Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Calendula-zalf


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik denk dat de werkzame stof dan echt wel de etherische olie is, die ook voldoende aanwezig is in het verse blad...... nu nog die werkzame stof uit dat verse blad onttrekken.....Jasmin, had jij ook niet een ben de naam kwijt van dat ding....een uit midden oosten afkomstig koperen ding voor destillatie van olie.... alladin....nee ehm... (in het afkooksel zitten die niet , je moet ze opvangen door destillatie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[de werking word idd stukken minder dat is zeker met het aanbrengen op de huis meestal drink je een aftreksel van blad indien niet giftig haha zou niet goed komen volgens mij maar zoals je het met zalf maken kunt doen werkt dit met je blaadjes gewoon hetzelfde je vaseline verwarmen ( au ben marie )

Bloemblaadjes toevoegen zeven en klaar in je zalfje dit kun je langer bewaren

BB Covenwitch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mijn goudsbloemzalf altijd met bijenwas, en deze is zeer aangenaam. Is een soort van 'luchtige' crème.

Ik doe er ook nog kamillewater bij, deze werkt ontstekend, en enkele druppeltjes etherische olie van lavendel, werkt ontsmettend.

 

Mijn vriend die niet geloofde in al dat "gesmeer" gebruikt hem nu elke avond tegen de ruwe handen

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je eens precies willen opschrijven hoe je dat doet Sarah? ( met hoeveelheden..)

Is deze zalf/crème houdbaar?

 

Ja hoor... hier is hij:

-25 ml goudsbloemolie

-4 gr bijenwas

-10 ml kamillehydrolaat (gewoon aftreksel maken, zoals je een thee zet maar dan met wat meer bloemetjes)

- 6 dr etherische olie van lavendel

 

De bijenwas en de olie doe je samen in een glazen kommetje en verwarm je au bain marie tot het gesmolten is (ondertussen roer je er wat door), het hydrolaat verwarm je in een ander glazen kommetje op het zelfde moment.

Je neemt beide uit het 'bain marie' en giet voorzichtig het hydrolaat bij de olie en bijenwas, al roerend. Je blijft roeren tot het afgekoeld is, als alles goed gaat moet je het ook heel erg zien verbleken van kleur.

 

Wanneer alles afgekoeld is (huidtemperatuur) mag je er de etherische olie bij doen.

 

Als je het lang wil bewaren kan je er benzoëolie bij doen (10 druppeltjes) of vitamine E (kan je bij het kruidvat ofzo kopen en zijn van die oliecapsules, je maakt dan gewoon een sneetje in de capsule en pers er de olie uit).

 

Is wel omslachtiger dan met vaseline natuurlijk, maar ik vind het echt heerlijk!

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel!

Enne die goudsbloemolie..maak je die zelf van olijfolie en goudsbloemblaadjes?

 

Ja, of zonnebloemolie.

3 weken in de zon laten trekken. En elke dag goed schudden zodat alles mooi onder de olie blijft zitten. Zorgen dat alle blaadjes in de olie blijven anders kunnen deze beginnen schimmelen! En zorg dat er zo weinig mogelijk lucht in de bokaal zit (dus bokaal zo vol mogelijk vullen of een kleinere bokaal nemen) anders kan er gisting op treden.

 

De olie die je niet onmiddellijk gebruikt kan je in een donker flesje bewaren.

Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier!

 

http://www.vaneigenkweek.be

http://www.facebook.com/vaneigenkweek

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik wil ook zeker wat dingen gaan uitproberen met mijn goudsbloem, nu nog een vraag

maakt het uit wanneer je de bloem plukt? (ik bedoel niet moment van de dag maar wanneer hij is gaan bloeien.)

Bijv. hij is maandag gaan bloeien kun je hem dan over een week nog plukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk/knip wanneer het in ieder geval droog is, liefst wanneer de zon schijnt, alle bloemen die goed open zijn. Dan pluk ik de bloemblaadjes van het hoofdje, zeg maar en laat die een dag drogen voordat ze op olijfolie worden gezet. Buurman op de tuin vreesde mijn goudsbloemen "daar kom je nooit meer van af ". Echt wel, die krijgen geen kans tot zaad te worden. Laat nu op een apart stukje, thuis, de bloemen bloeien en zichzelf uitzaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Maakt het dan ook nog uit hoever ze open zijn? Die van mij zijn nu pas écht helemaal open, neem aan dat dat het beste is.

Verzamelen jullie alles in één keer? (twee handen vol bloemen) of kan ik ook de fles vast vullen en steeds nieuwe bloemen toevoegen?

 

Alhoewel ik met dit prutweer niet van plan ben te gaan plukken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige mensen doen dat... steeds aanvullen.

 

Je kan de bloemen ook totaal laten drogen, en pas op olie zetten als je dan genoeg hebt. Dus steeds een bosje ondersteboven te drogen hangen.

 

Het is wel aan te raden alleen droge bloemen op olie te zetten, want vocht en olie gaan niet lekker samen...

 

Als ik bloemen ga verwerken, laat ik ze meestal ook een dag liggen, soms 2.

Worden ze wel slapperig, maar dat snijdt wel prettiger (als ik ga snijden: bij vaseline)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jasmin, Ik heb op moestuindag een potje van de calendula zalf gekregen van je, daar voor nog steeds mijn hartelijke dank. Maar waar gebruik jij dat voor? Want het heeft volgens mij niet dezelfde doeleinden als die ooit kocht bij de groothandel? En ik wil het heel graag weten zodat ik het niet verkeerd gebruik bij mij clienten. Gebruik jij het ook bij ontstekingen etc? bij voorbaat dank voor je antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het op muggenbulten, exceemachtige uitslag, kleine wondjes (openkrabbelen), moestuinhanden. Werkt dus bij jeuk (vrij snel), en lichte beschadigingen van de huid.

Een keer in de tuin een bijensteek gehad, en gekneusde goudbloemblaadjes erop gedaan (ehbo bij paniek) en de pijn trok vrij snel weg en weinig na-problemen.

 

Het is niet voor het gezicht (ivm glimmen en glanzen).

 

Ook is het aan te raden om niet 1 middel/zalfje/troepje altijd achter elkaar te gebruiken. Beetje afwisselen om de huid nog wel zelf aan het werk te houden.

 

Vaseline dekt trouwens kleine wondjes helemaal af, zodat er geen bacteriën bij komen. Werkt als een soort pleistertje dus. Dus niet op vuile wondjes smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...