Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik zou het niet zo snel bij ontstekingen gebruiken jeanne! Het zorgt ervoor dat de huid sneller geneest, ontsteking kan beter "open" blijven tot de huis weer gezond is!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Als er al een ontsteking is die maar zo veel mogelijk met rust laten.

 

Niet op puistjes smeren dus bv. Ik heb het nooit gedaan, maar volgens mij wordt dat een drama...

 

Maar als je je openhaalt aan een braamstruik, schoongewassen (ontsmet) dan zou ik dáár dus wel wat op smeren... dunnetjes, een keer of twee, drie en dan niet meer. Puur op ervaring en gevoel... Trekt snel weer dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent crème gewend, begrijp ik.

 

Een crème wordt redelijk snel door de huid opgenomen, en geeft geen vettige plak na opbrengen. Is ook niet moeilijk zelf te maken.

Als ik jou was, Jeanne, zou ik me gaan verdiepen in het maken van crème en zalf... aangezien je het in je werk gebruikt. Extra cool als je tegen je klanten kan zeggen dat het je eigen fabrikaat is, toch?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel ook nog aan het bedenken wat ik naast mijn olie experiment wil doen. Eerste keer

 

Bijgaand het voorlopig resultaat in een klein wekpotje van de Blokker, wie had het daarover? DANK JE WEL! En ik maar peinzen welk klein potje ik alvast kon gebruiken tot ik meer bloemen open heb

 

img489765411340910571.JPG

Ik ga hem zo nog tot de nok vullen

 

img489827831340910657.JPG

Een plaatje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim, want je moet zorgen dat het contact met de lucht minimaal is, en op deze manier is het elegant opgelost.

 

Contact met de lucht betekent oxideren met als gevolg ranzig worden van de olie. Het wordt gewoon viesruikend. Ter preventie kan je ook anti-ransdruppeltjes gebruiken. Om de houdbaarheid van je olie te verlengen. Kost 1,20 voor 10 ml, doe je eindeloos lang mee.

http://www.hekserij.nl/winkel/webwinkel.htm

 

 

Antirans is een mengsel van een aantal stoffen die op elkaar zijn afgestemd om samen als antioxidant te werken. De samenstelling is als volgt:

- Vitamine E, een antioxidant

- Vitamine C vetoplosbaar gemaakt, een antioxidant

- Lecithine, glyceryl oleaat en glycerylstearaat, emulgatoren

- Citroenzuur, een chelaatvormer die de werking van de antioxidant versterkt.

Antirans is de perfecte antioxidant voor alle vette en olieachtige producten als crèmes, zalven, milk, massage-olie, badolie etc. De nuttige dosering is erg laag, 6 druppels per kilo product beschermen al afdoende. Overigens is een hogere dosering niet schadelijk

 

INCI: Tocopherol, Lecithin, Ascorbyl palmitate, Glyceryl oleate, Glyceryl stearate, Citric acid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik zou geen zwitsal gebruiken,maar een meer neutralere babycreme.Er zijn nogal wat baby's die niet tegen Zwitsal kunnen.Wil je een vettige creme,dan zou ik kiezen voor lanette creme.Of calendula toevoegen aan de sudocreme.

Maar met vaseline is voor baby's ook niets mis mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

 

Ik was lekker aan het lezen over jullie geweldige plannen

En ik denk dat ik ook zijn mooi plant ga halen zeker ook omdat hier regelmatig wondjes en jeuk zijn

Ik zou me erg graag wel even me willen bemoeien qua welke zalfjes gebruiken voor kinderen

 

Lanette zalf is een goede zalf maar pas op dat je niet de Lanette neemt met de vaseline (er zijn zover ik weet 2 varianten)

 

En 2 de punt neem geen vaseline Tenzij het voor af en toe is voor een billen uitslag

maar niet voor het lichaam

Dit is omdat vaseline de huid afsluit

 

Sorry wil niet de bijdehante tante uithangen maar dat is wat ik van de doktor te horen kreeg. Ivm eczeem zoontje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Patricia. De baby voor wie ik het vraag is nog niet geboren, maar moeder en beide andere kinderen hebben lichte tot zware vorm van exceem. Dus ik ga ook boor iets neutralers. Iemand een tip met naam welke zalf(ven)? Mijn visite die volgende week komt zal het mee moeten nemen, dus die geef ik graag een gerichte opdracht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je inderdaad Lanette crème kunnen nemen zonder vaseline,en of neutral die hebben ook een leuk assortiment aan crèmes

En ze hebben bij ons bij de da ook nog een andere merk die neutraal is maar hoe die heet weet ik even niet

 

 

Groetjes Patricia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf de "vaseline crème" van mijn partner voor "zalf mixtures" die heeft last van eczeem en krijgt daarvoor bij de huisarts Vaseline-cetomacrogolcrème FNA dat is een vrij dikkige witte vaseline crème die een laagje op je huid achter laat (meer als gewone vaseline/vettige/handen zalf/crème).. Heb nog geen calendula zalf gemaakt omdat ik de planten niet heb .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Vraagje,

6 weken geleden goudsbloemen( hele bloemhoofdjes maar dan gesneden) op olie gezet. Na 4 weken dacht ik, laat ik er es een zalfje mee maken, ik draai de pot open....niet te beschrijven wat voor lucht daar af kwam! Opnieuw goudsbloemen geplukt, alleen de blaadjes op olie gezet. Nu twee weken verder zag het er mooi uit, mooi kleurtje, helder, dus dacht weer, ik ga er wat mee doen! Bah! Weer zo`n akelig vieze lucht! Dus maar weer weggepleurd! Heb dit vorig seizoen ook een paar keer gedaan, en geen problemen mee gehad. Ik snap dus echt niet wat er verkeerd gaat. Wel zonde zo...want ik gebruik geen olijfolie, maar amandel olie! Weet niet of ik nu nog wel zin heb om het nog es te proberen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, haal geen vocht weg, schud wel lekker af en toe. Las ik ergens dat je gaatjes in het deksel moest maken, dus de tweede keer gaatjes gemaakt zodat het vocht weg kon.... en die heeft maar twee weken gestaan! Zulk meuren....als..als....een emmer met moestuinafval die al maanden onder water staat! Calendula gier....kan ik daar wat mee? Is wel vettig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas ergens gelezen (sorry...weet even niet meer waar) dat alles wat je in olie zet, eerst moet drogen....mag dus geen water meer bevatten want dan kunnen er bacteriën blijven groeien.....Ik denk dat je vorig jaar geluk hebt gehad....

 

heb je gedroogde goudsbloemblaadjes??....anders zijn ze binnen 3 dagen droog nu met dit weer ...dan zou ik nog 1 poging wagen....3x=iets met een schip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb na je verontrustende berichtje ook maar eens in mijn potje met olie en goudsbloemblaadjes gekeken... voor de zekerheid eerst buiten gezet ivm de eventueel te verwachten beerputstank... Maar... nix mee aan de hand. Geen stank, geen bederf. Bloemblaadjes zijn er vers van de bloem ingaan.

Alleen de rubberen ring van het weckpotje was wel erg aan het uitzetten, werd te groot voor het potje... Dus beetje kliederboel wordt het nu wel steeds als ik 'm weer wil sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Ik ben intussen ook zover dat ik eenmaal 250ml calendula en eenmaal 250ml kamille olie (amandel) heb staan, inmiddels lang ingetrokken. Ik wil er zalf van maken, eerst simpel met bijenwas. Dat zou je echter verwachten te vinden in de gemiddelde reform winkel maar helaas! Geen enkele winkel hier in de buurt heeft normale bijenwas staan.

 

Nu zie ik vaak 'wolvet' e.d. langskomen, naast vaseline (beh, niet voor mij) zou ik het dan ook kunnen doen met uierzalf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...