Jump to content

Kruisbes dood na vakantie?

Ferdo

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben net een weekje terug van vakantie. Voor de reis deed mijn kruisbes het prima, zoals altijd, en zaten er vruchten aan. Ik kom terug (hij heeft water gehad, zegt de buurvrouw) en de takken zijn bruin, besjes zijn verlept en hij vertoont weinig tekenen van leven meer. Heeft iemand enig idee of deze dood kan zijn of dat er gewoon weer nieuwe vruchten aan kunnen komen. Belangrijk: het is natuurlijk erg warm geweest de afgelopen week.... Ik hoor graag van jullie!

(wat betreft de foto's: één is met flitser genomen, andere zonder)

2016061121474652411465674765.jpg2016061121475645071465674772.jpg

Kruisbesbladwesp vrees ik. Ziet eruit als groene rupsjes met een zwarte kop in dezelfde kleur groen als het blad.

Komt bij mij op de kruisbes, aalbes en jostabes.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Ter identificatie;

apbqjMx.jpg

Je ziet ze snel over hoofd omdat ze doodstil blijven zitten en bijna één worden met het blad.

Zo te zien heb je geen blad meer, dus de daders zullen elders hun heil hebben gezocht of al hun gedaantewisseling achter de rug hebben.

Dus echt veel zal er niet te bestrijden vallen op dit moment.

Zelf bekijk ik meestal dagelijks mijn planten en zodra ik een blad zie met vraatschade tussen de nerven, dan onderneem ik actie gericht op bladwesp larven.

Heeft de betreffende plant weinig blad, dan draai ik het blad om en druk alle schijnrupsjes dood die ik zie.

Heeft de betreffende plant veel blad, dan pluk ik eenvoudigweg het blad uit de plant, druk de aanwezige schijnrups(en) dood en gooi het blad weg.

Die laatste manier heeft mijn voorkeur, want dan ontdek ik veel makkelijker een opvolgend blad en/of plant waarop eieren zijn gelegd en waar de schijnrupsen op uitgekomen zijn en kan ik dezelfde actie weer herhalen.

Wanneer je de beschadigde bladeren laat zitten, dan is het alleen maar des te moeilijker om handmatig het e.e.a. onder controle te houden omdat nieuw aangevreten bladeren veel moeilijker zijn te herkennen.

Wanneer je er te laat mee bent, dan is vaak de enige oplossing spuiten, op het forum kan je diverse formules voor doe het zelf bestrijdmiddelen vinden.

Daarbij is heel belangrijk dat je zoveel mogelijk de onderkant van de bladeren bespuit, want daar houden ze zich meestal op.

Spuit dan wel nadat de plaag onder controle is, de onderkant van die bladeren overvloedig na met schoon water, want regen komt daar nagenoeg niet en het spuitmiddel zal dan niet op een natuurlijke manier verdwijnen.

En uiteraard niet spuiten als er geopende bloemen zijn, hoe "milieuvriendelijk" het middel ook mag zijn, je wil het niet in een geopende bloem hebben wat later een vrucht wordt en nog wat later in je maag verdwijnt.

Mij lijkt het trouwens beter om alle vruchten te verwijderen uit de plant.

Die proberen nu onnodig vocht uit de plant te onttrekken terwijl deze op zijn laatste benen staat.

Het lijkt me niet meer als logisch dit te doen, maar wellicht dat één van de meer gevorderde fruittelers dit nog even kan bevestigen.

Frans, wat een goeie duidelijke uitleg met die foto erbij.

Als ik een plant zo aan zou treffen, zou ik zelfs zonder die duidelijke uitleg de hele boel kort snoeien en alleen blaadjes laten zitten die gezond ogen, en verder alles ver weg gooien en dan maar hopen dat je plant het overleeft.

Tnx pippi.

Ik zou juist eerder behouden zijn wat terugsnoeien betreft.

Nieuwe scheuten en bladeren vormen zich over het algemeen het snelst vanuit jong hout en ik zie nog wat groene twijgjes staan.

En als dat niet gebeurt, dan lijkt het me verstandiger om het aan de plant zelf over te laten.

De sapstroom naar verloren takken stopt vanzelf en later hoef je dan alleen nog maar het dode hout eruit te snoeien.

Een paar jaar geleden precies hetzelfde gehad. Paar dagen weg en kaal.

Gewoon met rust laten, water geven en het blad komt weer terug. Wel het aantal bessen verminderen als je toch nog wat oogst wilt.

** Let er wel op dit 2x per jaar kan gebeuren. Dus in het najaar komen de 2e generatie uit de grond.

Wat is er aan te doen.

Iedere dag controleren op vraatsporen en goed, goed zoeken naar kleine gifgroene rupsjes met een zwarte kop. Allemaal verwijderen. Als ze vallen zitten ze in 30 min. weer te vreten.

Wat redelijk helpt is tomaten bladeren rond de planten strooien en/of afrikaantjes of knoflook nabij en rond de kruisbessen zetten.

Groetjes,

Bram

• 9 months later...

Ik had vorig jaar hetzelfde. Op een paar dagen tijd de 2 kruisbessenstruiken (toen 2 jaar oud) volledig kaal. Nu merk ik dat er maar 1 van de twee nog leeft. Ga een nieuwe planten in de herfst, zijn er rassen die er beter bestand tegen zijn anders ga ik puur op smaak selecteren.

zijn er rassen die er beter bestand tegen zijn

Waarschijnlijk niet. Maar er zijn verschillende topics over op dit forum (rechtsboven zoeken met "bladwesp" "kruisbessenbladwesp") hoe je schade kunt voorkomen of beperken.

O.a.:

- Geregelde inspectie en vang- c.q. knijprondes van schijnrupsen. Voor enkele struiken goed te doen en zo voorkom je ernstige schade.

- Bodem bedekken rondom de struik, bijvoorbeeld met folie of fijn gaas,zodat larven die in bodem eronder overwinteren/schuilen struik niet makkelijk bereiken...

- eventueel kippenhulp inschakelen die tijdens winter insectenlarven in bodem opruimen

- Snoei naar stamvorm of in snoervorm aangebonden of laagste zijtakken wegnemen (afstand tussenbodem en plant wordt groter en moeilijker overbrugbaar)...heeft tevens voordeel van opener, luchtiger en toegankelijker gewas.

- als je een hele plantage hebt is inzet van bacteriën tegen rupsen overwegen (ecologisch maar ook vrij kostbaar)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Goh. Ik kende dit topic heel niet

Wat Weknow zegt dus.

Aanval heeft niks met de struik zélf te maken ( ow sorry, tenzij je een Anrijs aanhanger bent misschien ook wél ) , in ieder geval niks interns, niks mis met de struik. En jawel, het kán de struik of een deel van de struik behoorlijk verzwakken, wat wel eens tot deels afsterving leidt.

Maar noodzaak tot hele struik terugsnoeien en in afvalbak gooien is er écht niet hoor. Tegengestelde eerder. Kans dat de struik hierna weer volledig terug in blad komt is groot.

Het is nu nog te vroeg trouwens voor een vreetronde van de ( schijn)-rupsjes, maar met een week of 5-6 kan je de eerste aanval wel verwachten ja.