Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de tomaten er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

De eerste resultaten van mijn schimmeltest:

Ā 

https://www.moestuinforum.nl/blog/pippi/index_b-6110.html

Ā 

Het zegt allemaal nog heel weinig, behalve misschien wel het feit dat ik na twee dagen nog nergens pluis zie.

Ā 

Ik begin me ook een beetje af te vragen of we niet te snel denken dat iets de gevreesde ziekte is. Tuurlijk, als je planten stijf staan van de schimmel, de blaadjes grijs en verdord zijn en de tomaten gore plekken hebben is het duidelijk. Maar zolang het gaat om vlekken op de blaadjes kan je misschien ook te snel zijn met de boel ruimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik heb kunnen zien staan mijn tomaten er nog perfect bij Ik heb 10 cherries vd AH, 6 moneymakers en 1 roma en ze staan gewoon buiten, zelfs zonder afdakje. Ik heb naast een enkel gelig blaadje onderin nergens last van. Uiteraard zijn mijn tomaatjes nog niet te vergelijken met die gigantische trossen die hier langskomen van kastomaten, maar vorig jaar heb ik uit 3 AH cherries zo'n 8 kilo tomaatjes gehaald en toen stonden ze er hetzelfde bij.

Ā 

Ik heb nu in de AH tomatenplantjes in elk 3 bloementrosjes/minitomatentrosjes zitten en de roma begint nu te bloeien, maar daarin zit zo'n dubbele bloem die Diane gedrochten noemt. Wat ik begrijp is dat die bij roma's niet voor horen te komen? Kan het kwaad als het toch een ander ras blijkt te zijn, qua dieven enzo? Ik heb namelijk m namelijk nog niet te hoeven pijnigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pippi, misschien lijkt het dan allemaal wel mee te vallen? Gelukkig heb je niet alleen geruimd toen

Ā 

IMG2016070919364222041468085970.jpg

Ā 

Ik de eerste tomaatjes geoogst! mijn aller eerste ooit! Was best een momentje, maar het opeten was nog lekkerder!

Zeker na een werkdag van alweer 11 uur, was het leuk om te zien dat er van de 3 tomaten nu nog 2 geel genoeg waren geworden in die dag om te oogsten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah leuk Marielle geniet ervan!

En fijn Pippi misschien helemaal niets aan de hand inderdaad. Misschien gewoon een beetje algemene last gehad van het gekke weer...

Ā 

Hier toch een zieke tomatenplant gevonden. De plek is sinds gisteren opeens een paar centimeter groter geworden dus heb hem maar snel uit gehaald want de rest van de planten zien er nog gezond uit... Ik duim echt dat ik op tijd was en dat de rest het niet krijgen!

2016070921030787451468098165.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadi wat raar, alleen die akelige plek op de stam en verder groen blad? Ik duim met je mee dat het niks engs en besmettelijks is en dat de rest van je planten het goed blijft doen!

Ā 

En mijn tomatenplanten mankeren echt wel 'iets', vandaag weer heel veel lelijk blad weg gehaald. Maar de stammen en de tomaatjes zelf blijven er goed uit zien, en de aantasting zit alleen in het oude blad, nieuw blad is allemaal gaaf en gezond, dus het zij zo. Het is vrijwel 100% zeker geen schimmel, zal morgen foto's maken van het verloop van de schimmeltest, maar er is nul pluis te zien.

Ā 

Toppen jullie je tomaten al? Ik top nu resoluut alles wat boven de schutting uit groeit, want als ik een dag niet op let, liggen mijn tomaten in de bloembakken van de buren. Maar (ik heb echt geen verstand van tomaten ), ik dacht dat je de groei in de hoogte dan ook per direct stopte, maar de volgende dag staat er weer een nieuwe bloemtros te proberen om over die schutting te komen. Ik neig nu naar heggeschaar. en dan alsmaar de boel onthoofden. Maar dat kan vast niet de bedoeling zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gedacht de dans te mogen ontspringen, maar helaas. Het lijkt erop dat ook ik Phyo heb. Dit is mijn eerste jaar dus jullie bevestiging is erg gewenst.

Ā 

Ik zit in de achtertuin in potten, aangetast blad direct verwijderd. Hopen dat ik het zo nog onder controle kan houden. Zou het heel erg zonde vinden het eerste jaar al alles weg te moeten gooien.

Ā 

Foto 3 lijkt iets totaal anders, iemand? Hier heb ik wel best veel last van.

Ā 

IMG759439911468164396.jpg

Ā 

IMG759554091468164408.jpg

Ā 

IMG759625521468164422.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet blad op de eerste twee foto's? Vooral de middelste foto goed te zien.

Ā 

Heb wel veel blad verwijderd, vooral aan de onderkant. Zit bij deze twee planten niet veel blad meer onder de eerste tros tomaten. Is dit heel erg?

Ā 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zien de blaadjes er slechter uit hoor, en ik heb nul schimmelpluis in de schimmeltest, dus geen Phytophthora.

Ā 

Ik hanteer vanaf nu het criterium dat zolang de stengels en de tomaten er goed uit zien, ik me geen zorgen meer maak over dat blad.

Ā 

Die zwarte stipjes/vlekken op je derde foto heb ik op twee van de planten die in potten staan. Misschien een of ander gebrek of iets, ik weet het niet. Ik heb een van de twee als testje nog wat koemest en andere dingen gegeven, maar ze zijn nog steeds identiek, groeien niet heel hard in de hoogte maar maken wel braaf bloemetjes en tomaten, dus daar maak ik me ook maar geen zorgen meer over.

Ā 

Schimmelpluis, vlekken op de stengels anders dan door verwijderen van een dief of zijtak, en bruinverkleuring van de tomaatjes, dat zijn volgens mij de dingen waar alarmbellen van moeten gaan rinkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar lijkt het bij mij inderdaad niet op. Ik laat ze gewoon staan!

Ā 

Hier was vooral het oude blad aangetast. Hier veel van verwijderd bij twee planten. Dus ook onder de eerste tros tomaten. Hopen dat dit niet teveel uitmaakt. Ik las ergens dat je ten alle tijden twee takken onder de eerste tomaten moet laten hangen. Dat is hier dus bij twee niet meer het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roland: Dat ziet er wel uit als Phytophthora inderdaad. En je hebt 2x dezelfde foto geplaatst... wat was er op de andere te zien?

Ā 

Nedlets:

Ik las ergens dat je ten alle tijden twee takken onder de eerste tomaten moet laten hangen.

Met takken bedoel je hier waarschijnlijk bladeren? Misschien even je text aanpassen want anders schept het verwarring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan bedoelde ik dus inderdaad het 'blad'. Uit mijn hoofd zitten er bij twee geen of bijna geen blad meer onder de eerste tros. Is dit heel erg? De betreffende tros is al aardig groot, wel nog groen.

Ā 

Ter verduidelijking heb ik net in de schemering nog wat foto's gemaakt. Ze zijn niet ideaal dus.

Ā 

Kantnoot: Zoals meerdere weten zijn al vroeg door storm veel van mijn planten kapot gegaan, ik heb dus nieuwe moeten kopen. Twee geente twee stammen bij de boerenbond, de rest via marktplaats. Dit was pas erg laat. Halverwege juni dat ik ze kocht. Toen waren ze even groot dan de planten die ik begin mei buiten gezet had. Helaas maar waar, beter dan niks.

Ā 

Foto 1: Duidelijk te zien dat onder de tros 1 blad hangt met niet alle 'losse blaadjes' meer. Dit is een geente tomatenplant van de Boerebond.

IMG763744421468267830.jpg

Ā 

Foto 2: De andere steel is soortgelijk, rechts de tros (helft is van de rechter steel) met ook maar heel weinig blad nog.

IMG763847131468267870.jpg

Ā 

Foto 3: Een andere soort (Naam kwijt), blad hangt al enkele dagen geheel slap. Probleem?

IMG763993131468267952.jpg

Ā 

Foto 4: Black Russian met al meerdere mooie vruchten.

IMG764062071468267987.jpg

Ā 

Foto 5: Kersttomaat? Per ongeluk getopt ipv gediefd (Eerste lichting (zie verschil dikte stam onderaan foto). Ik dacht dat ik blij kon zijn met de vruchten die ik had maar overal komen nieuwe vruchten. Raar? Of een struiktomaat? Ik heb zelfs per wijze van experiment het verlengde van een trostomaat een nieuwe top kunnen maken. Kijken wat dit doet.

IMG764144761468268092.jpg

Ā 

Foto 6: Een andere mooi vol in blad, ook pas in de late lichting. Soort onbekend.

IMG764264771468268203.jpg

Ā 

Foto 7: Waarschijnlijk iets van Pink Tigers F1. Ook hangt bij deze het blad compleet slap. Niet verwelkt maar eerder verzopen blad. Misschien stonden ze te nat? Wortelrot?? Al lijkt me dit sterk. Ik had vanavond bewaterd met voeding. Hiervoor was de grond (boven) duidelijk droog.

IMG764346591468268241.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo forumleden.

Ik had mij op een ander moment willen aanmelden en voorstellen op dit mooie forum, waarop ik al een tijd stilletjes meelees.

Net zoals een aantal posts hierboven ook van mijn kant de vraag of deze planten de gevreesde ziekte onder de leden hebben.

Bij bevestiging van jullie kant zal ik de planten in die sectie van de tuin moeten ruimen.

Ā 

image28471468265420.jpeg

Ā 

image99971468265424.jpeg

Ā 

image40861468265421.jpeg

Ā 

image32661468267859.jpeg

Ā 

image22691468267976.jpeg

Ā 

image45611468267985.jpeg

Ā 

Het zou zo jammer zijn, want de plantjes groeien en bloeien zo lekker.

Deze planten staan trouwens op een plek in de tuin waar de zon er het langste op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...