Barca4ever Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Ja daar had ik ook al aan gedacht. Aan pvc moet ik wel geraken binnen de groep van ons bedrijf dus ik ga alles nog eens goed opmeten zodat ik weet welk materialen in welke afmetingen ik moet nemen. Quote
Barca4ever Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Hieronder een fotootje van waar binnenkort een eerste stelling zal komen. Het materiaal hiervoor heb ik al min of meer. Nu zijn we een plannetje aan het maken om afdakje te voorzien met pvc platen. Quote
Barca4ever Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 50% witveen30% cocopeat, die blokken van de Action20% zwartveen Is het mogelijk om een woordje uitleg te geven bij bovenstaande verdeling voor het vullen van de bakken? Voor een beginnen zoals ik is dit allemaal een beetje chinees Quote
tomvdv Geplaatst: 5 maart 2013 Geplaatst: 5 maart 2013 Ik ga ook eens beginnen aan aardbeien.Ik heb al 40 bato bakken.Vandaag de eerste al geplant.2x 6 witte ananas (aardbei)2x 6 rode framboos (aardbei)4x 6 Kent1x 6 van den Aldi hopen dat dit iets geeft. Verder heb ik van alles nog 20 stuks besteld bij aardbeienplantje.nldat zij er 8x 20stuks. Ik ga een rek maken van 2 verdiepen met 12 bakken (ongeveer 5M lang) Nu is mijn vraag: de plantjes die ik al heb geplant, zet ik die buiten of in mijn tunnelserre?Kunnen deze tegen nachtvorst? Quote
Borsalino Geplaatst: 5 maart 2013 Auteur Geplaatst: 5 maart 2013 Binnen of buiten is zoals je het wenst.In de serre geven ze vroeger aardbeien. Nachtvorst kan geen kwaad, zolang er geen bloesem is, die kan kapotvriezen! Je kan er altijd vliesdoek over leggen mocht het vriezen. Quote
Barca4ever Geplaatst: 5 maart 2013 Geplaatst: 5 maart 2013 Hier plannetje aan het maken geweest voor het afdakje boven de stellingen. Het begint stilaan wat vorm te krijgen. Nu de materialen bestellen zodat we aan de slag kunnen om het afdak te plaatsen. Quote
Borsalino Geplaatst: 6 maart 2013 Auteur Geplaatst: 6 maart 2013 Hier de foto van de Agra Vermiculiet, kon die niet per PM versturen. Quote
Borsalino Geplaatst: 6 maart 2013 Auteur Geplaatst: 6 maart 2013 De frigo stekken zaterdag en zondag geplant in de Bato bakken krijgen hun eerste grasgroene nieuwe blaadjes. Gaat suppersnel met dit warme weer, uiteraard in de serre. Die buiten staan is er al een groen tipje van de sluier te zien. Ik voel het in mijn ouwe versleten soepknoken, het gaat een supper aardbeijaar worden............................ Quote
Amigo Geplaatst: 6 maart 2013 Geplaatst: 6 maart 2013 Ik hoop het met jou Van waar heb je die Elianny's eigenlijk? Ik vind ze wel op diverse websites, maar ik vind ze opmerkelijk duurder in de aankoop dan andere rassen... Quote
Barca4ever Geplaatst: 6 maart 2013 Geplaatst: 6 maart 2013 Nog een vraagje over het vullen van een bato bak. Stel je neemt 50% potgrond, 40% cocopeat en 10% compost, doe je dan per bak deze hoeveelheid in een grote bak, mengelt het en vult dan zo de bato bak? Quote
Borsalino Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 Amigo, je moet ten eerste zien welke kwaliteit de planten zijn, en de hoeveelheid die je ervan koopt.En of het een oud ras is of een nieuw en dan is er een dure licentie opIk heb vorige zaterdag mijn planten gehaald bij Kweduivenvoorden, den Erwin.De Elianny's waren de dikste planten, waren wachtbedplanten. Barca, ge gooit alles in een Action draagmand, husselt de boel door elkaar en kiepert dit in de Bato bak. Niet aandrukken, dus los in de bak kappen gelijk met de zijkant!Met je hand zoals je iemand de hand schud duw je op de plaats waar je een plantje wilt zetten recht naar beneden, zodat je een ruim gat hebt.Steekt er het plantje in doe zo de volgende plantjes en strooi wat substraat bij, klop eens met de bak op je werktafel en vul nog wat oneffenheden bij.Gebruik eventueel een waterpas of nog beter een laser als je die hebt................... Bij frigoplantjes eventueel de wortels bijknippen, ze mogen de bodem niet raken, 12cm als minimum. Dan ruim begieten zodat het echt begint uit te lekken.Wat frigoplantjes betreft geef ik dagelijks water, gisteren en maandag zelfs die in de serre staan 2 keer dagelijks, dit bevordert de (her)wortelgroei. Ken iemand die het doet met een betonmolen Quote
Amigo Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Thanks voor de info! Wat vragen ze daar per plant (elianny) als ik vragen mag? Tgoedkoopste dat ik qua elianny ben tegen gekomen was 2,5 euro per plant, was ik toch veel en veel te duur vond.Nu heb ik intussentijd 4 andere variëteiten gekocht via aardbeiplantje.nl Gebruik je trouwens soms mulch of zaagsel als topping op je substraat Borsalino? Quote
Borsalino Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 2,5 € per plant? Stuksprijs of met een hoeveelheid, want dat drukt uiteraard de prijs.Ik ga er meteen kweken en verkopen se........................................... Hier de prijs http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_hikashop&ctrl=product&task=show&cid=58&name=elianny&Itemid=146&category_pathway=17 Ik had als test de binnenaardbeien afgedekt met boekweitdoppen en cacaodoppen, de cacaodoppen beschimmelden en zijn al verwijdert, de boekweitdoppen zijn prima voor binnen, buiten waait dit weg. Buiten ga ik afdekken met een stuk gronddoek. Is al eerder behandeld, lees eens het gehele topic door Quote
Barca4ever Geplaatst: 7 maart 2013 Geplaatst: 7 maart 2013 Kan je bij Kweduivenvoorden de plantjes ook thuis laten leveren? Zo ja, heeft dit effect op de plantjes bij transport? Quote
Borsalino Geplaatst: 7 maart 2013 Auteur Geplaatst: 7 maart 2013 Yep, Erwin verpakt die meteen recht uit de koelcel en brengt de bestellingen meteen s'morgens naar de post. Dus verser kunnen ze niet geleverd worden. Quote
dennislp Geplaatst: 8 maart 2013 Geplaatst: 8 maart 2013 Ik had afgelopen jaar 12 plantjes (3 soorten, 4 per soort) bij hem besteld.. Had er niks op aan te merken, mooie plantjes! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
snowie Geplaatst: 9 maart 2013 Geplaatst: 9 maart 2013 Hey Borsalino, Je hebt pas mijn nieuwe plantjes gezien, die fragaria loran.Ik heb er nu 6 per bak staan (3x en (2x 8 plantjes om te testen)). De komende week gaat het weer vriezen, sneeuwen enz.. bij ons kan het oplopen tot -8 en mijn bakken staan nu buiten met een laagje vliesdoek erover.. is dat voldoende voor zulke kleine plantjes? (ondertussen heeeeeel klein beetje gegroeid) groetjes, Snowie (nieuwe-aardbeienplantjes-gekregen-t8053.html) Quote
Borsalino Geplaatst: 9 maart 2013 Auteur Geplaatst: 9 maart 2013 Das een moeilijke, kan je ze niet binnenzetten? Ik moet ook morgen gaan afdekken of binnenzetten, een dilemma....................... Quote
Barca4ever Geplaatst: 9 maart 2013 Geplaatst: 9 maart 2013 Geen eenvoudige klus lijkt me als je zoveel plantjes hebt als jij Quote
snowie Geplaatst: 10 maart 2013 Geplaatst: 10 maart 2013 Dan ga ik ze toch maar binnenzetten... in een kantine van +- 14 graden of een andere optie is een donkere schuur.. maarja denk dat kantine beter is. Quote
Borsalino Geplaatst: 10 maart 2013 Auteur Geplaatst: 10 maart 2013 Vandaag alles afgedekt, zowel binnen als buiten. Morgen eens de buitentemperatuur van het substraat in de buitenbakken meten.Lijkt me dit te koud dan gaan de bakken met de jonkies alsnog naar binnen in de koude serre. Quote
tomvdv Geplaatst: 10 maart 2013 Geplaatst: 10 maart 2013 Mijn eerste jaartje moestuin met aardbeien. Ik heb me vandaag eens bezig gehouden met mijn aardbeienrekje.2m hoog en 5m lang.Hoog genoeg gezet omdat ik eronder mijn spinazie ga planten.Ik wou men druppelsysteem nog afwerken maar was een beetje te koud. Verder een fliesje over de bakken getrokken in mijn tunnelserre.Hoop dat ze tegen het winterprikje kunnen. Vraagje:ik heb nog een deel planten besteld.zowel vroeg, midden en late bloeiers.Plant ik deze allemaal of moet ik die midden en late bloeiers later planten? Quote
Borsalino Geplaatst: 10 maart 2013 Auteur Geplaatst: 10 maart 2013 Allemaal tegelijk planten, daarom heb je vroege en late, zit in der genen. Je kan wel spelen met de oogst te vervroegen door de bakken langer in je tunnel te laten, of er buiten bij een gedeelte er vlies over te leggen-spannen of dergelijke. bv Zet je een vroege als Lambada zo lang als mogelijk in je tunnel tot de bloemen verschijnen en zet je ze dan pas buiten heb je vroeger oogst. Bij midden en late te vervroegen heb je niks aan als je daarbij nog vroege hebt. Heb je evenwel maar bv 1 ras dan kan je daar mee spelen. Quote
tomvdv Geplaatst: 10 maart 2013 Geplaatst: 10 maart 2013 Super, dank u voor de raad buurman.Hoop dat het allemaal gaat lukken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.