simke Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Hoi weckers en inmakers. Graag zou ik willen weten hoe jullie de voorbereiding doen voor dat je gaat wekken/ inmaken. maak je een plan en leg je al je recepten bij elkaar. Op seizoen. Of doe je iets anders. Of kijkje wat er van je tuin komt en dan pas zoek je de recepten. Ik heb het dilemma dat ik veel recepten lekker vind maar ze ook aan het einde van het seizoen vergeten ben te maken. En dan is het seizoen weer voorbij. En dat is jammer. Daarom zoek ik naar een idee om hoe ik dit kan aanpakken. En nog een vraag er zijn altijd wel recepten die je wel of niet bevallen. Geef je ze een cijver mee. Voor het komende jaar. Ik heb wel een stuk of 8 inmaak boeken. En dan haal ik er ook nog een paar bij de bieb. Omdat ik weet dat daar ook lekker dingen in staan.Ja dan zie je door de fruitbomen het inmaken niet meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Simone: nee geen planning..wel bekijk ik per afrijpende vrucht of groente wat ik er mee ga doen..afhankelijk van de oogst. Ik heb wel recepten die terugkomen. Bij augurken schrijf ik het recept op de pot..als het niet bevalt maak ik het niet meer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Nee, hier ook geen planning. En ik maak vaak hele simpele zaken (geen vernieuwende pickles of chutney's ofzo), dus er valt ook weinig te plannen dan. Veel aardbeien? Jam! En siroop! Groente maak ik niet vaak in. En als ik maïs of iets dergelijks wil wecken, dan houd ik daar rekening mee met zaaien. Dan weck ik ook meteen aardig wat en plant ik dat jaar daarop veel minder maïs. Zelfde verhaal met tomaten. Daar maak ik om het jaar (of 2 jaar) een boel flessen en potjes enz. mee. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Hier ook geen sprake van enige planning. Inmaakrecepten gaan meestal uit de losse hand en niet via recept. Want het inmaken plan ik niet dus doe het met de ingrediënten die ik in huis heb.Ik heb wel een inmaakboek maar die wordt meer als inspiratie gebruikt. Afgelopen jaar wel een heerlijk potje augurken gemaakt blijkbaar... geen idee wat en welke verhoudingen ik daar in heb gestopt... Had ik die maar opgeschreven. Als er genoeg groente of fruit van een bepaald soort is dan maak ik daar een paar potjes van in. Ik wacht niet meer op enorme hoeveelheden omdat me dat in mn uppie te veel werk is in 1 keer, dat trek ik niet.Dus het tussendoor steeds wat inmaken bevalt me beter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 De tip van jet om op te schrijven welk recept vind ik wel een goede. Ik heb dat met 1 recept ook gedaan maar dan met de titel van het boek en bladzijde. Niet dat ik heel veel ga inmaken maar ik kan zo moeilijk kiezen. Ik doe briefjes in mijn boek met de namen van de hoofd groente of fruit. En maak een lijstje met de lekkerste recepten. Zo als het moment daar is ik wel aan de slag kan gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Hier ook totaal geen planning. ik begin met oogsten/plukken en op een gegeven moment denk ik dan "shit dit krijgen we nooit op tijd op " , als het zover is ga ik zoeken naar hoe iets ingemaakt moet worden (of bel ik oma ). Iets meer planning zou af en toe wel handig zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizkaha Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Geen plan, je weet vantevoren toch nooit met hoeveel oogst je tuin je zal opzadelen.Bovendien is mijn ervaring dat ik een heleboel inmaaksels vergeet op te eten, dus ik probeer toch om zoveel mogelijk vers te vreten. Ik heb wel een aantal notitieboekjes waar ik ideeen en recepten enzo in opschrijf. Ook als ik iets maak, noteer ik wat en hoeveel en hoelang, in datzelfde boekje (is onderdehand dus alleen leesbaar voor mij ). Een soort van kookboek annex verlanglijstje dus. Quote Zelluf doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 22, 2016 Share Posted June 22, 2016 Het is hier heel simpel; heb ik veel fruit, dan maak ik jam of compôte, anders niet. Afgelopen jaar veel rodebessenjam gemaakt. Goddelijk in de yoghurt, dus dat is helaas allang weer op. Ook had ik kweepeergelei gemaakt (heel veel en dat is mislukt) en kweepeercompôte (heb ik nog niet geprobeerd, eerlijk gezegd). Dit jaar heb ik veel rabarber van de buren gekregen en daar heb ik rabarbercompôte van gemaakt. Erg lekker. Er ligt nu nog een lading, maar daar ga ik morgen wel mee aan de slag. Het is nu veel te warm om iets nuttigs te doen. Ik hoop dit jaar nog veel rodebessenjam te kunnen maken. En als nieuwigheid ook blauwebessenjam (hopelijk kan ik die eindelijk eens oogsten uit de tuin) en heel misschien ook quetschenjam en mirabellenjam (als er genoeg groeit in de omgeving). En appelmoes natuurlijk. Tot zover mijn planning. Groenten weck ik niet, heb nog geen weckketel enz., dat komt nog wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts