Jump to content

Geluidsoverlast moestuin

Recommended Posts

Hallo,

De titel zal wat vragen oproepen omdat moestuintjes over het algemeen erg stil zijn dus even wat achtergrond. Mijn buurman heeft een moestuin in zijn achtertuin en daarin heeft hij o.a. een aantal bessenstruiken staan. Leuk en als het goed is ook lekker, ware het niet dat vorig jaar de bessen zijn opgegeten door de vogels.

Dit jaar wilde hij dit (begrijpelijk) niet weer en is hij opzoek gegaan naar een oplossing. Helaas is hij uitgekomen bij een soort vogel alarm dat 24 uur per dag een hoge alarmtoon laat horen, echt non-stop.

Het kan persoonlijk zijn maar dit is voor mij (en andere buren) geen wenselijke oplossing aangezien ik ook gewoon van mijn tuin wil genieten zonder een continue alarm op de achtergrond. Ik snap echter wel dat het ook jammer is als alles wordt opgegeten door de vogels.

Ik ben dus opzoek naar stille oplossingen tegen vogels en heb de volgende vragen:

Wat gebruiken jullie zoal tegen vogels? Wat ik veel tegenkom op diverse fora / sites zijn de zogenoemde fruitkooien of andere oplossingen met netten en lasers (al lijkt dat meer voor professioneel gebruik).

Werkt zo’n geluidsoplossing überhaupt? Heeft iemand daar ervaring mee? Het lijkt me dat vogels er gewoon aan wennen en alsnog hun gang gaan, zeker als het continue is en niet op een sensor werkt als ze in de buurt komen ofzo.

De buurman gaf aan dat ik erop moest rekenen dat het de hele lente en zomer nodig is om de struiken te beschermen, is dit zo? Ik kan me namelijk voorstellen dat vogels alleen rijpe bessen eten en dat dit slechts een beperkte periode zo is?

Ik hoor graag de ervaringen / meningen van ervaren moestuiniers! Het zou mooi zijn als er een oplossing gevonden kan worden waar iedereen baat bij heeft.

Alvast bedankt!

Als het mijn buurman was, zou dat alarm al lang uit staan....

Je hebt toch met elkaar rekening te houden!

Ik heb ook wel vogels in de tuin, maar houd nog wel voldoende voor eigen consumptie over.

Mijn strategie is om fruit ook in onopvallende kleuren te hebben. Bijvoorbeeld: rode aalbessen en rode aardbeien naast witte aalbessen en witte aardbeien. Mijn tuin is vrij nieuw, dus ik kan nog niet zeggen of het heel erg goed helpt.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Ik heb netten erover en dat werkt prima. Je maakt heel eenvoudig een constructie van eliktriciteitsbuizen en doet de netten daarover. Niet duur ,makkelijk en het werkt. Ik heb ze in felblauw zodat ze opvallen voor de vogels, ik heb er zelden een vogel in. ik zou gek worden van dat geluid.

Vogels slapen 's nachts, de meeste tenminste, dus 24/7 lijkt me overdreven.

Bovendien denk ik niet dat het werkt. Dus wacht even een paar dagen af.

Als iedereen in de buurt er last van heeft, kun je in overleg met z'n allen actie ondernemen als de overlast voortduurt.

Ik zou er knettergek van worden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Mijn buurman zou meteen horen dat zijn oplossing overlast geeft en als hij daar na een paar dagen nog steeds aan vast zou hangen, zou de wijkagent dat ook wel horen. Met drie studenten in examentijd zou hij bovendien riskeren dat een daarvan alle in huis beschikbare boxen buiten op megavolume zou zetten tot hij er zelf nuts van werd...

Tegenmaatregelen nemen waarbij je ervoor zorgt dat mensen die niets aan het oorspronkelijke probleem kunnen doen, ook overlast ervaren, ben ik nooit zo voor.

Gewoon op een nette en vriendelijke manier met de buurman in overleg gaan, dat je overlast van hem ervaar en dit graag zou opgelost zien.

Een fruitkooi, is gewoonweg de beste oplossing zonder dat het overlast geeft.

Pas als dat tegen dovemans oren gericht blijkt, andere actie ondernemen en dan zou het beste zijn je beklag bij de beheerder van de volkstuin te doen.

Ik heb ook wel eens overlast van één van mijn buren en haal dit altijd gewoon op een vriendelijke manier aan.

Tot nu toe altijd excuses gehad en er werd gelijk wat aan gedaan.

Vaak hebben de mensen het zelf niet eens in de gaten en gaat het onbewust.

Andersom kan dat dan ook zo zijn en ik hoop dan altijd maar, dat iemand gewoon met mij in gesprek gaat, i.p.v. te wachten tot de bom barst.

Laat die man er gewoon een netje overheen gooien joh. Twee euro bij de action. En een elektriciteitsbuisje of wat stokken/palen en je bent klaar.

Onze rode bessen, zijn trouwens allang weggevroten terwijl er nog niets roods aan te zien was.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Een elektronisch alarm zendt (voorzover ik weet) geluid uit op een zeer hoge frequentie.

Vogels hebben daar last van, maar ook huisdieren, kinderen en zelfs volwassen met nog uitstekende oren.

De rijdende rechter heeft zich een keer over zo'n apparaat gebogen.

Zijn conclusie was dat het een schadelijk ding was wat niet op korte afstand van mens en huisdier gebruikt mocht worden.

Kortom, zeer irritante dingen.

Mijn advies zou zijn m dit te bespreken met de buurman en hem te vragen de overlast met ouderwetse middelen als een net op te lossen.

Netten lijken mij de beste oplossing. Maar bakjes water zouden aldus een tuinder ook helpen; de vogels zouden vanwege het vocht in de bessen de bessen opeten. Zelf nog niet geprobeerd. Piep apparatuur vind ik ook maar vervelend.

Edited by Guest

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb al met de buurman gesproken en aangegeven dat zijn huidige oplossing voor overlast zorgt dat heeft nog niet het gewenste effect. Het is uiteraard de bedoeling om er in goed overleg uit te komen, vandaar dat ik hier ook opzoek ben naar veel gebruikte oplossingen.

Ik zal van het weekend nog eens het gesprek aangaan en hem attenderen op de suggesties die gedaan zijn, wil hem ook wel ff helpen met het bouwen van een fruitkooi, wel een leuk project lijkt me zo.

Die van de bakjes water vind ik ook wel interessant, ze hebben dus dorst inplaats van honger, lijkt me de moeite waard om eens te proberen.

Nogmaals bedankt voor de suggesties, mocht iemand nog de gouden tip hebben dan hoor ik het uiteraard graag!

Van een kerstbomen teler heb ik gehoord dat muziek (radio) de konijnen weg hield bij jonge aanplant van kerstbomen.

Of dit voor vogels ook werkt, weet ik niet, leuke muziek is interessanter dan zo'n piep apparaat,

het is in ieder geval snel uit getest.

Als je een radio aanzet heb je altijd ander geluid, bij een cd krijg je een zekere gewenning, waardoor het effect langzaam verdwijnt.