diesel4666 Geplaatst: 5 juli 2015 Share Geplaatst: 5 juli 2015 Dit jaar is mijn eerste echte moestuinseizoen. Heb nu ook 16 tomatenplanten in een folieserre; waarvan voor- en achterkant van open staan.Zonet even verschoten, want er is wat mis met de vruchten. Eerste wat ik dacht is: shit, ik heb schimmel. Dan even wat gesurft op het web, en denk dat het neusrot is. Kunnen de experten dit bevestigen? Moet ik dan meer water geven? Ik wachtte steeds met water geven tot je net aan de planten kon zien, dat ze tekort hadden (beginnende slappe blaadjes). Ik had gelezen dat je niet te veel water moet geven aan tomaten, om een goede, rijke smaak te bekomen.Maar misschien had ik met dit hete weer toch meer moeten geven? Nog andere tips tegen neusrot? (als het dat is)Die coeur de boeufs; moet ik die best ook van de plant verwijderen, of komt dat nog goed? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 5 juli 2015 Share Geplaatst: 5 juli 2015 Wat regelmatiger water geven, kan hier de oplossing zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 5 juli 2015 Share Geplaatst: 5 juli 2015 En s'avonds water geven, en genoeg want in zulk weer hebben die grote dorst hoor.Terwijl ik weg was hebben de mijne in de voormiddag water gekregen, heb veel neusrot nu.Hoop dat het nu stopt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Estemy Geplaatst: 6 juli 2015 Share Geplaatst: 6 juli 2015 Tomaten moeten juist genoeg water krijgen, het liefst elke dag. Waar je wel moet oppassen is dat de plant zelf (bladeren) niet nat wordt, anders heb je een grote kans op phytop. (een andere schimmel/rot ziekte). Dus heel voorzichtig gieten of een druppelsysteem gebruiken. Bij mij krijgen ze automatisch 2 keer per dag water, maar niet te veel in 1 keer en de bladeren blijven droog. Ook helpt het als je de lagere bladeren afsnoeit (kan geen kwaad aan de plant). Rotte vruchten ook afknippen. Quote Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
aalterse-willy Geplaatst: 7 juli 2015 Share Geplaatst: 7 juli 2015 Het neusrot stopt hier niet, al heel veel, tomaten moeten weggooien.Zou er te weinig kalk kunnen in de grond zitten? Zoals ik al zei, sommige soorten hebben er meer last van dan de andere. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Enjoy! Geplaatst: 7 juli 2015 Share Geplaatst: 7 juli 2015 Voor u gelezen... Wellicht had je het zelf ook al gevonden... Neusrot is geen ziekte. Het is dus niet besmettelijk, en kan niet van plant op plant worden overgedragen. Het ene ras is gevoeliger voor neusrot dan het andere. Wat veroorzaakt neusrotWanneer de plant niet voldoende water kan opnemen zal ze op zoek gaan naar een andere waterbron; namelijk de vrucht! Maar neusrot kan nog vele andere oorzaken hebben: (bron fruitabc.blogspot.com)- Te lage pH en/of kalkgebrek (Calciumgebrek)- Te hoge zoutconcentratie (te veel meststoffen in de grond) - Te grote verdamping - Onvoldoende water ter beschikking - Rasgevoeligheid: sommige rassen zijn meer vatbaar.- zie ook: Guy de Kinder (Groente en fruit encyclopedie) - http://fruitabc.blogspot.com/2010/06 Voorkomen van neusrotNeusrot kan verkomen worden door de groeiomstandigheden te verbeteren.- Zorg voor voldoende vruchtafwisseling.- Zorg voor watergift met regelmaat. Laat de grond niet volledig uitdrogen en geef meer water. Indien nodig twee of drie maal per dag water geven. In het begin van de teelt niet te veel water geven zodat de wortels gaan zoeken naar voedsel en water- Gebruik zo groot mogelijk potten of kuipen en graaf deze wat in, zodat er water uit de ondergrond kan opgenomen worden.- Probeer een te hoge zoutconcentratie te voorkomen: strooi niet alle meststoffen voor het planten, maar geef een deel als bijbemesting. Nooit te veel meststoffen geven, want tomaten verlangen immers niet zo heel veel meststof.- De aangetaste vruchten kan je beter NIET verwijderen. - Probeer op zonnige dagen de verdamping te beperken door de kas/serre te schermen en de temperatuur lager dan 30°C te houden. - Zorg ervoor dat er tussen de planten genoeg luchtcirculatie is.- Hang een (wit) groeidoek/vliesdoek of een wit laken voor en boven de planten. - Giet met het warme en droog weer meerdere keren per dag de weg eens nat. - De grond in het voorjaar of najaar bekalken.- Plant soorten die minder vatbaar zijn zoals kerstomaten Inheems- en uitheems fruitFRUITABC.BLOGSPOT.COM|DOOR FRUIT ABC Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Itoero Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Ik wachtte steeds met water geven tot je net aan de planten kon zien, dat ze tekort hadden Dat is imo geen goede manier voor vruchtdragende planten.Tomaten die vrucht dragen moeten altijd in een vochtige grond staan.Ik geef nooit 's avonds water.alleen 's ochtends of tijdens de dagDoor 's avonds water te geven verhoog je de vochtigheidsgraad en de vocht blijft 's nachts vaak hangen waardoor je de kans op schimmels vergroot. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Hier ook neusrot In 1 tros, Coeur de Boeuf. De andere CdB's en de andere rassen zijn niet aangetast. Ik heb zo'n plastic muurkasje dat dag en nacht open staat en ik heb dit de afgelopen 3 jaar niet eerder gehad. Hier komt het denk ik door de hitte van de afgelopen dagen. Die ene aangetaste tros stond vooraan, pal in de zon. Ik hang er wel vitrage voor en heb er vorige week zelfs een parasol voor gezet, maar waarschijnlijk te laat. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Hier ook her en der wat neusrot. Fijne is dat het inderdaad niet besmettelijk is en het totaal geen invloed heeft op je nog komende tomaten. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tds Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Hier ook op sommige planten neusrot.Ik geef regelmatig water .... 'tis met dat warme weer zeker ... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Ja ik wist het wel, maar zelfs ik heb wat neusrot, in de Rose de Bern en in de Michael Pollan. Van de Rose de Bern wist ik dat die er gevoeliger voor zijn. Iets te weinig gegoten met dat hete weer is iig voor mijzelf de oorzaak.Ik giet nu in de morgen, 1 x per twee dagen, in de flessen die ik bj de planten heb staan en die diep de grond ingaan. Ik giet ze twee x helemaal vol, en als het weer zo heet is zal ik het drie keer vol doen. De kas blijft zelf heel droog, want ik maak de aarde niet nat. Als het heel heet is giet ik inderdaad de vloer nat ( de planten staan in 80 cm hoge bedden in de kas) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 16 juli 2015 Share Geplaatst: 16 juli 2015 Volgens groenkennisnet komt het door kalkgebrek i.c.m. extreem warm weer.Lezenswaardig, mooie site. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Pietl Geplaatst: 16 juli 2015 Share Geplaatst: 16 juli 2015 Hier ook wat neusrot gehad, had ze al een maand geen water meer gegeven op aanraden van een boek van een ecologische kweker. Nu was het wel heel warm en droog al geweest en ben begonnen met water te geven. Het lijkt nu dat er geen neusrot meer komt bij de andere tomaten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TotemF1 Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Hier heb ik 5 stamtomaten TotemF1 in grote potten in de kas staan.Zijn geweldig uitgegroeid, veel bloemtrosjes.Geef iedere ochtend ong. 1 liter water, om de andere dag met meststof met kali.De grond lijkt me altijd wel vochtig.Ik doe dat omdat ik in eerdere jaren altijd gebarsten tomaatjes had.Zou door onregelmatig water geven komen.De randen van de onderste bladeren lijken wat uitgedroogd.De trossen ontwikkelen zich en vandaag zie ik ineens neusrot. Ik zal kalk extra geven, kijken of dat helpt.Misschien nu ook geen extra kali meer geven. Waarom niet de aangetaste vruchten verwijderen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 ong. 1 liter water, om de andere dag met meststof met kali. Bij dat warme weer lijkt 1 liter per stamtomaat me weinig.... (Ik weet moeilijk in te schatten bij een ander...maar toch) Hier eerder 5 a 10 liter per 2 a 3 dagen en bij minder heet misschien per 4 a 5 dagen. (Maar ze staan in een emmer van 10 liter zonder bodem, dus merendeel gaat rondom die emmer in ondergrond) Beter af en toe flink water dan iedere dag een beetje...... Zoveel kalibemesting lijkt me echt veel te veel. Is precies iets wat neusrot kan veroorzaken. Wat afhankelijk van de potgrootte zou ik eerder denken aan 1x per 2 a 4 weken en dan nog vrij lage dosis....... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Ik zou denken dat het de vele kali is waardoor calcium minder goed wordt opgenomen. Afhankelijk van wat voor soort kalk je hebt, zal dat voor dit seizoen geen verschil meer maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TotemF1 Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Dank voor jullie antwoord.Ik geef de 3e fase mest Plant-Prod Oplosmest, 7+11+27+sporen, 1 eetl op 5 liter water.Dit jaar voor t eerst gebruikt, bij opkweken 1e fase 28+14+14, dan 2e fase (20+20+20)Tot nu toe zeer tevreden, tot ik neusrot ontdekte. Zal vanaf nu de 2e fase gebruiken en wat kalk oplossen en bijgeven.Het zijn voor mij allemaal experimenten, het laten groeien vind ik het leukst. Hoop wel dat ze rijp gaan worden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Balto Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Jeetje wat een getallen, en dat geef je om de dag, is dat niet veel te veel? (al heb ik geen verstand van kunstmest). Kunstmest is precisie. Alles is direct opneembaar, hoge waardes, eenzijdig etc. Als je het groeien gewoon leuk vind, zou ik zeggen, volgend seizoen over gaan op organische mest. Daarmee ga je niet zo snel de fout in en het zal vast goedkoper zijn. Bovendien gezonder! Ik heb bijvoorbeeld eergister de tomaten voor het eerst bemest. Gewoon met wat mestkorrels, en dat zal genoeg zijn voor het seizoen. Daarvoor hebben ze het gedaan met het beetje mest dat er voor het seizoen op is gegaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 18 juli 2015 Share Geplaatst: 18 juli 2015 Ik geloof dat ze het water geven om de dag doen, niet het kunstmesten. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 19 juli 2015 Share Geplaatst: 19 juli 2015 Ik geloof dat ze het water geven om de dag doen, niet het kunstmesten. er staat iedere ochtend water, om de andere dag met meststof Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bubbels Geplaatst: 19 juli 2015 Share Geplaatst: 19 juli 2015 Ja das vragen om problemen dan inderdaad. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mw vogel Geplaatst: 21 juli 2015 Share Geplaatst: 21 juli 2015 Kunstmest verknalt niet alleen de plant (bij onnauwkeurig gebruik), maar ook het evenwicht in de bodem. En juist in een kas, waar je ieder jaar ongeveer hetzelfde wilt telen met een goede opbrengst, moet je het bodemleven koesteren! Een gezonde bodem zorgt voor gezonde planten.Ik kweek nu voor het vierde jaar tomaten in mijn kasje. In het najaar breng ik een dikke laag oude stalmest op, een paar gieters water erover en dan afdekken met stro. In maart gaat het stro eraf en strooi ik een klein handje gedroogde koemest. Pas tegen de tijd dat aan alle planten meerdere trossen hangen krijgen ze bijvoeding: eens per week een scheut duivengier in het gietwater. Daar maken ze dan nog een mooie eindsprint op Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TotemF1 Geplaatst: 27 juli 2015 Share Geplaatst: 27 juli 2015 Mijn tomaten staan in grote potten op de kasgrond.De kas heb ik eigenlijk voor de winter. Het laten overwinteren van mijn citroenen, oleanders en andere planten die niet tegen vorst kunnen.Verder het zaaien en opkweken van planten voor de tuin.En dit jaar voor het eerst tomaten in potten. Gezaaid met zaad Totem F1, gekocht op kasteel Villandry met de wereldberoemde moestuin.Zaad kwam goed en snel op, veel weg kunnen geven en nu 5 planten in de kas met heel veel tomaten, vind ik.Daar ben ik zeer tevreden over. op de enkele neusrottomaat na.Heb ze in gekochte potgrond geplant, die voor een aantal weken voeding geeft.Ben benieuwd wanneer ze gaan kleuren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.