Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:
Als ik kristalon binnen heb zal ik eens het zelfde proberen (uitvoeren) als Jorg gedaan heeft, dan moet ik wel ongeveer kunnen zien waar ik uit kom.

henkg,bedankt.

Ik heb ook alles bij meeuwse-goes gekocht.

Ik heb nog even gekeken wat 1 gram kristalon Oranje doet in geleidbaarheid/EC:

Regenwater (25 µS/cm)

img026142861369478563.JPG

1 gram kristalon

img026315301369478574.JPG

Geleidbaarheid na oplossen (1620 µS/cm)

img026819131369478584.JPG

Ik heb een paar metingen gedaan met mijn TDS-3 meter en daar kwam het volgende uit,

Regenwater 7 ppm

Grondwater 411 ppm

Kraanwater 131 ppm

5gr. kristalon opgelost in 5 liter grondwater 1370 ppm

Omrekenfactor ?? (1370-411)x2=1918 micro S

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Na het doorlezen van dit topic heb ik toch nog een paar vragen.

Hoe doen jullie het met de vruchtwisseling in de aarbei-bakken?

Want als ik het goed begrijp, planten jullie wel ieder jaar, of minstens om het jaar, andere planten in de bakken.

Maar gebruiken jullie dan ook nieuwe grond, of gaan de nieuwe planten in de oude grond in de bak?

En hoe hoog zijn de stellages ongeveer? Is dat iets van navel/borsthoogte?

Want deze manier van telen klinkt mij eigenlijk wel heel goed in de oren...

Groet, Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Heb ze op een linnen rek,3 hoog en 2hoog.en 2 naast elkaar met ruimte er tussen

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik laat de planten er twee jaar in staan, wat ik daarna met het substraat doe weet ik nog niet. In principe zou het dan wel aan vervanging toe kunnen zijn vanwege zouten, opbouw ziekten, etc. Een paar rassen hebben afgelopen winter. Helaas weer net o.a. de lambada. Die ga ik dus stekken en opnieuw aanplanten in de bakken. Ik gebruik dan gewoon hetzelfde substraat.

Kimberly, figaro en lambada zijn nu in productie. De latere eenmaaldragende rassen komen er ook bijna aan (vima xima en malwina) en daarna nog de doordragers. Die staan nog op de onderste rijen.

Buiten de tegenvallende planten met vorstschade gaat het eigenlijk wel goed. Nog geen grauwe schimmel gezien en het plukgemak (hoogte en geen netten) is toch echt wel een voordeel.

Hoogte van de stellingen is bij mij iets van 1.10 . Palen zitten 35-40 cm de grond in. Zie bijv: nieuw-aardbei-project-t2035-260.html#p116658

img031254971372270973.jpg

img031455551372271080.JPG

Geplaatst:

Hoezo geen netten Jorg ? Vogels toch wel ?

Geplaatst:

So far, so good. Haast ongeloofelijk maar tot nu slechts twee, drie aardbeien met schade op 1,5 week tijd. Voorlopige verklaring is dat ze in dik bladerdek moeten landen, vol in de planten. Verder kunnen ze nergens echt op zitten buiten de palen. Maargoed, kan nooit lang meer duren voordat ze daar wel een trucje voor hebben gevonden. We zullen het wel zien, netten liggen klaar.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hoe zit het met iedereen zijn bato bak aardbeien? Ik zit nu volop in mijn eerste oogstseizoen en ik moet zeggen dat het aardig gaat. De Lambada's waren fantastisch, helaas zijn ze bijna op hun einde nu maar heb nog enkele soorten die nu volop geven en daar zitten er ook super lekkere tussen zoals de Malwina's.

Wat ik wel al weken heb is een massa aan uitlopers. Is het normaal dat die al voor de oogst beginnen te komen? Kan ik nu al beginnen stekken verzamelen?

Geplaatst:

Goed. Maar Lambada haat hier op de composthoop. lekkere vruchten maar véél te ziektegevoelig (de enige planten met meeldauw, bladvlekkenziekte en schimmel op de vruchten)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Als aanvulling op enkele weken terug: Ik ben steeds meer tevreden (eind van het jaar plaats ik wel een evaluatie met plus/min punten van dit jaar). Vooral te spreken over de goede kwaliteit van de aardbeien(glanzende goed gekleurde vruchten). Weinig schade door botrytis, sinds vorige week de eerste slakkenschade op de onderste bakken en maar heel af en toe een door vogels aangepikte vrucht. Het oogstgemak is ook top. Verder natuurlijk allemaal wel iets meer zorg/werk dan in de volle grond, het vat water bijvullen bijvoorbeeld, en voeding.

Ik heb één bak met lamada's die nu ook meeldauw krijgt (staat niet in de stelling maar ergens achteraf dus verwaarloosd). De andere ga ik in de gaten houden!

Afgelopen vrijdag Kimberly en Figaro verplaatst naar onderen. De Vima-xima's (zijn net begonnen met kleuren) en doordragers (eves delight, eve2 en Malling Pearl). Vima-xima staat rechts (ziet er veelbelovend uit).

img036198011373912513.jpg

Malwina staat ook nog boven, die geeft nog steeds aardig oogst.

img036056881373912496.jpg

Figaro geeft nu onder nog steeds de laatste restjes. Verder heb ik die bakken helemaal opgeschoond en kunnen ze beginnen met de bloemaanleg voor volgendjaar! Ze moeten nog een vaste mestgift krijgen.

img035932601373912484.jpg

De uitlopers van kimberly (voor) en lambada (achter) staan inmiddels in potjes, klaar om te vervangen of weg te geven.

img035815341373912472.jpg

Geplaatst:

Ik weet niet goed wat ik het beste zou doen met de uitlopers van de planten in de bovenste bakken. Ik kan er geen bakjes naast zetten maar er hangen er zoveel aan dat ik er wel iets mee moet doen. Iemand tips?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een vierkante buis in de lengte doorgezaagd en er met koordjes naastgehangen.

Daar zet je de potjes in.

Je kan er ook een plank naast hangen, maar daar vallen ze makkelijker vanaf.

Je kan ook de stekken met een duidelijke wortelkont eraf knippen en in potjes vaststeken met een geplooid stukje metaaldraad.

In de schaduw zetten en afdekken met folie ter verdamping van het blad en dagelijks bewateren.

Als je aan de stek langs de kant van de moederplant de stoloon kort af knipt en aan de andere kant een stukje stoloon laat staan van bv 3 à 4 cm, kan je later bij uitplanten in de Bato bakken deze naar de buitenkant bak planten.

Namelijk de plant geeft zijn bloemstengels van de moederplant weg.

Dat scheelt in bloemstengels doorhalen die net aan de verkeerde kant staan, die koppigaards.

Geplaatst:

Ok tnx voor de tips.

Heb gisteren een 6-tal stekjes uit één van de Lambada bakken gehaald en had de stekken helemaal losgeknipt. Daarna in kleine bakjes gezet en vastgezet met wat metaaldraad. Niet veel later hingen alle bladeren al heel slap naast de bakjes. Weet niet of dit nog goed gaat komen. Ze staan binnen op een vrij koele plaats dus ik wacht nog wat af. Ik heb ze deze morgen opnieuw water gegeven en in één bakje staat het plantje al weer wat recht. Zou het kunnen zijn dat de eerste blaadjes slap gaan hangen om de rest van de plant de kans te geven om rustig te wortelen en te groeien?

Geplaatst:
  • Auteur

Is normaal, met dit weer losgeknipte stekken meermaals water per dag geven is ok, niet in een bak water zetten.

Doorlopend water bevordert de wortelgroei.

En in de schaduw, blad valt slap doordat het water verdampt en nog niets kan opnemen door geen of te korte worteltjes.

Geplaatst:

Ok ik hou de potjes met de stekjes van gisteren in de gaten en ga ze meteen nog wat water geven.

Geplaatst:

Hoe is de smaak van de aardbeien?

Bij mij doordat ik niet een voeding in het water had zitten waarvan je de ec meet.

maar alleen osnacote in de bak in combinatie van dit weer.

Hebben de planten een groeispurt en geen tijd om de suikers aan te maken.

met als resultaat : De aardbeien smaken zuurzig of waterig.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

eventjes een update over mijn aardbeienbakken constructie op basis van een hondenren. Het seizoen is bijna voorbij dus kan al wat conclusies trekken

ik ben er eigenlijk zeer tevreden over. De Bato bakken passen er perfect tussen, het gewicht is geen enkel probleem. Mijn eerste bezorgdheid aangaande de afstand tussen de rijen was absoluut niet nodig, de planten groeien toch stijl omhoog ( met dank aan het afdak erboven => iets minder licht ?? ). Afrijpen geen enkel probleem ook al omdat het niet nodig is om rechtstreeks zon te krijgen op de aardbeien ( wat ze uiteindelijk toch wel hadden dankzij de steile groei ).

Bijkomend voordeel ; tussen de spijlen staan nu mijn kleine potjes mooi vast om daarin de stekjes te laten wortelen want ik ga volgend jaar nog de twee andere zijkanten van de oude hondenren in gebruik nemen en zo naar het dubbel aantal plantjes gaan

Van de gebruikte rassen ben ik eigenlijk ook heel tevreden (Kent, Suzy, Vima zanta, Korona ) Enkel van het doordragende ras ( Ostara ) ben ik iets minder tevreden, om één of andere reden laat om gang gekomen en veel kleine vruchtjes ( in vergelijking met de junidragers ) maar krijgt een nieuwe kans volgend jaar maar die ga ik niet verdubbelen qua aantal en eens uitkijken voor iets anders.

Daarnaast heb ik ook nog Mara des Bois en Frau Mieze Schindler maar die heb ik als tweede etage onder het afdak gezet maar dat was duidelijk minder maar die krijgen ook nog een extra kans want de omstandigheden waren niet optimaal vlak onder het afdak...

EDIT : om de stekjes vast te zetten vond ik het gemakkelijk om enkel het eerste stekje te gebruiken van de uitloper en het 5cm na dat stekje af te knippen, je kan dan dat uitsteekseltje gebruiken om je stekje vast te pinnen in de grond...

foto27411376234065.JPG

foto-393371376234077.JPG

foto-498331376234088.JPG

Geplaatst:

Doordragers (evie2, Malling Pearl en Eves Deligt in totaal 9 bakken - 6 planten per bak) geven elke dag nog wat aardbeien. Er komen er met een beetje geluk nog veel aan

IMG048617801376417339.jpg

Eén van de rassen is erg gevoelig voor meeldauw, inmiddels al meerdere plantjes uitgevallen (zie rechts op de foto). Ik kijk morgen welke van de drie rassen het is.

Geplaatst:

Ik heb bij het plukken van aardbeien nogal wat problemen om het te bewaren voor de volgende dag. Vaak worden de aardbeien snel slap, ondanks dat er aan de plant nog mooi fris en rijp waren.

Hoe kan je ze best bewaren? Ik doe ze altijd gewoon in zo'n aardbeienbakje en zet ze in de keuken waar het ongeveer 20 °C is. Is dat ok?

Geplaatst:

Ik zet ze in de bij keuken 15 graden.

Geen last.

Geplaatst:
Ik zet ze in de bij keuken 15 graden.

Geen last.

Heb jij tegenwoordig 15 graden in de keuken? Airco ofzo?

Dus je plukt ze gewoon en doet ze in een bakje in de keuken, meer niet? Was je ze dan, want dat lijkt ook niet goed te zijn?

Geplaatst:

Bijkeuken op het noorden,niet wassen.

Geplaatst:
  • Auteur

Veel hangt van vele factoren af.

De soort en hoe rijp je ze plukt of net niet.

Als het zeer warm is best plukken s'morgens als de vruchten nog koel zijn.

Hoe je ze behandeld, heb er ooit hier op den hof gezien die ze in een emmer smeten!

De hoogte van je dozen, hoe hoger hoe meer druk.

Het vervoer, bv hobbelend over een kasseiweg met de fiets!

Hier gaan ze meteen in de ijskast en liggen in zo een druivenbakje met deksel.

Geplaatst:

Aardbeien wassen voordat ze nog bewaard moeten worden is inderdaad niet handig. Daarnaast bewaar ik geen gekwetste aardbeien. Ik pluk ze alleen bij echt volle rijpheid, dus als ze thuis al aankomen en niet eerder op zijn, bewaar ik zo zo koel mogelijk. Niet in de koelkast. Doe ik niet. Rond de tijd van de grote pluk was het nog niet zo warm. 15 graden ja.

Verder ben ik een pietlut kwa oogsten van de rijpe aardbeien. Ik leg ze bijna niet op elkaar, maar naast elkaar en in lage bakjes die zich laten stapelen. Tja. Maar zo ben ik, Ik heb ook geen massa's te plukken steeds. Ik eet veel op , ik gooi veel weg. De mooisten gaan mee, of voor de geef.

Geplaatst:

Het beste ook niet met je vingers vastpakken maar aan het steeltje. Er zit een waslaagje op ter bescherming en als dat beschadigt rotten ze eerder. Ook niet wassen dus.

Geplaatst:
Doordragers (evie2, Malling Pearl en Eves Deligt in totaal 9 bakken - 6 planten per bak)

....

Ik kijk morgen welke van de drie rassen het is.

Zal de Malling Pearl wel zijn. Heb zelf vorig jaar ook die drie soorten genomen, de Malling Pearl was hier bijna geheel uitgestorven. Bij mij begonnen de planten uit te drogen, zonder dat ik een of andere schimmel heb zien zitten. (Andere soorten hadden hier totaal geen last van). Heb eens nagevraagd wat dat toen was, kreeg dit antwoord:

wat de Malling pearl betreft: die heeft Phythophthera Cactorum, een soort verwelkingsziekte. daar is dit soort erg gevoelig voor. Deze verwijderen en de andere gewoon laten staan. Hij kan de andere aansteken maar dan alleen de Malling pearls. Mijn collega die ze kweekt had gezegd dat ze gezond waren maar bij mij in de kas zijn er ook 2 van de 10 die de geest hebben gegeven.

http://www.kweduivenvoorden.nl

Ik durf het niet meer met volle zekerheid te zeggen, maar ik dacht dat het wegplukken van steeltjes/blad je plant hier veel gevoeliger voor maakt. De schimmel trekt dan sneller de plant in. Dacht ik

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic