Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dit wordt het 2de jaar van deze plantjes?

In de herfst /winter sterft er een hoop af. Met het voorjaar zit het vol met blad. Dus volgens mij wel ok.

Die van mij zien er ook zo uit, alleen heb ik het dode blad al weggehaald.

Als ze beginnen met groeien ga ik ze pas weer bemesten.

aangepast door HuubvG
onnodige quote verwijderd
Geplaatst:

Ja.... toen ik de foto vandaag maakte dacht ik inderdaad ook: Ze zien er best oké uit!

Paar weken terug was er echt niet veel van over, terwijl de nieuwe aardbei planten die ik gestekt had er beter uitzien. Maar planten hebben zich afgelopen 2 weken aardig hersteld. Vandaag in alle bakken het onkruid verwijderd, op naar jaar 2 met deze bato bakken! 

Op de foto staat een stellage met 16 bato bakken en heb afgelopen jaar ook 16 weer kunnen vullen met uitlopers. 

Die vorig jaar gestekt zijn, zijn dat de onderste in de stellage.
Alles wat op de grond staat, blijft warmer, misschien daardoor minder blad sterfte.
Boven staan ze wat kouder in de wind.

Hoe bemest jij de aardbeien in het voorjaar?

Ik meng wat potgrond 50/50 met koemest korrels.

Ik kiep de bak even op zijn kop, zodat de aardbeien er uitzijn, In de bodem leg ik dan een laag van 2cm met dat mengsel, en daarop zet ik de aardbeien kluit terug.

(Even vanuit gaan dat vorig jaar je grond mengsel ingezakt is, en dus ruimte hebt om het aan te vullen. Niet te hoog, anders wordt het lasig water geven)

En verder maak ik met een stok, wat gaten tussen de aardbeien in, en die vul ik met koekorrels en dicht ik het af met aarde.

Voor de rest zodra ze vruchten gaan dragen, is elke gietbeurt bemest.

aangepast door rorror
Geplaatst:

Het lijkt erop dat de bovenste laag vervangen moet worden. Hoe oud zijn de planten en van welk ras? Sommige rassen zoals doordragende, aardbeien uit zaad (F1 = feitelijk ook doordragend en een ras als Elsanta gaan maar één seizoen mee.  Het lijkt er ook op dat de planten niet helemaal de juiste verzorging hebben gehad. Wil je echt alles weten over de verzorging van aardbeien; hier de link naar mijn website waar je een gratis e-book kunt downloaden over de verzorging van aardbeien https://degoedeaarde.weebly.com/50-tinten-rood-aardbeien.html

Geplaatst:
14 uren geleden, rorror zei:

Hoe bemest jij de aardbeien in het voorjaar?

Ik meng wat potgrond 50/50 met koemest korrels.

Ik kiep de bak even op zijn kop, zodat de aardbeien er uitzijn, In de bodem leg ik dan een laag van 2cm met dat mengsel, en daarop zet ik de aardbeien kluit terug.

(Even vanuit gaan dat vorig jaar je grond mengsel ingezakt is, en dus ruimte hebt om het aan te vullen. Niet te hoog, anders wordt het lasig water geven)

En verder maak ik met een stok, wat gaten tussen de aardbeien in, en die vul ik met koekorrels en dicht ik het af met aarde.

Voor de rest zodra ze vruchten gaan dragen, is elke gietbeurt bemest.

Oh, dat is wel een hele goede tip ja! Vorig jaar heb ik van die veel te dure aardbeivoeding van DCM (korrels) gestrooid. Eerder in dit topic word er ook al druk gesproken over voeding, ik ben de naam even kwijt van dit middel. 

Op de foto staan trouwens verschillende soorten, heb maar liefst 4 soorten, gekocht vorig jaar bij aardbeieplantje.nl 

Geplaatst:
11 uren geleden, deGoedeAarde zei:

Het lijkt erop dat de bovenste laag vervangen moet worden. Hoe oud zijn de planten en van welk ras? Sommige rassen zoals doordragende, aardbeien uit zaad (F1 = feitelijk ook doordragend en een ras als Elsanta gaan maar één seizoen mee.  Het lijkt er ook op dat de planten niet helemaal de juiste verzorging hebben gehad. Wil je echt alles weten over de verzorging van aardbeien; hier de link naar mijn website waar je een gratis e-book kunt downloaden over de verzorging van aardbeien https://degoedeaarde.weebly.com/50-tinten-rood-aardbeien.html

Thanks hiervoor!! Ik heb vorig jaar zo m’n best gedaan en getwijfeld of ik het wel goed doe want ook ik vond de aardbeienplanten niet geweldig later in t seizoen. Ik heb ze geloof ik 2x voeding gegeven en ze zijn in een goede mix van aarde gezet. Het zou goed kunnen hoor dat ze niet op de juiste manier verzorgd zijn! Maar ik vraag me dan gewoon af hoe anderen het in bakken doen.

De aardbeien komen dus van aardbeiplantje.nl en zouden meerdere jaren mee moeten gaan? Ik heb dus:

Daroyal

Korona 

Ostara

Mara des Bois (viel tegen)

Snow White / ananasaardbei 

zelfde soorten, zelfde aanbieder, en ook van afgelopen jaar :-D

Zelfs afgelopen jaar een redelijke opbrengst en nu alles netjes opgeschoond.

Ik zal binnenkort een foto maken van mijn (eenvoudige) bewateringssysteem, want dat was wel nodig na de droge zomer die we hebben gehad.

Bemesting gewoon met koemestkorrels, binnenkort begin ik er weer mee.

IMG_20200304_142010.jpg.db45b8fe3fe8d22555e62a532ebe4e6d.jpg

IMG_20200304_142019.jpg.fafd22a4e69aba403c52bed13b3c7363.jpg

IMG_20200304_142031.jpg.d278fe8ca0afb9cfc9f198ebf363e525.jpg

aangepast door paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik krijg wel heel veel vragen op mij af en ik zal proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Allereerst, aardbeienplantje is een zeer goede leverancier, daar ligt het niet aan.

Vanuit een foto beoordelen is altijd lastig maar het lijkt erop dat de bovenstaande laag last heeft van chlorose veroorzaakt door virussen. Hier zijn alle aardbeien vatbaarder voor maar het ene ras meer dan het andere. Elsanta is zeer virus gevoelig. 

Daarnaast zie ik veel dood blad en naar ik meen ook uitlopers. Eind augustus  verwijder je het oude blad (wat in het voorjaar gevormd is), het jonge blad laat je ongemoeid. Uitlopers altijd verwijderen. Daarnaast is bemesting anders dan anders. Zodra de Forsythia bloeit (dat doet ie bij de juiste grondtemperatuur) begin je met voeding te geven conform de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Normaal stop je bij andere planten rond 20 juni, bij aardbeien ga je iets langer door. Tot het moment dat de plant uitlopers gaat vormen (ergens begin augustus)

Doordragende rassen gaan om een andere  reden maar een seizoen mee. Omdat ze tot laat in de herfst bloemen en vruchten maken zijn de planten na één seizoen uitgeput. je moet sowieso de eerste bloemaanzet bij doordragende aardbeien verwijderen. de plant eerst op krachten laten komen. Ik zou om die reden eerder kiezen voor soorten die van vroeg tot laat vruchten geven. Sommige soorten zoals Cambridge Favourit geven vaak, maar niet altijd nog een tweede vruchtzetting. Rassen als Korona en Polka zijn vitaler als Elsanta. Snow White is berucht om de soms matige  vruchtzetting.

Geplaatst:
15 minuten geleden, deGoedeAarde zei:

het lijkt erop dat de bovenstaande laag last heeft van chlorose veroorzaakt door virussen. 

Gelukkig is dat snel genoeg zichtbaar in het voorjaar. Als de planten nieuwe groei vertonen en het blad er weer gezond uit ziet, was de chlorose veroorzaakt door voedingsgebrek/winterweer.

Doordragende rassen gaan om een andere  reden maar een seizoen mee. Omdat ze tot laat in de herfst bloemen en vruchten maken zijn de planten na één seizoen uitgeput. je moet sowieso de eerste bloemaanzet bij doordragende aardbeien verwijderen. de plant eerst op krachten laten komen.

Bij mij geven de doordragende aardbeien pas het 2de jaar de beste opbrengst (3de jaar trouwens ook enorm veel). In oktober afgelopen jaar was het afgelopen met de aardbeien. Maakt af en toe nog wel bloemen, maar de vruchten in combinatie met nattig weer, niet meer eetbaar. 

In het voorjaar haal ik zoals jij zegt wel de bloemen weg. Nadeel vind ik daar wel mee, is dat de aarbeien plant dan meteen uitlopers aanmaakt.

Heb afgelopen zomer 40 stekken genomen van 1 aardbeienplant (3jaar oud, tijdens die 40uitlopers, ook zeker 100aarbeien van die plant).

Die 40stekken heb ik maandje terug geplant in bakken. Dus ik ben benieuwd hoe de opbrengst is dit jaar... Zou het eerste jaar moeten zijn. De stekken zelf wouden vorig jaar al bloeien, maar die heb ik constant verwijderd.

Het ras wat ik gebruik is Ostara.

Geplaatst:
6 uren geleden, rorror zei:

Ik wel, maar ik teel alles in potten en bakken. (2 of 3x met koekorrels, en als er vruchten aan zitten, doe ik voeding door het water, met een lage N, een gemiddelde P en hogere K.)

Ok, dank je! Ik heb ze ook in bakken. Zal ook eens gaan kijken voor voeding door het water.

• Like 1

We gaan nu wel heel erg offtopic want dit heeft niks meer met batobakken te maken maar @deGoedeAarde, ik lees helaas geen antwoord op mijn vraag waarom Elsanta maar 1 seizoen mee zou gaan. Je spreekt wel over doordragende rassen maar Elsanta is een junidrager en geen doordrager.

16 uren geleden, deGoedeAarde zei:

Doordragende rassen gaan om een andere  reden maar een seizoen mee

Overigens ben ik het hier ook niet mee eens. Over het algemeen is het 2e seizoen is het beste seizoen en ook het 3e seizoen is nog acceptabel. Afgelopen jaar had ik wegens tijdgebrek zelfs 4e jaars plantjes en had een superoogst maar dat kwam vast ook door het weer en een andere manier van watergeven dan de jaren daarvoor. 

aangepast door loes
Geplaatst:
19 uren geleden, deGoedeAarde zei:

Vanuit een foto beoordelen is altijd lastig maar het lijkt erop dat de bovenstaande laag last heeft van chlorose veroorzaakt door virussen. Hier zijn alle aardbeien vatbaarder voor maar het ene ras meer dan het andere. Elsanta is zeer virus gevoelig.

Ik heb even gezocht op chlorose maar weet niet of dit het probleem is. Ik zag wel dat in het najaar vorig jaar al wat bladeren bruin werden. En niet zozeer bruin door de winter, afsterven, maar anders.

Daarnaast zie ik veel dood blad en naar ik meen ook uitlopers. Eind augustus  verwijder je het oude blad (wat in het voorjaar gevormd is), het jonge blad laat je ongemoeid. Uitlopers altijd verwijderen.

Uitlopers heb ik wel weggehaald hoor! Misschien dat er nog ergens 1 zit, maar die heb ik wel verwijderd allemaal. Ook omdat ik wou dat de plant zich focust op eigen plant. Ook heb ik eind augustus al het oude blad verwijderd!

Omdat ze tot laat in de herfst bloemen en vruchten maken zijn de planten na één seizoen uitgeput. je moet sowieso de eerste bloemaanzet bij doordragende aardbeien verwijderen. de plant eerst op krachten laten komen. Ik zou om die reden eerder kiezen voor soorten die van vroeg tot laat vruchten geven. Sommige soorten zoals Cambridge Favourit geven vaak, maar niet altijd nog een tweede vruchtzetting. Rassen als Korona en Polka zijn vitaler als Elsanta. Snow White is berucht om de soms matige  vruchtzetting.

Ja... de doordragende rassen vond ik dus ook zeer 'vreemd'. Volgens mij eind september nog bloemetjes, maar die vruchten werd allemaal niks meer. De juni-dragers deden het allemaal erg goed, maar de doordragende rassen vond ik maar 'vreemd' qua oogst. Snow White was overigens prima verder hoor, ik vond eerder de Mara des Bois dus erg tegenvallen.

Ik zal kijken of ik morgen nog even duidelijkere foto's kan maken. De uitlopers die ik gestekt hebt in de nieuwe bato bakken zien er een stuk fitaler uit. Ook bij een aantal nu al mooi nieuwe groene bladeren!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn (eenvoudige) bewateringssysteem waar ik afgelopen jaar veel plezier van heb gehad.

Electrabuis, stoeldopje, 3 mm gaatjes boren en wateraansluiting maken.

IMG_20200315_144900.jpg.23dc4445ca21a0dbb0f1c328db302fc9.jpg

IMG_20200315_144912.jpg.02c16a1b13d1b00dd8162254e63642bd.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik heb hier vooral Elsanta staan in mijn hoofdaardbeienveld en die gaan echt wel langer dan 1 seizoen mee. Na 3 jaar gaat het veld weg, maar ik had afgelopen jaar (voordat ik het veld heb opgeschoond) nog een hele grote oogst. Vind eigenlijk dat Elsanta het heel goed doet, voor mij is deze soort een blijver.

Geplaatst:
Mijn (eenvoudige) bewateringssysteem waar ik afgelopen jaar veel plezier van heb gehad.
Electrabuis, stoeldopje, 3 mm gaatjes boren en wateraansluiting maken.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
On 3/20/2020 at 2:39 PM, MartinH said:

Afgelopen herfst heb ik 4 soorten in Bato Bakken gezet. Dit is hoe ze er nu (18 maart) bij staan.

1442864577_Korona1.jpg.dd3c62297c48cb3fc987b2c972ee7f44.jpg

De KORONA (Tja, ik heb de naam niet bedacht,...)

De POLKA

De ELSANTA

De DAROYAL

Staan de plantjes nog stevig in de aarde als je er zachtjes aan trekt? Als je ze er gemakkelijk uittrekt dan moet je kijken naar de wortels en als je veel oranje ziet dan zijn ze aangevreten door de larven van de taxuskever.

• Thanks 1

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...