Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

courgettes enkel begieten rond de plant ?


rogerde

Aanbevolen berichten

Sorry voor vele vragen, maar ik houd de onderwerpen liever gescheiden en probeer nu zo snel mogelijk alle teelten in gang te steken om dan later hopelijk zo weinig mogelijk te moeten intervenieren.

 

Daarom volgende vraag : er ligt ongeveer 4 m2 te wachten op de courgettes (gepland zijn perspotjes en telkens een paar zaden er naast, zo in de grond).

Ik heb deze oppervlakte de ganse winter afgedekt met zwarte folie en er is weinig onkruid dat ik nog zal wieden. De grond is ook al behoorlijk toegeplakt van de droogte. ik zou dan de grond enkel openwerken en heel goed bevochtigen waar de potjes komen. En de rest van de oppervlakte voorlopig droog houden tot de courgettes behoorlijk groot zijn. En daarna deze oppervlakte wel wat water geven, maar veel kariger als rond de wortels, waar ik uiteraard zoveel mogelijk giet ....?

 

Kan dit werken ?courgette84221463496097.jpg

 

dank op voorhand voor elke reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begiet eigenlijk alleen bij de plant (niet op de bladeren, maar op de grond voor zover mogelijk). Verder daaromheen begiet ik niet, is ook niet nodig ook.

 

Je hoeft je niet te verexcuseren voor de vele vragen. Gewoon stellen, kunnen anderen ook van leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 m2 courgettes is behoorlijk wat. Dat zijn zeker een stuk of 6-8 planten. Daar kun je met een weeshuis van eten

Wat je wilt gaan doen kan natuurlijk prima. Waar de plant komt te staan moet de grond een beetje los zijn en goed bemest want courgettes lusten wel wat. Verder is een courgette een makkelijke plant en als het af en toe regent hoef je niet veel te gieten. Als je wel water geeft doe je dat dicht bij de plant, ecnter, als je de plant eruit trekt zul je zien hoeveel wortel zo'n plant heeft en dat het niet uitmaakt of je precies bij de plant giet of net ernaast. Aangezien courgettes gevoelig zijn voor schimmels, zoveel mogelijk het blad droog houden.

 

Dat je geen onkruid wilt wieden is een goed voornemen maar in de praktijk zal het waarschijnlijk toch af en toe moeten.

 

Succes!

 

Sjaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4 m² kan je 5 à 6 courgettes kwijt. Ik zet er zelf 4 en heb daarmee meer dan genoeg courgettes om een gezin van vijf continu van courgettes te voorzien en daarnaast ook regelmatig collega's en buren te bedenken. Ik plant ze uit op een kleine meter van elkaar en maak rond de plant een cirkelvormige verdieping van ongeveer een halve meter groot. Daar giet ik water in als dat nodig is. Pas uitgeplante courgettes moeten niet constant kletsnat staan of het steeltje rot onderaan door. Je merkt wel dat ze dorst hebben als ze na een warme dag, of een aantal droge dagen op rij hun 'oren' laten hangen.

 

Je hebt precies nogal zanderige, droge grond, net zoals de mijne. Toen ik startte was het vooral een grote zandbak. Na jaren compost toevoegen en mulchen is dat een stuk verbeterd maar het blijft natuurlijk zandgrond. Dus als je kan zoveel mogelijk compost aanvoeren (eventueel eens een lading ophalen op het lokale containerpark) en de grond afdekken met gras of stro.

 

Bij het uitplanten kan je een iets groter putje maken dan nodig en de grond daarin wat mengen met potgrond en compost. Plantjes in de putjes zetten, water geven tot het putje vol staat, water laten wegzinken. Op deze manier spoelt de grond al een stuk tegen de wortels en krijgen ze ook een kleine watervoorraad mee. Daarna aanvullen met grond en goed aandrukken (voorzichtig) rond het plantje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Allen gegroet.

 

Ik ben nu klaar om een aantal perspotjes met een courgetteplant in de grond te steken en wil graag jullie raad volgen.

 

Maar mijn compost is, ook in de onderkant van de ton, nog niet volledig verteerd .... En ik wil liever geen compost gaan halenin het containerpark want, hier in Wallonie is roundup nog altijd aanwezig in de overgrote meerderheid van de tuinen.

 

Vraag : kan ik ook half verteerde compost gebruiken ??

 

Dank op voorhand voor elke reactie en groeten.

 

PS Ik heb kleigrond .... weinig zand hier. Ik woon een halve kilometer voorbij een noordwaartse helling van 80 a 100 meter ... ik neem aan net zo ver als de kleinste aardpartikelen na de ijstijden verstoven werden ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een courgette heeft toch minstens 1 m2 nodig op kleigrond?

Op 4m² zet ik maximum 2 planten.

Vorig jaar nam elke plant 2m² in beslag op't einde van't seizoen.

 

Ik graaf plantpotjes in de grond naast de courgettes. Ik geef dan water via die potjes. Als je altijd water giet op kleigrond, wordt die steenhard of er kan grond wegvloeien waardoor wortels bloot komen te liggen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor uw reactie.

Ik heb 3 perspotjes waar de courgette plant uitkomt en ben van plan om die morgen voormiddag (als het wat minder regent) in de grond te steken.

Maar ik zit er aan te denken om ergens nog een pompoenplantje bij te zetten. IK heb meerder pompoenplanten die bijna uit hun perspotjes barsten en ik heb geen perceel meer vrij. Dus ik ga die pompoenen een kans geven op een paar aparte plekken en dus ook ééntje bij de courgettes. De courgettes hebben voorrang en ik kan de pompoen dus later nog verwijderen.

 

Er bestaat toch geen incompatibiliteit tussen beide soorten ?

 

Groeten en nogmaals dank.

 

PS. Heeft iemand een idee of ik, nog niet volledig verteerde, compost mag leggen onder de courgetteplantjes daar die veel voeding vragen en ik geen gebruiksklare compost heb ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Moestuiniers,

Hier een beginnend kweker, dus vergeef me als ik wat veel, of gekke vragen stel

 

Mijn courgetteplant heeft een aantal mooie bloemen, maar die zijn inmiddels aan het verschrompelen.....komt dit door de regen op de bloemen? trekt dit nog wel bij? of hoort dit allemaal bij de groei van de plant en zit ik me ergens zorgen over te maken wat helemaal niet nodig is?

 

Naar mijn mening zijn het allemaal mannelijke bloemen, en zitten er verder aan de plant nog geen vrouwelijke bloemen helaas, die komen altijd later? of is er een grote kans dat de vrouwelijke bloemen helemaal niet meer komen?

 

Onder het bericht heb ik een foto geplaatst.

 

Alvast dank voor de reacties, en vergeef me als ik het in het verkeerde topic plaats. Ik hoor het graag als ik dit beter ergens anders had kunnen plaatsen, of in een nieuw zelf aangemaakt topic.

 

Groet Aaron

 

 

 

Screenshot20160530-15061014321464614112.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... mooie bloemen zijn vergankelijk. Das puur natuur. Nix aan de hand.

Op je foto zijn het de mannelijke bloemen trouwens, bij de vrouwelijke bloemen zou je (binnenkort) een vruchtbeginsel kunnen ontdekken, volgens mij zie ik er toch echt ééntje links...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Erny,

 

aha dat zijn dus de mannelijke bloemen, zo zie je maar weer; elke dag leer ik weer iets bij!

Ik zie die ene vrouwelijke idd nu ook, een kleine verdikking na het bloembeginsel!

 

Waar kan ik trouwens wat info vinden over de bemesting van de courgetteplant? Ik kan het via de zoekfunctie bovenaan de pagina niet goed vinden

 

Heb je toevallig een linkje of wat info?

 

Ik heb zelf nu een doosje mestkorrels van de Action(zie foto hieronder), er staat op dat het kippenmestkorrels zijn...is dit goed voor al mn planten die ik heb staan, of moet ik sowieso geen kippenmestkorrels hebben?

 

2016053015444413541464616088.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippemest kan wat scherp zijn, maar daar heb ik niet veel verstand van, heb geen kippen en ook hun mest niet.

Courgettes (en aanverwanten) zijn behoorlijke eters, die lusten wel wat poep. Dus met enige regelmaat wat koemestkorrels (en eventuele kippemestkorrels?) strooien zal wel nuttig zijn.

Nog beter is het om stalmest (paardepoep) te scoren en dat een jaartje te laten rijpen zodat je daar volgend jaar lekker veel van aan je planten kan geven.

 

En dan mag Loes je verder vertellen over de mannelijke en de vrouwelijke bloempjes.

Zijn trouwens ook talloze topics over te vinden, die vraag komt elk jaar weer terug.

 

Bloemen vullen met lekker roomkaasmengsel en dan dichtmaken en dippen in beslagje en dan frituren in olie. Heerlijk!

De jonge uitlopers met jong blad trouwens ook erg lekker gefrituurd op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje Loes,

 

Houdt het dan wel in als ik de mannelijke bloemen ga eten, dat er dan sowieso geen bestuiving van de vrouwelijke bloemen die misschien nog komen gaat plaatsvinden? of komen er sowieso later ook nog wel wat mannelijke bloemen bij?

 

deze mannelijke bloemen zijn waarschijnlijk al verwelkt wanneer de vrouwelijke tot bloei komt. er komen gewoon weer nieuwe mannelijke en vrouwelijke bloemen

 

bij meerdere planten is er meestal wel een mannelijke bloem tegelijk met de vrouwelijke bloem in bloei. bij maar 1 plant loopt het soms langs elkaar heen. wanneer de vrouwelijke bloem niet wordt bevrucht groeit het vruchtbeginsel niet verder en rot uiteindelijk weg. zonde, in dat geval eet ik liever de bloem op.

mijn ervaring is dat dit vooral in het begin gebeurd wanneer de plant nog op gang moet komen, later in het seizoen groeien er echt wel courgettes aan de plant. wat erny zegt, je komt er vanzelf in om

 

de site van diana is een fijne site voor info, hier de pagina over courgette:

http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/courgette/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes schreef:

deze mannelijke bloemen zijn waarschijnlijk al verwelkt wanneer de vrouwelijke tot bloei komt. er komen gewoon weer nieuwe mannelijke en vrouwelijke bloemen

 

Gelukkig heb ik meerdere planten, dus zo te horen moet dat allemaal wel goedkomen

Dank voor de link naar diana's moestuin, site ziet er leuk en goed uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak komen er in het begin alleen mannelijke bloemen, daarna beginnen ook de vrouwelijke bloemen, die een verdikking hebben, te bloeien. Ze zijn vrij snel uitgebloeid, dat is normaal. Je kunt de bloemen trouwens eten. De mannelijke bloemen hebben geen smaak vind ik, maar zijn wel groente. De vrouwelijke heb ik nooit geproefd, vind ik zonde en ik verwacht nog steeds niet veel smaak. In Frankrijk worden ze als delicatesse gevuld gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...