MartinH Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Dit seizoen dreigt letterlijk in het water te vallen. Onderstaande foto's zijn gistermiddag gemaakt. Gisteravond kwam het weer met bakken naar beneden met als gevolg dat mijn moestuin nu voor de 4e keer dit jaar onder water staat. De meeste aardappels had ik al afgeschreven. Maar ik denk dat ik ze nu allemaal wel kan afschrijven.Heb al een paar weken niet meer op dit stuk kunnen staan omdat ik tot ver aan m'n enkels in de blub weg zak.Alleen het onkruid lijkt dit prachtig te vinden Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Patrijs Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Dat gaat inderdaad niet goed, kan je geen afwaterings- greppels graven? Er zal nog wel wat bijkomen de komende dagen. Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Wat een afgrijselijke toestand Martin! Wat jammer van al je werk... Dacht dat het bij ons nat was... maar dat valt zo te zien wel mee (heb al heel veel opgehoogd gelukkig). Tja... je bezinnen op wat je hier voor volgend jaar aan kunt doen om te voorkomen dat dit weer gebeurd?Verhoogde bakken, sloten graven etc etc... veel werk... veel aarde verplaatsen... niet leuk. Sterkte ermee. Quote
AnnekeW Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Pfff balen zeg. Je zou bijna overwegen om rijstvelden te beginnen zo. Niet leuk. Quote
Roseapple Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Jeetje wat vervelend voor je. Ik word enkel van het kijken al treurig. Quote
Kibas Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Oei, op mijn tuin staan ook plassen water, maar bij jou is het nog veel erger. Hier op het volkstuincomplex hebben sommige mensen, die de meeste wateroverlast hadden, drainagebuizen aangelegd richting de sloot. Quote
pippi Geplaatst: 14 juni 2016 Geplaatst: 14 juni 2016 Wat akelig en wat zonde van je aardappels. Quote
svvoorden Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Dat ziet er inderdaad triest uit. Bij ons is het ook nat maar gelukkig niet zo erg. Het lijkt erop of je op het laagste punt zit. Wellicht moet je het verhogen en een greppel eromheen graven zodat het water ergens heen kan.Zelf ben ik bezig met drainagebuis aan de randen van mijn perceel zodat het wat sneller naar de sloot kan. Wel zonde van al je werk! Succes! Quote
Jizkaha Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Wat naar! Hier is 't ook heel erg nat. Mijn tuin staat niet (meer) onder water maar de bodem is echt helemaal ende compleet verzadigd. De planten rotten weg waar je bij staat Ik had afgelopen winter een aantal vakken opgehoogd met champost, karton en compost. In die vakken lijkt 't iets minder te zijn.... daar heb je nu natuurlijk weinig aan maar misschien een idee voor komende winter (en dan zal je zien dat volgend jaar warm en droog wordt). Zijn andere tuinen op je complex er ook zo aan toe? Zou verhuizen naar een drogere tuin een mogelijkheid zijn? Sterkte in elk geval. Ik hoop voor je dat de schade nog 'n beetje binnen de perken blijft(Zullie van het knmi zeggen trouwens wel dat het komende week beter weer wordt...) Quote Zelluf doen
Erny Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Laten we hopen dat er drogere tijden aankomen inderdaad.... Bij mij staan alle paden onder water, kan alleen daar lopen soppen met laarzen aan en dan is er ook nog verzakkingsgevaar.Alleen planten in de opgehoogde bakken staan nét veilig, een paar cm boven het water maar met de wortels etc. natuurlijk wel in de kletsnatte aarde. Als het zo door blijft gaan dan kan ik daar niet tegen ophogen... het water stijgt té snel. Heb dit jaar al 70 kruiwagens aangekrui'd... (ik ga het dit jaar eens bijhouden...).En nu maar hopen dat de aardappels nét boven het waterpeil staan. Hoorde dat die na 48 uur onder water te hebben gestaan gaan rotten... Martin... hoe staat het er nu voor? Quote
RobO Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 getver, wat een nattigheid, hier tot nu toe niet heel veel waterwij maken veel ruggetjes met gootjes ertussen, dat vangt al wat opgisteren wat nieuwe kleine greppeltjes gestoken voor de afvoer hier naar een putje met een klein bilgepompje, werkt meteen tegelpaden liggen hier dieper vanwege natuurlijke verzakking en mijn onnatuurlijke ophoging van de bedden dus die voeren ook afcollegatuinder heeft van het diepste punt een stuk regenpijp naar de sloot ingegraven met een dot gaas in de instroomopening, werkt ook goed Quote
speets Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 Wat een ellende zeg Als er een sloot in de buurt is kun je ook drainagebuis kopen. Gaat jaren mee. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
MartinH Geplaatst: 24 juni 2016 Auteur Geplaatst: 24 juni 2016 Net terug van een weekje vakantie. Gisteravond weer een enorme hoosbui. Was vanmorgen even kijken in de tuin, één groot meer met een paar eilandjes Ik heb vorige week een mailtje naar de gemeente (=eigenaar van het complex) gestuurd, met daarin het verzoek om er iets aan te doen. Waarschijnlijk krijg ik daar weer geen antwoord op, daar is de moestuinen afdeling van gemeente Vught goed in.Ze zijn wel goed in het sturen van brieven waarin staat dat het onderhoud niet op orde is. Zo'n brief krijg je hier standaard 2 of 3 keer per jaar. Vorig jaar maakten ze het helemaal bont. Ik kreeg een brief dat het onkruid bij mij toch wel heel erg hoog stond. Met als bewijs een A4 kleurenfoto er bij.Het enig wat op de foto stond was mijn aardappelveld, en ja, de aardappels stonden flink hoog... Ja, dat is een snugger figuur die over de tuinen gaat.... Natuurlijk weer een mailtje teruggestuurd met het advies om een LOI cursus onkruidherkenning te volgen, maar vreemd genoeg nooit antwoord op gehad Nu eis ik echter wel een antwoord, zo niet gaat er een persoonlijke brief naar de burgemeester. Het probleem heeft zich in die week trouwens aardig uitgebreid, niet alleen mijn tuin staat onder water maar een flink aantal tuinen, Heeft als voordeel dat we nu meer druk op de gemeente kunnen zetten. Oogsten zit er dit jaar waarschijnlijk niet meer in, alles is dood of is aan het dood gaan, Als dit een gevolgd van de klimaatverandering is dan ga ik er toch hard over nadenken om er mee te stoppen.... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
tuinLB Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Als het meerdere tuinen op het complex zijn lijkt me het duidelijk een zaak voor de eigenaar van het complex. een goede tip bij gemeentes is het contact zoeken met de lokale media, dan zijn gemeentes vaak snel om naar een oplossing te zoeken. mijn moestuin ligt gelukkig op de juiste plek in onze tuin. ( niet mijn verdienste, de vorige eigenaar van het huis had daar al de moestuin) Quote
Liekie Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 wat erg, ik voel met je mee. De hele regio staat onder water zo lijkt het. Zo zien mijn aardbeien eruit. Ze kunnen mooi tussen de kikkertjes zwemmen... Ik heb overigens vandaag ook een mail de deur uit gedaan naar het bestuur van onze vereniging. Er is geen sloot of een andere plek waar zoveel water heen kan. Het is hier ook al de 4e keer dat de boel blank staat en het is al bijna gedaan met het seizoen. Ik betaal toch geen huur voor een zwembad? Quote
Oudholland Geplaatst: 27 juni 2016 Geplaatst: 27 juni 2016 Hier ook veel water. Donderdagavond zo'n 60 mm water gevallen hier, dus samen met de nattigheid van afgelopen weken weet je het wel.Ieder druppeltje dat er nu nig valt blijft op de grond staan, het zakt echt niet meer weg nu. Iedereen op ons complex is nu als een gek de aardappels aan het redden. Er staat nog niet zoveel aan, en ruim de helft is rot. En er zal nog wel meer rotten de komende week, want ook al zoek je ze nog zo goed uit, er blijkt altijd maar weer een slechte in de krat te zitten...Er zitten wel veel mooie kleine aardappeltjes tussen, dus als ze nog een maand hadden kunnen blijven staan, was het een mooie oogst geworden. Nu is het vissen in een modderpoel, als je je even omdraait is het gat waar je net een schep grond uithaalde alweer volgelopen met modder, als je uberhoupt al op het veld kan komen en niet gelijk vast komt te zitten... En greppels graven heeft bij mij weinig zin, ik zit op de laagste hoek van het complex, dus mijn tuin en die an de buren zijn het afvoerputje van de rest van het complex, en de sloten eromheen staan allemaal tot aan de rand toe vol. Het is nu zelfs natter dan in de natste winter die ik daar heb meegemaakt de laatste jaren... Maar goed, afwachten of we nog iets van het seizoen kunnen maken... Groet, Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.