Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Aha! Ik had aangenomen dat het in mayo slechter houdbaar is. Vandaar dat ik het nergens doorheen heb geroerd. Als het eenmaal is gehakt, is het doorroeren natuurlijk appeltje eitje. Maar kan dus ook alvast een potje klaar hebben liggen.

Nee, gekke Mel, het fijne is dat het juist ín de mayo zijn smaak behoudt én lang houdbaar is.

Dan kun je de Mierikswortel dus oogsten als ie het sterkst van smaak is (na de zomer) en dan genoeg potjes mayo mengen voor het hele jaar.

Ondertussen heb ik een potje met vorige week ingemaakte Radijs opengemaakt en getest en het is HEERLIJK bevonden.

Dus bij deze:

Uit "De magische stokjes van een Chinese uit Lyon" - Gabrielle Keng-Peralta

Salade van gemarineerde radijs

(Recept is voor marineren en dan gelijk gebruiken bij de maaltijd maar ik dacht dat ik het ook wel kon toepassen om het in potjes in te maken, en in plaats van de radijsjes te pletten heb ik ze gewoon in stukjes gesneden.)

Voor 2 personen:

- 1 bosje radijs

- 1 teentje knoflook

- 3 el kristalsuiker

- 3 el azijn

- 4 el sojasaus

- 2 tl sesamolie

- 2 tl zonnebloemolie

- zout

Verwijder de steeltjes van de radijzen en houd ze even onder de koude kraan. Laat ze uitlekkten in een vergiet. Snijd de knoflook in kleine stukjes.

Maak de marinade in een slakom: meng eerst het zout, de suiker en azijn. Roer goed zodat de suiker oplost. Schenk de sojasaus en twee soorten olie erbij. Proef of je nog azijn of suiker naar smaak wilt toevoegen. Schenk er dan een glaasje water bij.

Leg een radijs op een snijplank en plet hem met een zwaar en plat voorwerp. Plet de radijzen één voor één en leg ze in de marinade. Laat ze 20 - 30 minuten marineren en dien ze op.

Variatie: recept ook toe te passen met komkommer, wortels, bloemkool en andere rauwe groentes.

Varieer marinade door er een uitje, vers pepertje, sjalotjes, peterselie, koriander of bieslook aan toe te voegen.

===============================================================

Geplaatst:

@Erny, jouw recept ga ik ook proberen. Lijkt me heel lekker, bedankt voor het delen.

Ik heb vandaag nog meer knoflookpasta gemaakt. Is me nu al erg goed bevallen. Had 1 vol Olvarit potje (250 ml), maar die was al half leeg.

Heb er olijven mee gemarineerd, superlekker met pepermunt en peterselie!, en had het behoorlijk royaal door de soep gedaan. Vandaag nog 1 potje gemaakt. Nu heb ik alleen nog een paar tenen olifantenknoflook in de grond staan. De rest is geoogst. Dat loof is net een prei, dus daar zou wel flink wat pasta mee gemaakt kunnen worden.

Geplaatst:
Ik heb de knoflookpasta die hier ergens was gepost, gemaakt. Knoflookprut werd het genoemd. Onsmakelijke naam, maar lekker prutje

Ik zocht het recept maar kan het niet vinden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Appelvrouw

Appeltje eitje. Het loof van de knof fijnmalen en olijfolie erbij doen. Meer of minder naar gelang je het smeuïger wilt hebben. Ik bewaar het in de koelkast en heb er half olijf- half zonnebloemolie bij gedaan. Anders slaat het zo wit uit.

Geplaatst:

Ik heb alleen het loof gedaan.

Het gaat rap met het spul, want het heeft een fijne -lees zeer aanwezige!!- knoflooksmaak, zonder stukken knoflook in bv je olijven wat ik nooit zo fijn vind. Het geeft ook direct een gemarineerde smaak, omdat de hele boel zo intens van smaak is.

Edit: ik kom uit de tuin de keuken ingelopen, en het ruikt hier zo hevig naar knoflook! Poeh hee, het potje is even open geweest om er 2 lepels uit te scoopen

Heb dan ook zojuist nóg meer olijven gemarineerd in het spul. De grote pot met gedroogde rozemarijn en pepermunt bij dr pasta, de kleine pot alleen met gedroogde pepermunt en de knoflookpasta.

4a4a5ab7b1c0d2786fbd5d5dea7313ff.jpg

Geplaatst:

Tien potten rode bessen jam.

In rode bessen zit ruim voldoende pectine, daar heb je echt geen geleisuiker voor nodig. Gewone kristalsuiker volstaat. Hier het restpotje op zijn kant (na afkoelen, nu bij kamertemperatuur):

2019061608005053611560665052.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Lekker Henk. Ik gebruik wel geleisuiker voor de bessen omdat ik dan niet langer dan 1 minuut hoef te koken en ik vind 500 gram suiker op 1250 gr fruit net een lekkere smaak geven. Dat kun je ook zonder pectine doen natuurlijk maar dan wel langer koken.

Mellie bij het marineren vd olijven heb je dan zo te zien ook nog een deel van het vocht waar de olijven inzitten erbij gedaan?

Geplaatst:

net een poging gedaan om weer eens jam te maken (laatste maal zeker 25 jaar geleden )

750 gram licht zure kersen (Spaanse kersen volgens medetuinder) met 750 gram geleisuiker

prima gelukt, behalve de smaak, mierenzoet

de volgende keer denk ik maar geleisuiker speciaal gebruiken

of heeft iemand een andere tip?

IMG-20190623-WA001179711561325213.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hier is het weck seizoen ook begonnen.

Eerder al 3 flessen vlierbloesem gemaakt.

Vandaag

1 fles aardbei siroop

1 fles bosvruchten siroo

Volgende de methode hier op het forum. Ik kan mijn kaasdoek nergens ophangen. Dus toch uitgeknepen. Ging natuurlijk weer fout. Bah bah hele keuken zat onder. Ik trouwens ook. Wat een geklieder is dat zeg.

En frambozen en aardbei jam. Die beide in kleine potjes. Jop eet dat eigenlijk alleen op de pannenkoek. En dan zijn die mini potjes ideaal. 2019062419534935151561399001.jpg

2019062419531232401561399018.jpg

Geplaatst:

e7102137276d0852bc4242bf7533ec13.jpg

Nog maar een x knoflookpasta. Dit recept is een blijvertje. Ik heb nog een paar olifantenknoflook in de grond zitten waarmee ik pasta zou kunnen maken. Edit: met wilde knoffel moet dit ook wel lukken lijkt me. Wordt vervolgd.

Nog 5 liter vlierbloesemlimonadesiroop gemaakt. De laatste van het jaar. Al veel bessen aan het groeien.

Geplaatst:

Voor het eerst in m’n leven jam gemaakt

Na werkelijk bijna alleen maar verschillende manieren van jam maken te hebben gelezen, erg frustrerend, heb ik het maar zo gedaan:

1 kg pectine suiker

1,1 kg aardbeien

Op internet staat vaak dus 1 kg aardbeien en dan 900 gram pectinesuiker, maar er zit een kg in een pak en waarom zou je 100 gram overhouden?

Aardbeien in pan flikkeren, in stukjes doen en opzetten tot t kookt, dan pectine suiker erbij, en het kookte ongeveer 30 min tot dat het dik genoeg was.

Jampotten in kokend water en daar de jam ingedaan.

FDFE386C-DF43-4097-BE3A-C8DA2DD5112248841561919531.jpeg

Owja, nog een tip: jampotten van 350 ml zijn wat groot voor jam... ik snap nu waarom er zoveel rond de 250 ml zijn...

Geplaatst:

@Saalk hoe is de jam geworden?

Over de verschillende manieren van jam moet je je niks aantrekken hoor! Als het maar werkt. In Turkije maken ze met klein fruit ook anders jam dan hier. Geen stress zou ik zeggen!

100 gr suiker overhouden is niet zo’n punt. Suiker bederft niet en komt uiteindelijk toch wel op. Zelf vind ik minder suiker in de jam lekkerder. Dan proef je meer fruit. In het ideale geval zit er bij mij 700 gr suiker op 1 kilo fruit in. Maar dat is afhankelijk van de fruitsoort. Soms ontkom je er niet aan met zure soorten.

Geplaatst:

Mmmm! Jam!

Hier nog niet aan het jammen.

Wel de siroop gemaakt. Van aalbessen, wat kruisbessen en wat jostabessen. Ah en een hand zwarte zomerframbozen. Uiteindelijk 3,5 liter sap, dikke 4,5 kg suiker erbij. Ik heb wel wat water toegevoegd ook anders wordt het gelei. In aalbessen zit zoveel pectine!

Daarna gloeiend heet in flessen. Dit is zoooo lekker inderdaad!

Het uitlekken doe ik door eerst een doek in een vergiet te leggen, die boven een grote pan hangt en daar dus het opgekookte fruit doorheen te gieten. Na even zo uitlekken knoop ik de doek kruiselings bijeen en dan onder de bovenste knoop een touwtje doorhalen en dan ophangen aan de knop van een keukenkastje boven het aanrecht. Grote pan eronder en klaar. (Wel goed vastknopen hoor. Want als dat onverwacht ‘plons’ zegt, is het schrobben geblazen!)

Jam ga ik volgende week maken, als ik meer frambozen heb en wat Japanse wijnbessen enzo. Ik had geen zin om alle aalbessen te rissen en bij frambozen etc hoeft dat niet

Heb wel de uitgelekte smurrie in de vriezer gegooid. Ik denk dat ik het toe ga voegen aan mijn sappan als ik ga ontsappen. Appel/aalbessensap. Ofzo.

Of misschien kook ik er wat van mee in mijn frambozenjam, maar dan in een kaasdoek, opdat ik nog wat pectine uit ze kan peuteren. Enfin. Als het een succes wordt, meld ik dat zeker

Vandaag de eerste 12 potjes pizzasaus ingemaakt. Veel tomaten, ongeveer een vijfde aan paprika’s, viertal milde pepers, solo bolletje knof, twee handjes aan van allerlei tuinkruiden en wat doorgeschoten uien (de ui en het blad, niet de bloem, de randjes zijn vervelend hard van die stengel)

Smaakt super de super. Al is de kleur een beetje drabbig. Das dan weer het nadeel van een groot scala aan leuke kleuren tomaten. Volgend jaar zet ik meer rooien hoor. Is toch mooier.

1b653ac058c10c6b053036147c77a08a.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Charly Nu al pastasaus?! Ongelofelijk! Ik heb 3 tomaten uit de kas. Ok, 4, maar nr 4 was een cherry en telt niet echt.

Motormuis: dat is is voordeel van tuinieren in warme oorden! Mijn ouders komen momenteel ook om in de abrikozen. Gedroogde abrikozen zijn ook heel lekker trouwens, mocht je wat anders willen dan alleen jam. Ik zag trouwens van de week een jam van framboos abrikoos, ook lekker om te mixen!

Goed bezig allemaal

Geplaatst:

Jam..hèhè de eerste van het jaar. Rode kruisbessenconfiture met wat frambozen en tayberrie en gele kruisbessenmarmelade met vanillemerg, natuurlijk uit een stokje.BB9316EA-B155-458C-8D43-E11D4AA6B5BE73221562619755.jpeg

Geplaatst:

Zilveruitjes! Erg leuk, maar kanonne wat een werk voor twee en een half klein potje! Eens maar niet weer, maa ziet er wel leuk uit toch?

Enne....limoncello....ziet er goed uit he? kleine flesjes om uit te delen! image67781563007573.jpegimage36121563007569.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...