Riraro Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ik heb momenteel 3 pompoenplanten (gele reus) die in de volle grond lekker aan het groeien zijn en momenteel in diameter ruim een halve meter groot zijn met elk zo'n 5 a 6 grote bladeren gok ik. Helaas zie ik nog geen bloemen en groeien ze meer in de vorm van courgetteplanten dan dat ze uitlopen, dus ik vraag mij af, nu het nog kan, of ik ze moet laten kruipen of dat ze beter de lucht in kunnen? In principe heb ik genoeg ruimte op de grond, maar dan moet ik ze wel goed leiden, anders gaan de nabijgelegen paprika's en pepers het niet heel gezellig krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Ik laat ze kruipen.Ik geef ze flink de ruimte, twee staan er op de plek van de geoogste vroege aardappels.Vijf planten hebben een eigen stek, heb ze net geschoffeld, straks lukt dat niet meer...Ze laten zich gewillig sturen, de ranken fixeer ik met stokjes en dan wortelen ze op de ranken.Ik wil ze niet in de richting van de greppels omdat de slakken dol zijn op de bloemen. (Foto van 6 juni) De ranken staan nu vast met stokjes tegen het draaien in de wind. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riraro Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Bedankt Ik heb mijn aardappels nog staan, maar het was bij mij ook het plan om er 2 naar 1 van die velden te leiden, daar is na het rooien dan minstens 5m2 vrije ruimte voor ze en nummer 3 zal deels het gras op moeten aangezien de uien ook nog staan Heb gelukkig weinig last van s l akken (de korrels doen hun werk goed dit jaar), heb gisteren ondanks de vele uren regen wel 3 slakken kunnen vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Laten ranken. De gele centenaar is overigens niet de lekkerste pompoensoort, maar dat merk je vanzelf wel. Voor volgend jaar zou ik andere soorten aanraden. Maar pas op, eens verslaafd, altijd verslaafd aan gekke pompoensoorten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riraro Posted June 21, 2016 Author Share Posted June 21, 2016 Ranken is op de grond houden? Ja, daar was ik helaas ook al achtergekomen, maar dit zakje zaadjes was lekker goedkoop en aangezien ik nog nooit een pompoengerecht heb gegeten dat ik lekker vond, vond ik deze daardoor nog wel leuk. Ziet er leuk uit in de tuin, met wat mazzel lust een vriendin van mij de pompoenen en anders zijn ze misschien wel eventjes leuk voor de sier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 21, 2016 Share Posted June 21, 2016 Met laten ranken bedoel ik over de grond laten kruipen en niet opbinden. Op een gegeven moment ga je wel de ranken toppen, maar zover is het nu nog lang niet; eerst moeten er nog vele vruchten aan de plant komen. Voor soep of chutney kun je deze soort prima gebruiken, maar echt lekker vond ik het niet. Wij hebben alle gele centenaarpompoenen van vorig jaar aan de schapen van de buurman gegeven, die lusten ze wel. Dit jaar hebben wij vooral lekkere soorten en weer een paar nieuwe soorten om uit te proberen erbij. De vaste toppers blijven en die worden dan aangevuld met bijzondere soorten pompoenen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Geldt het liever over de grond leiden ook voor de andere soorten volgens jullie? Ik heb vorig jaar bij gebrek aan ruimte een tentje voor de oranje kuri gemaakt. Het leek mij toen dat er minder pompoenen waren en dat ze kleiner bleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Ik laar ze ook ranken en probeer ze dan een beetje te leiden met stokjes. En als ze echt niet meer te houden zijn dan knip ik de rank eraf, maar dat is meestal veel later in het jaar. De hoogte in is mij te veel gedoe zeker met de kans op afbreken van de pompoenen door het gewicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_lotte_ Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Dit is het 2e jaar dat ik mijn flespompoenen op een rekje laat groeien. Af en toe wat helpen om in de juiste richting te laten groeien en soms wat vastbinden. Was vorig jaar een echt succes in mijn kleine tuintje! Op m'n blog staat een foto van hoe de pompoenen er nu bij staan, 2 op elke kant van het rekjehttps://mrssimplelifeblog.wordpress.com/2017/06/06/de-moestuin-begin-juni-2017/ Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted June 6, 2017 Share Posted June 6, 2017 Ik heb vorig jaar een pompoen in de seringen laten klimmen. Die gaf veel oogst en het zag er zo leuk uit. Het verbaasde mij hoe sterk die planten zijn. Kleine pompoenen (uchi kuri) maar toch zwaar aan zo'n rank en ze vielen niet af. Ik heb ze niet gesteund. Nadeel is wel dat ze geen extra wortels kunnen aanmaken. Naar het schijnt zouden kruipende pompoenen nog extra voeding uit de grond halen door op de stengel wortels te maken. Maar in praktijk gaven die hier een gelijkaardige oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Over klimmen gesproken. Bij mij gaat er letterlijk eentje de (olijf)boom in. Het is een Uchiki Kuri die ook al een deel van de aardappels overwoekerd heeft. Dat hij het zo naar zijn zin heeft komt omdat hij op een flinke bult compost staat die volgend jaar nodig is als ik van dit stukje tuin gazon ga maken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Bij mij groeiden ze op de composthoop en van daaruit de daar achter staande coniferen in. Aan het eind van het seizoen bleek dat de coniferen dat niet leuk vonden; die zijn deels afgestorven. Ik vermoed dat de schimmel die aan het eind van het seizoen in de pompoenen kwam, overgeslagen is op de coniferen... Ze omhoog leiden in een piramidevorm heb ik het eerste jaar gedaan, maar dat was veel te veel gedoe en uiteindelijk werden de planten toch nog zo groot, dat het niet meer pastte. Dus sindsdien laat ik alles lekker groeien zoals het wil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Hier kruipen de meeste enkel de butternuts kunnen een deel kruipen en een deel klimmen op een rechtstaande betonnet . Was geplaatst voor klimcourgette maar daar zijn er geen van uitgekomen. En van de butternuts meer dan verwacht . Dus eens testen hoe het gaat ,ervaring opdoen voor volgend jaar voor de klimcourgette . En butternuts zijn ook niet echt zware vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dave2724 Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Ik laat ze kruipen en een deel omhoog gaan. Bij mij zijn ze al rond de 30 cm ondertussen met het warme weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_lotte_ Posted July 1, 2017 Share Posted July 1, 2017 Mijn butternuts hebben ondertussen de top bereikt Ik ga ze nu toppen bovenaan en enkele zijscheuten mogen nog even verder groeien. De butternuttorenfoto's vind je hier: https://mrssimplelifeblog.wordpress.com/2017/07/01/de-moestuin-begin-juli-2017/ Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
_lotte_ Posted April 1, 2018 Share Posted April 1, 2018 Voor de volledigheid wil ik wel even melden dat mijn rekje na 2 seizoenen vorig jaar is ingestort, hierbij is helaas een pompoen overleden Dit jaar ga ik voor een steviger constructie want ik vind het wel een gemak om de pompoenen te doen klimmen bij beperkte ruimte Ik hou jullie op de hoogte! Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts