Flup Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 En nog maar weer een oogst, nu is plant 1 echt op. oogst 12: 297 gram (70 vruchten plant 1, 39 plant 2, 35 plant 3) Nog even bedenken wat ik allemaal met de besjes kan maken. Ananaskersjam misschien? Of een leuk nagerecht? Google zal wel helpen. Quote
ADOPEG Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Je kunt ze in cakejes verwerken, of zoals appel in appeltaart. Quote ~ Vita rosa est ~
Flup Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Dank je Adopeg voor de suggesties. Hier wordt weer eens flink valsgespeeld. Niet eens door mij, voor de verandering. Onze hond lust ook best ananaskers en maakt geen onderscheid tussen de grote en kleine variant (en de andere groentes). Zodra ik in de moestuin ben, loopt hij gezellig mee. En bedient zichzelf, zo is hij wel. Wortels, tomatillo, ananaskers, sla, hij lijkt net een vegetariër zo. Quote
pippi Geplaatst: 3 oktober 2016 Geplaatst: 3 oktober 2016 Haha Flup, herkenbaar. Ik heb er een lopen die ook mijn tuin leeg zou eten als hij de kans kreeg. Buiten neemt hij ook vaak hapjes van zuring en andere eetbare planten. Je kunt ze in cakejes verwerken, of zoals appel in appeltaart. Man dat is toch zonde? Die dingen kosten een godsvermogen in de supermarkt, en in restaurants krijg je er hooguit eentje als chic eetbaar versierseltje bij je grand dessert. Met mijn opbrengst zou ik trouwens nog geen cupcake kunnen vullen, maar goed, ik vreet ze gewoon allemaal zo op, veel te lekker. Quote
Flup Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Ik heb hier nu iets minder dan een kilo staan en het maakt mij niet uit waar ze in verwerkt worden, als het maar lekker smaakt. Volgend jaar kweek ik ze gewoon weer. Binnenkort de laatste oogst wegen. Vannacht heeft het net niet gevroren, dus ik ben bang dat de plantjes binnenkort echt op zijn. Quote
ADOPEG Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Hoe duur ze in de winkel ook mogen zijn, hier had ik ook wel een kilo liggen. En niemand die ze echt lekker vindt om zo te eten. Dan maken we het toch gewoon lekker. Maar waarom zijn ze dan zo duur? Zo arbeidsintensief zijn ze toch totaal niet. Dan ga ik maar een professionele kwekerij beginnen, denk ik. Quote ~ Vita rosa est ~
Claudia69 Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Ik heb de afgelopen week naar schatting ongeveer 2,5 kilo bessen van mijn planten gehaald (hoge soort, 2 rijen van een 7-tal planten) en denk er dit weekend confituur van te maken. Ik zal me wel mogen haasten want door de regen na aanhoudende droogte zijn een aantal bessen gebarsten. Ze zijn wel groter en zoeter dan vorig jaar. Als het 's nachts niet meteen gaat vriezen, denk ik er nog wel een paar kilo te oogsten. Maar ik weet niet of dat lukt, ze werden laat geplant dit jaar en er zijn er nog veel niet 100% rijp. Aan 500 g per plant zal ik niet geraken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 oktober 2016 Geplaatst: 4 oktober 2016 Laatste inzending..de rest eet mijn buuf op! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 En de laatste oogst, heb de besjes niet geteld. Er hangt nog wel het een en ander aan de plantjes en er ligt ook wel wat op de grond, maar die besjes zijn erg klein. Die mag de hond opeten. oogst 13: 174 gram (plant 2 en plant 3) Totaaloverzicht:oogst 1: 30 gram (16 vruchten plant 1)oogst 2: 40 gram (18 vruchten plant 1)oogst 3: 50 gram (23 vruchten plant 1, 11 plant 3)oogst 4: 80 gram (27 vruchten plant 1, 2 plant 2, 15 plant 3)oogst 5: 50 gram (19 vruchten plant 1, 2 plant 2, 6 plant 3)oogst 6: 120 gram (46 vruchten plant 1, 2 plant 2, 18 plant 3)oogst 7: 271 gram (106 vruchten plant 1, 9 plant 2, 19 plant 3)oogst 8: 184 gram (46 vruchten plant 1, 1 plant 2, 25 plant 3)oogst 9: 236 gram (49 vruchten plant 1, 16 plant 2, 35 plant 3)oogst 10: 319 gram (78 vruchten plant 1, 19 plant 2, 56 plant 3)oogst 11: 402 gram (114 vruchten plant 1, 47 plant 2, 87 plant 3)oogst 12: 297 gram (70 vruchten plant 1, 39 plant 2, 35 plant 3)oogst 13: 174 gram (plant 2 en plant 3) Quote
Nathanya Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 Ik was zo enthousiast begonnen, veel te veel gezaaid, zoveel mogelijk een plekje buiten en een aantal in de kas in een balkonbak gezet. Die zijn zo mogelijk nog kleiner gebleven dan de plantjes buiten. Veel te weinig tijd in de tuin doorgebracht, waardoor de wedstrijd eigenlijk geen prioriteit meer voor me was. Ik zag wel van de week de grond bezaaid met hulsjes. Van het weekend toch nog maar eens kijken of er nog wat te redden is. In ieder geval niet voldoende om van belang te zijn in de ranglijst.... Quote
pippi Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 En niemand die ze echt lekker vindt om zo te eten. Ik hoor dat steeds, maar ik snap het niet. Heb ik dan zo iets totaal anders? Mijn ananaskersen zijn zoet, met een fris-zuur tintje en een smaaksensatie die ik moeilijk kan beschrijven, behalve dat zo'n bes PANG doet in je mond als je erop bijt en dat je dan even nergens anders meer aan kan denken. Ik kan werkelijk bijna niks verzinnen dat lekkerder smaakt. En ik snap prima waarom ze zo duur zijn, want mijn opbrengst is triest. Ik had welgeteld 26 besjes van mijn plant in de pot, en de drie planten in de volle grond hebben tot aan vandaag 4 rijpe bessen geproduceerd. Ik neem me steeds voor om er zaden van te oogsten, maar dan heb ik alles alweer doorgeslikt en is het te laat. Het lijkt echt alsof we het hier over totaal verschillende vruchten hebben, maar de plant die ik uit hetzelfde zaad heb opgekweekt en in mijn moeders tuin had gezet maakt alleen maar stikzure harde bessen, dus misschien dat ik gewoon heel erg veel geluk heb. Ik ga met een gezonde dosis zelfdiscipline proberen om toch zaden te oogsten en dan doe ik ze dit najaar in de bio-envelop, hopelijk dat anderen meer opbrengst hebben en net zulke lekkere vruchten krijgen. Quote
HuubvG Geplaatst: 8 oktober 2016 Geplaatst: 8 oktober 2016 Je moet ze wel op het juiste tijdstip eten. Mogen niet meer groen zijn, anders zijn ze giftig en te zuur van smaak. Wel oker, oranjegeel, en vanzelf gevallen of licht geplukt. Laat je ze langer liggen, dan worden ze overrijp en krijgen ze een flauwe smaak, alleen zoetig en niet meer zurig. Mijn wedstrijdplanten zijn er niet meer zoals gemeld, maar er is hier in de buurt wel een plant gegroeid uit het zaad uit mijn achtertuin van vorig jaar. Een paar huizen verderop in de brandgang, daar staat ligt hij. Dus ik doe nog mee voor spek en bonen en een toetje met goudbessen en voor de aardigheid, maar niet meer voor de wedstrijd. Wel een vieze plek, dit is niet mijn tuin... De bessen geraapt en in een schaal gedaan. Er zit nog veel aan de plant. Mooi schaaltje vol, er is ook al heel wat opgesnoept de afgelopen weken, ik kom er dagelijks langs en dan snoep ik er een paar. De bewoners vinden het best en nemen er zelf ook wat van. Gepeld en alleen de rijpe en hele, eetbare bessen gaan de weegschaal op. De rest gaat bij de compost. Ik eet deze niet allemaal op, er zit ook een ziekte in, lijkt op een mozaïekvirus. Quote
Nadi Geplaatst: 9 oktober 2016 Geplaatst: 9 oktober 2016 En niemand die ze echt lekker vindt om zo te eten. Ik hoor dat steeds, maar ik snap het niet. Heb ik dan zo iets totaal anders? Mijn ananaskersen zijn zoet, met een fris-zuur tintje en een smaaksensatie die ik moeilijk kan beschrijven, behalve dat zo'n bes PANG doet in je mond als je erop bijt en dat je dan even nergens anders meer aan kan denken. Ik kan werkelijk bijna niks verzinnen dat lekkerder smaakt. Ik moet zeggen ik ben volledig met je eens. Ik vind ze ook heerlijk! En ze halen vaak ons huis niet eens dan heb ik ze al helemaal op. Volgend jaar zet ik er heel veel van Quote
Claudia69 Geplaatst: 9 oktober 2016 Geplaatst: 9 oktober 2016 Ik zet er al een paar jaar 4 m² vol. Omdat ze zo lekker zijn. Uit het vuistje en in jam... Weinig ziektegevoelig ook, dus handig. Quote
julia Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Mijn dochters en ik vinden ze ook heerlijk! Al valt de opbrengst wel wat tegen. Vandaag of morgen haal ik de laatsten van de plant. Quote
julia Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Totale opbrengst van 1 plant:47 besjes / totaal gewicht: 53 gram Quote
ADOPEG Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Wij hebben de laatste oogst ook gehad. Metingen nog even afwachten en goed controleren of er ergens nog een meting onverwerkt ligt. Sowieso is er een paar honderd gram vergeten te wegen. Daarbij zijn er ook kilo's aan misoogst: te groen of gebarsten/verrot. Al met al gaan we niet aan de 500 gram per plant komen, vermoed ik. De exacte berekening laat nog even op zich wachten. Quote ~ Vita rosa est ~
henkg Geplaatst: 29 oktober 2016 Geplaatst: 29 oktober 2016 Voor allen die hun resultaat nog niet hier gemeld hebben: doe dat vóór aanstaande maandag (31 oktober) om 24:00u. Het is wel aardig om ook magere opbrengsten te melden, zelfs complete mislukkingen, met in het kort de reden ervan. Daar leren anderen weer van ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
ADOPEG Geplaatst: 31 oktober 2016 Geplaatst: 31 oktober 2016 Zijn er zo weinig deelnemers? 3692 gram is onze voorlopige stand. Over acht planten gemiddeld is dat 461,5 gram per plant. Quote ~ Vita rosa est ~
tuinLB Geplaatst: 31 oktober 2016 Geplaatst: 31 oktober 2016 Hier 83 gram van 2 planten. zal vanavond nog een laatste keer besjes rapen. Vond het zelf niet zo'n succes, vooral ook omdat niemand hier ze echt lekker vindt zijn de plantjes een beetje in de vergetenheid geraakt. Quote
Jenneke Geplaatst: 31 oktober 2016 Geplaatst: 31 oktober 2016 Het is hier uiteindelijk niet meer gelukt nog meer rijpe besjes te krijgen. De planten hangen nog vol, maar allemaal nog grasgroen.Het blijft bij mij dus bij die ene magere oogst.Na mijn aanvankelijke enthousiasme vind ik het nu eerlijk gezegd uiteindelijk toch niet zo'n leuke wedstrijd geweest. Dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik de besjes zelf helemaal niet zo lekker vond. Maar ook omdat het na het planten eigenlijk alleen maar afwachten was. Met andere woorden ik vond het een beetje saai. Gek genoeg saaier dan de mammoet prei en de paarse koolrabi wedstrijd en dat had ik van te voren toch niet verwacht. ik geloof dus dat ik een wedstrijd om de dikste of grootste toch leuker vind.Maar goed ik heb weer eens iets anders geteeld, iets wat ik nooit zelf gekozen zou hebben, en ondanks dat ik de besjes niet zo lekker vond ga ik het volgend jaar waarschijnlijk toch nog een kans geven, alleen dan in de voortuin waar ze de hele zomer langer zon hebben per dag en ook nu nog zon zouden hebben, want dat is nu het probleem dat ik al een paar weken dus bijna geen zon meer heb in de achtertuin. Quote
ADOPEG Geplaatst: 31 oktober 2016 Geplaatst: 31 oktober 2016 Definitieve stand: acht planten bezorgden ons in totaal 3853 gram en dus 481,6 gram per plant. Quote ~ Vita rosa est ~
pippi Geplaatst: 31 oktober 2016 Geplaatst: 31 oktober 2016 Definitieve stand: acht planten bezorgden ons in totaal 3853 gram en dus 481,6 gram per plant. Ik ben wel heel benieuwd wie er nu gewonnen heeft? En voor mensen die de besjes niet echt lekker vonden EN de ruimte hebben; zet volgend jaar eens de grote versie op wat voedselarme grond in de volle zon, en knip naar hartenlust takken en scheuten af. Ik had er eentje in een pot, een paar in de volle goed bemeste grond en eentje in mijn moeders tuin op grond waar jarenlang niks aan was gedaan behalve drie koemestkorrels, ik heb ze in mijn tuin vrolijk laten groeien terwijl mijn moeder die plant alsmaar terug heeft gesnoeid, en uiteindelijk heeft die van haar dus een heel veel hogere opbrengst van goed afgerijpte bessen die echt ver-ruk-ke-lijk zijn. Zoet, maar niet te zoet, en kruidig en fris en bijzonder. We hebben echt bijna ruzie gemaakt om de laatste. Volgend jaar zet ik er een in de volle grond zonder dat ik daar compost of iets heb gegooid, en misschien eentje in een pot met zand of zo, als experiment. Ik denk dat als iemand het voor elkaar krijgt een paar compacte planten te telen die een hoge opbrengst goeie bessen geven, dat je ze aan het eerste de beste restaurant met gemak kan verkopen en/of je hele familie en kennissenkring kan verblijden met geweldig Kerstdessert-spul. @Jenneke; een wedstrijd om de grootste/ zwaarste / langste lijkt mij ook leuker, veel minder gedoe met al dat wegen en alles. (Niet dat ik dan meteen mee ga doen, sommige dingen blijven bij mij dramatisch mis gaan en ik kan bijvoorbeeld wel op voor de kleinste (wel lekkere hoor!) pastinaak ooit. ) Quote
simonvb Geplaatst: 1 november 2016 Geplaatst: 1 november 2016 Tweede (92 gram) pluk van 21sept : en derde pluk (87gram) gisteren, waren er wel al enkele open gescheurd: Samen met de eerste pluk van 61 gram geeft dit een totaal van 240 gram. Bij mij worden ze niet meer gezet, de grote is beter van smaak. Quote
Claudia69 Geplaatst: 1 november 2016 Geplaatst: 1 november 2016 Ik heb massa's zaad van de hogere variant (physalis edulis peruviana). Bessen door de slow juicer gehaald voor het sap en uit de pulp massa's (ongeschonden) pitjes gefilterd. Geteeld op zanderige grond, met eigen compost en biologische kippen- en koemestkorrels. Pesticiden gebruik ik niet. Indien er interesse is voor een of andere zadenenveloppe, wil ik ze wel per postpakket versturen. De bessen waren dit jaar groot en zoet, ik heb ze niet allemaal kunnen oogsten door een verstuikte enkel. Als je ze wat ruimte geeft en na het aanslaan een keer terugsnoeit, krijg je stevige struiken die veel bessen geven. Ik zet er paaltjes rond met draad naarmate ze hoger worden, zodat de lange stengels niet tegen de grond geslagen worden door regen en wind. Dat maakt het oogsten ook eenvoudiger. (de witte pluisjes zijn restjes keukenrol waarop de zaadjes gedroogd werden) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.