RobO Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 minder suiker is wel minder houdbaar, dus koel bewaren na opening en heul netjes werken denk ik wij hebben zakjes soepgroenten ingevroren, is handig hier, beetje van mezelf beetje van de aldi Quote
Mellie Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Tomatensaus. Maar 7 kilo tomaat, maar das toch een flinke pan vol. Ui, knof, kruiden uet. Het bosje hout wat overblijft, vis ik er straks uit. Ondertussen bezig met suppengewürz met ontplofte keuken. Dit x heb een een kaasdoek in een vergiet gedaan. Knijp eerst alles goed uit. Het wordt wel echt een zooitje zeg… Quote
jootje Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Inmaken geeft gewoon zooi! 😊Maar straks ben je happy….als je in je voorraadkast kijkt! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Haha klopt! Heb net de saus geproefd. Is denk ik de lekkerste ooit… verdorie. Wat heb ik anders gedaan? 12 potten suppengewürz. Net klaar. Wat een werk zeg. Dit jaar zit er rode biet in (wat een prachtige kleur was het zeg!)Veel oerprei, want toch genoeg. Mijn neus was helemaal vrij van alle ui wat ik ervoor had gesneden en toen rook ik de knolselderij heel goed. Een beetje citrusserig vond ik, fris, geen idee hoe ik het moet omschrijven verder. Maar… dergelijke geuren roepen bij mij om citroengras, dus heb ik er ook een stengeltje sereh bij gedaan. Geen idee hoe het gaat smaken… Aangezien ik toch aan het experimenteren was, heb ik een flink stuk gember fijngeraspt en uitgeknepen (scherp, warning!). Dat heb ik er bij 2 potten doorheen geroerd. Ik hoop dat het een warm effect geeft aan de bouillon. Maar dat weet ik ook nog niet. Moet allemaal blijken. Ik zal tzt laten weten of het voor herhaling vatbaar is! Al met al helemaal heppie de peppie met mijn 12 potten suppengewürz. Genoeg voor eigen gebruik en om wat weg te geven. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 28 augustus 2021 Geplaatst: 28 augustus 2021 Na de weggeefacties nu toch wat zelf aan het inmaken, Dit was de oogst vandaag. deels ingemaakt morgen volgt een eerste experimentje met een nieuw speeltje droogoven. Voor kleine groene vijgen heeft de buurvrouw het recept opgezocht van haar moeder en voor mij vertaald uit het Grieks. Dat probeer ik volgende week. 5 Quote
Mellie Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Recept kan ik niet lezen, te wazig, maar ben wel benieuwd wat je ermee gaat doen. Ik heb ergens een Marokkaans recept voor een tajine met onrijpe groene vijgen. Kan ook wel lekker zijn. Quote
jootje Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 “Kappertjes”. Van de zaden van O.I kers geinig hoor! 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Ik wil dit jaar ook eens suppengewurz maken, klinkt allemaal top. Het is gewoon gemalen groente/kruiden met zout toch, @Mellie? Heb je iets van een recept? M Quote
mdubbelm Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Hier vandaag de Kimchi opgepot. Vorige week van vrienden een enorme groene kool gekregen. Deel in de roerbak, grootste deel dus nu in potjes met Koreaanse pepersmurrie. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Ik wil dit jaar ook eens suppengewurz maken, klinkt allemaal top. Het is gewoon gemalen groente/kruiden met zout toch, @Mellie? Heb je iets van een recept? MHet is elk jaar anders, maar de basis is hetzelfde. Ik gebruik bv altijd knolselderij, maar je kunt variëren in wat je hebt/wilt. Vorig jaar had ik bv prei erin gedaan, maar dat vond mijn keukenmachine echt niet grappig met de rasp. Heb het nu met het snijmes gedaan. Mijn ingrediënten waren:1 Knolselderij, 1 bos selderij, 2 courgette, 1 biet, 1 kg wortel, 1,5 bos peterselie, paar takken rozemarijn, paar paprika’s, takje sereh, 2 bollen knoflook, heel veel oerprei, wat oregano. Bloemkool had ik trouwens ook. Normaal gaat er ook altijd pastinaak in, maar had ik niet. Venkel vind ik ook altijd lekker, maar dat moet nog een wedstrijdvenkel inzending worden.. ahem chilipeper erdoor is ook lekker. Ik heb dit jaar ook 2 potten met geraspte gember als experiment. Raspen/malen/fijnsnijden. Wat je wilt. Alles goed uitknijpen in een kaasdoek. Wegen. Per 100 gr groente, 9 gr zout. Normaal doe ik 8 gr zout met dan nog een snufje extra. Ik heb het snufje nu gelaten voor wat het is aangezien ik al hoger in grammage zat. Alles in kraakheldere potten. Wat je gebruikt in de koelkast bewaren. Rest in je voorraadkast. 3 Quote
Charly Geplaatst: 29 augustus 2021 Geplaatst: 29 augustus 2021 Haai,Ja ik maak em ook nog steeds. Bijna altijd met iig knolselder, wortel en iets van een allium inderdaad. Maar knof en paprika erdoor zijn idd ook super lekker. Courgette zou ik minder snel doen, denk ik. Wordt het zo nat van. Ik gebruik doorgaans ‘de kneusjes’ trouwens, qua groente . Omdat het toch een grote gemalen prut wordt en het dus niet uitmaakt hoe mooi de worteltjes oid zijn die erin gaan. Ruimt lekker op. In het oorspronkelijke recept wordt trouwens uitgegaan van minimaal 10 gram zout per 100 gram. Om zeker te zijn dat je geen bacteriegroei in je potjes krijgt. https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/bouillonpasta/ Zelf vandaag weer 6 liter pastasaus ingemaakt. Was de 5e keer alweer. Dus inmiddels iets van 30 liter staan. Innerlijke hamster zucht vergenoegd. Ik denk dat er nog 1 rondje in zit. En dan is het weer gedaan met de tomaten. Foto hieronder is nog tijdens het inkoken. Niet echt smakelijk om te zien. Maar is helemaal goedgekomen. 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Sint Geplaatst: 30 augustus 2021 Geplaatst: 30 augustus 2021 Ik heb laatst van uientoppen, pesto gemaakt met walnoten ipv pijnboompitten. Heerlijk geworden. In kleine plastic zakjes in de diepvries gedaan. Heb ook gehoord als je het loof van de uien halveert dat de bollen een groeiboost krijgen. Win win situatie dacht ik ,het proberen waard. De pesto is in ieder geval lekker. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 30 augustus 2021 Geplaatst: 30 augustus 2021 Haai,Courgette zou ik minder snel doen, denk ik. Wordt het zo nat van. In het oorspronkelijke recept wordt trouwens uitgegaan van minimaal 10 gram zout per 100 gram. Om zeker te zijn dat je geen bacteriegroei Ik heb dit jaar alles in kaasdoek gedaan en uitgeknepen. Want eigenlijk wordt het van alles wel nattig. Maar courgette en bleekselderij zijn wel heftiger. Vandaar de uitknijpsessie. Ik merkte het ook aan het gewicht. Normaal ga ik richting 3,5 kg. Nu had ik nog geen 3 kg. Alles goed uitgewrongen 10 gr zout vind ik te zout. Normaal doe ik 8 gr en een snuf extra. Werkt ook goed, maar wilde niet meer klungelen met extra snuf dit of dat. Zag ook dat in het originele recept citroen van pas komt. Heb ik nog nooit gebruikt ahahah oops. Dat kan dus ook gewoon Quote
fre3ke Geplaatst: 2 september 2021 Geplaatst: 2 september 2021 (aangepast) Zoete pepersaus gemaakt van restje pruimenjam waar ik geen potje voor had. Goede azijn, verse rode peper (uit eigen tuin) en nog wat kruiden (gember, cassia, kruidnagel) toegevoegd en even laten koken. Hij is alleen loeiheet, doordat ik alles uit de losse pols deed. Maar met wat rijst vast wel te pruimen 😉 Verder pruimen geweckt met aardappelwijn die ik ooit gemaakt heb. Prachtige kleur nu. Maar de pruimen die bovenop drijven, oxideren. Vooral de schillen worden bruin. Heb ik iets verkeerd gedaan? 2 september 2021 aangepast door fre3ke Quote
fre3ke Geplaatst: 2 september 2021 Geplaatst: 2 september 2021 Nog steeds onzeker of mijn geweckte pruimen niet gaan rotten. Maar we gaan vrolijk door. Sperziebonen geweckt. Was maar een paar minuten werk, dankzij magnetron en thermometer. Een eitje, na al dat werk met de pruimen sappen/wecken/jammen. Helaas zijn de potten op. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 3 september 2021 Geplaatst: 3 september 2021 Ik ben champignons aan het inmaken. 2 platen -op z’n kop- vol na het succes van vorige week. Ik heb nog nooit zo veel champignons gekocht. 3 kilo en een beetje. Die kleintjes kon ik voor een €1 meenemen. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 3 september 2021 Geplaatst: 3 september 2021 @Mellieen andere geïnteresseerden: de ingemaakte zaden van Oostindische kers zijn heerlijk. Ik heb er net een paar tussen neus en lippen weggesnackt. Ze zijn nu natuurlijk nog redelijk vers ,dus extra lekker. Lekker zuur, zout, beetje scherp, beetje fris, jum. En weinig werk (ik begin 'weinig werk' steeds meer te waarderen, als het om inmaken gaat) 2 Quote
Mellie Geplaatst: 5 september 2021 Geplaatst: 5 september 2021 Gisteren op de markt Hollandse aardbeien 1,5 kg voor €6 Met 2 kg jam gemaakt. Ik had nog een restje suiker. Bleek 252 gr suiker te zijn. Ik hoop dat dat niet de goden verzoeken is… zelfs voor mij is dat weinig. Ik heb 4,5 pot jam gemaakt. Het rook zo lekker. De rest van de aardbeien eten we vandaag met slagroom. 1 Quote
RobO Geplaatst: 6 september 2021 Geplaatst: 6 september 2021 van de week 9 kg zuurkool, vandaag rode kool wecken met gemberkoek laatste blauhilde ingevroren Quote
jootje Geplaatst: 6 september 2021 Geplaatst: 6 september 2021 12 potjes bramenjam 6 potten courgette zoetzuur 3 potjes bouillon poeder ( niet geheel uit eigen tuin) 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 3x augurkjes, merci @MarjaP Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 8 september 2021 Geplaatst: 8 september 2021 braam-bes-druif gekookt en gezeefd Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 september 2021 Geplaatst: 9 september 2021 Begonnen met geroosterde paprika te maken naar mijn oven begonnen enorm te kraken bij het eerste blad. Een andere oven is in huis maar het gaat nog wel even duren voor hij aangesloten is. Dus de rest van de al schoongemaakte paprika’s liggen nu in een bak met zout voor paprika pickels. De portie geroosterde gaat er ook bij ik hoop dat dat extra smaak geeft Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 9 september 2021 Geplaatst: 9 september 2021 Nou appeltje, jij hebt er nog wat bruikbaars van kunnen maken. Ik heb net een pan vol rozenbottels weggeknikkerd. Pan uitgekookt met soda. Toen met een staalborstel op de boormachine schoongeschrobt. Ik was mijn kind van schuim in zijn ogen aan het verlossen en voila. Geur viel mee, maar er was iets mee. Toch even kijken. Tot de deksel van de pan ging. Rook! Stank! Wil je niet weten. Zo zonde. Vind rozenbotteljam de lekkerste jam die er is. Volgende x geen deksel op de pan. Dat is wel duidelijk. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 september 2021 Geplaatst: 9 september 2021 Gatsie! Als je er geen deksel op doet brand het misschien nog sneller aan? Ik moet nog maar afwachten of mijn paprika’s wat worden hoor, eerst maar een nachtje in het zout.. recept van Diana Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.