Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe paprikaplanten steunen?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb elk jaar paprika's staan, in de kas. Maar ze groeien anders dan een tomaat (vertakken al vrij snel en laag), dus ze kunnen niet bij een tomatenspiraal staan. Hoe houden jullie de planten/takken omhoog? Zeker als er grote vruchten aan hangen? Bij mij knakt er altijd wel weer een tak per plant, en dat is toch zonde.

Mij staat bij dat iemand uit dat Belgische programma waar Geert (Laurent) in zat, een mooie oplossing had. Maar dat moet ik dan even terugkijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zet van in het begin veel stokken in de pot (van in het begin zodat later de wortels niet beschadigd geraken). Als de plant dan zijtakken heeft kan je die zijtak aan een andere stok binden, een andere zijtak aan een nog andere stok, ...

Je hebt natuurlijk wel genoeg stokken nodig.

 

@Richard74:

Paprika's worden buiten niet groter als 60 cm. Als je ze in een serre hebt staan kunnen ze (met heel goede zorgen uiteraard ) wel 1-1,5 meter worden.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bind ze aan de hoofdstam op aan een stuk elektriciteitsbuis (niet flexibel type) van ongeveer 1 m lang. Zet die naast het kluitje als ze van P9 naar 2 à 3 literpotten worden overgezet, om ze vervolgens in de tuin te zetten met stok en al. Zo steek je inderdaad geen wortels stuk door er pas later een stok naast te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de paprikaplanten mooi op rij plant zou je er aan weerszijden van de rij touwtjes kunnen spannen. Paaltjes op begin en eind van de rij en touw ertussen... eventueel kan je dan ook meerdere touwen op verschillende hoogtes spannen om de takken te ondersteunen...

 

En er zijn ook van die netten met grote mazen die voor dat doel gebruikt worden, daar groeit de plant dan gewoon doorheen en heeft er dan steun aan.

Zal proberen een plaatje erbij te zoeken.....

Nou... dat was wel ff zoeken voordat ik doorhad waaróp ik moest zoeken maar gevonden... natuurlijk bij de wiettelers:

http://www.wietforum.nl/topic/64072-test-mammoth-tent-5-planten-kweek/page__st__740

Op deze pagina staat een foto van die netten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zet ze op rij, dus dat zou ik eens kunnen proberen. Maar dan misschien niet met touw, maar met bamboestokken, ook horizontaal. Ik kan die plantensteun uit dat 'Moestuin masters' nog niet vinden, en met mijn internetverbinding is het lastig zoeken in de afleveringen. Wordt aan gewerkt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij staat bij dat iemand uit dat Belgische programma waar Geert (Laurent) in zat, een mooie oplossing had. Maar dat moet ik dan even terugkijken.
dat zat er inderdaad in was een stukje van Jerome. Leek een beetje op dat met die buizen in 1 van de posts hieronder. Was van ijzer/metaal gemaakt.

 

Ik zet ze altijd per 6 in een beperkte bak zo, steunen ze elkaar en dan wat harde plastic electriciteitsbuizen er in als stokken. Werkt goed met zoete punt paprikas (redelijk laag ras en zeker niet hoger dan 70 cm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe houden jullie de planten/takken omhoog? Zeker als er grote vruchten aan hangen? Bij mij knakt er altijd wel weer een tak per plant, en dat is toch zonde.

Bij het uitplanten zet ik eerst een stok en zet er dan de paprikaplant naast. De hoofdstam (hier van een tomaat) bind ik na enige tijd aan met een niet te dun vezelig touw op een manier zoals op de foto zodat de stam alle ruimte heeft om in de lus dikker te worden. Te zwaar wordende zijtakken kun je later afzonderlijk op dezelfde manier aanbinden aan dezelfde stok.

 

touw364531430507473.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...