angela († maart 2025) Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Is de eerste keer dat ik 2 van deze tomaten heb ik heb wel ooit de san mazo gehad en die werd vrij hoog met trossen tomaten de vrij makkelijk van de plant vielen.Ook redelijk gevoelig voor ziekten als ze nat werden.Maar smaak en opbrengst was erg goed. Quote
weknow Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ha...ik begrijp het Yuras. Het is geen echte honingtomaat, maar een die smaakt als van honing en die je ermee zou kunnen vergelijken. Ik wist niet dat je nog steeds verder was gegaan met verder-zaaien en uitselecteren van al een 5e generatie lekkere tomaatjes en blijkbaar minstens een prima stam hebt overgehouden. Toppie! Lukt het je al om min of meer identieke nakomelingen te krijgen in deze 5e generatie.....en daarmee tot een behoorlijk zaadvast resultaat te komen? Vincent had 11 en 18 liter potten in de aanbieding....zou voor zo een grote plant zonder meer de grootste...of mocht je die hebben, "prettig gestoord", een nog grotere kiezen....al is het maar omdat kweken dan makkelijker gaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
prettig gestoord Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Gniffel, ik heb de grote potten van Vincent en de kas is bijna 3m hoog..dat beloofd wat! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Yuras Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 k wist niet dat je nog steeds verder was gegaan met verder-zaaien en uitselecteren van al een 5e generatie lekkere tomaatjes en blijkbaar minstens een prima stam hebt overgehouden.Ja, ik blijf steeds "op de pad naar zoetekes" Dit jaar F5 geplant. Wat smaak en maat betreft - blijven ze allemaal vergelijkbaar met oorspronkelijke honing tomaten, wat tros mat en uitzicht betreft... Tja, mijne zijn minder aantrekkelijk Lukt het je al om min of meer identieke nakomelingen te krijgen in deze 5e generatie.....en daarmee tot een behoorlijk zaadvast resultaat te komen? Tja, ik las dat minstens F7 mag je zaadvast, of heirloom noemen. Dus, nog 3 seizoenen Maar ik blijf planten F2-F3-F4-F5 ook van verschillende jaaroogsten en tot nu toe zie geen zichtbare verschil in smaak, maat en anderen kenmerken. Quote
Yuras Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Gniffel, ik heb de grote potten van Vincent en de kas is bijna 3m hoog..dat beloofd wat! Quote
Ciska Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Gniffel, ik heb de grote potten van Vincent en de kas is bijna 3m hoog..dat beloofd wat! Ja serieus..... en dit jaar kruiwagen ladingen vol tomaten zeker.. ben van plan de oogst van paprika dit jaar na te doen ... Ff off topic: had je genoeg jampotten? Quote
prettig gestoord Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 @ciska, ga er vast een heel eind mee komen! Maar je mag ze altijd wel meer jam laten eten hoor, gebruik ze ook voor vanalles en nog wat. Denk aan een kopssoep, of klein potje appelmoes of groente. Oh en voor pompoenpuree zijn ze ook erg handig Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Ciska Geplaatst: 10 mei 2016 Geplaatst: 10 mei 2016 ik zal ze meer jam voeren.....flinke klodder smorgens en Savonds op brood....gelukkig zijn de meeste zoekekauwen Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Jorieke al je aardappels zijn opgekomen, ik had over een paar twijfels omdat die toch weer een beetje aan het snotteren waren toen ik ze plantte.De kweeperen doen het niet goed staan nog steeds in het potje dat je me gaf en ik heb ze licht vochtig gehouden maar volgens mij zijn ze overleden.Ze zagen er de dag na thuiskomst al niet meer zo goed uit. Ik denk toch nog te klein geweest. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Ook hier heeft de ieniemienie kweepeer van Jorieke het helaas niet gered Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorieke123 Geplaatst: 16 mei 2016 Geplaatst: 16 mei 2016 Hm jammer weer. Hier staan ze er nog enigszins fris bij, in de pot waarin ik ze gestekt heb. Wie weet gaan die binnenkort echt aan de groei en krijgen jullie die Mooi van de aardappels Angela! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 22 mei 2016 Auteur Geplaatst: 22 mei 2016 De gele lis die ik kreeg van Bouwvrouwe: Ja, hij doet het dus!In mijn vrij brakke water (nu ongeveer 1/10 e van zeewater). Dit ondanks sommige documentatie dat gele lis absoluut niet tegen zilt water kan.Dat wordt dus zaad winnen van deze plant, en ook ergens (maar waar? hier staan ze nergens) wat wortelstokken uitsteken, om een hele border aan het water te krijgen.@Bouwvrouwe: Al weer twee keer geprobeerd om de Rondo te stekken. Niet gelukt (is nu ook een heel slechte tijd). Ik blijf proberen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Update: De alium die ik van Jorieke kreeg met de hangende bloemetjes staat nu in bloei en doet het prima, de alium met het punk kapsel is jammer genoeg verdronken. Van Aalterse-Willy heb ik volgens mij vorig jaar een kiwi bes gekregen en dit jaar hangen er verschillende bessen aan De gebroken hartjes hebben gebloeid (2 bloemetjes) Ook de hotlips hebben een paar bloemen gehadDe hemelsleutel heeft het ook naar zijn zin en ook de kogeldistel doet het.De asters en mombretia doen het ook goed. De bloemkool en rode kool zijn opgegeten door de konijnen De gele iris van Appelvrouw doet het prima, de mispel gelei is goed bevallen, de geelwortel heeft jammer genoeg niets gedaan. De verkregen plantuien doen het allemaal, zo ook de knoflook. Een soort knoflook is al geoogst die was al afgestorven de olifanten staat er nog en is nog mooi groen. De druif van Bit doet het ook goed, maar geloof het of niet de braam is overleden. In de paprika en peppers zitten bloemen en aan de 2 verkregen tomaten soorten daar hangen tomaten aan.En ook de passiflora's doen het goed.En de 2 amandel zaailingen van Juras zijn al flink gegroeid, al gaat de ene harder dan de andere Quote
Kibas Geplaatst: 28 juni 2016 Geplaatst: 28 juni 2016 Het kan een half jaar tot soms een jaar duren voordat de geelwortels zijn sprieten voor het eerst boven de grond steekt. Bij mij gaat hij elk jaar dood, ik laat hem vervolgens kurkdroog staan en na een paar maanden steken er weer groene sprieten uit. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Klopt dat gaat bij mij ook zo. Losse wortels krijgen bij mij hun eerste neuzen in het papieren zakje waar ik ze in bewaar..zomaar ergens op het aanrecht Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Hij zit nog in de pot dus wacht nog af. Quote
Kibas Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Ik zou ze geen water geven. Ze kiemen juist na een periode van droogte. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Hij had volgens mij bij appelvrouw al droog gelegen.Ik heb hem gewoon geplant in een pot. Quote
Kibas Geplaatst: 29 juni 2016 Geplaatst: 29 juni 2016 Gewoon een half jaar tot een jaar in kurkdroge grond laten, ergens een keer komt het wel op. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Hij heeft ook buiten gestaan dus is wel een paar keer nat geregend. Maar ik wacht af. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 juli 2016 Geplaatst: 1 juli 2016 Zet het potje voorlopig maar wat warmer..en droger Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 De rode eeuwig moes van Kibas is niet rood, en ziet er ook niet zo eeuwig uit. Maar we zullen zien wat ze gaan doen... Ik kreeg ook van meerdere mensen mooie kleine boompjes. O.a. kastanje van Willy en walnoten van Prettig Gestoord. Ook hazelnoten van Jet. Ze staan er mooi bij. Ik zet ze volgend jaar wat verder uit elkaar, en het jaar daarop kunnen ze dan 'het wild' in, dan moeten ze toch wel hoog en sterk genoeg zijn om in het weiland (bos-to-be) te staan. En ik ben zelf nu steeds zaailingen van vaste groenten en kruiden aan het uitscheppen en die zet ik dan in zo'n tray met potjes. In de schaduw. Kunnen ze al mooi gaan wortelen en wat groeien voor de komende MTFD Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Kibas Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Dat ziet er inderdaad niet erg rood uit Jorieke. Misschien omdat het nog klein is en het warm is? Normaal gesproken kleurt het pas paars bij kou. Of uitdroging. Laat nog even weten als het ook later niet op rode eeuwig moes lijkt. Dan krijg je wat anders in ruil en ga ik het zaad hier ook nog eens testen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Oh ik hoef niets anders hoor Het was al een gokje, omdat eeuwig moes normaal al geen zaden maakt. Gewoon leuk om te proberen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 juli 2016 Geplaatst: 22 juli 2016 Ik heb van Jorieke op de MTFD weet zo niet meer welke een keer roze bessen gekregen nu was ik ze dus vergeten te plukken en ze worden gewoon rood net als de andere bessen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.