Aardbeitje63 Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 Ik ben ook begonnen met zaaien, een paprika/pepermix en een paar uit supermarktpaprikas, voor de lol. Kijken wat er uit komt. Vorig jaar had ik zo'n 20 paprika/peperplanten en dit jaar denk ik ong 40. Quote
MartinH Geplaatst: 2 februari 2016 Geplaatst: 2 februari 2016 @aardbeitje63, had je vorig jaar dan ook "supermarkt zaden"? Zo ja, hoe was de opbrengst qua smaak? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Aardbeitje63 Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Martin, nee vorig jaar had ik alleen gekochte zaden. Mijn vriend is chauffeur en kreeg erg mooie grote dikwandige rode paprika's mee. Hij heeft niet gevraagd of het f1 was, zal wel. Ze gingen naar de supermarkt in elk geval. Soms krijgt hij ook een grote zak tomaten, apartere soorten. Tomatenzaadjes eruithalen waag ik me maar niet aan. Laatst had de teler er ook een hele hele hele hete peper bij gedaan. Probeerseltje dit jaar dus. Afgelopen zomer even gedroogd, in n boterhamzakje gedaan en ze zijn allemaal na 5/6 dagen uitgekomen. Paprika/pepermix van vorig jaar beviel goed, veel complimenten gekregen van oa glazenwassers dat ik erg mooie peperplanten had. Mooie oogst ook. Quote
balkontuinder Geplaatst: 3 februari 2016 Auteur Geplaatst: 3 februari 2016 @iedereen. En hoe gaat het met de eerste zaailingen? Zelf heb ik vorige week erg veel geluk gehad. Werd na het DENO-zaaien van de paprika's ziek en dacht er maandag pas weer aan dat ik uberhaubt gezaaid had. Net niet uitgedroogd! Dus snel opgepot en water gegeven. Hopelijk hoef ik niet opnieuw te zaaien. Van de pepers vertonen de eerste twee plantjes voorzichtig aan hun eerste set bladeren. Ik zal vrijdag weer eens een foto maken. Quote
Jane Doe Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Hier de eerste met deno gezaaid, 3 verschillende soorten. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Hier gezaaid in mengsel potgrond met koskosvezel, opkomst rode, gele en oranje blokpaprika's plus de rode punt paprika's prima. Gele punt blijft achter ga ik mirgen nogmaals zaaien.De verschillende pepers laten ook hun kopjes zien. Staan voor een raam op het oosten bij 19.5c, na verspenen over een week of twee gaan ze koeler maar voor een raam op het zuiden Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
appelvrouw Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 Ook hier een aardige opkomst. Alleen de buitenpaprika zwartzwalder laat wat opkomst betreft wat te wensen over, die heb ik nog eens gezaaid maar dan direct in potjes. Per deno was die misschien wat uitgedroogd..in ieder geval nog niets nadat de rest gekiemd was. De pepers zijn allemaal opgekomen..ik had 3 zaadjes masquerade en 3 orozco..100% opkomst Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
PatrickL Geplaatst: 3 februari 2016 Geplaatst: 3 februari 2016 leuk om een hobby hier te delen. Ik heb vorig jaar mijn eerste eigen pepers geoogst, plantje gekocht bij Intratuin. Maar er gaat niets boven zelf zaaien, dus de zaadjes liggen al klaar. De peper van vorig jaar heb ik uitgegraven en laten overwinteren. Er zitten nog wat groene blaadjes aan, maar het houdt niet over, ook wat bladluisachtig spul op de blaadjes. Ik heb het idee om alles straks te snoeien, en hopen dat ie opnieuw uitgroeit. De stam en zijtakken zijn nog prima in orde.Waarom ik doe weet ik eigenlijk niet want alle pepers die er ervan af kwamen waren totaal niet heet, ze smaakten heel flauw. Weet iemand hoe dat kan? Ze zouden volgens het kaartje erg scherp moeten zijn namelijk. Het was ook nog eens zo dat als ik de groene pepers er af haalde, deed ik echt niet te vroeg hoor, ze niet goed rijpten, ze werden rimpelig en zacht. En zou ik hem nu al naar buiten kunnen verplaatsen, mits er geen nachtvorst meer komt? Voorspellingen zijn goed voor komende weken Quote
suus76 Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Nee, het is echt nog veel te koud voor de plant buiten, half Mei, op z'n vroegst naar buiten Quote
Aardbeitje63 Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Balkontuinder, dat is idd geluk hebben. Hopelijk weer helemaal opgeknapt nu. Mijn paprika/pepers gaan goed, de grootsten hebben net hun 2e paar echte blaadjes en beginnen het 3e paar te vormen. Die zijn 4.5 weken terug gezaaid. In die week meer gezaaid maar de rest is in elk geval bezig aan het 2e bladpaar. Kiemblaadjes dus niet meegeteld. Deze week nog meer zaaien. Quote
Hudsonstijgers Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 van de propagator naar het licht.... ik dacht dat het nu wel moest om te voorkomen dat ze te lange steeltjes krijgen.. Ze zijn nog niet allemaal opgekomen, maar dat gaat denk nog wel lukken, Quote
advanbrunschot Geplaatst: 5 februari 2016 Geplaatst: 5 februari 2016 Het is mijn 1e seizoen in een moestuin. Dus alles is de 1e keer. Vandaag bij de Boerenbond een zakje met 5 pepers gekocht. Uit ieder zakje 3 zaadjes gehaald en die in een zweltablet gedaan. Het kasje staat op de grond achter een raam op het oosten, in de huiskamer. Er ligt een thermometer in en daar kan ik op zien dat de temperatuur tussen de 20 en 22 gr blijft. Deze soorten heb ik gezaaid: SerranoCaloroPepecchiaCayenneHabanero chocolate Quote
Salamandertje Geplaatst: 8 februari 2016 Geplaatst: 8 februari 2016 Mijn Brownie paprika planten. Begin januari gezaaid. ] Quote Bzzzz...
CindyB Geplaatst: 9 februari 2016 Geplaatst: 9 februari 2016 Een aantal pepers die ik via de DENO methode heb gezaaid op 13-1 zijn niet gekiemd. Ik heb nu nieuwe zaden gezaaid in zaai en stekgrond. De andere pepers staan heerlijk onder de daglichtlamp samen met wat paprika en een enkele aubergine. Zo te zien gaan ze lekker en worden het geen slungels Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Flup Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Mijn pepers die ik via de DENO-methode in januari heb gezaaid zijn nog niet gekiemd en ik ben bang dat dat ook niet meer gebeurd. De paprika's (2 soorten) zijn wel gekiemd en groeien nu verder in de grond (binnen uiteraard). Quote
Pfeffer Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Ik zal ook even wat plaatjes van mijn pepers laten zien Meerdere soorten GMO paprika'sJalapeno IxtapaJalapeno ChicimechaOnzaMulato IslenoSerrano TampiquenoCabai chilli baum (nu 3de seizoen)Pasilla BajioPoblanoMirasolCheiro Pfeffer - eigen kruising (nu 5de seizoen)Devil's Tongue White (3de seizoen)Trinidad Scorpion CARDI (2de seizoen)Trinidad Moruga Scorpion Caramel (2de seizoen)Taka no Tsume (2de seizoen) Overwinteraars (mandarijn voor formaat) Quote
diesel4666 Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Man, man, wat een enorme lijsten!!Ik had vorig jaar 4 planten, en daar heb ik sambal voor heel het jaar mee gemaakt. In de supermarkt kan je van die kleine zoete/licht-pikante pepertjes, gevuld met kaas kopen.Welk(e) ras(sen) komen hiervoor in aanmerking? Quote
Pfeffer Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Peppadew zijn de Malawi Piquante.. echter peppadew heeft meer betrekking tot het productie proces dan de gebruikte pepers. Afhankelijk van je smaak zijn bij de Pimienta Cereja, Peperconini Tondi, Large Hot Cherry, Numex Suave, Tobago Seasoning en bepaalde Jalapeno soorten bruikbaar. Zelf vind ik gevulde jalapenos heerlijk. Soorten zoals de jalapeno jumbo, jalapeno ixtapa, jalapeno chichimeca, jalapeno coyame en de jalapenona red lenen zich daar prima voor. Vorig jaar had ik ongeveer 50 soorten pepers/paprika's en circa 180 planten. Het gros hiervan waren echter wilde soorten e.d. die in 14cm potten opgroeiden. Mocht er ooit iemand het eea willen proberen, ik heb 200+ variateiten (ben nu wat in aan het krimpen door oude zaden weg te geven), ik ben altijd wel in om het eea te ruilen. Quote
Salamandertje Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 @ diesel bijvoorbeeld dit: https://www.vreeken.nl/205550-paprika-coctail-yellow-f1-pico-bell-yellow-f1 Quote Bzzzz...
diesel4666 Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Vorig jaar had ik Jalapenos. Maar voor mij té pikant om zo te eten.Ze moeten zoet van smaak zijn, en mild pikant. (of komt die zoetigheid van die peppadews door toevoegingen misschien???) @Salamandertje: dat zijn gewoon mini-paprika's. Had ik vorig jaar ook, maar is totaal niet pikant. Quote
diesel4666 Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 @Pfeffer: Heb je toevallig Malawi Piquante zaden? Quote
Pfeffer Geplaatst: 10 februari 2016 Geplaatst: 10 februari 2016 Inderdaad, de peppadew is een geregistreerd handelsmerk voor een op bepaalde wijze ingemaakte Malawi Piquante. Die peper is niet zoet en doet ook niet onder voor de gemiddelde jalapeno. Het zit hem dus in de bereiding. En er is niets als "de" jalapeno, er zijn letterlijk honderden varianten van niet pittig tot flink pittig. De meeste zullen tussen de 3000-10.000 SHU zitten. Als je ze echter ontzaad (uithold) en met iets vettigs vult zoals kaas + verhit zijn ze direct een stuk minder pittig. Quote
CindyB Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Ik had vorig jaar hiervoor de satans kiss... ik heb ze ingemaakt en gevuld en ze waren heerlijk! Wel ietsje pittiger dan die je kant en klaar in de winkel koopt, maar eigenlijk veel lekkerder Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Nadi Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Oh dat vind ik ook wel interessant om een soort peppadew namaak te proberen. Helaas toch mijn peper soorten al bepaald en gezaaid. Mmm ik overweeg toch nu de Malawi piquente te bestellen...In Iedergeval de paprika en peper soorten die ik dit jaar gezaaid heb via de deno methode. En al geplant in potjes. Paprika1. NUMEX CONQUISTADOR2. FAKIR REDPepers1. CHOCOLATE CHERRY2. PIMENT D’ESPELETTE3. BIG JAMAICAN4. MASQUERADE5. LIMÓN Ze staan hier vrolijk in de raam: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.