Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Jonge plantjes worden geel


Spink

Aanbevolen berichten

Zoals elk jaar kweek ik een aantal groenten in een houten moestuinbak. Ik zaai de plantjes eerst in kleine potjes en als ze voldoende groot zijn en het weer wordt beter, dan plant ik ze uit in mijn bak. Vorig jaar viel het mij op dat na 1 à 2 weken na het uitplanten de bladeren geel werden en dat sommige plantjes gewoon verschrompelen en afsterven. (zie foto's) Ik dacht toen dat het door de kou kwam, maar dit jaar heb ik het weer... en zo koud is het nu echt niet.

 

Ik heb het bij alle planten die ik uitplant in de bak: courgette, pompoen en boontjes. Ik heb ervoor op dezelfde plaats radijsjes gekweekt in het voorjaar en die waren perfect. Ook de sla in de bak doet het goed. Wat is het probleem?

 

IMG222720751463939814.jpgIMG222826441463939820.jpgIMG223011941463939827.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt dat je vorig jaar ook groenten in die bak gekweekt hebt.

Heb je wel bij gemest?

 

En dat die kiembladeren van die courgette afsterven is geen probleem.

Die andere bladeren zien er nog prima uit toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verbranding door plots naar buiten te gaan lijkt me onwaarschijnlijk, want ik had ze al een week of drie buitenstaan in een potje. Vanaf ik ze dan in de bak gezet heb, gaat het mis. Er is de laatste weken ook weinig of geen felle zon geweest.

Vooral de citroenkomkommer heeft er veel last van, vorig jaar heeft ie het ook niet gehaald. De rest komt er na een tijdje meestal wel door.

 

Bijmesten doe ik elk jaar in het begin van het seizoen met organische groenten meststof en compost. Zou ik misschien juist teveel mest gebruiken? De radijsjes die ervoor stonden hadden daar geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik wil hier nog eens op terugkomen. De plantjes die ik meer dan een maand geleden in de moestuinbak gezet heb, doen het allemaal heel slecht dit jaar. Er gebeurt precies helemaal niks. Ze groeien niet, worden geel, ... Het zou het weer kunnen zijn, maar bij de buurman staat er ondertussen een oerwoud.

 

Ik begin daarom sterk te denken dat de grond in de moestuinbak niet meer goed is. Ik heb er nu een jaar of 4 à 5 groenten in gekweekt en elk jaar doe ik er organische meststofkorrels in en de afgelopen 2 jaren ook compost. Wat kan ik nog meer doen om de grond goed te houden? Is die compost eronder mengen wel een goed idee eigenlijk, want mijn buikgevoel zegt dat het daar iets mee te doen heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is die compost eronder mengen wel een goed idee eigenlijk, want mijn buikgevoel zegt dat het daar iets mee te doen heeft...

 

Ja is een uitstekend idee, mits het goede compost is. Voor komkommers e.d. kan zelfs niet uitgerijpte compost nog. Maar zal op zichzelf te weinig zijn aan voeding, tenzij je gedurende meerdere jaren met behoorlijke hoeveelheden compost een voedzame bodem opbouwt. Gebruik nu wat snelwerkende organische mest met een vrij hoog gehalte aan kalium (de K in NPK) want de planten moeten stevig door kunnen groeien voor succes. (Bijv. DCM groentenmest) Waren de wortels goed ontwikkeld? De wat lage temperaturen buiten remmen de doorgroei nu ook wel.

 

p.s. Ik geef zelf sterk de voorkeur aan compost niet inwerken, maar er een bovenlaag van maken...en dat al veel vroeger in het jaar omdat compost langzaam werkt. Als je het in de grond brengt, hooguit lichtjes inwerken in de bovenlaag....dieper heeft het vrij weinig nut.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen oplossing voor je, maar eerder eenzelfde probleem. Ik had peulen voorgezaaid in potjes in de koude bak. Nadat ik die had uitgeplant leek het wel of ze niet meer groeiden en werden ze vanaf onderaan geel. Zo staan ze er nu min of meer ook bij.... (bij mij in de volle kleigrond). Misschien mis ik ook wel voedingsstoffen, maar peulgewassen hebben toch weinig nodig dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien mis ik ook wel voedingsstoffen, maar peulgewassen hebben toch weinig nodig dacht ik.
schreef Johmir.

 

Komkommers vragen redelijk veel voeding van de bodem, maar willen voor stevigheid en vruchtvorming vooral wat meer kalium in die voeding dan te veel stikstof.....te veel stikstof geeft veel blad en kwetsbare planten.

 

Peulvruchten kunnen met weinig voeding toe omdat ze zelf stikstof uit de lucht kunnen vangen met behulp van bacteriën in de wortels. Wat compost is niet slecht, want ook daarin vinden ze kalium voor bloei en vruchtvorming en stevigheid. Echte bemesting is niet nodig, ze hebben normaal genoeg aan wat er nog over is van een voorafgaande teelt, en kan zelfs schadelijk zijn voor deze planten.

 

Maar wat de precieze oorzaak is van slechte groei bij 2 heel verschillende gewassen bij 2 verschillende mensen met ieder hun eigen tuin die ze op hun eigen manier beheren....dat is moeilijk in een topic te vangen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yes hier ook geel blad vooral in de tomatillo en muismeloen. Maar bij mij komt het sowieso door de regen. Heb gister bijgemest met alleen koemestkorrels... weet niet of het veel zin heeft maargoed.

 

Ik vind dat de eerste foto ook lijkt op verbranding. Gezien ze gewend waren buiten te zijn, misschien eerst regen en direct daarna zon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...