Geplaatst: 4 augustus4 Aug Gisteren komkommers in het zuur gezet. Paar dagen daarvoor ook al. En nu ben ik nog even water geven bij een medetuinder die op vakantie is , heb ik alweer een vracht komkommers. Er valt niet tegenop te eten. En dan heb ik ook mijn eigen komkommers nog. Ik probeer nog een paar potten in te maken morgen of overmorgen en anders geef ik ze wel weg want ik ga a.s. vrijdag zelf ook een weekje weg op vakantie
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Ruim 2 kg komkommers ingemaakt. Die kreeg ik als dank voor oogsten en water geven bij een productietuin. Ik mocht daar ook bonen plukken en die heb ik deels ingemaakt. Nu minimaal een maand geduld hebben. De vorige keer is 8 maanden geduld zelfs gelukt en toen waren ze erg lekker. Hopelijk nu ook weer. Allemaal recepten van Cornersmith trouwens. Linkje voor de dillebonen. 5 augustus5 Aug aangepast door Anna3
Geplaatst: 5 augustus5 Aug @Anna3 Alleen de aanblik is al prachtig! Dank je wel voor de tip, wat een leuke site is dat!Begrijp ik het goed (receptuur pickling) dat je de bonen rauw hebt verwerkt tot pickles? Alleen het overgieten met de warme vloeistof en de 10 minuten verwarming in de dichte pot? Een erg leuke en voor mij nieuwe manier van conserveren van bonen.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug @Dahli Dat klopt helemaal! Het enige lastige is hoge potten vinden Ik heb hun boeken, maar zie dat de dillebonen ook op hun site staan. Heb de link in mijn vorige bericht erbij gezet.
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Dank je @Anna3 . Bij dat soort mooie potten vind ik het altijd jammer dat ze het best in het donker bewaren. Prachtig om te zien.Ik zag op de site ook een recept van chili-jam dat me heel lekker lijkt. Die ga ik zeker ook maken!
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Leuk, recept effe bekeken….als ik nog bonen krijg….en hoge potten vind….😊😋
Geplaatst: 5 augustus5 Aug Dille en Kamille heeft inmaakpotten van 21 cm hoog.Edit: Van der Wal heeft ook allerlei inmaakspul, waaronder ook flink hoge potten.
Geplaatst: 10 augustus10 Aug Het kwam hier al eens eerder voorbij. De Koreaanse ingemaakte eieren (Mayak gyeran) maakte ik weer eens vanochtend. Afgelopen weekend bracht mijn schoonzusje verse eitjes van haar kippen. De honing kwam van Martijn, de pepers uit eigen tuin.
Geplaatst: Zaterdag om 16:462 d Nooit gedacht dat ik ooit zo veel vijgen zou hebben, dat er jam gemaakt van kon worden.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Vandaag kwam dan eindelijk mijn elektrische tomatenmolen binnen en ik heb mijn oogst tomaten van afgelopen zaterdag , en mijn tomaten uit de vriezer verwerkt tot passata.Nadat ik de kroontjes verwijderd had en de tomaten in stukken had gesneden hield ik 5 teiltjes tomaten over. Nadat ik ze had gekookt waren er nog 3 teiltjes tomatenpulp van over. Het vocht wat vrijkwam na het koken heb ik gezeefd en apart gezet in een teiltje. Toen dat even stond heb ik de bovenste laag redelijk helder water afgeschept. Het restant zit nu in een pannetje , daar maak ik morgen tomatensoep mee.Maar ik dwaal een beetje af met de bijvangst, het ging om de passata. Ik heb de electrische tomatenmolen in elkaar gezet en uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, hij werkt echt fantastisch! De capaciteit van het apparaat zou 70-140 kilo per uur zijn en dat geloof ik graag. Die 70 zal zijn als je ongekookte tomaten er doorheen haalt, de motor is sterk genoeg daarvoor. Ik denk dat het apparaat binnen een kwartier al die 5 teiltjes tomatenpulp verwerkt heeft. En alle zaadjes en schilletjes gooit ie eruit, en de pure passata komt er aan de voorkant uit. Toegegeven, het is een vrij lomp apparaat, en je pakt hem niet voor 3 kilo tomaten, maar als je een redelijke hoeveelheid tomaten hebt is dit apparaat uitermate geschikt, als je dit met een passeerzeef handmatig had moeten verwerken ben je uren bezig. De brij van velletjes en zaadjes had ik nogmaals door het apparaat gegooit om er moeitelois het laatste beetje (extra dikke) passata uit te persen . Ik geloof dat ik er de komende jaren veel plezier van zal hebben, ook al gebruik ik hem maar incidenteel.Wat overbleef van mijn tomaten is ongeveer 16 liter pure passata. Eigenlijk had ik hem nog iets dikker willen hebben maar de tijd ontbrak om hen wat uurtjes op het vuur te laten indikken. Toch bleef de pollepel rechtop in de pan staan, dus het was toch nog wel aardig dik.Het was de bedoeling om alles in te maken in potjes maar ik had nog maar 15 mason jars liggen van hey formaat pint ( bijna een halve liter). Dus ik heb me beperkt tot die 15 potten. Heb in iedere pot een blaadje basilicum gedaan, een paar druppeltjes citroensap en een beetje zout. Tien die potjes gevuld waren met de tomatensaus hield ik nog een hele grote pan over, en daarvan heb ik 8 chineesbakjes van 1 liter gevuld. En wat er toen nog overbleef aan passata heb ik bij de pan gegooid waar ik tomatensoep van ga maken.De potjes heb ik 20 minuten in de pressure canner gehad.Ik moet flink gaan ruimen in de voorraadkast om alle potjes tomatensaus. Sperziebonen , snijbonen en augurken te kunnen plaatsen. Maar ben blij met het resultaat !
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Lekker bezig @driepinter zo te zien een mooie passata. met een heel veel betere machine als de eerste. Proficiat.Vraagje is het noodzakelijk om de tomaten in stukken te snijden? ik zie bij dit type zeef foto's staan met hele tomaten in de trechter.
Geplaatst: 42 minuten geleden42 min Wat een prachtig apparaat en nog mooier resultaat @driepinter . In een kwartier 3 van die teilen pulp verwerken en dan nog dubbel ook. De passata ziet er werkelijk heerlijk uit. Mooi om te zien trouwens dat je het apparaat nog kunt uitbreiden met allerlei accessoires voor ook andere toepassingen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.