Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals lambado zegt kan je natuurlijk de helft van het plantje behouden om te stekken, maar als je niet zoveel plaats hebt en je veel tomaten wil is zo'n reserve plan1tje de beste oplossing. Die heeft alles al, zowel wortels en bloemetjes zodat je sneller tomaten hebt.

Als je wel plaats hebt is het zlals je zegt een leuk experiment.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Ik heb wel plaats in de tuin, maar geen afdakje boven... Anders plant ik ze in potten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Kan je doen. Ik had vorig jaar eens een dief over het hoofd gezien. Het was een mooi plantje geworden dus heb ik het eraf gedaan en gestekt in een pot. Is ook een grote plant geworden met wel nog 20 tomaten, maar doordat het onbeschut stond (geen plaats meer in de serre) kreeg hij wel phytophthora. Zet de pot dus niet vlak voor de serre voor moest de buitenplant ziek worden.

Geplaatst:

Mijn tomaten (en andere dingen) staan momenteel op zolder. Thermostaat springt aan onder de 16 graden. Daar staan ze al weken. Ze staan onder een dakraam gericht op het Oosten. De beste mogelijkheid hier in huis.

Op zich doen ze het goed, vanaf maandag staat het dakraam iedere dag al een paar uur open. Steeds iets langer. Gister vanaf laat in de ochtend 6 uur lang, staat nu net weer open. Snachts gaat het raam dicht.

1. Met de weersverwachtingen de komende dagen. Is het slim om ze morgen naar buiten te verhuizen in pot? Temperaturen van rond de 25 graden. Snachts niet kouder dan 12 graden. Eerste regen pas aanstaande dinsdag een beetje.

2. Ze gaan in een pot van 20l of in een zak potgrond. Voorkeur? Er komt ook een spiraalstok naast. Dan misschien beter in een pot? Komen op grind te staan.

3. Een andere niet zo prangende vraag maar wel net zo belangrijk. Tomaat is gevoelig voor schimmel bij veel regen. Daardoor staan ze vaak in een kas of afdak. Ik heb geen van beide. Vanaf wanneer is echt aan te raden op zijn minst een afdak te plaatsen? Een doorzichtig zeil erover is niet goed? Liever doe ik er niks over.

Geplaatst:

Dit jaar heb ik veel tomatenplanten en vanmiddag heb ik de gok heb genomen en er 1 buiten in mijn vierkantemeterbak gezet. Voor de nacht heb ik nog wel een omgekeerde emmer erover heen gezet

Geplaatst:

Ik dacht van hop, niet zeuren en behalve de nog hele kleine plantjes staan alle tomaten en drie (keer drie) paprikaplanten sinds vanochtend in de volle grond. We zien wel wat er van komt.

Het ruimt wel heerlijk op in je huis en in je tuin!

Geplaatst:

Ook maar 5 stuks uitgeplant en wat andijvie ertussen. Misschien morgen nog wel tijd om er wat paprikas bij te zetten. De jungle in huis krimpt alweer

IMG2016050510180228831462567710.jpg

Geplaatst:
Ik dacht van hop, niet zeuren en behalve de nog hele kleine plantjes staan alle tomaten en drie (keer drie) paprikaplanten sinds vanochtend in de volle grond. We zien wel wat er van komt.

Het ruimt wel heerlijk op in je huis en in je tuin!

Haha dat dacht ik ook. Nu hebben we de slaapkamer weer voor onszelf ik heb de tomaten gezegd "niet zeuren nu lekker buiten gaan spelen"

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

de plantjes zo hop van binnen naar buiten in de volle zon? dan zou ik ze wel ff afschermen tegen de zon, die zijn ze nog niet zo fel gewend.

als het weer het toelaat zet ik de tomatenplanten ook in 1x buiten, maar dan liefst met enkele bewolkte dagen zodat ze niet direct in de volle zon staan. niet op een dag zoals vandaag.

Geplaatst:
de plantjes zo hop van binnen naar buiten in de volle zon? dan zou ik ze wel ff afschermen tegen de zon, die zijn ze nog niet zo fel gewend.

als het weer het toelaat zet ik de tomatenplanten ook in 1x buiten, maar dan liefst met enkele bewolkte dagen zodat ze niet direct in de volle zon staan. niet op een dag zoals vandaag.

Heb ik ook gedaan. De eerste dag een handoek over mijn kleine serre, aangezien ik geen vliesdoek heb, en de tweede dag alleen op het hete middaguur. Gisteren (derde dag) geplant en er even terug de handdoek over zodat zewat van de stress kunnen herstellen. Vandaag eerste dag volledig op hun eigen beentjes. Spannend!

Geplaatst:

Ik zit al een halfuur te zoeken, maar vindt het niet.

Ik had ooit ergens gelezen dat je water moest geven aan de hand van de kleur van het blad. Als het blad wat geel is geef je te weinig water en als het donkergroen is te veel. Was het dit? (Lijkt me het meest logisch) Of was het omgekeerd?

Geplaatst:

Ja, je haalt wat zaken door elkaar

Wat je wel kan zien aan het blad , is dat het slapper wordt als je te weinig water geeft.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nee hoor. Ik had vorig jaar de watergift aangepast en daardoor werd het blad terug groener. Ik weet alleen niet meer of dat nu door meer of minder water was. Of misschien was het gewoon een psychologisch effect. Dacht ik dat het veranderen van water hielp terwijl de plant op zijn eigen aan het veranderen was en denk ik nu dat het helpt .

Zoals jullie zeggen zal het dan wel niets te maken hebben met watergift en zal de plant zich nog hebben moeten aanpassen aan het uitplanten.

Sorry

Geplaatst:

Sinds ik ze uitgeplant heb geef ik ze geen water meer... Dat had mijn opa (die helaas voor mijn geboorte stierf) aan mijn moeder verteld... Je plant ze uit, geeft ze één keer water en daarna niet meer (ik weet niet of dit hier in Nederland ook kan. In Turkije kon het met meer zon en warmte... Dit is mijn eerste jaar en ik probeer het zo). Tot nu toe doen ze het goed... Er zijn al bloemen en kleine tomaatjes bij verschillende planten...

Geplaatst:

Gezaaid op 13 april:

En sinds vrijdag zonder af"warmen" naar buiten.

Lekker in het avondzonnetje.

IMG928198971462727573.JPG

Was twee dagen bij mn huisje en kan bij thuiskomst echt zien dat ze weer een stuk zijn gegroeid.

Tot nu toe bevalt het late zaaimoment me wel.

Geplaatst:

Ga je die in de open lucht uitplanten of heb je een afdak/kas?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Een deel (1 bakje, 2e van rechts) moet verplicht onder de open hemel gaan wonen. Dat zijn de Fruitlent Testtomaten.

De rest gaat onder het afdak in de grond en in de hopelijk dan opgezette tunnel in de nog te maken en te vullen bakken.

En Speets: heb ze vandaag trouwens een scheutje Aldivoeding gegeven, in de P6 potjes zit niet zoveel aarde en wilde ze wel wat extra's geven na al die warmte.

Geplaatst:

Op 1 tomatenplant na, staat alles buiten in de groentebakken. Ze hebben de hele dag in de volle zo'n gestaan en hebben geen krimp gegeven

Geplaatst:

Ik zit nog steeds te twijfelen, maar als ik dit allemaal zo lees neig ik toch ook naar de komende dagen naar buiten. Mijn planten hebben de afgelopen twee dagen al een aantal uren buiten gestaan, en als ik het nou dinsdag of woensdag doe, dan is het nog wel vrij warm maar is er (als de voorspellingen uitkomen) ook wat beschuttende bewolking.

Geen kas hier, dus het is een risico. Aan de andere kant plant ik dan wel weer uit in zwarte emmers, pal op het zuiden....ik hoop dat dat overdag ook nog wat warmte vast wil houden.

Even degene met de meest vergelijkbare situatie raadplegen: loes, wat doe jij?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik ben Loes niet en die van mij staan al twee dagen buiten, maar als ik de verwachtingen voor de komende week zie op Buienradar (niet altijd even betrouwbaar, okee), zou ik ze niet woensdag buiten zetten, maar dan nog even wachten. Mijn aubergines en Mexicaanse augurkjes blijven ook nog even binnen. Buienradar zegt dat de temperatuur hier vanaf donderdag naar beneden kiepert tot 10 graden overdag en 7 graden 's nachts, plus regen en wind.

Ik ga er heel optimistisch vanuit dat mijn tomaten & co op dat moment na een week in de volle grond wel tegen een stootje kunnen, maar met die tweede lichting warmteminnend spul wacht ik op de volgende reeks van warmere droge dagen.

Geplaatst:

situatie is niet meer helemaal vergelijkbaar. ik heb tegenwoordig een terrasoverkapping in de achtertuin waardoor het risico met nachtvorst een stuk kleiner is. terras wordt op dit moment opnieuw bestraat maar de eerste plantjes staan al onder de overkapping, na het weekend de rest. daarna de weersvoorspellingen in de gaten houden en als het 'veilig' is gaan de planten naar de moestuin. ze kunnen helaas niet onder de overkapping blijven ivm de katten.

maar in jou situatie: kan je ze niet in de huidige potten buiten zetten? dan kan je ze makkelijk weer binnen halen als het weer omslaat.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...