appelvrouw Geplaatst: 4 september 2019 Geplaatst: 4 september 2019 Dank je Erny ff afwachten dan maar of het wat wordt. Zoals ze misschien aan de blaadjes iziet staan ze op een hele droge plaats, sommige bedden krijgen geen water meer en dit is er een van, we kunnen gewoon niet alles levend houden dit jaar. Het zou gisteren regenen maar het is hoogzomer hier zonder een drup... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Mellie Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Â 1 x Chinese 5 colour met knof en tom en 2 x mix pepers ex c5c Quote
Charly Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Mooi hoor Mellie. Wat laat jij er veel zaadjes in! Vast snoeiheet! Hier ook aan de pepers etc‘Hollandse sambal’ ingemaakt, naar dit recept:https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/sambal-hollandse-sambalsaus/ Hij is echt wel takkig pittig. Maar gelukkig ook lekker. Denk wel dat ik met deze hoeveelheid 2 jaar voort kan.  Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Hele pan vol met knoflook, ui, courgette en boontjes en aantal pepers. Helaas met tomatensaus uit blik want zelf nog niet genoeg rijp. Oregano, tijm, salie en rozemarijn er in mee getrokken. Goed voor preciés 6 liter weckpotten vol. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Charly ik kan niet helemaal inschatten hoe groot die potjes zijn en wat dus de hoeveelheid is die je gemaakt hebt maar kan jij ongeveer aangeven hoeveel je van alles hebt gebruikt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Mellie Geplaatst: 5 september 2019 Geplaatst: 5 september 2019 Ik laat de pepers heel, ontpit ze niet Charly. Dus zit vol met pit(ten), maar is wel anders pittig dan wanneer ze rauw zijn. Beter behapbaar  Mooie hoeveelheid sambal van je Daar doe ik ook wel 2 jaar mee hoor. Hoe vaak eet een mens nou sambal Quote
Charly Geplaatst: 6 september 2019 Geplaatst: 6 september 2019 Mét pitjes inmaken. Ah. Dat had ik nog niet eerder bedacht. Leuk idee, en scheelt ook lekker wat werk! Appelvrouw, de potjes zijn klein hoor. Van deze: Dus de totale hoeveelheid valt idd wel mee. Maar net zoals Mellie (?) gebruik ik vaker de flakes ipv de sambal. Dus ik ga hier heel lang mee doen.  De hoeveelheden zijn precies volgens de link in het recept dat ik geplaatst had. Ik heb alleen iets meer citroensap toegevoegd omdat ik een klein citroentje had. (En een beetje zurigheid wel trek bij pepers ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Amrutten Geplaatst: 6 september 2019 Geplaatst: 6 september 2019 Rode bietjes, eerste keer volgens dit recept. (Tweede methode. Wel minder kaneel gebruikt)Â https://www.gette.org/nl/recepten/diepvriezen-confituur-en-bewaren/rode-biet-zoetzuur/Â Â Deze mevrouw heeft ook een heel aardige verzameling bakrecepten.Voor al dat ingevroren fruit b.v. Quote
Mellie Geplaatst: 6 september 2019 Geplaatst: 6 september 2019 (aangepast) Mooie sambal. Denk dat ik me daar ook nog wel aan ga wagen komende week minus de honing.  Vandaag van 1000 -gram- geen kilo, framboos en abrikoos jam gemaakt. Niet zo veel, kon gewoon in een steelpannetje  Heel weinig suiker gebruikt, paar schepjes maar, dus kort houdbaar. Is echt superlekker geworden. Was ook maar 1,5 potje, dus erg grote tegenvaller wat dat betreft. Veel te lekker voor zo weinig jam! Ik denk dat er morgen na het ontbijt er niets meer is 6 september 2019 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 september 2019 Geplaatst: 6 september 2019 De tomatenchutney gemaakt..eindelijk. En lekker dat ie is! Wel zonder sambal wat me zonde lijkt van de specifieke smaak en met kokosbloesemsuiker i.p.v. gewone suiker. En met Coeur de Boeuf en Dark Galaxy tomaten. Lie heeft de pan uitgelikt..dat zegt wat Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
angela (†maart 2025) Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 Grote pan soep met tomaten courgette wortel ui en bloemkool. Quote
Mellie Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 Nog een lading jam van frambozen-abrikoos Quote
prettig gestoord Geplaatst: 9 september 2019 Geplaatst: 9 september 2019 Paprika’s ingevroren en tot een rode basissaus verwerkt Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Erny Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Grote pan (6 L) vol met groentestoof (courgette, bonen, mais, tomaat, ui knoflook, pepers) met Mexicaans tintje. Goed voor 4 L potten vol en de rest om gisteren en morgen op te eten.  Bezig met volgende portie Salsa Naranja (dus tomatillo's met tomaten etc). Twee weckpotten met Purple Queen sperzieboontjes op water met zout. Klein potje met frambozensaus. En zo nog de kleine courgettejes verwerken tot soep zodat die ook straks mee in de weckketel kan.  En dan morgen weer oogsten en dan beginnen we weer van voor af aan. Quote
angela (†maart 2025) Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Perziken jam van een onbekende perzik Quote
Mellie Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 Groentebouillonpasta gemaakt. Het was beduidend meer werk dan vorig jaar. Ik geloof dat ik toen alles heb gemalen en niet heb geraspt. Jeetje zeg, wat een hel was dat om de prei door de rasp te halen.... mijn keukenmachine had het maar zwaar!  Uiteindelijk was het 2606 gr. 11 gr zout per 100 gr groente aangehouden.  Vorig jaar had ik 3 kg groente waarmee ik perfect uitkwam voor 1 jaar. Dan kom ik waarschijnlijk te kort.... maar misschien ook niet. Ik heb de indruk dat dit een stevigere smaak heeft. Dan zou ik minder hoeven te gebruiken. De kleur van de prei was prachtig! Ik had bloemkool, wortel, prei, pastinaak, knolselderij, bleekselderij, veel peterselie en een beetje oregano en rozemarijn. De prei en bleekselderij geven veel vocht af. Alles uitgeknepen en daarna pas erbij gedaan. Ruikt goed zeg. Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 september 2019 Geplaatst: 12 september 2019 En wat doe je dan, zo in potjes en dan steriliseren? Ik heb samen met Lie een berg hazelnoten schoongemaakt, we hebben ruim 2 kilo na het pellen. ( nog niet uit de noot zelf hé, alleen uit de buitenbolster waarmee ze in de boom zaten zeg maar..en knoflook gedroogd voor knoflookpoeder en dat is weer om de geroosterde hazelnoten mee op smaak te maken. Het drogen was een makkie in de droogtoren.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Mellie Geplaatst: 13 september 2019 Geplaatst: 13 september 2019 Gewoon zo in potjes. Het zout conserveert. Ik heb nog 1 potje van aug 2018. Niks mis mee. Na openen zet ik het in de koelkast. Daarvoor niet. Â Hazelnoot met knoflook?! Dat is een verrassende combi! Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 september 2019 Geplaatst: 13 september 2019 Ja hazelnoot als borrelnootjes: roosteren in de koekenpan en er dan kruiden overheen en een pietsie zout. Paprikapoeder, knoflookpoeder en wat je lekker vind. Ik kreeg gisteren ook de tip er tamari over te gieten als ze nog warm zijn. Dat samen met de knoflook lijkt me ook heerlijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Cupcakeje Geplaatst: 13 september 2019 Geplaatst: 13 september 2019 Â Kippenbouillion , geitenboullion en pasta saus geweckt. Ook eindelijk de grote fles zelf gemaakte vanille essence in kleine flesjes gedaan is handiger in gebruik Quote
Mellie Geplaatst: 14 september 2019 Geplaatst: 14 september 2019 Ziet er weer heerlijk uit allemaal zeg! In de keuken hangt een onmiskenbaar paddenstoelenaroma. Ik heb 5 kg kastanje champignons gekocht. Staat te drogen in de oven voor bouillon. Van 3 trays inmiddels over op 1. Slinkt aanzienlijk. Â En dat aroma is wel heul heftig... wel erg lekker straks in allerhande stoofjes! Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019  Hehe.... eindelijk!Ik had tr kilpepers door de helft gesneden en gedroogd. Vervolgens olijfolie en weer drogen. Bu gebrek aan betrouwbaar weer is dit al zo’n 7 weken lang binnen op een hoekje van het aanrecht. Het werd maar niet droog en in principe had ik er weinig last van, dus het bleef maar liggen. Ik ben de hele week al aan het opruimen en dingen ordenen/opruimen/herstellen/Mp zetten/weggooien.  Het bord met pepers stak dus behoorlijk. Had het in de oven kunnen meedroegen met de kastanjechampignons, maar die geur overdracht is onvermijdelijk. Dus het lag er nog. Lang verhaal iets korter : vandaag 50 sec in de magnetron op 500 watt. Even roeren. Was nog niet droog genoeg. Nog 25 sec erbij en voila! Mét handschoentjes aan verkruimeld.  Eindelijk, eindelijk mijn eigen gemaakte chilivlokken. Whoop whoop Quote
Grork Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Selderij. Twee bakken voor de derde keer van hetzelfde zaad kunnen oogsten en invriezen. Geweldig zaad geweest! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Charly Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 In de microwaf, Mellie? Wat een bijzonder idee! Dat ga ik ook proberen. Tnx voor de tip Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Jaaaaa, goed hè?! Maar liever te kort dan te lang in de microwave, want dan is het zwart en niks meer. Dus beter paar x kort er in dan 1 x lang lijkt me. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.