Mellie Geplaatst: 24 augustus 2019 Geplaatst: 24 augustus 2019 @Jootje gewoon elke x wat uithalen. Soms komt er schimmel bovenop, maar dat kun je afscheppen. Ik heb nog nooit gehad dat het eronder niet goed was. Maar dat gebeurt overigens nooit met de peper/tomaat variant. Denk dat daar te veel zuren bij zitten. Dat gebeurt alleen bij de mix, als het al gebeurt. Edit: ow ja, blijft het lang goed. Ja, tomaat/peper minimaal 1 jaar, soms wel 2 als je het niet opkrijgt. Vanwege de komkommer blijft de andere mix niet zo lang goed, maar toch wel een maand of 7/8. Ligt er ook aan hoe veel zout er in zit ed. Spelen meer factoren mee aangezien je met diverse ingrediënten zit. Heb wel begrepen dat als je een theelepel olijfolie erbij doet, dat de houdbaarheid bevordert en het knapperig blijft. Zo doen vrienden van mijn ouders het. Dus dat heb ik nu ook maar gedaan. Heb ik ook een vraag voor jou. Wat is selderijzout en waar gebruik je het voor/bij? Quote
jootje Geplaatst: 24 augustus 2019 Geplaatst: 24 augustus 2019 Ik heb blad selderij gedroogd en daarna gemalen samen met zeezout. Voor het eerst gedaan. Volgns internet lekker op aardappels, tomaat, komkommer, broodje kaas, en gewoon gebruikn als zout. Selder smaakt best hartig. Het idee is dat je hiervan minder gebruikt als gewoon zout...wat dan weer goed voor de mens is. Dus geen ervaring in gebruik nog Quote
Mellie Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Aha, ok! Laat maar je bevindingen weten. Ben er wel benieuwd naar. Geen selder in de tuin helaas dit jaar. Had me wel geinig gelegen. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 25 augustus 2019 Geplaatst: 25 augustus 2019 Vandaag nog wat potten perziken jam en perzik mango jam gemaakten nog wat halve perziken met suiker siroopde pruimen met suiker siroop heb ik weggegooid die waren gaan gisten, baal er van maar te weinig suiker gebruikt denk ik? Quote
RobO Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 heb je wel verhit tot ong 90 graden na het sluiten?bewaren in de koelkast helpt een beetje en anders heb je pruimenchampagne toch? hier druiven gesapt, we waren de wespen bijna helemaal voor, 7 liter sap van twee planten Quote
anna&pierre Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Net 8 potten jam van de pruimen gemaakt en de rest van de pruimen geweckt. ( Reine Claude)Tot nu toe 3 weckpotten, maar de boom hangt nog zó vol...pffff.... Vraagje: ik gebruik de weckpotten van Le Parfait. Moet ik de klem losmaken als ze afgekoeld zijn? Quote
Patrijs Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Ze hebben daar een flink aanbod van verschillende potten, maar ik neem aan dat je de gewone ouderwetse weckpotten bedoelt. Daar kan je de klemmen aan laten. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 als je de klemmen eraf haalt kun je goed zien of de inhoud nog goed is (geen losse deksels) Quote
anna&pierre Geplaatst: 27 augustus 2019 Geplaatst: 27 augustus 2019 Ze hebben daar een flink aanbod van verschillende potten, maar ik neem aan dat je de gewone ouderwetse weckpotten bedoelt. Daar kan je de klemmen aan laten. Nee, het zijn niet de ouderwetse potten. Deze hebben een rubber ring en maar één sluitklem. Voorlopig laat ik 'm maar dicht, kan denk ik geen kwaad.Inmiddels staat er weer een kist vers geplukte Reine Claude klaar. In de supermarkt vanmiddag alcohol 35% gevonden, speciaal voor fruit, dus ik ga er likeur van maken. Ik ben benieuwd! ( over 3 maanden.. ) Quote
Erny Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Lekker hoor die oogstverwerking bij het gasfornuis en oven bij een temperatuur van 30+... Maar moet gebeuren dus gisteren 2x 1L weckpot met sperzieboontjes in tomatensaus (tomaten helaas nog niet uit eigen oogst) en 3 potjes Tomatillo Salsa Verde.Staan nu in de koelkast te wachten tot ik nog wat potten inmaak vandaag en dan gaan ze met z'n allen in de weckketel. Dus dat wordt weer lekker zweten vandaag. En ik gebruik nu de nieuwe potten met twee van die kleine klemmetjes. Nadat de potten afgekoeld zijn mogen die klemmetjes eraf. Je tilt dan de pot op bij de deksel en als deze blijft zitten is alles goed geweckt. Het stapelt ook een stuk beter zonder klemmetjes. Quote
Mellie Geplaatst: 28 augustus 2019 Geplaatst: 28 augustus 2019 Bezig met 5 kilo tomaat en 1 kg ui met kruiden tot saus in te koken. Vandaag een stuk beter te harden dan gisteren Erny was echt niet te harden met 32 graden. Arme arme mensjes... we gaan het jog warm hebben in de toekomstige zomers. Hoe lang duurt het voordat een mens is gewend aan hete droge zomers Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2019 Hier gewoon weer dik 30 graden hoor, vandaag. Ik heb mijn gekookte pruimenprut dus maar in de vriezer gegooid, maak ik er een andere keer wel siroop en jam enz. van. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 4 liter sap: druif/braamtomatensap, blokjes biet, appelmoes 6 x weck Quote
Indy Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 De eerste rode pepers met zout weggezet om te fermenteren. Zondag azijn erbij, en dan kan t een paar weekjes staan. Quote
Erny Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 Twee potten met courgettesoep geweckt, daarna las ik pas dat dat misschien niet helemaal slim was omdat courgette (en pompoen) erom bekend staan dat ze nog wel kunnen gaan "werken" en de boel dan dus bederft. Niet te lang laten staan dan maar. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 29 augustus 2019 Geplaatst: 29 augustus 2019 of je bergt ze op in de koelkast om bederf tegen te gaan Ernydoe ik ook wel eens als ik toch twijfel Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Amrutten Geplaatst: 2 september 2019 Geplaatst: 2 september 2019 Pruimencompot gemaakt van gekregen prachtige pruimen. Quote
Charly Geplaatst: 2 september 2019 Geplaatst: 2 september 2019 Waren de druiven als zo vroeg rijp Charly? Die van mij moeten nog even. En misschien peren sap?Ha! De peren hebben we gewoon allemaal opgegeten. Te lang gewacht met denken wat ik ermee zou doen. En ondertussen aten we er steeds van. Lekker hoor. Maar wel jammer van al die inmaak plannen. Druiven staan in een kas, Angela. Dus dat zal schelen? Hoewel ze heus nog niet allemaal even rijp waren, kwam ik bij het sappen achter. Ik had er eentje geproefd uit de kas en dacht dat ze allemaal wel goed zouden zijn. Tweederde geoogst en verwerkt. Rest ga ik van de week doen. Na die bloedhete dagen vorige week, zullen die laatste ook wel mooi doorgerijpt zijn. Zijn die van jou al zover inmiddels? Vandaag hier - uiteraard - weer pastasaus aan t maken. Een van de allerlaatste batches. Want dat is het nadeel van zo’n vroege oogst, het zit er alweer bijna op. Eerste aantasting van de phyt meen ik op enkele bladeren ook al te zien. Ach ja. Maar het was weer prachtig en alles wat er nog vanaf komt is mooi meegenomen. Quote wees bevriend met kleine dingen
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 september 2019 Geplaatst: 2 september 2019 Ik heb al wel druiven geoogst om te eten die bovenin tegen het dak hingen zijn rijp de rest is nog niet zover. Quote
Mellie Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 1 kg olijven ‘ingemaakt’. Soort van. De befaamde knoflookpasta erbij. 1 eetlepel, maar het ruikt hier goed naar knoflook! Ook 1,5 eetl gedroogde pepermunt erdoor. Helemaal gevuld met zonnebloemolie zodat hij ook buiten de koelkast bewaard kan blijven. Is nl een fikse pot. Lekkere olijven ook trouwens. Had er niet veel van verwacht om eerlijk te zijn, maar die knoflookpasta maakt alles lekker, dus vond het niet zon punt. Foto kan ik helaas niet posten. Forum doet weer eens gek en blijft hangen. Quote
Erny Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Na de Salsa Verde vervolgens deze lading tomatillo's verwerkt tot Salsa Naranja.Namelijk met tomatillo's en tomaten.Deze eerst tijdje onder de grill, evenals de pepers, knoflook en uien.Saampjes in de blender met limoensap en verse koriander.Daarna er nog klein gesneden augurk (of komkommer) en ui, tomaat er doorgedaan.Dit in potjes.Staan klaar om vandaag meegeweckt te worden voor betere houdbaarheid. Ben erg blij met mijn overdreven tomatillo aanplant (kwam door over succesvolle kiemtest). Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Ik dacht dat naranja sinaasappel betekende Ik hen 8 potten Victoria/mirabellen/vanille jam gemaakt..twee zijn er al weer weg Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Haha ja dat klopt Jet, blijkbaar vernoemd naar de kleur van de sinaasappel. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 hoe zien de vruchtjes van de tomatillo eruit? Ik heb wel een plant gehad, er zitten een soort physalis lampionnen in maar vanbinnen zit er maar een miniballetje... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Dat vruchtje binnenin gaat groeien totdat ie uit het jasje barst. De paarse gaan dan bij het rijpen paars worden. De gele zullen dan van groen naar lichtgeel rijpen, die worden dan ook wat zoeter.Ze zijn groen, paars en geel te oogsten. Heb ooit gelezen dat je twee planten moet hebben voor de bevruchting. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.