Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja misschien een hele rare vraag hoor, maar ik zat zo naar mijn tuinplan te kijken en daar staat mijn schuur nu als inproductief grijs vierkant, en ik vroeg me af of ik niet iets in bakken op dat dak kon telen. En dat kan natuurlijk, maar om nou te voorkomen dat ik alsmaar een ladder op moet om dingen te oogsten zou het wel heel handig zijn als het eetbare spul op plukhoogte hing.

Het dak van de schuur krijgt vanaf een uur of 11 's ochtends tot zonsondergang volle zon, maar omlaag hangende takken/ranken/vruchten zouden minder zon krijgen, zeg van 11 tot 4 uur. Het is uiteraard niet beschut tegen wind of harde regen, dus planten moeten wel tegen een stootje kunnen. Met wat voor (soort) eetbaar spul zou ik volgens jullie wel een experimentje kunnen doen?

Geplaatst:

Lijkt me lastig. Het meeste "eetbare spul" heeft water nodig. Bij teelt in bakken i.c.m. mooi, droog weer zul je minstens eens per dag het dak op moeten om water te geven. Sproeien met een slang vanaf de begane grond lijkt me niet goed te doseren.

In plaats van een gammele ladder misschien een trap met een leuning aan één kant?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hangtomaat Tumbler, maar komkommer zou misschien ook wel gaan als je de boel een beetje ondersteund hier en daar, of olijfkomkommer.

En klimcourgette is denk ik ook wel mogelijk, dan laat je hem omlaag klimmen i.p.v. omhoog, of watermeloen een kleine soort zoals Sugar Baby als je een hangmatje maakt voor de vruchten

Geplaatst:

Goeie tips, dank jullie wel!

Ik denk dat ik het voor de grap ga proberen met een tomaat, met Mexicaanse augurkjes en met een klein meloentje.

@henkg, ik denk dat water geven met de tuinslang wel lukt, het is niet heel hoog.

Geplaatst:

Wilde tomaatjes en peultjes, ook leuk! Maar Ik heb me voorgenomen om nu echt geen nieuwe zaadjes meer te kopen, ik heb genoeg groentezaden om een akker mee te vullen en ik heb alleen maar die achtertuin (nou ja, en dat dak van die schuur dus )

Hou je ons tzt op de hoogte? Foto's?

Doe ik!

Wat zou handig zijn om de planten in te zetten denken jullie? Bakken, potten, emmers? En welk formaat? (Ik mag trouwens wel opletten dat die planten niet bezwijken onder hun eigen gewicht en bij de wortels afscheuren of met bak en al van die schuur donderen. Nou, dat worden dan in elk geval grappige foto's. )

Geplaatst:

Nogmaals voor olijfkomkommer. Groeit supersnel en hangt zeer goed. Die plant maakt zo veel en zo snel uitlopers dat toen ik vorige jaar op vakantie was trok die plant binnen een maand mijn jonge kersenboom (10cm diameter) helemaal plat (die 1m verderop groeide). Nou dat is pas "spieren"

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:
Wat zou handig zijn om de planten in te zetten denken jullie?

Ik zou in elk geval een paar bakstenen of zo onderin leggen tegen het omkiepen.

En misschien een pallet/plank eronder?

Kan het dak het gewicht aan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik vraag me af of klimmende bonen zoals pronkbonen of snijbonen ook naar beneden hangend zouden groeien,...??

Normaal groeit het als een tierelier dus wellicht het proberen waard

Geplaatst:

Ik denk dat het ook uitmaakt aan welke kant van de schuur je die bakken zet.

Als ze bijvoorbeeld met hun 'rug' naar het Zuiden staan, gaan de planten het dak op in plaats van naar beneden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Ik denk dat het ook uitmaakt aan welke kant van de schuur je die bakken zet.

Als ze bijvoorbeeld met hun 'rug' naar het Zuiden staan, gaan de planten het dak op in plaats van naar beneden

Nee, dat zit wel goed, ze zouden naar het zuiden toe hangen zeg maar, dus niet richting de buren.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat je ook zet. In de zomer zal de grond droog worden (hoe vaak je ook water geeft). Je zult in deze bakken niet alle bodem kunnen bereiken met het water wat je geeft. Ik zou dus iets kiezen wat heel weinig water nodig heeft, zoals Oost-Indische kers of Nieuw-Zeelandse spinazie. Ik kweek al een paar jaar op mijn daken, maar het is soms een wedstrijd om zaken in leven te houden. Sinds dit jaar ga ik alleen nog maar gemakkelijker soorten op het dak telen, zodat ik niet 2 uur per dag bezig ben met water geven.

Je kunt ook mediterrane soorten, zoals asperges, hysop, lavendel... proberen, maar deze moeten in de zomer dan wel nog geregeld water krijgen. Hoe meer grond er in de bak zit, hoe meer soorten je zou kunnen zetten. Als je dak het kan dragen zou ik minimaal voor 60 liter bakken gaan (bv. cementkuipen).

Misschien zou je ook vermiculiet kunnen proberen als substraat, maar dit heb ikzelf nooit geprobeerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...