Geplaatst: 16 juni 20169 j Hier het zelfde hoor Niels met 6 planten bij mekaar.Het schiet allemaal de grond uit, en ik heb toch al redelijk weggesnoeid om het een beetje open en luchtig te houden. Wat me voornamelijk opvalt is dat mijn Cherry Tomaten zat bloemen hebben welke ook afvallen, maar tot op heden heb ik toch eigenlijk nog geen 1 tomaatje kunnen vinden. Ze staan allemaal buiten.
Geplaatst: 16 juni 20169 j Varenbladtomaat: Onbekende rode trostomaat: Vita F1Heartbreakers en Ida Gold: Tumbling Tom Yellow:
Geplaatst: 17 juni 20169 j Wat algemene foto's: Drie dieven die ik laat groeien (derde zit verstopt): Deze doet een beetje raar. Nadat hij al eens vertakte, vertakt ie nu opnieuw. Helaas voor hem heeft hij bijna het hoogste punt bereikt: Sommige dieven heb ik in een potje gestoken. 2 ervan beginnen nu precies wat te groeien. Nog eentje dat raar doet. Deze plant krijgt wortels over zijn hele stam heen. Klein vraagje. Ik heb 5 planten, maar die in de pot doet het niet goed. Ik heb hem wat mest gegeven, maar de vlekken blijven. Wat is er aan de hand? Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 17 juni 20169 j Ik probeer telkens een foto te maken van mijn rijpende cherry tomaten, maar tegen de tijd dat ik mijn camera gevonden heb zitten ze al in mijn mond.
Geplaatst: 17 juni 20169 j Hier hangen veel kleine tomaatjes maar ze groeien nauwelijks te weinig zonIk heb veel zin de schaduwdoeken weg te doen. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 18 juni 20169 j @Toto, wat een mooie foto's ! Vooral die ene vanaf onder genomen dat je het zonnetje ziet! Superleuk!Hoe is het met de tomaten in potten? Nadat je mest gaf zijn de gele bladeren al een beetje bijgekomen?Die ene is hoog! Hoe lang zou ie nu zijn?Ik heb er hier in de kas ook 1, die is echt al zo hoog! Zit toch te bedenken of ik hem langs het schuine stuk van mijn kas laat geleiden @Bassie, aparte tomatenplant die varenblad! Worden denk ik wel hele grote? Ik snoei de tomaten ook echt wel! Vooral aan de onderkant, maar sommige bladstengels zijn zo lang en grof vergeleken bij andere van dezelfde plant, die haal ik er dan toch deels af, zodat er wat meer licht en lucht in de plant komt.
Geplaatst: 18 juni 20169 j Iedere week haal ik de onderste bladeren weg, heb dus echt kale stammetjes. Ook hoger in de plant haal ik blad weg zodat de planten behoorlijk luchtig blijven. Tomaten krijgen meer licht en er is minder broei waardoor ziekten minder snel een kans krijgen. De afgelopen jaren (daardoor?) minder phytophtora gehad...
Geplaatst: 18 juni 20169 j @Toto, wat een mooie foto's ! Vooral die ene vanaf onder genomen dat je het zonnetje ziet! Superleuk!Hoe is het met de tomaten in potten? Nadat je mest gaf zijn de gele bladeren al een beetje bijgekomen?Die ene is hoog! Hoe lang zou ie nu zijn? Mijn serre is maar 1,20 meter hoog dus mij hoor niet klagen dat die ene plant zich tweemaal heeft gesplitst. De plant in pot heeft nog altijd gele bladeren met bruine vlekken. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 18 juni 20169 j Vorig jaar heb ik dat ook gehad...kwam doordat de grond eerst te nat en toen te droog was. Tomatenoogst heeft er toen niet onder geleden. Ik zou veel van het blad wegknippen. Vooral aan de onderkant. Dat gele blad doet toch niet veel mee voor de fotosynthese. De mooiste bladeren er gewoon aanlaten en kijken of de plant zich weer herstelt.
Geplaatst: 18 juni 20169 j Vorig jaar heb ik dat ook gehad...kwam doordat de grond eerst te nat en toen te droog was. Tomatenoogst heeft er toen niet onder geleden. Na dagen plensregen zie ik nu ook weer van die vlekken op de blaadjes verschijnen, terwijl het daarvoor vrijwel was verdwenen, dus ik denk dat je wellicht gelijk hebt en dat het te wijten is aan de instabiele verhouding tussen regen en felle zon. Ik zou veel van het blad wegknippen. Vooral aan de onderkant. Dat gele blad doet toch niet veel mee voor de fotosynthese. De mooiste bladeren er gewoon aanlaten en kijken of de plant zich weer herstelt. Ik heb dat overwogen omdat mijn knettergestoorde struiktomaten ook onderin vol takken (met en zonder tomaatjes) zitten, maar ik heb eens goed gekeken en zelfs na enorme onweersbuien blijven de hoofdstengels van die planten redelijk droog, juist omdat er zoveel blad boven zit dat als parapluutje fungeert. Water drupt daar wel tussendoor op de grond, maar het spat niet op tegen de stengel. Wel een interessant 'experiment', want de stamtomaat aan het eind van de rij heeft veel minder beschutting door omringende planten en een kaler stammetje en heeft dus veel meer last van opspattende regen. We zullen het zien als een van de planten eerder ziek wordt dan andere, en als alles gewoon goed gaat is het misschien te zien aan de uiteindelijke oogst.
Geplaatst: 19 juni 20169 j . We zullen het zien als een van de planten eerder ziek wordt dan andere, en als alles gewoon goed gaat is het misschien te zien aan de uiteindelijke oogst. Inderdaad interessant ik ben benieuwd wat er uit komt. Volgens mij heb je ook iets minder risico omdat je niet op een volkstuin zit (als ik me goed kan herinneren) waar als iemand een beetje te laat is met een phyto plant verwijderen die gezellig zijn ziekte deelt met de rest van het complex . 1 van de voordelen van thuis tuinieren Ondanks alle regen lijken de tomaten het nog goed te doen. Wat is nu ondertussen ook in de kas gelopen en weg scheppen heeft weinig zin omdat de waterpeil gewoon te hoog is... Verder lijkt de tomaten zich er niet zoveel van aan te trekken. Ik heb wel een hoop blad aan de onderkant verwijderd zodat het goed kan luchten. Water in de kas: Maar lang niet zo erg als buiten... Toch komen de tomaatjes eraan
Geplaatst: 19 juni 20169 j Mijn eerste rijpe tomaat is een feit... [emoji4] Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst: 19 juni 20169 j Even een updaten van de plantjes hier! Dit zijn de cherry tomaten, en de cherry mix tomaten planten, ik stuks in totaal waarvan 2 in een pot in de kas (want die passen niet meer in de tomaten kar!) De moneymakers!
Geplaatst: 19 juni 20169 j Nieuw hier, alles aan het overlezen, leuk tomatentopic. Mag ik meedoen? 1 van mijn planten, ik ben jammer genoeg mijn kleine cherry tomaatjes vergeten te zaaien, en ik eet da zo graag.. .zou ik da nog ergens kunnen kopen? Zijn er tomaten die net iets beter tegen de buitenlucht kunnen? Mijn serre staat propvol... Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 19 juni 20169 j Hoi Karietje! Welkom! Mooie foto, hangen al flinke tomaten aan! Jammer van je cherry's te zaaien, je kunt ze vast nog wel ergens in een tuincentrum aka bouwmarkt krijgen, maar ik las hier laatst iets over tomaten planten van bouwmarkten die er heel erg slecht uitzagen, en al vol met ziektes zaten.Dus wat dat betreft is het gewoon goed opletten denk ik?
Geplaatst: 19 juni 20169 j Oh Nadi, wat een trieste toestand met al dat water. En inderdaad, ik moestuinier voorlopig alleen in mijn achtertuin, dus veel minder risico op aardappelziekte. Maar voor volgend jaar ga ik toch wel kijken naar wilde tomatensoorten, omdat die niet tot nauwelijks vatbaar schijnen te zijn. (Heb al even gesnuffeld bij Vreeken, zitten leuke tomaatjes tussen!) Ik ben ondertussen nog steeds aan het twijfelen of ik de grootste planten nu zal toppen. Ze hangen nu bijna in de bloembakken van de buren , dus ik denk wel dat het moet. Ik ben wel aan het proberen om een van de stamtomaten nu horizontaal te leiden langs een nog niet begroeid stuk schutting, maar wat zijn die krengen eigenwijs zeg, met steeds weer proberen om de hoek af te slaan.
Geplaatst: 20 juni 20169 j er hangen idd al ongelooflijk veel tomaten aan mijn plantjes.. mijn een plant zal ik helaas moeten toppen binnenkort want hij rijkt tot aan het plafond van mijn muurserre en zonder mijn favoriet stoeltje kan ik er dus niet meer aan.. moet ik op iets specifiek letten bij het toppen van tomaten? Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 20 juni 20169 j @pippi, hoeveel tomaten planten heb je? Is de opbrengst voor jou alleen of nog meer mensen? Heb je nu al veel beginsels van vruchten hangen, of veel bloemen?Dan zou je voorzichtig iets kunnen toppen, wel jammer maar als je geen kant meer op kan? Ik heb mijn komkommer, en ook de hoogste tomaat nu langs de zijkant van de kas omhoog laten geleiden, dan kan ik ze iets langer door laten groeien voor ik ze moet toppen. Ik zal zo eens snel een foto maken (ideaal een kas in de tuin haha!)
Geplaatst: 20 juni 20169 j Zo heb ik het maar opgelost in de kas de komkommers en de 4 tomaten planten die in de volle grond in de kas staan ga ik dus toch omhoog geleiden.Vooral de komkommers groeien als een gek! De tomaten ook maar niet zo snel haha.
Geplaatst: 21 juni 20169 j Hier zijn de tomatenplanten prachtig. Nog nooit zulke dikke stevige stelen en zwaar blad gehad. Toch lijkt de vruchtzetting achter te blijven... Herkennen jullie dit? Wanneer beginnen jullie met bijmesten?
Geplaatst: 21 juni 20169 j Je moet pas tikken wanneer het bloemetje volledig opengaat. Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 21 juni 20169 j Wanneer beginnen jullie met bijmesten? Dat vroeg ik mij dus ook af, gezien dit pas mijn eerste jaar is, en ik er van de 17 planten maar 4 in de volle grond heb en de rest in potten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.