Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik ben intussen ook zover dat ik eenmaal 250ml calendula en eenmaal 250ml kamille olie (amandel) heb staan, inmiddels lang ingetrokken. Ik wil er zalf van maken, eerst simpel met bijenwas. Dat zou je echter verwachten te vinden in de gemiddelde reform winkel maar helaas! Geen enkele winkel hier in de buurt heeft normale bijenwas staan.

 

Nu zie ik vaak 'wolvet' e.d. langskomen, naast vaseline (beh, niet voor mij) zou ik het dan ook kunnen doen met uierzalf?

 

Wolvet = lanoline. Beter dan uierzalf wat ik zelf bestempel als een aardolie product.........er is trouwens ook nog uiercreme.......

 

Voor grondstoffen in Nederland:

http://www.jojoli.nl/

 

Belgie

http://www.spinnrad.be/KENNISMAKING.htm

 

 

MVG

 

 

danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb idd mijn spullen bij Jojoli vandaan. De bijenwas heb ik uiteindelijk in de grote stad gevonden, bij een reguliere natuurwinkel. Iets wat in de dorpen om mij heen wel te vinden is, maar zeer beperkt assortiment wat dit soort dingen betreft. Ook gelijk dode zeezout meegenomen en glycerine.

 

De calendula met kamillie zalf is inmiddels klaar!

250ml calendula olie en 500ml kamille olie op basis van amandelolie, staat al een behoorlijke tijd te trekken. Opgewarmd met 50 gram bijenwas en een paar druppels mandarijn essentie-olie en dit is het resultaat: Een heerlijke smeerbare (labello consistentie) zalf

 

2013-06-19-1145551371635631.15

2013-06-19-1173741371635629.32

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van olie en maceraat is dat olie de neiging heeft ranzig te worden. Je kan door het toevoegen van anti-ranz dit een stuk tegengaan. Vitamine E toevoegen, of wat zonnebloemolie toevoegen kan ook het proces vertragen.

 

Het voordeel van vaseline is dat het veel langer houdbaar blijft.

 

Ik heb veel combinaties geprobeerd: maceraten, zalven, cremes, diverse samenstellingen, en ben toch blijven hangen bij vaseline als mijn favoriet. Goedkoop, makkelijk te verwerken en lang houdbaar.

 

Ik weet dat er een soort weerstand bij mensen is tegen vaseline, maar dat begrijp ik niet goed. Meestal hear-say... napraten.

 

Je moet gewoon in de praktijk veel testen en uitproberen om te weten wat voor jouw huid werkt, en wat niet. Geen standaard oplossingen.

 

Vasline smeer je niet op je gezicht, dat is te glimmerig, en zelfs al ben je niet ijdel: dat is geen porem om te glimmen, bovendien wil je in je gezicht ook wat extra voeding tegen rimpelvorming.

 

Maar voor moestuinhanden, ruwe ellebogen, voeten, jeukende muggebulten of andere jeuk: dan kan calendulazalf op basis van vaseline prima, moet je niet bij voorbaat uitsluiten.

 

Om het vocht zoveel mogelijk te beperken, doe ik het volgende: gesneden bloemen (met groen blad en steel eventueel) snijden en een dagje laten liggen. Dan au-bain-marie samen met vaseline verwarmen, en dan weer warmte bron uitzetten. Een aantal keren herhalen in de loop van twee dagen en goed zeven.

 

Diverse olie-projecten liepen ook uit op stank, soms, maar je kan natuurlijk zowiezo je plantmateriaal compleet laten drogen, en dan pas gebruiken. Misschien inderdaad aan te raden bij macereren op olie, al kan je ook maceraten op de warme manier verkrijgen, hezelfde als met de vaseline.... opwarmen, af laten koelen, weer opwaren etc. Dan gaat het proces veel sneller dan die pot in de vensterbank (die ook ranzig kan worden door de zon en blootstelling aan lucht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

sovrese...

waarom de combi calendula en kamille?

beide planten hebben toch ongeveer dezelfde werking?

Geen bijzondere reden, simpelweg omdat ik beide planten/bloemen hier voor het oprapen heb

 

Ik zit momenteel te wachten tot de weegbree in seizoen komt, dan ga ik ook daarvan zalf maken (en zo nog wel meer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt hoe dan een ook een vette taas als je dit zelfgemaakte spul gebruikt, het is natuurlijk één en al vet

De zalf is overigens nog iets ingedikt, dus meer een purol-consistentie. Beetje teveel bijenwas misschien, volgende keer iets minder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Wat een zalig topic! Ik heb alles doorgelezen, zucht 'k Heb jaren terug eens een boek vol met zulke recepten in de kringloopwinkel gevonden en meteen gekocht. Recepten van cremes, zalfjes, maskers etc. Nu ik dit topic lees, denk ik weer aan dat boek. Ik ga ook eens experimenteren; heb voldoende calendula in de tuin staan. Maar er staan ook recpeten in voor smeerwortel, duizendblad, roos, Rozemarijn, Avocado te veel om op te noemen. Dat wordt een heel vruchtbare zomer!!!!!

Edit: ik heb er toen niet aan durven beginnen; nu ik hier op 't forum zoveel kennis voorbij zie komen ga ik me er ook eens aan wagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook eindelijk het HELE topic doorgelezen. pff dat duurde wel even, wel erg leuk. Net als Sandrina heb ik ook boeken met heel veel recepten maar nog niet uitgeprobeerd tot nog toe. Momenteel staat de goudsbloem volop in bloei dus ik wil per dag wat plukken (niet alles, ze staan zo zonnig in de tuin) en drogen en dan pas later verwerken als ik genoeg heb.

 

Omdat ik graag een intrekkende zalf wil maken ga ik voor reuzel. Het is hier een enkele maal genoemd maar niemand die het heeft geprobeerd? Reuzel is makkelijk en goedkoop of gratis als je geluk of varkens hebt te verkrijgen en varkensvet lijkt het meest op ons eigen lichaamsvet. Het klinkt alleen een beetje vies misschien is dat de reden dat iedereen voor ander vet kiest? Of zijn er andere redenen om niet voor reuzel te gaan.?

 

edit: ik kan toch alleen de bloemhoofdjes plukken en drogen en hoef toch niet de hele plant op te hangen? Daar zitten namelijk nog heel veel knoppen aan meestal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de bloemen plukken Piroska.

Ik heb zelf potten vol met varkensreuzel, maar ben er niet aan begonnen omdat ik het zo naar spek vind ruiken...krijg ik honger als ik mezelf insmeer. Maar misschien valt het hartstikke mee als je er goudsbloemen in hebt gehad. Ik heb helaas geen goudsbloemen tot nu toe, en voel me wat dat betreft erg onthand..ik had er altijd ieder jaar zoveel. Misschien moet ik ze maar eens uit een plantsoen gaan rippen....

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum was vergeten aan te vinken dat ik van reacties op de hoogte gehouden wilde worden. Kan dat niet centraal geregeld zijn?

Voor hen met een vermoeide huid: Smeerwortelmasker

2 eetl gedrooge smeerwortelblaadjes (4 eetl indien verse)

2 theelepels honing

1 eetl grycerol

50 ml (3 eetl) gedestilleerd water

Pijlwortelmeel

Hak de smeerwortelblaadjes of pureer ze in een mixer. Kook het water en giet het op. voeg de glycerol en honing toe.

roer en voldoende pijlwortelmeel aan toe tot het een soepele pasta wordt.

Breng het masker aan laat ong een kwartier zitten en spoel af met lauw water.

Wat zullen jullie allemaal verfrist weer in de tuin lopen met dit masker!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

..... omdat ik het zo naar spek vind ruiken... krijg ik honger als ik mezelf insmeer. ...

 

Heel begrijpelijk...

 

 

Enne Sandrina: "Voor hen met een vermoeide huid"... Waaraan herken je een "vermoeide" huid??? (is een serieuze vraag trouwens...)

En fijn al die smeerreceptjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de bloemen plukken Piroska.

Ik heb zelf potten vol met varkensreuzel, maar ben er niet aan begonnen omdat ik het zo naar spek vind ruiken...krijg ik honger als ik mezelf insmeer. Maar misschien valt het hartstikke mee als je er goudsbloemen in hebt gehad. Ik heb helaas geen goudsbloemen tot nu toe, en voel me wat dat betreft erg onthand..ik had er altijd ieder jaar zoveel. Misschien moet ik ze maar eens uit een plantsoen gaan rippen....

 

 

haha, OK, maar misschien moet je die nog uitbakken dus de kaantjes eruit bakken of is dit al gedaan en is het al alleen het vet?

 

Ik heb voor het eerst goudsbloemen, en ben er erg blij mee, ik dacht dat ze zich makkelijk uitzaaiden? Maar is bij jou dus niet gebeurd..

Ik ga het proberen met die reuzel en ook olie maken, de zalf is dan het eerst klaar en ik zal laten weten of de katten en honden mij opeens een stuk interessanter vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe heb ik ladingen uitgezaaide goudsbloemen..zelf teveel..Dit jaar: helemaal niets!

 

Ik moet wel zeggen dat ik veel zaaddozen van de calendula heb opgeruimd( afgeknipt) afgelopen jaar, maar ik denk eerder dat het aan de koude vochtige winter/lente ligt..er zijn ook andere kruiden die zich normaal veel uitzaaien niet teruggekomen, en ik heb niet heel erg veel onkruid.

Ik heb dus wel geaaid, maar de plantjes groeien ook nog eens heel langzaam....

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop er toch altíjd fris bij...

 

Maar omdat ik nu wel erg nieuwsgierig wordt heb ik maar ff gezocht op "vermoeide huid" en kreeg o.a. dit:

"Onder invloed van allerlei factoren kan de huid grauw, dof en vaal worden. De huid geeft dan een vermoeide aanblik, straalt niet, tekent snel en is vaak wat verslapt."

 

Weten we dat dus ook weer.

 

(even verder kijken bij Afbeeldingen is trouwens wel ff lachen... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...