bart646 Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Ik heb er twee gekocht li en lang en die in een plantgat gezet. Gezien de resecties hier nog niet zo lovend waren. Vers smaken ze prima maar daarbij alles mee gezegd goed te eten maar niet speciaal. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 11 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2018 Heel hoopgevend dan, want we hebben er veel geld aan uitgegeven. Mijne produceren voorlopig nog niet. De planten buiten waren dit jaar niet bijzonder groeikrachtig, maar die in de koude kas wel. Hopelijk volgend jaar één vruchtje (van een stuk of 10 planten). Quote
mastert Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 vraagje Bart, waar heb je die Li gekocht? Quote
mastert Geplaatst: 13 oktober 2018 Geplaatst: 13 oktober 2018 Voor iedereen, die wilt weten hoe de jujubes vers smaken. Ze zijn nu te koop bij "amazing oriental", kijk even op aziatische-ingredienten.nl voo rde adressen. Ik vond ze opvallend veel lijken op verse palm dadels, qua structuur en bite. Wel minder zoet, maar lekkerder dan de gedroogde. Terwijl gedroogde jujubes, en palm dadels voor mij helemaal niet op elkaar lijken. Net weer een beetje anders, dan ik eerder in China heb gegeten. Sommigen in de zak, die ik nu gekocht heb, zo groot als een kleine, andere zo groot als een grote pruim. Ze zijn met pit. Zo lang ik zelf nog geen productie heb, blijf ik ze kopen, lekker genoeg. Ook benieuwd, wat er gebeurt, als ik ze lang bewaar. Quote
bart646 Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Een goede vraag ik weet het zo niet. Vermoed in Duitsland de kaartjes zitten er bog aan maar geen site of naam of iets Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 30 september 2019 Auteur Geplaatst: 30 september 2019 Eindelijk aan een tweejarige plant (vorig jaar als een kleine ent gekocht) één vrucht gehad. De plant was nog te klein om de andere vruchtjes door te ontwikkelen. In de koude kas groeien de planten 20-50 cm in één jaar. Buiten groeien ze met geluk 10-20 cm. Kortom in een koude kas lukken jujubes en buiten???? Tot nu toe niet. Één plant is buiten eindelijk van start gegaan met groeien (4 jaar geduurd). De plant met vrucht was Li. De smaak was oké. Knapperig en lichtzoet. Ik was iets aan de vroege kant, omdat ik niet kon wachten. Ik verwacht in de toekomst meer vruchten. De vrucht was parthenocarp, wat aangeeft dat er geen ontwikkelde pit in de vrucht zat. In de koude kas zal ook wel weinig bestuiving zijn. Quote
sluipwesp Geplaatst: 1 februari 2021 Geplaatst: 1 februari 2021 Interessant onderwerp dit, hoe gaat het nu met de Chinese dadelplanten geven ze al (meer) vrucht? Quote
acpronk Geplaatst: 1 februari 2021 Geplaatst: 1 februari 2021 De Moerbeiboom in België verkoopt Li, So en Sugar Cane. Dacht dat ze eerder ook Lang hadden.Was ook wel benieuwd naar de Chinese dadels, mijn vrouw eet gedroogde, geen idee welke. Eerst die lange met langwerpige pit en nu die ronde met ronde pitten.Maar had ze nooit gekocht omdat ik dacht dat het hoge bomen werden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mastert Geplaatst: 7 februari 2021 Geplaatst: 7 februari 2021 Bij mij, op de twee Lang-planten, die ik heb staan, van ongeveer een jaar of vier oud, tientallen vruchtjes. Op beide planten. Dus vruchtbaar zijn ze zeker. Maar helaas! De vruchtjes blijven erg klein, minder dan een centimeter. en ook een onprettige droge "bite". Een van de twee, behoorlijk uitgedund, maar dat gaf eigenlijk geen resultaat. Misschien te weinig water, of net te weinig zon? Ik heb er nu, sinds een jaar een Li, en En een Sugar Cane bijstaan. Afwachten, of het in de toekomst wat wordt. Het zou fijn zijn, omdat het een goede bewaarvrucht is, en de juiste cultivar zijn vers ook nog eens lekker. Quote
sluipwesp Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Dank je voor de reactie. Het valt dus nog niet helemaal mee om dit goed te telen. Voorlopig blijven we de gedroogde vruchten nog maar kopen want lekker zijn ze wel. Quote
haplo Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 Vorig jaar 2 redelijk grote jujube planten gekocht (Exotica) en in de lente geplant. Gewoon standaard in de aarde geplant met schors erboven. Er kwamen heel snel veel kleine bloemen aan alle takken. De bloemen zijn eigenlijk maandenlang blijven bijkomen. De plant zal wel vol mieren en van die wit-groene kleine larven (of zoiets). De planten leken hier wel geen last van te hebben. Misschien dat de mieren wat hadden geholpen met bestuiven. In de herfst in totaal ongeveer 25 vruchten gehad. Smaak leek vooral op een droge appel, zeker niet slecht maar ook niet fantastisch. Ik heb de helft laten drogen op de plant (zou zogezegd moeten lukken), maar in plaats van te drogen zijn die gerot dus dat zal ik niet meer doen. Misschien lukt dit in een droger klimaat. In ieder geval heb ik daarna gedroogde jujube gevonden in een winkel en die smaakten me toch niet - te gebruiken voor thee of zo. Op het ogenblik zie ik op de meeste plekken hele kleine groene scheutjes, dus ik vermoed dat ze de winter hebben overleefd. Of ze dit jaar ook vruchten gaan geven valt nog af te wachten, kan zijn dat het warm overwinteren bij de kweker of winkel in een pot hierbij had geholpen vorig jaar. Quote
mastert Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 Ik ben geen moderator,maar deze post lijkt me volledig te passen bij het onderwerp "Ziziphus Jujuba". Er zijn er hier wel meer met deze plant. Goldfish: dank je wel Mastert, als ik op de goede knoppen gedrukt heb zijn de beide topics nu samengevoegd. Quote
rorror Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 De mieren melken de groene luizen. Die houden ze net als koeien. Mieren en luizen doen niet aan bestuiving. Dus als er mieren in de plant zitten geen goed teken. Is het terras op de begaande grond of ergens op het dak? Want dan zou je dus misschien een mierennest in één van je potten hebben zitten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
simonvb Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 De mieren zullen de bladluizen melken maar kunnen daarbij onopzettelijk wel bestuiving veroorzaken doordat ze stuifmeel op hun krijgen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 april 2021 Auteur Geplaatst: 14 april 2021 (aangepast) Buiten op het platteland is het mij nog niet gelukt om vruchten te krijgen. In de koude kas wel. Echter ik vind de smaak ook niet heel spectaculair en heb mijn planten deze winter ook allemaal buiten uitgeplant. Ik heb toch liever andere planten in de kas. Een appel is inderdaad lekkerder. Drogen moet in ons klimaar normaal gesproken met een droogoven. Nat fruit drogen lukt alleen met veel suiker en een hele droge en warme zomer. Buiten zijn meestal de nachten te koud en vochtig. Het zou best kunnen dat mieren meehelpen de planten te bestuiven. 14 april 2021 aangepast door permanatuurtuin Quote
haplo Geplaatst: 14 april 2021 Geplaatst: 14 april 2021 Dit is in de tuin, daar zitten wel wat mieren en tot nu toe geen probleem voor de planten geweest. Ik vermoed dat die bladluizen al op de jujube planten zaten toen ik ze kocht en die bladluizen de mieren heeft aangetrokken. Ik ben wel benieuwd wat het dit jaar gaat geven. Ik was al heel blij dat er blijkbaar geen of weinig vorstschade is, terwijl het toch wel hard heeft gevroren. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 29 april 2021 Auteur Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) Sommige rassen lijken wel vorstgevoeliger. De mieren zitten op de nectar. Tenminste ik heb nog nooit bladluizen op jujube aangetroffen (heb toch al ongeveer 8 jaar jujubes). 29 april 2021 aangepast door permanatuurtuin Quote
haplo Geplaatst: 5 juli 2021 Geplaatst: 5 juli 2021 Dit jaar hebben ze opnieuw bloemen, ik denk wel een stuk later dan vorig jaar. Ik ben benieuwd of er ook vruchten van komen. Er zijn dit jaar wel geen larven aanwezig en dus ook weinig mieren die rondkruipen. Quote
Ace Geplaatst: 27 juli 2021 Geplaatst: 27 juli 2021 Hi guys. I'm a Chinese. The Chinese name of Li Jujube is 梨枣. You can copy these two Chinese characters and search on Google. As you can see in the picture, the size of Li Jujube dates is bigger than that of eggs.The fruit setting rate of jujube trees is only about 1%. The effective way to increase fruit setting rate is circular cutting. This method does not apply to young trees. You can watch the video for specific methods https://www.youtube.com/watch?v=XOWWIWS1NKE 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.