woldistel Geplaatst: 27 augustus 2023 Geplaatst: 27 augustus 2023 Chilipoeder van pepers diversen. Ik oogst zo her en der een rijpe of onrijpe peper, snij hem open en leg hem op de algemene peper tray van de Stöckli. Wanneer alle pepers droog zijn kwak ik ze in de koffiemaler. Maar er zit dus vanalles in, rijpe en onrijpe Buena mulatta, Himo togarashi, Exploding embers, Vampire en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat er nu in het potje zit gloeit in ieder geval nog een half uurtje na 🥵🌶️ Als het seizoen straks is afgelopen wil ik ook nog een algemene onrijpe groene peper poeder maken. 2 Quote
Amrutten Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 Nou even helemaal niks. Mijn zuurkoolpot ‘doet het niet’. Is natuurlijk onzin, maar toch. 14 dagen geleden witte kool, 1200 gr. met 17 gr. zout, gekneed etc.,etc. In pot, koolblad erop, stenen erop, ondergeduwd, deksel, waterslot. Geen enkele bubbel, nada. Tussendoor gechecked of de boel niet aan het schimmelen was. Het zag er goed uit, maar er gebeurde niks. Behalve dat het waterslot de laatste week enkele keren leeg was. Vanmorgen heb ik de hele boel leeggemaakt. Geproefd. Zurig, neutraal, kool nog redelijk rauw. Ik kan me niet voorstellen dat ik langer had moeten wachten ? Of toch ? Volgende probeersel: Ingelegde augurken. Dus niet fermenteren. Azijn,water suiker,kruiden mengsel gemaakt, volgens zakje ! Augurken hebben 24 uur in zout water gestaan. Vocht opgekookt, augurken in pot, vocht erbij, dichtdraaien. Eigenlijk hetzelfde wat ik doe bij rode biet. Na een week ongeveer bekijk ik het spul, en blijkt dat de potten lekken. Het vocht is licht melkachtig. Deksels bol. Als ik een deksel eraf haal, bruist het vocht . Na een paar dagen idem. Geproeft. Niet onaardig,maar te zout. Hele handel in de ijskast geparkeerd. Vandaag, ruim 3 weken na het inleggen heb ik alles eruit gehaald. De augurken zijn zachter dan ik lekker vind, te zuur en te zout. Jammer maar dit gaat in de gftbak. Samenvattend: jammer, maar helaas. Binnenkort opnieuw proberen. In ieder geval de zuurkool. Quote
Mellie Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 Balen van je moeite…. Zo vervelend altijd en zeker ook als er geen aanwijsbare reden voor is. Heel klote. Quote
Mellie Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 Vraagje: met inruimen van de nieuwe opbergkasten suppengewürz uit 2021 ‘gevonden’Ziet er wat donkerder uit dan 2022, maar ruik verder niks geks. Kan ik er op vertrouwen dat het goed gaat of toch niet de gok nemen? 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Veel potten zuurkool staan er nu om te fermenteren.zal ik plezier van hebben komende winter. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Op 1-9-2023 om 16:05, Mellie zei: Kan ik er op vertrouwen Het ziet er een beetje zompig uit, of hoort dat zo? Ik dacht dat het een droge bereiding was. ik heb jam gemaakt van de kumquat vruchten uit eigen struikje! Heerlijk, zie jamtopic. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Het ziet er een beetje zompig uit, of hoort dat zo? Ik dacht dat het een droge bereiding was. Het is idd wat nattig, maar dat blijft het bij mij altijd wel een beetje. Ik knijp zo veel mogelijk vocht er uit, maar blijft altijd wel iets. Maar vind de kleur toch te donker dus heb me er niet aan gewaagd uiteindelijk. Ik heb genoeg en anders maak ik wel wat over een maand of 3. Lekker bezig Appeltje, die qumquats van jou blijven maar geven! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 september 2023 Auteur Geplaatst: 7 september 2023 KLIK! flessen passata en potjes pepertjes op zoetzuur PLOP! 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 10 september 2023 Geplaatst: 10 september 2023 Druivensap en sambal! Oohh…en die druivensap is zooooo lekker! Happy Jo! 5 Quote
HuubvG Geplaatst: 10 september 2023 Geplaatst: 10 september 2023 Mooi ingemaakt, zo vlijtige huisvlijt @jootje en anderen! Ik heb vandaag in de tuin druivensap gemaakt, maar niet ingemaakt (te lui), vandaar dat ik het in het betreffende topic geplaatst heb. Quote
jootje Geplaatst: 10 september 2023 Geplaatst: 10 september 2023 Ik zag het Huub, lekker druivensap maar dan rood! 😊👍🏻🍇 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2023 Auteur Geplaatst: 16 september 2023 15 liter druivensap (druiven van hier en druiven van mijn ouders, dus zij krijgen de helft) En weer wat kleurrijke pepertjes! 7 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 Druivensap. De druiven van een vriendin gekregen, een groot gedeelte gaat ook naar de vriendin toe! 😊😉 en twee kleine flesjes chilisaus. Smaak is goed. Maar de stukjes peper en de pitjes zitten bovenin de flesjes. En niet onderin dus. Kan ik niet zo goed tegen….🤪 5 Quote
acpronk Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 2e keer jam gemaakt. Kreeg gisteren een zak met ingevroren aardbeien, die waren over van de dag ervoor van een feestje. Thuis de kroontjes er af gehaald, was het 810 gram, heb er nog 2 nashi peren, 4 halve vijgen (andere helft had ik opgegeten) en 2 trosjes druiven bij gedaan, kwam het op 1249 gram. Met 750 gram geleisuiker even een nachtje in de koelkast, want het was al laat.Vanochtend jam gemaakt en 4 potten uitgekookt.Er was wat over gebleven, met de lunch 3 boterhammen met versgemaakte jam gegeten, smaak was goed maar nog wel erg vloeibaar, net als de eerste keer met de rabarber (toen 1:1 met geleisuiker, of was dat toen nog gewone suiker?) 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 23 september 2023 Geplaatst: 23 september 2023 Tomatensaus aan het maken. 4 x 6 kg tomaten gekocht. Ik vind ze wel erg tegenvallen, maar gelukkig heb ik ook eigen tomaten nog en lekkere kruiden. Ik maak ze alleen met knof, ui en Italiaanse kruiden. Ik heb de basilicum rücksichtslos gesnoeid aangezien het toch allemaal ten einde loopt. Heerlijk zo vol met bossen basilicum. De rode blijft ook rood ondanks al dat gepruttel in de pan. Wist ik niet. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 23 september 2023 Geplaatst: 23 september 2023 Kweeperenprut en een liter kookvocht. Nu nog bedenken wat ik van de prut ga maken. Het kookvocht ga ik wat inkoken en siroop of gelei van maken. Over de prut twijfel ik nog. Membranillo of toch gewoon beetje opkoken met suiker en jam van maken. Maar wij eten eigenlijk nooit jam. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 23 september 2023 Geplaatst: 23 september 2023 nog wel erg vloeibaar, Net even gekeken, maar het lijkt wel stukjes fruit in suikerwater, zo vloeibaar. Niet geproefd, deksel staat nog vacuüm. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 19 potten geworden. 1 al weggegeven 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2023 Auteur Geplaatst: 25 september 2023 3 potjes (namaak-)peppadews! Ik verkijk me er elke keer weer op waar die in passen qua potmaat. Omdat ze hol zijn en ik ze wat zachter maak door even mee te koken blijft er altijd veel ruimte over in de pot en gaat er dus ook veel suiker+azijn bij in. De pot kan iig kleiner dan je denkt! (hopelijk lees ik dit weer voordat ik er nog weer wat in kan maken ) 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
annaelizabeth Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 Wijnzuurkool. Spannend om voor het eerst witte wijn te gebruiken ipv Kanne's brooddrank als starter. Elke keer weer verwonderlijk hoe de zaak slinkt: 1,5 kilo fijn gesneden spitskool in 4 potjes. 3 Quote
Erny Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 (aangepast) Gisteren mocht ik dus de druivenstruik van een buurvrouw hierachter leegoogsten. Kwam meer af dan verwacht. Dus mij eerst ongans gegeten aan de mooie trossen. Vervolgens alle druifjes (van die kleintjes met 1 pit erin) losgemaakt. Zaten diverse slakjes tussen, allemaal van die platte ronde. Dus wilde deze niet meekoken. Vandaag de boel in de stoomsappan. En dat leverde bijna 3 liter sap op. Doe zelf eerst een laagje suiker in de schone wijnfles en tap er dan het hete sap in, tussendoor even schudden om de suiker te vermengen. En dan zo'n weckdopje erop. Is tot nog toe altijd goed gegaan met de appelsap en bessensap. En had van de week de madamme Jeannetjes tot een sausje vermaald. Maar wilde deze nog verhitten voordat ik ze in potjes zou doen. Tot die tijd stond het prutje in de koelkast. Vandaag is het in de potjes belandt. Drie van die mini potjes en 3 ansjovis formaat potjes. Lekker heet, puur en aromatisch fruitig. 25 september 2023 aangepast door Erny 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 28 september 2023 Geplaatst: 28 september 2023 Gister 5 potten frambozen jam gemaakt. Vandaag 5 potten met appel, kweeperen en sinasappel jam gemaakt die smaakt nu dus echt al fantastische 🫡😇 3 Quote
redzebra Geplaatst: 1 oktober 2023 Geplaatst: 1 oktober 2023 Rode biet, het is het zeggen mijn vrouw heeft ze ingemaakt, ikzelf heb er gedroogd en poeder van gemaakt. Ik had gehoord op podcast moestuinadvies dat je dit o.a. kan gebruiken als je tomaten inmaakt van gemengde kleur om toch een mooie rode kleur te krijgen en mijn interesse was gewekt. Dat wil ik zelf volgend jaar wel eens proberen 😁. 5 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2023 Geplaatst: 1 oktober 2023 O bijzonder, rode biet poeder nog nooit van gehoord. De gekregen kweeperen verwerkt tot 6 kleine potjes kweeperengelei, die werd vanzelf rood na een dagje in de slowcooker. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.