Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Knoflook en peper diversen zoetzuur.

IMG_20240929_161953613_HDR2.thumb.jpg.c368bb527763485513dc1917f073fb25.jpg

Ik weet ook gelijk weer waarom ik dit niet zo vaak doe, vooral het pellen van de (dit jaar erg kleine teentjes) knoflook. Gelukkig lagen er ook nog wat bollen  olifantknoflook 😁

Ook nog heel wat inmaak weggegooid. Jam en niet geweckt sap uit 2016. Chutney die waarschijnlijk nog wat ouder is. Scheelt wel gelijk weer een halve plank in de trapkast.

• Like 9
Geplaatst: (aangepast)

Appelmoes van valappels. Niet uit eigen tuin maar uit de tuin van mijn ouders. 
Lekker lui in de soepmaker: 
image.thumb.jpeg.d2889cdd66fe134a3b2ca1823a82f16d.jpeg

Deze stoofpeertjes staan voor morgen op de planning.
2024-09-2815_38_12.thumb.jpg.2a243eb07b874549aa0fa5e013d8b3b8.jpg

veel kleintjes dit jaar. 

aangepast door loes
  • Like 6
Geplaatst:

Vier porties chinese groentemix voor in de vriezer.

Witte kool en zeven paksoi struiken uet.

Kruidenmix uit de blender met 1 bolletje knoflook en twee pepers uet, plus vier bolletjes gember uit een potje, komijn, kaneel, gemalen kruidnagel, scheut sesamolie en vocht uit het potje gember.

P1050961.JPG

P1050962.JPG

• Like 5
Geplaatst:

Ik ontdekte bij de grote koelkast schoonmaak dat ik nog 5!!! Vijf!!😳 potjes ingemaakte zoete pepers heb.

Dus op deze druiligere herfstdag een slinger gemaakt van mijn gekweekte sweet cayenne pepers..😊

IMG_2614.jpeg

IMG_2615.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Het kan wel denk ik maar met een hoger risico op breken. Wat voedsel veiligheid betreft daar heb ik geen verstand van. Ik zou ze eerder gebruiken voor wecken.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En die echte weckpotten en mason potten zijn zo gemaakt dat er nog druk uit kan tijdens het proces. Door deksels met rubbers en klemmetjes of ring en omdat die er niet zo echt VAST op zitten.

Het lijkt mij dat dat met dit soort potten niet kan? Maar toch zie ik het vaker, en hebben ze het op die pressure-can-nederland site ook wel over die schroefdeksels. 

Geplaatst:

Alle groente in de winkel zit ook in glazen potten met schroefdeksel.

Ik zou het wel aandurven in mijn pressure canner.

Tot nu toe heb ik ze alleen maar gebruikt in mijn stoom canner, maar ook dat ging prima.

• Like 2
Geplaatst:

Vijf liter druivensap van de kleine druifjes van de buurvrouwen die zelf geen druiven eten.

Moest toch wel eerst alle druifjes ritsen gezien er: veel minislakjes, pissebedjes, spinnetjes, vliegjes en snuitkevertjes tussen verstopt zaten.

Die zijn dus allen niet meegestoomd maar weer naar buiten verplaatst.

Wel gingen er een paar appels mee in de stoomsappan.

Die heb ik in een AH groentenetje bovenop meegestoomd zodat de moes niet verloren ging.

De klokhuizen en schillen van de appels doe ik ook in een netje en stoom mee.

Van de druivenprut maak ik straks nog een tweede aftreksel, ff opkoken met wat water en dan wat suiker erbij. Net zo lang tot ik alle smaak en kleur uit die druifjes gewrongen heb.

20240930_154421.thumb.jpg.5fad0ea22e71619658b9ce9d73559e32.jpg

20241001_151024.thumb.jpg.d0465a3c249d550bbf9a5e314ef1420e.jpg

Eén fles puur sap heb ik gisteren al opgedronken, was heerlijk. In deze flessen deed ik eerst een bodempje suiker voordat ik het sap erin tapte.

• Like 4
Geplaatst:

Misschien een apart topic over pressure canning ?
Dat vind ik ook wel interessant. Tijd geleden wel wat over opgezocht maar begreep toen dat er nog geen elektrische pressure can op de europese markt is. 

• Like 2
Geplaatst:
5 uren geleden, Moestuinpassie zei:

@appelvrouw 

@Arja en @Jorieke123 je kunt op YouTube kijken bij boerderij het rijtjeshuis, zij gebruikt ook gewone potten. 

Ja, ik heb toevallig gisteren naar een vlog van haar gekeken waar ze die potten gebruikte en ook uitlegde wanneer de potten niet meer goed zijn. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@MoestuinpassieAls de deksel niet meer vacuümtrekt na nogmaals proberen. Dan kun je als die pot leeg is hem weggooien. 

Dan natuurlijk die slechte pot als eerste leeg eten. Maar dat spreekt voor zich. 

aangepast door Gitta
  • Like 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Moestuinpassie zei:

@Rookie oh wat is een stoom canner? Is dat een soort weckapparaat?

j

Ja, een stoom canner werkt hetzelfde als een canner met water.

Je verbruikt alleen veel minder water en gas of elektriciteit.

Ik gebruik hem al een paar jaar, ik ben er heel tevreden over.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...