Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Chilipoeder van pepers diversen. Ik oogst zo her en der een rijpe of onrijpe peper, snij hem open en leg hem op de algemene peper tray van de Stöckli. Wanneer alle pepers droog zijn kwak ik ze in de koffiemaler. Maar er zit dus vanalles in, rijpe en onrijpe Buena mulatta, Himo togarashi, Exploding embers, Vampire en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat er nu in het potje zit gloeit in ieder geval nog een half uurtje na 🥵🌶️

Als het seizoen straks is afgelopen wil ik ook nog een algemene onrijpe groene peper poeder maken.

• Like 2
Geplaatst:

Nou even helemaal niks. 

Mijn zuurkoolpot ‘doet het niet’. Is natuurlijk onzin, maar toch.

14 dagen geleden witte kool, 1200 gr. met 17 gr. zout, gekneed etc.,etc.

In pot, koolblad erop, stenen erop, ondergeduwd, deksel, waterslot.

Geen enkele bubbel, nada. Tussendoor gechecked of de boel niet aan het schimmelen was.

Het zag er goed uit, maar er gebeurde niks. Behalve dat het waterslot de laatste week enkele keren leeg was.

Vanmorgen heb ik de hele boel leeggemaakt. Geproefd. Zurig, neutraal, kool nog redelijk rauw.

Ik kan me niet voorstellen dat ik langer had moeten wachten ? Of toch ?

Volgende probeersel: 

Ingelegde augurken. Dus niet fermenteren. Azijn,water suiker,kruiden mengsel gemaakt, volgens zakje !

Augurken hebben 24 uur in zout water gestaan. Vocht opgekookt, augurken in pot, vocht erbij, dichtdraaien.

Eigenlijk hetzelfde wat ik doe bij rode biet.

Na een week ongeveer bekijk ik het spul, en blijkt dat de potten lekken. Het vocht is licht melkachtig. Deksels bol.

Als ik een deksel eraf haal, bruist het vocht . Na een paar dagen idem. Geproeft. Niet onaardig,maar te zout.

Hele handel in de ijskast geparkeerd. Vandaag, ruim 3 weken na het inleggen heb ik alles eruit gehaald.

De augurken zijn zachter dan ik lekker vind, te zuur en te zout. Jammer maar dit gaat in de gftbak.

Samenvattend: jammer, maar helaas. Binnenkort opnieuw proberen. In ieder geval de zuurkool.

Geplaatst:

Vraagje: met inruimen van de nieuwe opbergkasten suppengewürz uit 2021 ‘gevonden’

1d9848acb9dbbad9c2facd42afef7c04.jpg

Ziet er wat donkerder uit dan 2022, maar ruik verder niks geks. Kan ik er op vertrouwen dat het goed gaat of toch niet de gok nemen?

• Like 1
Geplaatst:
Op 1-9-2023 om 16:05, Mellie zei:

Kan ik er op vertrouwen

Het ziet er een beetje zompig uit, of hoort dat zo? Ik dacht dat het een droge bereiding was.

ik heb jam gemaakt van de kumquat vruchten uit eigen struikje! Heerlijk, zie jamtopic.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Het ziet er een beetje zompig uit, of hoort dat zo? Ik dacht dat het een droge bereiding was.

Het is idd wat nattig, maar dat blijft het bij mij altijd wel een beetje. Ik knijp zo veel mogelijk vocht er uit, maar blijft altijd wel iets. Maar vind de kleur toch te donker dus heb me er niet aan gewaagd uiteindelijk. Ik heb genoeg en anders maak ik wel wat over een maand of 3.

Lekker bezig Appeltje, die qumquats van jou blijven maar geven!
  • Like 1
Geplaatst:

Druivensap. 

De druiven van een vriendin gekregen, een groot gedeelte gaat ook naar de vriendin toe! 😊😉

en twee kleine flesjes chilisaus. Smaak is goed. Maar de stukjes peper en de pitjes zitten bovenin de flesjes. En niet onderin dus. Kan ik niet zo goed tegen….🤪

IMG_0351.thumb.jpeg.361c4164c451de466b37b8af694974c3.jpeg

IMG_0350.thumb.jpeg.edc487924b479526c2cd656b1a890b46.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

2e keer jam gemaakt. Kreeg gisteren een zak met ingevroren aardbeien, die waren over van de dag ervoor van een feestje. Thuis de kroontjes er af gehaald, was het 810 gram, heb er nog 2 nashi peren, 4 halve vijgen (andere helft had ik opgegeten) en 2 trosjes druiven bij gedaan, kwam het op 1249 gram. Met 750 gram geleisuiker even een nachtje in de koelkast, want het was al laat.
Vanochtend jam gemaakt en 4 potten uitgekookt.
Er was wat over gebleven, met de lunch 3 boterhammen met versgemaakte jam gegeten, smaak was goed maar nog wel erg vloeibaar, net als de eerste keer met de rabarber (toen 1:1 met geleisuiker, of was dat toen nog gewone suiker?)

• Like 3
Geplaatst:

Tomatensaus aan het maken. 4 x 6 kg tomaten gekocht. Ik vind ze wel erg tegenvallen, maar gelukkig heb ik ook eigen tomaten nog en lekkere kruiden. Ik maak ze alleen met knof, ui en Italiaanse kruiden. Ik heb de basilicum rücksichtslos gesnoeid aangezien het toch allemaal ten einde loopt. Heerlijk zo vol met bossen basilicum. De rode blijft ook rood ondanks al dat gepruttel in de pan. Wist ik niet.

• Like 2
Geplaatst:

Kweeperenprut en een liter kookvocht. 

Nu nog bedenken wat ik van de prut ga maken. Het kookvocht ga ik wat inkoken en siroop of gelei van maken. Over de prut twijfel ik nog. Membranillo of toch gewoon beetje opkoken met suiker en jam van maken. Maar wij eten eigenlijk nooit jam.

IMG_20230923_152927_9152.thumb.jpg.360a3b03f39fadc36cf325eb876afed8.jpg

• Like 2
Geplaatst:

3 potjes (namaak-)peppadews! Ik verkijk me er elke keer weer op waar die in passen qua potmaat. Omdat ze hol zijn en ik ze wat zachter maak door even mee te koken blijft er altijd veel ruimte over in de pot en gaat er dus ook veel suiker+azijn bij in. De pot kan iig kleiner dan je denkt! (hopelijk lees ik dit weer voordat ik er nog weer wat in kan maken :lol: )

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren mocht ik dus de druivenstruik van een buurvrouw hierachter leegoogsten. Kwam meer af dan verwacht. Dus mij eerst ongans gegeten aan de mooie trossen.

Vervolgens alle druifjes (van die kleintjes met 1 pit erin) losgemaakt. Zaten diverse slakjes tussen, allemaal van die platte ronde. Dus wilde deze niet meekoken.

Vandaag de boel in de stoomsappan. En dat leverde bijna 3 liter sap op.

Doe zelf eerst een laagje suiker in de schone wijnfles en tap er dan het hete sap in, tussendoor even schudden om de suiker te vermengen. En dan zo'n weckdopje erop.

Is tot nog toe altijd goed gegaan met de appelsap en bessensap.

En had van de week de madamme Jeannetjes tot een sausje vermaald. Maar wilde deze nog verhitten voordat ik ze in potjes zou doen. Tot die tijd stond het prutje in de koelkast.

Vandaag is het in de potjes belandt. Drie van die mini potjes en 3 ansjovis formaat potjes. Lekker heet, puur en aromatisch fruitig.

aangepast door Erny
  • Like 3
Geplaatst:

Rode biet, het is het zeggen mijn vrouw heeft ze ingemaakt, ikzelf heb er gedroogd en poeder van gemaakt. Ik had gehoord op podcast moestuinadvies dat je dit o.a. kan gebruiken als je tomaten inmaakt van gemengde kleur om toch een mooie rode kleur te  krijgen en mijn interesse was gewekt.  Dat wil ik zelf volgend jaar wel eens proberen 😁.

image.thumb.jpeg.6d1a14bb4dafc6047735e75c9de7e657.jpegimage.thumb.jpeg.07a56870a2a111321b443b991719ddb1.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

O bijzonder, rode biet poeder nog nooit van gehoord. 
De gekregen kweeperen verwerkt tot 6 kleine potjes kweeperengelei, die werd vanzelf rood na een dagje in de slowcooker.

9F358131-835C-42C2-A01B-4828CE161E9E.jpeg

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...