Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

hahaha, das waar ook, wat en wind..

 

Dan dit: Ik ben nu goudsbloemen aan het drogen, ik heb er een aantal per dag, het schiet al een beetje op Maar de meeste recepten zijn gebaseerd op verse. Gedroogd zijn ze natuurlijk veel kleiner en lichter. Kan ik net als met paddenstoelen ervan uitgaan dat er 1/10e oveblijft na drogen, in gewicht dan? Of zou het meer zijn 1/5 ofzo?

 

Ik vond nog een recept voor tinctuur, als zijnde jodiumvervanger: 10 gr gedroogde goudsbloem op 100 cc alcohol, 1 week trekken, zeven, klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK mooi

maar daar staat dus en antwoord op je vraag: "Deze tinctuur is ontsmettend, maar zorgt er ook voor dat de huidcellen sneller regenereren, zodat allerlei wonden sneller genezen ( zorg er wel voor dat al het vuil uit de wond is.)Verder bij lichte brandwonden en zonnebrand."

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Al lang geleden geschreven in dit topic. Nu heb ik 2 dozen goudsbloemblaadjes klaar gedroogd en wel. Nu pak ik mijn boek erbij en daar staan zaken in om te conserveren die nauwelijks te krijgen zijn; borax en natriumbenzoaat. Laatste vond ik op hekserij (lang leve internet).

Vraag aan jullie die zalfjes maken: Hoe houden juliie het spul goed???

 

Of;

Geen conserveringsmiddel erin en altijd koel houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potjes schoonmaken: een dot papier met pure alcohol er doorheen halen. Deksel niet vergeten.

 

Zalf is op basis van olie/vet, en bederft niet snel. Kan wel ranzig worden. Om dat tegen te gaan kan je vit. E toevoegen, of anti-ranz druppeltjes.

 

Als je steeds met vieze vingers je pot in gaat, komt er vanalles binnen, vandaar dat ik tegenwoordig liever met tubes werk. Kan je via internet kopen, of bij een apotheek die zelf medicijnen verpakt.

 

Het is ook geen slecht idee om je product in de koelkast te bewaren, beetje afhankelijk van wat je gemaakt hebt.

 

Borax kan je kopen bij de DA-drogist, ongeveer 5,60 per kilo. Als ze het niet op voorraad hebben kunnen ze het voor je bestellen. Ik heb ook een keer borax gezien bij de bio-super, ongeveer zelfde prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pot calendulazalf op basis van vaseline is nog goed..tenminste ik weet niet wat er aan bacteriën inzit, maar het helpt nog steeds heel goed tegen allerlei beten en brandnetelsteken en schrammen.Het ziet er ook prima uit. Staat gewoon in de keuken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie antwoorden.

 

In de recepten stond ook Natiumbenzoaat. Ik ben naar apothekers gegaan om dat te kopen en tegelijk kwam het me zo bekend voor: .......... Bleek ik het al jaaaaaaren in huis te hebben; ooit eens gekocht in Zweden om de jam tegen schimmelen en gisten!!!! Haha ik ben gered.

 

Nu nog de borax kopen en dan heb ik 'alles' in huis om heerlijke zalfjes en lotionnetjes te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vandaag de eerste zalf gemaakt

Calendula-vaseline voor iemand die dat graag gebruikt, en lipbalsem.

Die laatste blijft er in elk geval in, is erg fijn.

Ik heb hem gemaakt van een recept dat ik vond op internet.

Een vierde kokosolie (daar heb ik volgens de warme methode calendula in laten trekken), een vierde bijenwas, en de helft zonnebloemolie.

Ik heb er aan het eind nog wat antirans-druppels en etherische olie van lavendel aan toegevoegd.

De zalven zijn meer geel dan oranje geworden, omdat ik de hele bloem heb gebruikt.

 

image63511376342567.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaasieopei: dat ziet er goed uit!

 

Ik heb als verjaarscadeautje 50 potten/potjes gekregen met deksel van verschillende inhoud om aan de slag te kunnen. Ik had eerder potjes gekocht bij de kringloop; na veel zoeken in veel winkels kom je er met 3 thuis ofzo!

Dit zorgt dat ik alles kwijt kan wat ik maak. WOW!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sandrina, gefeliciteerd! Met allebei, mooi kado

 

Jasmin, ja inderdaad , heel erg leuk. Hier enthousiast geraakt, en ik ga nog even door met maken en uitproberen

Voor volgend jaar zijn het niet de groenten die ik uit ga breiden, wat ik eerst dacht, maar de kruiden en bloemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ben al heel de ochtend bezig dit topic te lezen .

 

Was dus benieuwd welke goudsbloem ik dus het beste kan gebruiken en dit is dus calendulla officinalis

 

Iemand het al geprobeerd met uiencreme, dus niet de vette uienzalf maar de creme variant

 

Want als ik volgend jaar pff duurt nog zo lang de variant met vaseline wil maken wil ik deze ook met de uiencreme maken. Althans als dit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...