Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Perzikjam met wat Turkse abrikoos. Nog niet klaar maar ruikt al heel lekker. Heb er ook wat rode basilicum doorheen. Ben benieuwd hoe dit experiment gaat aflopen.

Geplaatst:

De zilveruitjes die ik op 1 juli had ingemaakt,  heb ik zojuist geproefd en... ze zijn superlekker! Ga straks de rest even oogsten en vanavond ook inmaken. #blij

• Like 3
Geplaatst:

Potje snelle augurken op zuur ingemaakt. Ik had 5 augurken die ik in 4ren heb gesneden en een half uurtje in grof zout heb gezet. Afgespoeld, in schone pot, paste precies. Half water half azijn opgegoten om af te meten, dit weer afgegoten en opgekookt. Nog wat dillezaad en mosterdzaad toegevoegd en de azijn ietsje zoeter gemaakt met een theelepel honing. Opgegoten, potje dicht, klaar.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben terug uit Turkije en heb heel veel gedroogde abrikozen uit de tuin meegenomen en gedroogde Turkse pepermunt. Vind dat toch een stuk geuriger. Zit alweer in de kruidenpotjes.

Bij thuiskomst lagen mijn chili’s heerlijk droog te zijn. Die had ik voor vertrek te drogen gelegd en de dag van vertrek nog snel geolied.
Die heb ik vandaag fijngemalen en voila. Turkse chilivlokken. Kijk eens naar die kleur. Zo intens rood heb ik het zelden. Ben er echt heel blij mee. Gelijk een flinke lepel door de soep. Helemaal goedgekeurd.

Moge de rest van de pepers net zo mooi drogen!

fc634a374989724d37a4f837c05e8e8a.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Geprobeerd om jam te maken van mirabellen, maar het is veel te dun gebleven. Ik vind jam maken niet meer zo leuk... :( De ene keer kan je het snijden zo dik, en dan weer veel te dun. Ik heb geleisuiker gebruikt, een volgende keer zou ik sowieso gaan voor geleisuiker-speciaal, want dit is wel een boel (vloeibaar) suikersap/gelei geworden. Omdat de mirabellen zo sappig zijn en je niet pureert denk ik? 

Misschien nog weer opkoken en dan wat extra geleipoeder er bij? Ik dacht dat ik dat nog wel ergens had staan... Maar daar heb ik zo geen zin in :thumbdown:

Geplaatst:

Effe geduld nog Jorieke, mijn kruisbesjam leek na een uur ook te dun, maar was na een nacht koelkast goed . 
maar snap wel wat je bedoeld, soms lukken dit soort dingen gewoon niet. 

Geplaatst:

Ja kak als het ff tegenzit. Vooral omdat het nou niet even een paar minuutjes werk is.

Hier laatst allemaal flessen uitgekookt voor aalbessenlimonadesiroop. Met een bezwete kop eerst boven de pan, en daarna de zeef gehangen. En nu… nu moet je het met een mes uit de fles zien te prutsen. Want hier heeft het omgekeerde effect plaats gevonden dus idd. Een grote bonk gelei.

Jeuhhhh

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik heb vorige week perziken geplukt en abrikozen in de Turkse tuin. Jam van gemaakt. Zooooo lekker. Je proefde gewoon de zomer terug en het rook zo heerlijk naar verse perzik. Wilde ik uiteraard meenemen naar nl. Zit er schimmel op… Het had 1 nacht niet in de koeling gestaan…. Gaat zo hard daar. Daarom zijn de koelkasten zo giga. Alles moet in de koeling met die hitte. Ook bv de houdbare melk wat hier wel 3 maanden houdbaar is en daar slechts 3 weken. Viel me direct op.
Nou ja. Weg jam dus. Mijn moeder heeft beloofd jam mee te nemen voor me. Die perziken waren goddelijk.

@Jorieke
Als je jam wilt maken met een vochtigere vrucht, kun je eerst het sap afgieten en dat allereerst inkomen. Als je daarna het fruit erbij doet, heb je een dikkere basis. Dat inkoken. Anders kook je al het fruit helemaal tot een onherkenbare moes om het dikker te krijgen en gaat er veel smaak verloren. Zo zonde altijd.

Zelf ben ik trouwens niet zo’n fan van geleisuiker. Het heeft een vreemde, mierzoete smaak vind ik. Als ik het gebruik, nooit meer dan 100 gram op 1,5 kg fruit. Rest gewoon suiker.

• Thanks 1
Geplaatst:

Nou ik heb de 'jam' afgegoten, het dunste spul apart weer even verhit en in flesjes gedaan als saus voor door yoghurt ofzo. En de vruchtjes plus wat aanhangend dunne gelei weer verhit en er geleipoeder door gedaan (nou nee, dat poeder heb ik toegevoegd toen het spul nog koud was, anders krijg je dat het meteen gaat geleren en dus bolletjes geleipoeder vormt). Dat een minuut laten koken zoals op de verpakking stond, en weer in de potten. Die potten had ik uiteraard eerst weer helemaal schoongemaakt en uitgekookt :crazy:

Nou goed, het is dik! :clap:

Ik moest ook 3 kazen opnieuw in de wax dopen, omdat de kelder te vochtig is geweest en de wax lelijk werd? Dus het was een dag van herhalingen... 

• Like 1
Geplaatst:

Altijd balen als je extra werk hebt. Ik heb een paar uur voor de vakantie nog helemaal gestresst tomatensaus gemaakt. Daar zijn 4 potten niet vacuüm van getrokken. Echt zo balen… heb ik nooit eerder gehad. Iets met haastige spoed vermoed ik.

Vandaag met al die kruis- en rode bessen van gisteren jam gemaakt. Ik heb er ook 1 veel te zachte perzik bij gedaan en alle restjes frambozen, bramen en bosbessen. Kliekjesjam dus eigenlijk
Hij smaakt wel erg lekker. Had er ook basterdsuiker bij gedaan. Had ineens een ingeving dat een beetje gecarameliseerde suiker erdoor vast lekker zou zijn. 1 pot in de koelkast want al in gebruik. 3 weggeefpotjes en 1 grote pot nog voor later.

Geplaatst:

Ik heb bijna 5 potten frambozenjam gemaakt. Puur ditmaal, omdat ik de laatste tijd steeds een mix deed. De dochter kwam binnen en het eerste wat ze zegt, ‘maak je frambozenjam ofsow, het ruikt hier naar frambozenjam’. Pas 7 hè…

• Like 1
Geplaatst:

Hier jam van platte perziken maar hetzelfde als jij jorieke, sap met stukjes.. gemaakt door @MarjaP die het net als ik zo wel goed vind. 
Een zakje bramen de vriezer gehaald in. En wat tomatensaus uit de wok en in de vriezer.

Verder flink aan t drogen, goudsbloemen, citroenmelisse en dropplant.

• Like 1

Geplaatst:

Bramenjam. 11 potten maar liefst. Bramen uit eigen tuin. Normaal gaan ze de vriezer in en eten we ze door de yoghurt ofzo 

maar ze zijn dit jaar ( gebrek aan zon? ) echt zuur….je krijgt gewoon kramp in je kaken! 🥴

dus dan maar jam….die door de yoghurt gaat!

• Like 3
Geplaatst:

hier ook wat bramen, ik oogst ze alleen als ze helemaal rijp zijn anders zijn ze hier takkezuur

tikken tegen de stengel met een vergiet er onder of heul zachtjes lostrekken

Geplaatst:

Ja, het is nu bramentijd. Nog niet ingemaakt, wel al een kleine 4 kilo ingevroren. Prima bramenjaar. Uit pure luxe en overdaad pluk ik alleen de echt rijpe, toch iedere dag een pondje. Rijp: alle bolletjes van de vrucht zijn dan groot en glanzend, en zoet. Voor de jam zal er misschien zelfs iets citroenzuur bij moeten ...

Ik ga wat foto's maken

(Het betreft wel een cultivar, geen wilde braam. Een bramenbos van ca. 12 x 3 meter, bij een buurman die er niks mee doet. Maar zelfs de wilde bramen in mijn eigen tuin zijn zoet, mits volledig rijp geplukt.)

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat mais geoogst en ingevroren en 5 augurken -samen schoongemaakt toch een kilo- met wat oerpreibolletjes in het zout gezet om morgen bread and butter pickles te maken.

Geplaatst:

blauhilde ingevroren, eergister geplukt voor familiehap maar schoonzoon wou zelf koken (was lekker, stamppotjes met bonen-prei-sjalot en zoeteaardappel-paprika)

vandaag geen tuintijd maar fototijd: kindertoneel 8-10 jaar, konings!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...