Geplaatst: 30 augustus30 Aug Ruim 4 liter siroop zijn we verder. Ik ben inmiddels helemaal weeïg van de kokoslucht 😆 het recept zelfs al met 4 anderen gedeeld.
Geplaatst: 30 augustus30 Aug 3 uren geleden, Mellie zei:Het is echt waanzinnig lekker!Echt hè!? Ik ga volgend seizoen heel veel brebas krijgen, als het goed is, dus een beetje karig qua vijgen dit jaar. Daarom was ik zo blij met dit recept 😃. Toch oogst. Je bedenkt het zelf toch niet, dat die bladeren die geur en smaak afgeven. Ik had het blad ook niet zo bruin laten worden als Diana. Met 3 minuten in een oven van 165 graden zagen ze er net zo uit als bij jou. Werkt prima! Ik ga morgen nog wat meer maken, het blad is nu nog fris genoeg. Leuk dat je het ook zo lekker vindt!
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Mjam, wat ziet dat er lekker uit! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 september1 Sep Gisteren 4 mooie rozen geplukt voor een liter rozenlimonade. Met al die tegen gaan die dubbele toch snel schimmelen. Dat is anders ook zonde. Over 3 dagen Limo!
Geplaatst: 1 september1 Sep Zuurkool! Heeft de afgelopen weken in mijn kelderkast zuurkool staan te worden. Vaak mislukt, nu niet, yeah! Happy Jo. 😊
Geplaatst: 1 september1 Sep Tweede potje O.I.-kers-kappertjes is vol, venkelzaad dit keer. Nog heel veel te gaan, dus even nadenken wat dat gaat worden.
Geplaatst: 2 september2 Sep 15 uren geleden, jootje zei:Zuurkool! Heeft de afgelopen weken in mijn kelderkast zuurkool staan te worden. Vaak mislukt, nu niet, yeah! Happy Jo. 😊Invriezen? Of bewaar je het zo in de koelkast?
Geplaatst: 2 september2 Sep Rode druivengelei van de druiven die we gisteren van de buurvrouw uit haar tuin kregen. Met kaneel en limoensap. Je ziet het op de foto niet goed, maar de kleur is echt prachtig donker rood.
Geplaatst: 3 september3 Sep Waar gebruik je dat bij/voor @Dahli Een beetje hartige smaak misschien met de kaneel?
Geplaatst: 3 september3 Sep @Mellie Ik gebruik dat voor namelijk als dip in een klein schaaltje bij een kaasplankje. Ik zag vanochtend dat het heel goed gegeleerd was, dus dan kan het ook in soort blokjes. Ook bij kaas 😊. Als het iets vloeibaarder is, is het ook lekker door yoghurt of door muesli en yoghurt. Of gesmeerd bovenop een boterham met kaas. Wat ook goed kan is een eetlepel oplossen in een warme saus i.p.v. port bijvoorbeeld. Voor bij vlees. 3 september3 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 3 september3 Sep Op 30-8-2025 om 13:04, Mellie zei:Ik ben aan nog een lading begonnen.Zoooo, nog wat vijgenbladsiroop maken. Deze takken waren zo hoog dat het gewoon eng is met die storm. Hij is namelijk al een keertje omgegaan met storm Poly.
Geplaatst: 3 september3 Sep Yeah! Mijn eerste (gelukte) zuurkool ooit - van spitskool dus iets groener dan van witte kool. Gelukt! Nu invriezen denk ik.Ps technisch is het mijn tweede zuurkool ooit - probeerde het jaren geleden tevergeefs in een weckpot. Schimmel en stank. Direct afgeschrikt. Nu een echte zuurkoolpot - werkt echt beter. 3 september3 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 september3 Sep Stoofpeertjes heb ik nu in de slowcooker die gaan later de vriezer in..of meteen verder verwerkt maar hoe weet ik nog niet. Ik zag wel een recept van stoofpeertjesjam 🤔 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 september4 Sep Gisterenavond en tussen de middag wat ‘snoeiafval’ van de vijgenboom verwerkt. Natuurlijk nog wat vijgenblad-limo voor verderop in het jaar gemaakt. De limo is dit keer amberkleurig omdat ik 1/3 van de kristalsuiker heb vervangen door rietsuiker. En een halve kilo onrijpe vijgen gekonfijt (in dit geval met kaneel, vanillestok, limoen-zeste en wat kardemompeultjes). Dat laatste is veel meer werk dan de limo, maar zo de moeite waard!
Geplaatst: 4 september4 Sep Enkele stoofpeertjes eten we vanavond maar het sap -de peertjes heb ik gekookt in appelsap van de appelsappers met twee eetlepels zwarte bessengelei- en de rest van de peertjes heb ik samen geblenderd en dan met het sap van een citroen erbij gelei mee gemaakt. 6 potjes. Zo langzamerhand komt mijn jam plankje wel vol..moet ook want er gaat hier 1 à 2 potten jam per week doorheen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 september4 Sep 4 uren geleden, appelvrouw zei:1 à 2 potten jam per weekDat is veel! Wat doe je er mee?Jam op brood, in de yoghurt, en 's avonds met de aardappels? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 september4 Sep Haha bij de aardappels neee joh. Maar mijn jam is erg lekker ( en mijn brood ook) en dus eten we bij twee maaltijden beide minstens 1 boterham dik besmeerd. Soms meer. Soms moeten we echt op de rem gaan staan want we eten zo 1/3 potje leeg en In de yoghurt is het ook favoriet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 september5 Sep Brrrrr…. Ik was de rozenlimo aan het afgieten. Was het gaan geleren. Heel gek. Rook op zich wel goed dus toch maar aan Ali voorgelegd. Was ofwel natuurlijk danwel dierlijk danwel microbieel. Ik wil de rozen uitknijpen. Zie ik een kleine rups. Ach ja. In de vlierbloesem drijft ook vanalles. Gewoon niet naar kijken. Zó overtuigde ik mezelf. Ik wil de boel weggooien… Echt een mega dikke rups 🤢🤢🤢 nou die gelering zal wel dierlijk geweest zijn. Een klein rupsje overleef ik wel, maar dat bakbeest echt niet. Dus alles netjes weggegooid. Incl rupsen. Ik maak wel nieuwe. En ditmaal even flink schudden dat er geen rupsen inzitten.
Geplaatst: 5 september5 Sep Rozenlimo in wording zonder vieze beestjes van mijn lievelingsroos zowel qua geur als qua uiterlijk.
Geplaatst: 6 september6 Sep PRACHTIG @Mellie 😍Het zal vast wel al ergens staan..🤔 maarrreee wil jij de naam van deze roos delen? 🙏🏻😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 6 september6 Sep Ik heb 2,5 kg courgette kunnen wegwerken in deze "ananas" courgette stukjes. Lijkt me heel lekker door wokgerechten heen😊.
Geplaatst: 6 september6 Sep @Vrouwholle klimroos bienvenue (Een andere mooie die ik heb met lekkere geur is parfumroos imperatrice als je nog een mooie roos zoekt)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.