loes Geplaatst: 27 mei 2016 Geplaatst: 27 mei 2016 voor het uitplanten: maarten (Zuckertraube tomaat), moneymaker en 2x roma. hier staan ze staan bij het terras onder de overkapping. super plek tussen binnen en buiten. op deze manier kan ik volgend jaar iets eerder gaan zaaien denk ik. ik zaai sowieso wat later dan de meesten hier omdat mijn tomaten buiten komen te staan en niet in een kas. Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met tomaten, vooral in potten omdat ik ze slecht weer beschutter wil kunnen zetten. Nu verschenen er vandaag vanuit het niets lichtgroene punten op de laatste bladeren van twee planten (Millefleur en Marmande). De andere planten/rassen hebben nergens last van. Eén blad van de millefleur lijkt ook wat last van verbranding te hebben, hoewel deze al een week of twee buiten staat, ook toen de zon veel feller was (tijdens het slechte weer vorige week heb ik ze wel weer even naar binnen gehaald...). Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
pippi Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 http://www.420magazine.com/gallery/data/500/malady_chart.jpg Ik vind dat wel een handig overzichtje om even snel te kijken wat er mis zou kunnen zijn, en als ik zo kijk zou je bijna zeggen stikstoftekort? Maar anderen hebben wellicht beter onderbouwde ideeën. Die 'verbrandingsvlekken' hebben veel mensen momenteel op hun tomaten. Ik geloof nog steeds niet dat het verbranding is, want dat heb je niet op jonge blaadjes na een paar bewolkte dagen. Ik heb vandaag maar weer alle aangetaste bladeren en takjes weggeknipt, ik was wel blij toen ik zag dat het bij een paar planten nu best meeviel. Bij andere is het echt dramatisch, maar zolang er ogenschijnlijk gezonde baby-tomaatjes aan zitten laat ik ze staan. En even ander onderwerp: ik heb nog vier kleine (25 cm hoog) mooie stevige tomatenplantjes in mijn mini-kasje staan. Maar nog geen tekenen van aanstaande bloei. Zou ik die nog in grote potten kunnen zetten denken jullie? En dan ver weg houden van die planten met vlekken? Ze zouden in de voortuin onder het afdakje tegen het muurtje kunnen, wel lekker beschut maar dan krijgen ze alleen de ochtendzon (tot ongeveer 11 uur). Gaat dat nog lukken? Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Bedankt pippi, die afbeelding ken ik. Wat me opvalt is dat de scheiding tussen licht- en donkergroen zo scherp is... alsof het een voorschreidend virus is (?). We houden het in de gaten... Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
Erny Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Het lijkt mij ook op een voedingsprobleem Sin Fronteras, geen virus. Quote
mariellexxx Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 En even ander onderwerp: ik heb nog vier kleine (25 cm hoog) mooie stevige tomatenplantjes in mijn mini-kasje staan. Maar nog geen tekenen van aanstaande bloei. Zou ik die nog in grote potten kunnen zetten denken jullie? En dan ver weg houden van die planten met vlekken? Ze zouden in de voortuin onder het afdakje tegen het muurtje kunnen, wel lekker beschut maar dan krijgen ze alleen de ochtendzon (tot ongeveer 11 uur). Gaat dat nog lukken? Ik zou dat zowieso doen! Overpotten, lekker de ruimte geven. Ik heb er 1 staan, een hele stevige cherry tomaten mix, hij is nu 30 cm hoog pas, maar komt wel bloei in, al heeft dit heel lang geduurd! Quote
mariellexxx Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Ik heb hier ook allerlei vlekken op de tomaten bladeren, ik maak me er eerlijk gezegd niet heel druk om. De planten groeien als kool, vormen steeds meer knoppen Etc. Maar hier ben ik dan ook wel stiekem heel trots op, mijn aller eerste jaar moestuin, en dan toch die tomaatjes zien groeien! Geweldig!!! Quote
Bubbels Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 De onderste bladeren sterven vroeg of laat af. Dat is bij praktisch elke tomatenplant zo. Tomaten doen dat graag vrij dramatisch. Geel, bruin, hangen en zich dan ter aarde storten. Maar de planten zien er goed uit op de foto's! En leuk altijd, die eerste tomaatjes die verschijnen. Voelt elk jaar weer als een overwinning. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
speets Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 De Legends, diep geplant in de volle grond En de rest onder het afdak. Nog wat meer zon en de knoppen gaan open Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Thanks bubbels! Eigenlijk zijn tomaten maar gevoelige planten met het blad!Ja, het voelt zeker als overwinning Haha! Omdat ik zomaar ben begonnen en ik wist echt helemaal niks!Het is gewoon heel bijzonder om ze eerst te zien ontkiemen, en dan verder groeien, als ik dan nu kijk hoe groot ze al zijn, en er nog echt vruchten aankomen, dat is geweldig inderdaad. @speets, die tomaten onder het afdak, die linkse grote, blijven die zo per 2 in die pot staan? De mijne zijn net zo hoog, en ik heb ze dan wel in een grotere pot per 2, maar ik vraag me af of ik ze zo kan laten staan het hele seizoen? Quote
speets Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Euhmmm ik heb alleen rechts eenmaal 2 in 1 pot. Misschien zie jij een stok aan voor een tomatenstam? Links vooraan staan paprika's. Maakt niet uit: ik laat ze inderdaad zo staan. Ik voer elk jaar de aarde af, vandaar dat ik geen grote potten wil. Teveel gesjouw. Daarom graaf ik ze ook niet meer in. Ze krijgen dan wel extra veel water en mest. Misschien krijg je dan wat minder tomaten, maar ik heb er ook nog 4 buiten staan, dus hier valt toch al niet tegenop te eten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 ja ik bedoel ook rechts, in die oranje pot.Oké, dan laat ik ze ook in de potten staan waar ze nu in staan (volgensmij 20 liter potten en vrij hoog.Ik heb 4 money makers in de kas, en dan nog 4 in pot (en nog een tiental cherry en cherry mix), dus als deze buiten mindere opbrengst geven dan maakt dat hier ook vrij weinig uit. Die in potten staan hier nu in de moestuin grond van pokon, met een handje moestuin mest.Hoeveel voed jij ze bij? Quote
Toto Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Ik heb mijn tomaten al 3 dagen geen water meer gegeven. De zon schijnt niet op de serre, dus moet ik ze water geven of wachten tot morgen/overmorgen? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Erny Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Nix moet... Het ligt eraan hoe ze er bij staan, als ze nog genoeg vocht in de aarde hebben hoeft het niet. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen. Als de blaadjes gaan hangen hebben ze waarschijnlijk wel dorst. Quote
Toto Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Ze hangen niet, maar zijn nogal krulkopperig. Er wordt gezegd om dan wat water te geven, maar moet dit bij dit vochtige weer? Ze staan in de kas, maar daar wordt het ook redelijk vochtig. Ik wil ze natuurlijk ook niet verzuipen (wat ik de vorige jaren heb gedaan). Dit jaar wil ik wat meer discipline inlassen en mijn planten niet zo 'vertroetelen'. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Rustavi Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 Ik heb ze in kas nog geen enkele keer water gegeven, en ze doen het prima... Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
speets Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 ja ik bedoel ook rechts Ik heb koemest onderin de pot gemengd maar die werkt niet op korte termijn, dus ik giet nu ook met een vloeibare mest voor vruchtgroenten.Vorig jaar heb ik dat laatste niet gedaan en dat ging ook prima. Toen heb ik er trouwens wel as bij gedaan toen ze vrucht zetten.Maar bij mij is het natte vingerwerk, dus volg vooral niet mijn voorbeeld Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 @speets, gebruik je gewoon potgrond in die potten waar ze nu in staan? Ik heb gewoon moestuin grond van pokon, en daar heb ik de halve hoeveelheid (dan wat aangegeven staat per plant), alvast erbij gedaan, van moestuin bio mest ofzo, ook van pokon.Ik heb ook nog koemest korrels maar die heb ik tot nu toe alleen in de moestuin zelf gebruikt. Quote
Krikke83 Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 Ik gebruik als voeding tomatenvoeding van DCM. Heeft een werking van 6 maanden. De serre waar ze instaan is jarenlang gebruikt als kippenhok. Dus er is al reeds een goeie bemesting aanwezig Nog een overzichtsfoto. Veel bloemen, maar nog even wachten op de eerste vruchten. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
speets Geplaatst: 31 mei 2016 Geplaatst: 31 mei 2016 @speets, gebruik je gewoon potgrond in die potten waar ze nu in staan? Het is een mengsel van half potgrond, half cocopeat (Action) met een paar handen koemest. Met potgrond slepen doe ik tegenwoordig ook zo min mogelijk. En ik heb geen zin om voor elk gewasje weer een ander voedingsproduct aan te schaffen. Mijn doel is niet om een zo hoog mogelijke productie per plant te halen Maar eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo blij met die lange slungels: die zijn wat gefileerd Ik weet niet meer hoe die twee samen in 1 pot terecht zijn gekomen. Dat kan volgens Diana wel met paprika en pepers, maar met tomaten is het geen succes vinnik. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nedlets Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Wat zijn signalen dat de tomaten teveel water hebben? Ik heb ze in potten staan, 20 liter. Met onderin een klein laagje kleikorrels. Twee planten heeft zwaar hangende en opkrullende bladeren. Deze beginnen 'krakerig' te worden. We hebben ontzettend veel regen de afgelopen paar dagen, en dit zal de komende dagen helaas niet minder worden. Ik heb geen afdak maar dat moet ik misschien wel gaan doen met dit weer. Quote
Itoero Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Door teveel water kunnen er wortels afsterven of worden ze minder sterk.Dan gaat de plant sneller last hebben van zon en warmte.Extra kalium is in dat geval nuttig. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
mariellexxx Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 En ze groeien lekker door!!! zo onwijs leuk! Hebben jullie nog updates? Quote
pippi Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Ik zag vanmiddag dat een van mijn bonen (uit het mislukte 3-zustersexperiment), was overgestoken naar de tomaten en een tomatenplant aan het verwurgen was. Ik heb hem heel voorzichtig losgemaakt en weer naar zijn eigen stok (de mais staat 15 cm hoog, vandaar een stok)gedirigeerd. Vervolgens zag ik dat een van de erwten ook een uitstapje had gemaakt en zich stevig had vastgeklampt aan een aardappelplant. En een passieflora in pot die in een hoekje staat te wachten om uitgeplant te worden had de hangende touwtjes voor de Mexicaanse augurk ontdekt en nu houden ze samen een touwtje en elkaars handjes vast. Companion planting 2.0. Of misschien moet ik een grotere tuin. De kleine tomatenplantjes die ik nog in een pot had staan hebben nu allemaal een grote pot gekregen. Deze heb ik het laatst gezaaid en het zijn -behalve dat ze nog aan de kleine kant zijn-, toch wel mooie stevige planten. Ik kijk even hoe ze het doen en of ze wel willen bloeien en zoja, mogen ze in een hele grote pot in de voortuin onder het afdakje. Quote
Erny Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Zo staan ze er nu bij... Wachten doen ze... wachten op afdakje, wachten tot planten in volle grond en wachten totdat de aarde daar onder het afdak klaar voor ze is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.