Nadi Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 het is echt een angstaanjagend tomaten/komkommerkruid/bonen/mais-oerwoud geworden tegen die schutting, een soort bizarre vier-zusters-chaos Haha plaats eens een foto ik ben nu echt super nieuwsgierig Quote
Fieke Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Wil ik ook wat fotomateriaal van zien !! Mijn boontjes (struik) doen het niet zo goed dit jaar maar da's voornamelijk de schuld van de slakken . Zondag doe ik een poging om nog wat bij te zaaien!! Quote
Nedlets Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Ik zou toch nog wel wat meer info willen hebben over bladsnoei bij tomaten. Wat wanneer snoei je weg. (En dan heb ik het niet over dieven). Ik zie hier regelmatig 'kale' planten tegen komen. Mijn planten zijn veel toch echt meer een compacte bos. Zo heb ik ook wat foutjes gemaakt dit jaar, van enkele planten de top verwijderd te vroeg. Sommige hadden nog geen bloemen dus bij die heb ik de hele plant verwijderd. Bij twee andere kerstomaten heeft wel al meerdere trossen, maar toch te vroeg getopt denk ik. Maar dit zijn flinke bossen. Ik heb al blad verwijderd maar blijft toch veel aan zitten. Blad dat krult (Ik denk ivm teveel groei) Ik wil liever dat dit de tomaten in gaat. Quote
Nadi Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Ik zou toch nog wel wat meer info willen hebben over bladsnoei bij tomaten. Wat wanneer snoei je weg. Hier een stuk over blad plukken bij tomaten van Diana's mooiemoestuinhttp://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ Verwijder geel of bruin blad en het blad dat onder een volle tros tomaten hangt die klaar is om te gaan rijpen. Je kunt ook stukken van blad wegsnijden als dit teveel licht ontneemt aan de vruchten. Ik zelf verwijder relatief veel blad, maar ik zorg dat er altijd minimaal 5 tot 7 volledig uitgegroeide bladeren aan de plant blijven zitten. Zonder blad geen opname van voedingsstoffen, etc.! Dus haal gerust blad weg, maar laat altijd voldoende blad over om te zorgen voor een gezonde plant. Er zijn ook mensen die heel weinig blad verwijderen en daar tevreden over zijn – ook hier zul je weer zelf moeten proberen en kijken wat je het prettigst vindt werken. Bedenk daarbij dat je ook een deel van een blad mag afknippen (als die bijvoorbeeld op de grond hangt of tegen een bloemtros aan hangt). Knip dan in de hoofdnerf, uiteraard liever niet in de bladmassa zelf. En dit doe ik ook. Vooral met dit vochtig weer probeer ik er voor te zorgen dat het goed kan luchten tussen de bladeren... Quote
Enjoy! Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Daar groeien al flink wat tomaten aan, Itoero. In mijn kas begint het nu eindelijk wel op gang te komen qua tomatengroei. Op het terras daarentegen dacht ik dat het goed ging. Vanochtend zagen de planten er ok uit, maar na een behoorlijk zonnige en warme dag (35 graden) zien mijn tomatenplanten er zo uit. Veel tomaten zijn ook wit geworden en het blad is al helemaal erg. Volgens de buren is het zonnenbrand, maar ik weet het niet zo net. De tomaten in de kas hebben dit gelukkig niet en ik doe er ook alles aan om dat zo te houden. Is dit volgens jullie zonnenbrand of kan ik de planten beter zo snel mogelijk weggooien? De tomaten staan de hele dag in de volle zon, zonder beschutting. Het is buiten erg warm en zonnig geweest de afgelopen twee dagen. Lijkt inderdaad op zonnebrand. Quote
Enjoy! Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Wat is er aan de hand met mijn tomaat? Sinds een paar dagen krult het blad. De tomaten zelf zien er prima uit. Zou de nattigheid de boosdoener kunnen zijn? Ze staan n.l. in de volle grond buiten. Vorig jaar had ik dat ook. Was inderdaad het gevolg van teveel water geven. Of je de kraan buiten uit krijgt weet ik niet Quote
speets Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Is dit volgens jullie zonnenbrand of kan ik de planten beter zo snel mogelijk weggooien?Ziet er eng uit, maar die witte verkleuring van de tomaten kan m.i. op zonnebrand wijzen.Zie je verschil tussen het blad/de vruchten die vol in de zon hebben gestaan en die aan de achterkant van de plant?En vooral: wordt het erger? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 De aagetaste bladeren en tomaten zien er aan de onderkant, respectievelijk achterkant, nog goed uit. Het breidt zich, zo te zien dan, niet uit, vandaag is het niet toegenomen. Heb de ergst aangetaste bladeren wel weggehaald en hou de planten nauwlettend in de gaten. Had niet verwacht dat de planten binnen 1 zonnige dag er zo uit konden zien! Bedankt voor de antwoorden. Quote
loes Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 zo weinig waren de bladeren blijkbaar nog gewend aan echt volle zon. Quote
Itoero Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 Daar groeien al flink wat tomaten aan, Itoero. In mijn kas begint het nu eindelijk wel op gang te komen qua tomatengroei. Op het terras daarentegen dacht ik dat het goed ging. Vanochtend zagen de planten er ok uit, maar na een behoorlijk zonnige en warme dag (35 graden) zien mijn tomatenplanten er zo uit. Veel tomaten zijn ook wit geworden en het blad is al helemaal erg. Volgens de buren is het zonnenbrand, maar ik weet het niet zo net. De tomaten in de kas hebben dit gelukkig niet en ik doe er ook alles aan om dat zo te houden. Is dit volgens jullie zonnenbrand of kan ik de planten beter zo snel mogelijk weggooien? De tomaten staan de hele dag in de volle zon, zonder beschutting. Het is buiten erg warm en zonnig geweest de afgelopen twee dagen. Lijkt inderdaad op zonnebrand.Misschien zijn de wortels aangetast door de overdosis water van de afgelopen weken.. Dan zijn ze nog gevoeliger voor zonnebrand. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
mariellexxx Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Flup hoe is het inmiddels met je plant? Hier ook weer flink gesnoeid, Verder doet alles het nog goed hier! Ik heb afgelopen vrijdag alles voeding gegeven, en een klein laagje nieuwe grond erover! Quote
Flup Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Het lijkt zich te stabiliseren in de terrastomatenplanten. Helemaal gerust ben ik nog niet, maar vandaag heb ik geen nieuwe plekken erbij gezien. Quote
Erny Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Vandaag weer hoognodig een volgend stuk grond in die kas ontdaan (zoveel mogelijk) van 30 jaar aan wortelonkruid en druivenwortels. Was goed kasweer met de overkomende buien. De grond bemest en wat vinassekali gestrooid en daar heb ik weer een aantal grote tomatenplanten in gezet. Nog 1 stuk ontwortelen en dan kan de rest erin. Alle planten gediefd en opgebonden en wat onderblad verwijderd. Ze staan er goed bij. Quote
Erny Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Misschien wordt je hier wijzer van: http://www.ecostyle.nl/tuin/producten/vinassekalihttp://www.eurolab.nl/meststof-vinassekali-g.htm Quote
pippi Geplaatst: 26 juni 2016 Geplaatst: 26 juni 2016 Wat is vernassikali (of zoiets)? Je kan een woord wat je niet kent ook even kopiëren en plakken zodat je de correcte spelling gebruikt, en dan meteen even plakken in Google. Erny heeft al heel vriendelijk wat links gegeven zie ik, maar hoeveel moeite is het om zelf even te zoeken? Quote
mariellexxx Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Het lijkt zich te stabiliseren in de terrastomatenplanten. Helemaal gerust ben ik nog niet, maar vandaag heb ik geen nieuwe plekken erbij gezien. Oef, gelukkig geen nieuwe plekken, laten we hopen dat het niet eerder wordt! Heb je er nog iets speciaals aan gedaan? Quote
Flup Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Nee, heb alleen de ergst aangetaste bladeren en vruchten verwijderd, verder niets. Er zijn nog wel veel aangetaste bladeren, maar als ik die wegpluk, zitten er praktisch helemaal geen bladeren meer aan, dus daar wacht ik nog even mee. Quote
Fieke Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Fieke, misschien is het een kwestie van die bizarre luchtvochtigheid van de afgelopen dagen. Ze staan er verder goed bij, lijkt mij, dus misschien komt het met wat geduld helemaal goed. Ik heb die van mij nu toch maar getopt. Ze groeiden echt over de schutting naar de buren (die ik best wat tomaten gun, maar dan op een beschaafde manier), en als alles wat er nu aan babytomaatjes en bloemetjes in zit ook echte tomaten gaat worden, dan heb ik veel te veel tomaten. Ik zal van het weekend nog eens een foto maken, het is echt een angstaanjagend tomaten/komkommerkruid/bonen/mais-oerwoud geworden tegen die schutting, een soort bizarre vier-zusters-chaos waarbij de mais duidelijk het onderspit delft, maar de bonen en de tomaten het samen toch leuk lijken te doen. De bonen stuur ik dagelijks terug in de geplande richting, maar ze willen persé naar die tomaten en houden met hun geslinger zelfs wat tomatenstengels rechtop. Zelfs na dat enorme noodweer van de week was het een 'solitaire' tomaat die knakte, maar mijn oerwoud stond nog fier rechtop. Het restant van de bernagie (heb het meeste van dat komkommerkruid weg geknipt omdat het mijn hele tuin door ging wandelen) zit helemaal onder en tussen de tomaten, maar trekt nog steeds giga veel hommels en ander vliegend spul dat dan ook even langs de tomaten- en bonenbloemetjes gaat. Ik ben benieuwd wat die ongeplande chaos aan opbrengst gaat geven. Maar duidelijk is wel dat de tomaatjes die elders in de tuin tegen een warme zuidmuur staan zonder opdringerige buren ook wel flink tomaatjes aan het maken zijn, maar minder hard groeien. Ik vind het allemaal stikspannend. Omdat iedereen roept dat dat moet was ik trouwens begonnen met wat onderste bladeren weg knippen bij de tomaten, maar ik ben er vrij snel mee gestopt omdat in het 'oerwoud' de grond en dus ook de stengels van de tomatenplanten zo goed als droog en schoon bleken te zijn. Ik zie daar ook helemaal geen opgespatte aarde. De tomaten aan de andere kant van de tuin die geen 'bescherming' hebben zijn tot op 30 cm bespat met zand en zooi. Daar heb ik wel wat klef ondergespat blad weg gehaald en daar ga ik misschien toch nog iets voor zetten. Ik heb nog wat basilicum, dat is wel een goeie om de volgende plens bui op te vangen. Ondertussen al weer een paar dagen verder en buiten een heel deel bloemen die erbij zijn gekomen...slechts één extra vruchtje Ieder avond sta ik te popelen om de tuin in te gaan en de tomaten extra te vertroetelen en eens wat voeding bij te geven...maar zolang de hemelpoorten niet sluiten moet ik het van achter het venster blijven aanschouwen (tomaten, pepers, paprika en komkommer staan in een zelf- gefabriceerde serre maar daar is geen plaats voor mij ). Verder dan wat tikken geraak ik niet want tegen dat ik alle planten getikt en eventueel gediefd heb zie ik er al uit als een verzopen hond De tomaatjes zullen dus nog wat geduld moeten hebben, net zoals de rest van de moestuin die dringend onderhoud nodig heeft... Ik moet eerlijk toegeven, ik begin er toch wat lastig bij te lopen! Quote
speets Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 maar zolang de hemelpoorten niet sluiten moet ik het van achter het venster blijven aanschouwenWelnee jòh, gewoon een regenpak/jas aan Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Toto Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Als ik mijn regenjas niet vind, houdt mij dat ook niet tegen hoor. Zojuist in de regen (met mijn pull) een serre-achtig bouwsel gemaakt voor mijn drie gestekte dieven die ik in een grote pot heb gezet. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Itoero Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Ik heb veel tomaten hangen maar ze groeien nauwelijks.Ik ga klacht indienen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
mariellexxx Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Ik klaag mee, veel tomaten maar ze verkleuren maar niet!!!!! Quote
Riraro Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Ach, ik heb pas een week bloemetjes, jullie gaan dis,velen malen beter. Ik twijfel ondertussen wel of 1 vd AH tomaatjes niet per ongeluk een ander ras is, want hij is veel dikker dan de rest, is ook al zo'n 20cm groter, geeft donkerdere en minder fijne bladeren en nog geen enkel spoor van een bloemetje. Quote
Nadi Geplaatst: 30 juni 2016 Geplaatst: 30 juni 2016 Heeft iemand een idee wat dit is? Ik heb echt vanalles gegoogled maar kan geen soortgelijke beeld vinden. Alleen heel misschien kalium te kort maar ook dat is ver gezocht. Ik denk niet phytophtora want de verkleuring is hier vooral aan de randen van het blad waarbij phyto het mee random is en ik vind het ook zwarter dan phyto waarbij de vlekken meer bruin/grijs is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.