Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat San Marzano 3


MartinH

Aanbevolen berichten

Afgelopen jaar heb ik in Zuid Italië o.a. tomaten zaden gekocht.

 

Deze, de San Marzano 3, heb ik nu gezaaid en het valt mij op dat het een flinke groeier is. Hij steekt met kop en schouder boven de rest uit, die op dezelfde datum zijn gezaaid.

 

Heeft er iemand ervaring met dit ras?? Hij schijnt vooral voor saus gebruikt te worden.

 

2016040317272420871459698201.jpg

 

 

 

Linked Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring, maar wel even op zoektocht natuurlijk via het internet.

 

Specifiek kenmerk: 90% vruchtvlees en niet lekkend.

Veel gebruikt in soepen, pasta's en salades.

Vanaf april 2013 met regelmaat te koop in Nederlandse supermarkten.

En als je wilt voorproeven: 100% geen toevoeging en te koop bij de AH en van originele Campanië (Italië) bodem af.

 

Schermafbeelding-2016-04-03-om-1866791459701781.41

 

Edit: ook wel interessant voor mij om even op te slaan, ze zijn erg goed in te potten.

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem dit jaar ook voor het eerst gezaaid, en ook hier staan de plantjes hoger dan die van de andere rassen (coeur de boef & money maker)

 

Ik ga hem vooral gebruiken om pasta saus en tomatensoep van te maken.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er wel op dat je de plant "verwaarloost" rijkelijk water geven zorgt voor te veel blad en weinig vrucht!

Wanneer de tomaat rijp is kun je deze nog behoorlijk lang aan de plant laten hangen, dus niet denken dat je direct alles moet oogsten!

Aan het einde van het seizoen gaan toppen om de laatste vruchten wat extra kracht "groei" te geven en de oogst te maximaliseren.

 

Leuk om te weten: het is een non GMO soort.

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had deze vorig jaar staan.

De planten hadden heel veel blad. Maar de tip van niet te veel water geven: toch mee oppassen. Ik had redelijk wat last van neusrot in mijn planten. Tot tweemaal toe voorgehad; toen toch maar meer water gegeven.

 

Bij mij waren het één van de slechtste kiemers. Had vorig jaar 6 soorten; en ananastomaat en San Marzano waren de slechtste kiemers.

Dit jaar 10 soorten tomaat, en San Marzano is (naast Green Copia) de slechtste kiemer.

 

Heb deze ook in soepen en spaghettisauzen gebruikt. Zo rauw vind ik ze niet lekker, want echt wel droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even snel wat zoeken, is het niet zo dat neusrot ontstaat omdat tomaten, vocht "water" uit de vrucht halen? Omdat mogelijk ze te snel zijn gegroeid en de kracht in blad hebben omgezet ipv wortels? Dus haal je de plant iets uit het licht? Iets met foto synthese en groei?

 

Door het verwennen van de plant met water groeien de wortels minder? Veel water, snelle groei in blad? Minder energie in wortels?

 

Ik heb echt geen idee hoor, maar dit begint een bijsterent interessant toppic te worden.

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er wel op dat je de plant "verwaarloost" rijkelijk water geven zorgt voor te veel blad en weinig vrucht!

Wanneer de tomaat rijp is kun je deze nog behoorlijk lang aan de plant laten hangen, dus niet denken dat je direct alles moet oogsten!

Aan het einde van het seizoen gaan toppen om de laatste vruchten wat extra kracht "groei" te geven en de oogst te maximaliseren.

 

Leuk om te weten: het is een non GMO soort.

 

1.Rijkelijk water geven zorgt absoluut niet voor weinig vrucht. Geen idee waar dat bakerpraatje vandaan komt. Teveel stikstof zorgt voor veel blad inderdaad. Een tomaat kan schraal opgekweekt worden, maar het is allang achterhaald dat het goed zou zijn om ze te laten verwelken voor je ze water geeft. Sterker nog; daar werk je neusrot mee in de hand.

2.San Marzano is een soort die je niet topt. Het is namelijk geen stamtomaat. San Marzano is een struiktomaat die de tomaten in "scheuten" geeft. Daarom zijn ze ook ideaal voor sauzen, je krijgt vaak in één keer een hoop.

3.En uiteraard is het een "non GMO soort". Knappe jongen als je aan genetisch gemodificeerde zaden weet te komen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de San Marzano 2 jaar geleden.

Hij groeide heel krachtig , compact en productief.

Je kan hem als struiktomaat groeien maar ook als zelftoppende stamtomaat.

Als je hem dieft, zal hij een stuk of 5 grote trossen maken aan één stam en zichzelf dan toppen.

Ik denk dat hij ongeveer 1m50 groot werd.

3V86fX0.jpg?1.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@diesel4666. Problemen met kiemen? Waren het wel 'verse' zaden?

 

Bij mij ging het kiemen vrij snel, net zoals bij de andere soorten.

 

 

Heb deze zaden vorig jaar gekocht bij Vanderwal. Zowel toen als dit jaar enorm slechte kiemers bij mij. (vorig jaar tweede batch moeten zaaien door bijna geen opkomst) Dacht daarom dat dit slechte kiemers waren.

Dit jaar ook maar 2 of 3 opgekomen. Minder dan ik wou zetten, maar heb genoeg andere soorten.

 

Zonet dan toch maar eens op zadenzakje gekeken: "bruikbaar tot 1-18"

Volgend jaar toch maar nieuw zakje kopen dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.Rijkelijk water geven zorgt absoluut niet voor weinig vrucht. Geen idee waar dat bakerpraatje vandaan komt. Teveel stikstof zorgt voor veel blad inderdaad. Een tomaat kan schraal opgekweekt worden, maar het is allang achterhaald dat het goed zou zijn om ze te laten verwelken voor je ze water geeft. Sterker nog; daar werk je neusrot mee in de hand.

2.San Marzano is een soort die je niet topt. Het is namelijk geen stamtomaat. San Marzano is een struiktomaat die de tomaten in "scheuten" geeft. Daarom zijn ze ook ideaal voor sauzen, je krijgt vaak in één keer een hoop.

3.En uiteraard is het een "non GMO soort". Knappe jongen als je aan genetisch gemodificeerde zaden weet te komen.

 

Lekker dan zeg.... zit ik allemaal info op te zoeken en klopt het niet. ...... Maak ik dan nu een fout in het soort ?

Ik moet ivv eens alle bronnen erbij gaan vermelden waar ik de info vandaan haal, als ik het dan mis heb leer ik ook nog iets.

 

------

 

De tomatenplanten kunnen als de temperatuur niet meer onder de 10 °C komt buiten in de moestuin of groentekas geplant worden. Plant de planten op een warme en beschutten plek en geef goed en overvloedig water, zodat de aarde goed rond de wortels spoelt. De planten hebben tijdens de rest van de teelt niet veel water nodig. Laat de grond rond de plant eerst goed droog worden om vervolgens weer goed water te geven. Te vaak water geven geeft veel bladeren, maar weinig tomaten.

 

Bind de tomatenplanten op aan een touw of zet er een stok bij en haal regelmatig de zijscheuten (dieven) weg. Door 1 hoofdstengel aan te houden, heeft de plant veel meer kracht over om de tomaten beter en groter te laten uitgroeien. Zorg dat de tomatenplanten voldoende voeding hebben door af en toe extra bij te mesten. Wanneer de eerste tomatentros bloeit, duurt het nog zo’n 2 maanden voordat u de eerste tomaten kunt plukken. 1,5 Maand voor het einde van de teelt kan het beste de kop van de plant verwijderd worden. Hierdoor worden de vruchten van de laatste tros veel groter. bron

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het telen en dieven van tomaten zijn al vele topics...

Volgens mij vraagt TS naar ervaringen van mensen hier met de San Marzano.

 

@Diesel 4777

Heb je Van Der Wal laten weten dat je zaden niet kiemen? Dat lijkt me wel nuttige informatie voor hun.

 

San Marzano meerdere keren geteelt. Met tevredenheid. Goede opbrengst, lekkere saus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fets: Geeft niet joh! Zo leer je weer wat. Naar mijn inzicht klopt de info van je bron niet echt. Het is waar dat je beter één keer per week een grotere hoeveelheid water kunt geven dan meerdere keren kleine beetjes, maar als je er te lang mee wacht zullen de vruchten ook wat aan vocht verliezen en als je dat dan ineens fors aanvult heb je kans op neusrot. En zeker bij vruchten die lang aan de plant blijven hangen loop je dan toch een risico denk ik dan. En San Marzano is er wat gevoeliger voor.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...