Jump to content

Wat kan dat zijn aan mijn broccoli ?

Recommended Posts

Ik ben een groentje wat tuinieren betreft, en ik ben anderhalve maand geleden voor de eerste keer in mijn leven gestart met een moestuin.

In een vierkante meterbak op mijn terras, plantte ik kruiden en groenten. Alles begon snel te groeien, maar toen vonden de andere bewoners van mijn tuin dit snoepveldje, en werd er gretig gegeten van al dat lekkers in mijn moestuinbak

Mijn broccoli's krijgen een hartje, er beginnen piepkleine broccoli's te groeien, maar de bladeren worden aangevreten door piepkleine larven. Die zijn in het begin wit, en dan worden ze bruin. Ik veeg nu elke dag die larven dood sommige bladeren van mijn broccoli beginnen ook een héél raar kleur te krijgen. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

P125085523831466571577.JPG

Edited by Guest

Ik had begin dit jaar ook van die strepen/ stipjes op mijn zonnebloem. Het bleken toen trips te zijn, zoek daar maar is op. Bij mij is het met 2x groene zeep spuiten weggegaan.

Die bladkleur heb ik geen idee van helaas.

Die larfjes zijn bladmineerders.

Die kleur - kan het zijn dat het gewoon de oudste bladeren zijn die afsterven door ouderdom?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb precies hetzelfde, eerste rupsen van koolvlieg al gespot.

Maar omdat de broccoli-bloempjes zich al vormen, vraag ik me af of het nog erg is? Kan ik het zo laten, dat ik dan straks en broccoli en vlinders heb?

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Bedankt voor de reakties. Ik kan alleen maar afwachten hé en hopen dat mijn broccoli's nog zullen groeien. Het is nu niet dat ik een gans veld heb, er zitten 4 stuks in de moestuinbak. Het zou natuurlijk ontzettend jammer zijn dat ze alle vier om zeep zijn. Ik hou jullie op de hoogte

Ah, staan ze in die moestuinbak op pootjes? Pal naast andere broccoli? (even je voorstel-bericht gelezen, en daarna de foto nog eens bekeken). Dan staan ze sowieso niet echt op hun gemak te wezen. En zijn ze vatbaar voor van alles. Ze wortelen normaal veel dieper dan de ruimte die je ze nu geeft. En willen boven de grond ook wel graag veel ruimte.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Kleur van blad lijkt te komen door voedings gebrek, zo heb ik ervaren met broccolie in potten.

Regelmatig bijmesten deed het blad weer aardig naar groen kleuren.

Broccolie schijnen schrok koppen te zijn.

Mocht je broccolie zonder tussen elke roos rupsen en slijmerigge draden willen hebben, schaf als nog iets van insectengaas (tenzij ze er al inzitten) aan om de broccolie mee te beschermen.

(De mijne waren zo dermate goor dat ze weggeknikkert zijn)

Ok, alweer bedankt voor de reakties. Mijn grootste beginnersfout was dus om die broccoli in de moestuinbak te planten en wat de invasie van insekten op mijn broccoli betreft, die zitten inderdaad al redelijk vol met ongedierte aan de binnenkant, want ze beginnen nu zelfs onderaan los te komen uit de grond het broccoli avontuur gaat dus totaal de mist in. De volgende keer probeer ik in volle grond.

• 3 weeks later...

Toen ik pas mijn broccoli geplant had, kregen ze al het bezoek van insecten die hun eitjes op de bladeren gelegd hadden, en korte tijd later werden ze geteisterd door fijne, gifgroene larven. Nu blijkt alles verdwenen, sneuvelden vele bladeren van de broccoliplantjes, maar wonder boven wonder, mijn broccoli's zijn toch beginnen groeien

P125088323681468140036.JPG

Fijn dat je broccoli het overleefd heeft Chantalle ! Ik wilde net een topic gaan openen met dezelfde vraag toen ik jouw post zag.

Ik heb precies het zelfde op mijn broccoli planten in potten en (poten trouwens):

IMG_0138_zpsu8clu85e.jpg

IMG_0135_zpseepajqyy.jpg

Op de tweede foto zie je heel duidelijk de larven, al mijn planten hadden er last van. Het is inderdaad de bladmineermot zoals iemand anders al zei.

Ik heb de aangetaste gedeelten van de bladeren maar weggeknipt.

Dat verkleuren heb ik ook gehad, dat is inderdaad gebrek aan voeding, met al die regen spoelt er van alles weg en dat moet dus continu aangevuld worden, zeker bij broccoli. Je hebt er in elk geval geen last van want je broccoli ziet er prachtig uit!

Ik hoop zolangzamerhand ook op mooie broccoli, ik heb er acht staan hier, maar pas bij eentje zie ik nu een hele kleine broccoli hart.

Hoe lang duurde het voordat het van een kleine broccoli hartje in het midden, naar de broccoli die nu op de foto staat, was gegroeid?

De volgende keer probeer ik in volle grond.

Doe er dan meteen een insectengaas over.....dat is in een ecologische tuin heel vaak het verschil tussen oogst of geen oogst bij alle grote koolsoorten. (En eigenlijk ook bij veel kleinere brassica's)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik vraag me toch nog altijd af wat er precies op mijn broccoli zat, want als ik kijk naar de larven van de koolvlieg op internet, dat lijkt dat niet op die dingen die op mijn broccoli zaten van mij waren het gifgroene superfijne larven/rupsen. Ze zijn zo snel verdwenen als ze gekomen zijn

Je had al een nieuw topic aangemaakt met een foto van de broccoli die zo losjes wordt, dus ik heb de foto en vraag die je hier ook nog weer had gepost even verwijderd. Zo houden we alle antwoorden overzichtelijk bij elkaar.

wat-is-er-mis-met-mijn-broccoli-t20803.html

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/