Geplaatst: 11 februari 201610 j Iemand die persoonlijke ervaring heeft met Boer Boel honden? Hoe hun karakter en omgang zo is, het houden en de africhting. Hoe ze als waakhond en voor visite zijn.
Geplaatst: 11 februari 201610 j Auteur Een Afrikaanse boederijhond, leeuwenjacht weet ik niet maar zou zo maar kunnen.
Geplaatst: 11 februari 201610 j Ik ken bij toeval één fokker voor boerboele (als ze nog bestaan) en dat is immermoed in St Annaparochie. Ik denk dat zij je het beste voor kunnen lichtten. Ze zijn in NL iig niet erg dik gezaaid, ik heb er nog nooit een zien lopen. Ik kwam ze toevallig tegen bij het zoeken naar een Rhodesian Ridgeback. Het is zoiezo verstandig om eens bij een fokker te gaan kijken. Een serieuze fokker zal altijd de koffie klaar hebben staan en je graag willen voorlichten. Wees wel realistisch met de informatie die je krijgt. Ook al is een hond nog zo mooi, soms past een bepaald karakter niet bij jou leefomgeving. (Anders had ik al lang een roedel Czechoslowakische wolfshonden rond lopen..)
Geplaatst: 11 februari 201610 j leuke honden op de juiste plek, maar wanneer je geen erf hebt en binnen de bebouwde kom woont ga je er niet veel plezier van hebben denk ik, ik heb er een gehad, en om een van mijn huidige honden te fokken heb ik ook boerboele bloed gebruikt
Geplaatst: 11 februari 201610 j Onze vorige buren haddendit ras. Een schat van een beest, woonde in een rijtjeshuis. Maar wel veel beweging nodig. En net als ieder ras duidelijke leiding. Vergeet niet dat er even rustig 70kg aan de wandel met je gaat.Qua karakter komen ze wel bij de bullmastif in de buurt. Toch is een boere boel iets waakse nog.
Geplaatst: 11 februari 201610 j Auteur Zo te lezen zijn het wel de honden zoals beschreven. Lijken me prachtige waakhonden, maar hoe is het met hun gezondheid, hd en ed bijvoorbeeld?
Geplaatst: 11 februari 201610 j Nou Jane Ik ben ringmeester op hondeshows, je moet wel voorzichtig zijn waar je je boereboel haalt.Zijn gezonde dieren. Maar net als bij alle grote rassen en buldog achting hebben ze kans op HD/ED, oogafwijking met krullend ooglid, kruisbanden, knieën en gewrichten. bedenk dat goedkoop is duurkoop. Een Goede fokker selecteerd zijn dieren en doet medische keuringen. Waardoor de kans dat jij straks een hond met pech hebt, heel klein is. En hou rekening met kosten dierenarts, verzeker je desnoods.Toen onze Engelse buldog dizzy ( in 2011 overleden op 9 jarige leeftijd) haar kniebanden stuk hadden toen ze net 3 was( en zij was een rescue hond van Bulldogsonline) koste 2 knieën en revalidatie schrik niet 5000,-. Want niet iedere DA kan op een Bull opereren, vanwege de luchtwegen.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Ik heb een pupje gekend, leuk ding maar bleek zoveel te mankeren dat hij niet ouder werd dan een half jaar. Van wat ik er verder van weet, vind ik het geen honden voor in Nederland of in andere dichtbevolkte gebieden. Je hebt het niet over een 'goeie waakhond', maar over een hond die een nietsvermoedend vriendje of vriendinnetje van de kinderen, dat zonder aankondiging achterom binnen komt serieus kan verwonden. Een hond die volwassen bezoekers op je erf als jij er niet bent niet wegblaft, maar echt aan barrels kan bijten. Daar zijn ze voor gefokt, en dat kan je ze niet kwalijk nemen, maar tenzij je leeuwen van je erf af wil houden of criminelen regelmatig 's nachts over je hek klimmen en je ermee weg kan komen als die de volgende ochtend in stukjes en brokjes in je tuin liggen, zou ik echt niet aan een boerboel beginnen. Als je een goeie waakhond wil, zou ik het zoeken in de herdergroep. Een van de belgische rassen (mechelaar bijvoorbeeld) of een stoere berghond houden ook moeiteloos ongewenst volk van je terrein. Berghonden zoals mastins zijn best indrukwekkend en vinden het ook prima om 's nachts buiten te liggen en zijn voor bekenden en dus niet alleen familie gewoon stiklief. Rhodesian Ridgebacks vind ik trouwens ook echt fijne honden. Ik ken er een paar en daar kan je echt op bouwen. Heel stabiel en sociaal en gezellig, maken zich nergens druk over, tot er echt serieus 'gevaar' dreigt, en dan zouden ze zich letterlijk dood vechten voor je. Als ik wat jonger was en me niet had voorgenomen dat mijn jongste podenco echt de laatste 'grote' hond was, zou ik zeker nog eens een ridgeback willen. Ik vind het echt stikleuke en mooie honden met een heel oer- en betrouwbaar fijn karakter.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Jane misschien is het makkelijk als je iets meer over jullie woonsituatie en ervaring met honden verteld? Vaste leden weten dat inmiddels wel een beetje maar ik zie hier meerdere adviezen voorbij komen die bijvoorbeeld niet aansluiten bij jullie woonsituatie.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Vreemde vraag in een moestuinforum???!!!Geen vraag is hier te gek Zonder gekheid, Dit topic staat in de babbeltuin: "Hier kan je praten over alles wat niets met de moestuin te maken heeft."
Geplaatst: 12 februari 201610 j 14 februari 201610 j aangepast door Gast Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Geplaatst: 12 februari 201610 j Vreemde vraag in een moestuinforum???!!!Misschien krijgt ze hier eerlijker antwoorden dan op een hondenforum waar teveel kwekers zitten? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Helaas wordt door de grote populariteit van de Boerboel op dit moment een heleboel van het oorspronkelijk karakter en type “weggefokt”......en zoals dat elke keer gaat als er een bepaald ras 'in de mode' komt, worden er ook kwalijke erfelijke afwijkingen ingefokt omdat er veel geld te verdienen valt in de "huisdierenindustrie". En dus nemen veel fokkers het niet zo nauw. En de kopers steken hun kop in het zand: "Wanneer de populariteit van een ras toeneemt, stijgt vaak ook de kans op problemen met erfelijke aandoeningen. Mensen kopen rashonden ondanks dat men weet dat erfelijke aandoeningen voorkomen en voor veel dierenleed zorgen. Er is op zich voldoende informatie beschikbaar via het ook door de KNMvD ondersteunde LICG (Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren, http://www.licg.nl). Helaas blijken eigenaren onvoldoende gebruik te maken van deze informatie en ook het advies van een dierenarts wordt regelmatig niet opgevolgd."https://www.kwaliteitdiergeneeskunde.nl/media/default.aspx/emma/org/10834935/erfelijke%20gebreken%20rashonden.pdf Kijk vooral ook eens hier en hier. Beter geen rashond meer kopen, en al helemaal geen modehonden, dan houdt die ellende vanzelf een keer op. Daar zijn de rashondenliefhebbers op dit forum het niet mee eens, maar ik wil er toch nog eens de nadruk op leggen dat je niet alleen naar je eigen wensen en verlangens moet kijken, maar in de eerste plaats naar het welzijn van het dier dat je aan wilt gaan schaffen. Zoals die mensen - ook forumleden - die verweesde honden adopteren zonder daar verder eisen aan te stellen. Puur uit dierenliefde P.S. en doneer het geld dat je zo uitspaart aan http://www.dierenrecht.nl/stop-rashondenleed (Niet persoonlijk bedoeld hoor Jane.). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Ja, ik ken ze wel.Een boerboel is prima geschikt als terreinbewaker voor een groot erf bijvoorbeeld, maar als er regelmatig mensen over de vloer komen is dit misschien niet het meest geschikte ras. Je moet sterk in je schoenen staan (letterlijk en figuurlijk!), want het zijn lompe honden met een heerlijke eigen wil. Bezoek wordt aangekondigd (blaffen), maar niet ieder bezoek wordt geaccepteerd. En dan zul jij je hond tijdelijk weg moeten houden van het bezoek, als je echt een extreme waker ertussen hebt zitten. Ik vind het schitterende honden, maar heb toch gekozen voor een ander waaks ras. Hoe je woont weet ik niet, maar een boerboel is absoluut ongeschikt als waakhond als je in een klein huis / tuin in een dorp woont. Een rijtjeshuis valt hoe dan ook af, je moet echt vrijstaand wonen met buren die op afstand wonen. En, mocht je in Duitsland wonen, dan moet je rekening houden met de hondenwetgeving. Elke deelstaat heeft een lijst met gevaarlijke honden. Deze hondenrassen (meestal staffords en aanverwanten) mogen niet gehouden worden of mogen wel gehouden worden maar dan betaal je extra hondenbelasting. En dat is behoorlijk veel extra ook. Zelf kies ik overigens alleen voor rashonden, kruisingen zijn aan mij niet besteed. Zorgvuldige fokkers (ja, die zijn er wel degelijk!) kijken niet naar mode of schoonheid, maar naar gezondheid en karakter. Bij een rashond met papieren weet je de afstamming tenminste én je weet wat je kunt verwachten qua karakter. Dat is met een kruising maar afwachten. Het is nog nooit goed onderzocht in Nederland, maar de meeste ellende met rashonden wordt veroorzaakt door broodfokkers die zonder stambomen fokken. De dierenarts registreert alleen het ras en op basis van die gegevens wordt de gezondheid van een ras bekeken, maar in feite is elke hond zonder stamboompapieren een kruising, aangezien je niet weet wat de voorouders zijn. Hoezeer het ook lijkt op een rashond.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Beter geen rashond meer kopen, en al helemaal geen modehonden, dan houdt die ellende vanzelf een keer op. Hier ben ik het zooooo mee oneens! De ellende die ik in mijn asielwerk en in mijn omgeving heb gezien, komt voornamelijk van de broodfokhonden zonder stamboom (dus geen rashonden!). Mensen willen wel de lusten, maar zijn niet bereid om daarvoor te betalen, dus kopen ze op Martkplaats een goedkoop aftreksel van het ras. Ja, het ziet eruit als een rashond, maar zonder afstammingsbewijs weet je daar dus niks van. Ik kan het mij ook wel voorstellen, want een rashond kost vaak belachelijk veel geld en een look a like heb je al voor een paar 100 euro. En dan begint de ellende. Pup is niet ingeënt, wordt ziek, de ouderdieren zijn nooit getest op veel voorkomende afwijkingen (bv HD bij de grotere hondenrassen) en pup ontwikkelt dat ook. En dan komen ze bij de dierenarts die dit alles noteert als zijnde rashond X heeft die en die afwijkingen. En dat terwijl de goedkope Marktplaatspup technisch gezien helemaal geen rashond is, want er is niks over de afstamming bekend. Natuurlijk zijn er hele slechte rashondenfokkers (helaas!) en is er veel doorgefokt. En dat gaat altijd ten koste van de gezondheid van de hond. Maar....als pupkoper heb je zelf ook de verantwoordelijkheid om een goede fokker uit te zoeken en te kunnen wachten totdat er eindelijk eens een pup bij die goede fokker geboren wordt.En het uitzoeken van een goede fokker is echt niet zo lastig als het lijkt, gewoon even wat verdiepen in de materie (en niet in een impuls je hond willen kopen) en dan zie je het snel genoeg. Kortom, ik hou het wel bij rashonden. Laat anderen zich maar verkijken op een stamboomloos exemplaar van Marktplaats of een broodfokker, maar schuif dat niet in de schoenen van een rashond.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Iemand zocht op FB eergister nog een goed tehuis voor zijn Boer boel wegens omstandig heden?Jullie hebben in ieder geval plaats genoeg voor een heel roedel honden
Geplaatst: 12 februari 201610 j Beter geen rashond meer kopen, en al helemaal geen modehonden, dan houdt die ellende vanzelf een keer op. Hier ben ik het zooooo mee oneens! De ellende die ik in mijn asielwerk en in mijn omgeving heb gezien, komt voornamelijk van de broodfokhonden zonder stamboom (dus geen rashonden!). Mensen willen wel de lusten, maar zijn niet bereid om daarvoor te betalen, dus kopen ze op Martkplaats een goedkoop aftreksel van het ras. Ja, het ziet eruit als een rashond, maar zonder afstammingsbewijs weet je daar dus niks van. Ik kan het mij ook wel voorstellen, want een rashond kost vaak belachelijk veel geld en een look a like heb je al voor een paar 100 euro. En dan begint de ellende. Pup is niet ingeënt, wordt ziek, de ouderdieren zijn nooit getest op veel voorkomende afwijkingen (bv HD bij de grotere hondenrassen) en pup ontwikkelt dat ook. En dan komen ze bij de dierenarts die dit alles noteert als zijnde rashond X heeft die en die afwijkingen. En dat terwijl de goedkope Marktplaatspup technisch gezien helemaal geen rashond is, want er is niks over de afstamming bekend. Natuurlijk zijn er hele slechte rashondenfokkers (helaas!) en is er veel doorgefokt. En dat gaat altijd ten koste van de gezondheid van de hond. Maar....als pupkoper heb je zelf ook de verantwoordelijkheid om een goede fokker uit te zoeken en te kunnen wachten totdat er eindelijk eens een pup bij die goede fokker geboren wordt.En het uitzoeken van een goede fokker is echt niet zo lastig als het lijkt, gewoon even wat verdiepen in de materie (en niet in een impuls je hond willen kopen) en dan zie je het snel genoeg. Kortom, ik hou het wel bij rashonden. Laat anderen zich maar verkijken op een stamboomloos exemplaar van Marktplaats of een broodfokker, maar schuif dat niet in de schoenen van een rashond. Mijn inziens lig de waarheid hier ergens tussen. De fokkers doen ook mee aan mode verschijnsels .Zeker zij die ook schowen met hun honden. Mopshonden, cavalier en waarschijnlijk nog andere hun rasstandaarden zijn in de loop der jaren verandert waar er naar gekweekt word met alle nadelen als gevolg. Zo ken ik hier iemand met een cavalier. Fokker had nog nooit problemen gehad maar hun hond heeft het wel. Ik zelf heb een appenseller zonder stamboom en voorlopig nog geen spijt van . buiten verkeerde hond gekozen uit het nest besef ik nu . En reden dat ik voor een appenseller heb gekozen was ook niet echt de juiste. Maar als het aan mij ligt is volgende terug een appenseller. Ik dacht dat nederlandse rasvereniging hun eisen ook minder streng hadden gemaakt. Des tijds was het 1500 euro en wachttermijn bij de 2 jaar . Mocht maar een nest zijn per ouder paar deze laatste is geschrapt dacht ik. Ik was er toen al een half jaar mee bezig met een hond zo inpulsief toch niet lijkt mij? Probleem met honden hun gedrag enkel door hun afkomst betwijfel ik toch ten stergste. En de opvoeding dan ,lijkt me ook een groot deel uit te maken . Het is mijn eerste eigen hond en ga er mee naar een hondenschool ja nog steeds al hoe wel ze al 5 jaar is . Is in mijn ogen ontspanning voor hond en baasje. En ik heb er al veel geleerd en soms ligt het in kleine dingen als vb al enkele jaren geleden in brevet groep , honden moesten aan de voet zitten halsband word afgedaan honden gaan liggen en baasjes geven bevel blijven en vertrekken en honden moeten blijven liggen , een hond gaat mee . Was de hond mis neen , baasje was met verkeerd been vertrokken (been dichts bij de hond) dus had gezegt blijven maar hoe hij vertrok was bevel volg dus hond had laatste bevel gevolgt .
Geplaatst: 12 februari 201610 j Nee Flup, ik schuif dat niet in de schoenen van de rashond, en al helemaal niet in de jouwe (Zijn we elkaar hier niet al eens eerder over in de haren gevlogen? ) Lees nou gewoon eens die links helemaal en onbevooroordeeld door, en neem even afstand van je eigen liefhebberij. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 februari 201610 j Geen idee speets, bij mijn weten heb ik hier nog niet eerder over hondenfok wat gemeld (maar ik kan mij vergissen). Overigens zie ik de problemen in de rashondenfok echt wel. Heb zelf ook doorgefokte honden gehad (herplaatsers, dus niet zelf als pup in huis gehaald) en denk ik dat sommige hondenrassen beter kunnen ophouden te bestaan, omdat ze door het doorfokken gewoon te ongezond zijn. Overigens heb ik nog nooit een nest gefokt, fokken is niet mijn liefhebberij. Honden wel en daar kijk ik dan ook kritisch naar. Maar het ongenuanceerd "schoppen" tegen de rashonden, zoals bijvoorbeeld op tv ene mevrouw A. Hertzenberg graag mag doen, vind ik niet correct. Ik hou graag van feiten en in Nederland is er nog nooit een serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ook niet in de door jou genoemde links. Er worden getallen genoemd, maar die verwijzen niet naar onderzoek waarin duidelijk is dat erfelijke gebreken bij stamboomhonden groter is dan erfelijke gebreken bij look a likes. En daar maak ik mij wel druk over, mensen schuiven alles op een hoop en wijzen naar rashondenfokkers, maar gedegen onderzoek bestaat er niet over. Dat wil overigens niet zeggen dat er niks aan de hand is; deze, zeer schrijnende documentaire kan ik iedereen aanraden: https://www.youtube.com/playlist?list=PL366748D14F9482E4De rassen zoals onder andere de Duitse Herder, Mopshond, Engelse Bulldog, Cavelier King Charles Spaniel, Bullterrier zijn doorgefokt. De fokkers fokken naar wat de keurmeesters willen zien (shows lopen is verplicht voor stamboomhonden als je wil fokken en een goede uitslag is dan wel wenselijk voor de fanatiekelingen) en onder andere daardoor komen dit soort extremen voor. Ik had geen van bovengenoemde rassen, maar in bijna alle rassen komt het wel voor. Fokkers zijn amateurs (zeker in Nederland, waar bij bijna elk ras elke janboerenfluit zonder opleiding / cursus kan fokken) en fokken met kampioenshonden betekent bij veel rassen dat je ook meer geld voor de puppen kan vragen. Ook intelen was (en is helaas nog steeds bij een aantal rassen!) normaal. Wat bij mensen niet mag, mocht bij de meeste hondenrassen wel en dat is ook niet bevorderlijk voor een ras. Kortom, er is wel degelijk veel mis in de rashondenfokkerij. Het voordeel is overigens wel dat dit bij rashondenfokkerij controleerbaar is én dat je er actief wat aan kunt doen. En dat gebeurt wel, maar nog niet voldoende. Bij de niet rashondenfok is er nergens controle, weet je niks van erfelijke gebreken als fokker en rommel je maar wat aan. Kortom, ik denk dat wij het op veel punten best eens zijn met elkaar, maar dat jij een andere conclusie trekt dan ik. Ik kies bewust voor stamboomhonden (behalve bij herplaatsers uit het asiel, dan maakt het mij niks uit), want dan weet ik wat ik kan verwachten qua gedrag. En ja, van mijn favoriete ras zal ik nooit een pup kopen omdat het ras in mijn ogen te ongezond is (helaas!), maar er zijn genoeg andere rassen waar er niet op uiterlijk wordt gefokt en die niet doorgefokt zijn. En die ook prima passen bij ons wensenpakket.Overigens hebben we tot nu toe alleen maar herplaatsers (met en zonder stamboom) in huis gehaald. Dit jaar hoop ik voor het eerst een pup in huis te mogen verwelkomen.
Geplaatst: 13 februari 201610 j Tis een behoorlijk topic geworden. Wie vraagt wordt steeds wijzer, hoe wijzer je wordt ,, hoe meer vragen je gaat stellen
Geplaatst: 16 februari 201610 j Auteur Nou Jane Ik ben ringmeester op hondeshows, je moet wel voorzichtig zijn waar je je boereboel haalt.Zijn gezonde dieren. Maar net als bij alle grote rassen en buldog achting hebben ze kans op HD/ED, oogafwijking met krullend ooglid, kruisbanden, knieën en gewrichten. bedenk dat goedkoop is duurkoop. Een Goede fokker selecteerd zijn dieren en doet medische keuringen. Waardoor de kans dat jij straks een hond met pech hebt, heel klein is. En hou rekening met kosten dierenarts, verzeker je desnoods.Toen onze Engelse buldog dizzy ( in 2011 overleden op 9 jarige leeftijd) haar kniebanden stuk hadden toen ze net 3 was( en zij was een rescue hond van Bulldogsonline) koste 2 knieën en revalidatie schrik niet 5000,-. Want niet iedere DA kan op een Bull opereren, vanwege de luchtwegen. Je beschrijft precies mijn angsten en bedenkingen, waarom ik zo voorzichtig ben en eerst goed ga informeren en zoeken.Naar mijn border collie heb ik ruim een jaar gezocht en ruim 15 jaar plezier van gehad. Ik mis haar en zo ook mijn Mechlaars dagelijks.Veel problemen gelezen, dus ik ben wel heel voorzichtig. Vreemde vraag in een moestuinforum???!!! Waarom vreemde vraag? Stel de vraag in babbeltuin? En de Boer Boel gaat dan de moestuin bewaken @ Pippi dat is precies wat we zoeken De rassenomschrijving en met name karakter en wezen trekt me juist zo aan als waakhond. We hebben een grote tuin en overdekte kennels met nachthok. En komt een afrastering van 2 meter over gehele tuin. Met herders hebben we ervaring, richten namelijk knpv politiehonden af. Sultan is nu onze mechelaar.
Geplaatst: 16 februari 201610 j Auteur Jane misschien is het makkelijk als je iets meer over jullie woonsituatie en ervaring met honden verteld? Vaste leden weten dat inmiddels wel een beetje maar ik zie hier meerdere adviezen voorbij komen die bijvoorbeeld niet aansluiten bij jullie woonsituatie. Onze woonsituatie is dat we buitenaf wonen aan de rand van het bos en een grote tuin hebben, met overdekte kennels en nachthok. Over de hele tuin een afrastering van 2 meter komt. En onze ervaring is het africhten van knpv politiehonden.Wat bedoel je met de meerdere adviezen die niet bij onze woonsituatie past? Willy wat kun jij toch goed raden! De hondenfora etc lees ik, maar daar worden ze beschreven als levens gevaarlijke killers die niet te vertrouwen zijn en verboden moeten worden. Maar ik ken ze als zeer sociale waakse honden, die natuurlijk niet voor beginners zijn. En naar mijn mening niet echt huishonden, maar dat is ook maar net hoe je dan de honden beweging en aandacht geeft. Ik zou ze in ieder geval niet als huishond houden, maar ik ben zo and n zo voorstander van kennels, los in de tuin, wandelen en africhten. Wow Speetz lucht dat een beetje op Ik ben ook meer voor werkhonden, maar dat zijn ook rashonden. En dat was mijn border collie ook, leuk als de vereniging dan alleen op de vader letten en niet op de huisvesting, omgang en verzorging van de ouders en pups ... Dus geen nederlandse of zo maar een engelse is het geworden. Heeft ruim een jaar geduurd, maar wasal die moeite waard. Super gezonde werklustige lieve border collie.
Geplaatst: 16 februari 201610 j Auteur Iemand zocht op FB eergister nog een goed tehuis voor zijn Boer boel wegens omstandig heden?Jullie hebben in ieder geval plaats genoeg voor een heel roedel honden Op fb, wat is dat voor website Wil het liefst een pup, omdat we ook Sultan de mechelse reu hebben. Maar je weet maar nooit, aangezien we toch plaats voor een hele roedel hebben Excuses voor mijn meerdere berichten, maar weet even niet hoe anders.Is zeker een best topic geworden, maakt het een stuk leuker en leerzamer. Bedankt voor jullie reacties en blijf vooral plaatsen!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.