MartinH Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Ik heb een stuk of 20 maiskorrels gezaaid. Een deel in standaard plastic potjes en een deel in turfpotjes,Ze zijn tegelijkertijd gezaaid en staan allemaal op dezelfde plek en hebben ook allemaal dezelfde grond en evenveel water gekregen,Wat mij nu opvalt is dat de maisplantjes in de plastic potjes veel groter zijn dan die in turfpotjes staan. Dus niet alleen bij deze twee plantjes maar het is ongeveer 10 om 10. Heeft iemand hier een verklaring voor??? Deze twee plantjes zijn dus even oud (18 dagen) !! Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
prettig gestoord Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Ik heb precies dezelfde ervaring dit jaar, erg frappant om te zien. De verklaring zal vrij simpel zijn, uit de turf of zetmeelzakjes in mijn geval, verdampt het vocht veel sneller. In kunststof heeft het minder oppervlakte om te verdampen. Het wortelgestel is ook beduidend beter in de kunststof potjes Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Bubbels Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Zwarte potjes worden lekker warm en blijven in mijn ervaring langer vochtig. Turfpotjes absorberen zelf veel vocht en verdampen het ook makkelijker. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Johmir Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 Dat zou een prima verklaring kunnen zijn. Turfpotjes verdampen aan de buitenzijde constant water en daarmee heb je een verkoelend effect. Het effect zal hooguit enkele °C zijn, maar da's misschien voldoende om zo'n verschil te krijgen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Turfpotjes drogen veel te rap uit en planten groeien er ook niet vlot in door na het planten. Ze belemmeren de wortels om door te groeien. Ik houd er niet van. Geef mij maar plastic potjes om zaailingen op te kweken. Of aardewerk potjes, daar houden komkommers en dergelijke wel van, maar die moeten wel vaker water (verdampen meer). Quote
loes Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Ik ben ook geen fan van turfpotjes. dat deze potjes veel meer vocht nodig hebben is al opgemerkt. Buigen dat je vaker moet gieten heeft het extra vocht ook een ander nadeel: schimmel. Quote
MartinH Geplaatst: 21 mei 2016 Auteur Geplaatst: 21 mei 2016 Ik ben er ook niet kapot van. Zal wat ik nog heb opmaken en dan ga ik weer terug naar plastic potjes en trays Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
speets Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Leuk dat je dit zo laat zien Martin Een ander voordeel van plastic potjes is dat je ze meerdere keren kunt gebruiken. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Hier ook slechte ervaringen met turfpotjes en kartonnen potjes. Elke druppel water gaat eerst naar het potje, je moet je ongans gieten om de plantjes te drinken te kunnen geven, en tegen die tijd staat de schimmel op het potje. Het zelfde probleem trouwens ook wel met wc-rolletjes, maar voor plantjes met een penwortel blijf ik die toch handig vinden. Bovendien is dat karton een stuk dunner, eist dus minder water en je pelt het er makkelijk vanaf. Quote
Claudia69 Geplaatst: 22 mei 2016 Geplaatst: 22 mei 2016 Krantenpapier lukt nog als je ze dicht tegen elkaar aanzet en ze voorzichtig opneemt bij het verplanten. Quote
dries_86 Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 idem hier, slechte ervaring met turfpotjes. Voor het opkweken gebruik ik altijd de lidl kweekbakjes 5€/4 stuks. Gaan nu toch al meer dan 2 jaar mee. Quote
MartinH Geplaatst: 23 mei 2016 Auteur Geplaatst: 23 mei 2016 @dries_86: Die bakjes gebruik ik ook. Die inlay's zijn prima en gaan inderdaad meerdere jaren mee. Alleen die groene bakken willen nog wel eens breken. Maar die heb je niet echt nodig. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Erny Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 En niet vergeten om gaatjes te maken in de zwarte trays!!! Die zitten er niet in! Die groene bakken kunnen duidelijk slecht tegen UV licht en gaan maar een paar jaar mee voordat ze in heel veel kleine stukjes uit elkaar vallen. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Voor zaken als bv maïs dat niet graag verspeend word, gebruik ik meestal wc rollen, maar bij een chronisch tekort aan die dingen dit jaar de cellulose zakjes gebruikt voor de tweede zaaironde. De derde heb ik toch echt fijn plastic bekertjes van de action gepakt. De trays knijp ik op een of andere manier altijd kapot.. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.