Geplaatst: 20 september20 Sep Vrouwholle, Mocht je wat kweeperen willen, laat dan maar weten via PB! Kan je weer membrillo maken!
Geplaatst: 20 september20 Sep Die staat ook nog op het lijstje; membrillo 😁Ik las ook nog ergens dat iemand de dronken sleedoornresten gebruikte (eerst pitten verwijderen) om samen met gesmolten chocola te mengen en in een bakblik te laten stollen. Lijkt me ook erg lekker. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 september20 Sep Nu wil ik ook membrillo maken. Er is niet toevallig iemand die naar de Goudse mtfd komt en een paar kweeperen voor me heeft?
Geplaatst: 20 september20 Sep @Goldfish heeft toch kweeperen? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 september20 Sep Vandaag opnieuw mme Jeannette en Carolina Rep Reaper gedroogd op de camping (oude Stockli), om te voorkomen dat die scherpe peperlucht in huis komt te hangen. Ook wat andere pepers en paprika’s om de schalen op te vullen. Maar zelfs terwijl de droger buiten onder de luifel staat en wij hier binnen in de tent zitten, prikken onze ogen. En met schoonmaken vanmorgen had ik dubbele handschoentjes aan, niet in gesneden. Evengoed zat er scherpte aan mijn vingers. Ben onder de indruk. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 september20 Sep 9 minuten geleden, Tanja65 zei:Ben onder de indruk.Ik ben dan ook benieuwd waar je de gedroogde CR voor gaat gebruiken 😉. Echt stoer. Daar ga ik me echt niet aan wagen, ook niet in een chilipoeder of -flakemix. Mme Jeanette is voor mij echt de grens.
Geplaatst: 20 september20 Sep Lol, voor mij ook! Maar manlief ( @cobro60 ) wilde het heel graag, om in sambal te verwerken. Samen met andere pepers! Goed merken, je kunt niet ff proeven daarmee. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 september20 Sep De meloenschillen verder ingekookt vandaag en gloeiend in potjes gestopt.2 potjes maar en de bereiding is best donker geworden, dat zal door de rietsuiker komen. Maar een foto van de potjes wordt het niet.Kweeperensnoep heb ik vroeger ook vaker gemaakt. Het is een flinke klus en je hebt een goede pan nodig met dikke bodem maar je kan het snoep wel lang bewaren. Hier nog een link met wat foto’s zoals ik het ooit maakte:Membrillo We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 september20 Sep Meloenschillen, @appelvrouw? Dat klimkt interessant! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 september21 Sep @Arja @acpronk Ik heb veel Japanse sierkweeen en enkele Chinese sierkweeen die je echter ook kan gebruiken voor membrillo zoals @Mevrouw Groen vorig jaar al deed. Ter plekke oogsten op 11 oktober op de MTFD Gouda. Dit jaar heb ik voor het eerst ook een paar eigen echte kweeperen (kweeappels qua vorm) geoogst, ik kan daar er wel een paar van afstaan maar niet veel want @Mevrouw Groen gaat ook daar membrillo maken.
Geplaatst: 21 september21 Sep Dank voor het aanbod, ik ben inmiddels voorzien. Mijn buurman blijkt een hele volle kweeperenboom te hebben.
Geplaatst: 21 september21 Sep 11 uren geleden, Tanja65 zei:Dat klinkt interessant We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 september21 Sep Het wordt een beetje eentonig maar ik ben weer in de weer met tomatensaus om de oogst van gisteren weg te werken. Het verschil met vorige keer is dat mijn elektrische tomatenpersmachientje de geest gegeven had en nu heb ik het voor de eerste keer met mijn nieuwe passeerzeef gedaan op de ouderwetse wijze zeg maar. Ik moet zeggen, ik heb lamme armen van het draaien, en wat ik uiteindelijk aan afval overhield had dat machientje nog moeiteloos wat extra passata van gemaakt maar het werkt. Er zaten 3 zeefjes bij de passeerzeef. Volgens de doos was de allerfijnste zeef voor aardbeien, de middelste voor appelen, en de grofste zeef voor tomaten. Maar die grofste leek me wel erg grof, de tomatenzaden zouden er voor mijn gevoel gewoon doorheen gaan dus ik heb de middelste zeef maar gepakt. En mede daarom had ik eerst de tomaten maar ontveld ( wat niet hoefde bij dat elektrisch apparaat). Dus wel weer een extra handeling, en misschien hoefde het geeneens maar anders had ik waarschijnlijk nog veel lammere armen gehad.Het leverde een mooie pan van 6 liter passata op, die nu op het fornuis nog wat staat in te dikken met een bosje basilicum. En dat gaat in de vriezer vanavond. Daarnaast had ik nog een pannetje geconcentreerd kookvocht over voor in de tomatensoep...
Geplaatst: 21 september21 Sep En het is niet echt inmaken denk ik, maar mijn paprika's heb ik allemaal schoongemaakt en in kleine stukjes gesneden en dat vries ik dan in boterhamzakjes in. Op het moment dat we bijv macaroni maken en ik heb paprika nodig dan pak ik zo'n zakje bevroren paprika, breek ik af wat ik nodig heb en de rest gaat weer terug de vriezer in. Gaat prima. 21 september21 Sep aangepast door driepinter
Geplaatst: 21 september21 Sep @driepinter Ja daar krijg je zeker pijn in je armen van. Dat zou ik nu niet meer kunnen. Ik heb maar heel weinig tomaten, dus kan geen sap maken helaas. Maar als ik ze had, dan zou ik ze gewoon koken. Mijn man laat ik ze dan eerst ontpitten. Maar ik vind het altijd zonde van het vruchtvlees wat je dan weggooit. Voor mij is het dit jaar weer zo dat ik een blik tomaten moet opentrekken.
Geplaatst: 21 september21 Sep 7 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Maar ik vind het altijd zonde van het vruchtvlees wat je dan weggooit.Dat is ook heel zonde omdat daar heel veel smaak in zit (de gelei die om de zaadjes zit). Wat ik altijd doe is de zaden met gelei in een bolzeef en dan met een houten lepel wrijven zodat het sap/gelei door de zeef valt. Het vocht dat je dan overhoudt is een heerlijke toevoeging aan zelfgemaakte tomatensoep. Zo’n 30 jaar geleden eens gelezen in mijn Cordon bleu-kookboek (vermaard Frans culinair instituut). Sindsdien doe ik het nooit meer anders. Als je je man toch aan het werk zet 😂…
Geplaatst: 21 september21 Sep Yes! Een hele goede. Hij wilt de pitjes niet (mij maakt het niet uit), dus hij mag het gaan zeven. 😂😂😂
Geplaatst: 21 september21 Sep Ik waarschuw alvast, je bent wel even bezig totdat je alleen de zaadjes overhoudt. Maar de moeite waard.
Geplaatst: 21 september21 Sep Ik zet dan de staafmixer in de bolzeef en dan heb ik nog maar heel weinig prut over die ik nog met stenen stamper van mijn vijzel erdoor wrijf…Het weinige wat dan nog overblijft hang ik met thee zeefje in kopje heet water en voeg dat water bij de gezeefde tomatenmoes….🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 21 september21 Sep Dank je @Vrouwholle Ik heb ook een vijzel. Ga je dan niet door je zeef heen?Die staafmixer had ik ook voor mijn Kornelje taart kunnen gebruiken. Wel afgedekt, anders is mijn hele keuken inclusief ikzelf rood.
Geplaatst: 21 september21 Sep Ik heb een bolzeef van metaal met dubbele laag petra ..Ik let goed op dat ik de staafmixer niet boven de tomaten uit laat komen dan spetters het niet….Bij mij raken de mesjes van de staafmixer de kanten of de bodem niet omdat dat afgeschermd is door het deel wat om de mesjes heen zit…🤔Als je de staafmixer in de soep zet om te blenden gaat dat toch ook goed? 🤔😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 21 september21 Sep Ik vind dat met een zeef en een pollepel dus veel en veel te veel werk. Die apparaten die ze in Italië gebruiken zijn reuze handig, maar echt alleen maar geschikt voor tomaten. Dat pulp afval wat je overhoudt kun je gewoon nog twee of 3x door het apparaat halen, dan krijg je extra dikke passata van. Op bijgaand filmpje zie je dat vanaf ongeveer 6 minuten. https://youtu.be/0CsZN_Mtyc8?si=PQY6C99AXtRMNGwJTuurlijk is zo'n apparaat prijzig, en ik had een goedkope variant daarvan, en je gebruikt hem niet vaak, maar als ik de ruimte had zou ik graag zo'n ding willen hebben. Je hebt ze trouwens ook met een handslinger. 21 september21 Sep aangepast door driepinter
Geplaatst: 21 september21 Sep Gisterenavond en vandaag productief dagje gehad. Ik ben bijna door mijn potten heen. Weer even sparen voor de vijgenbladpompoen-inmaak. Die moeten gelukkig nog even. Habanada's op zoet-zuur gezet om te vullen t.z.t. met roomkaas. Voor de extra kick nog wat Cabaca’s toegevoegd. De pot zat vol, maar nu, na de kokende vloeistof had er meer bij gepast.Met de kapjes van de Habanada’s, flink wat Cabaca’s en 2 Sugar rush, mango hot sauce gemaakt. Er staat ook nog een half potje in de ijskast. Goed gelukt, geur en smaak zijn verrukkelijk.De laatste Black opals en Trixies gaven gisteravond nog 2 trays met half gedroogde tomaatjes. Die zitten inmiddels in de vriezer. In deze literpot zitten 4 trays met gedroogde grote tomaten uit de tuin. Op dit moment drogen er nog 3 trays.
Geplaatst: 22 september22 Sep Ok nog één post met de kweeperenconfiture en dan hou ik er echt mee op.Maar: ik heb nog 8 vruchten dus wie weet…Klaar: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.