije planten van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...