Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

het grote miskopen topic

Featured Replies

Geplaatst:

Grote miskopen topic

Het gebeurd denk ik iedereen wel eens….een miskoop

Niet leuk om toe te geven maar je kan andere er voor behoeden

Ik zal de spits afbijten met een nieuwe wasmachine:

Zanussi LINDO300 ZWF81463WH

zanusi68321470740843.jpg

Zo goed mogelijk alle mogelijkheden bekeken. Op de site van zanussi zelf een lijst vol met de belangrijkste voordelen, maar een belangrijk nadeel noemen ze hier niet, daar moet je zelf maar achterkomen: geen uitneembaar filter om zelf vuil te verwijderen en verstoppingen te voorkomen!

1 jaar oud en verstopt! Dus dan moet de monteur langskomen om het filter te reinigen.

De machine heeft 2 jaar garantie dus dan hoef ik de monteur niet te betalen….maar daarna??

Woensdag eerst de monteur maar afwachten waat hij te zeggen heeft over deze machine en hoe vaak het euvel voorkomt…maar ik heb er geen goed gevoel meer bij

Gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ba-len!

Maar ga er maar met je neus bovenop staan, dan kun je het volgende keer zelf

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Inderdaad, zelf goed opletten hoe de monteur het doet, dan kun je dat straks zelf ook.

Mijn grootste miskoop is alweer van jaren geleden.

Een stofzuiger die krachtig genoeg was om ook de hondenharen eenvoudig weg te zuigen. Onze eenvoudige en goedkope stofzuiger had bij de verhuizing de geest gegeven, vandaar. De keus viel op een duur model van Dyson, speciaal voor mensen met huisdieren. Kortom, dat moest het wel zijn. Snel getest op een simpel tapijt en meegenomen. God, wat een flutding is het. De eerste de beste stofzuiger die je in een electronicazaak haalt presteert veel beter dan onze dure Dyson (kostte destijds 500 euro).

Kortom, nooit meer een Dyson voor ons, een gewoon goedkoop model werkt veel beter.

Onze oplossing was het kopen van een nieuwe, goedkope stofzuiger die wel doet waarvoor het ooit is gemaakt.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Alvorens een mogelijke miskoop te doen!!!

Heeft iemand ondervinding met de "Rootrainer" van bvb Vreeken?

Op Amazon.de zag ik in de recenties dat dat spul flinterdun zou zijn en daardoor heel fragiel, mogelijks maar eenmaal te gebruiken.

Maar voor die prijs zou dat jarenlang moeten meegaan anders worden de plantjes peperduur.

rootrainer61591473160774.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hoi Willy,

Omdat ik het niet kende, heb ik even wat nader gekeken.

Hier vind je de website van de Engelse fabrikant met verschillende modellen.

http://rootrainers.co.uk/rootrainers/

Vreeken (en ook enkele andere Nederlandse websites met veel vriendelijker prijzen....) hebben bepaalde versies uit de collectie.... Je kunt door foto's en maten te vergelijken dan goed zien wat precies waar te koop is.

Aan de hand van het reclame-filmpje, waar ermee gewerkt wordt, kun je redelijk goed inschatten hoe stevig en degelijk dit spul is, lijkt me.

Wat er op Ebay e.d. verkocht wordt kan de originele, maar ook een namaak zijn....

Zelf gebruik(te) ik dit soort diepe trays, die ik kocht bij: https://www.seedo.nl/

bomentray20hoog20202820gaats75891473164995.jpg

bomentray20hoog2040204520gaats88581422732959.jpg

Die werken op dezelfde manier....en dat er zich goede wortels vormen in zo een diepe pot, dat klopt wel. Ben er toch niet super tevreden over. Ze zijn WEL heel stevig en zeker enkele jaren opnieuw te gebruiken. Dat ik ze in stukken moest snijden om ze beter te kunnen hanteren en in passende bakken te kunnen plaatsen, prima. Je kunt veel kwijt op een klein oppervlak...maar om daarna de boompjes en struiken goed uit de diepe potten te krijgen, zonder te veel wortelbeschadiging, is een gedoe...ik gebruik een net passend stokje en je hoopt maar iedere keer dat de kluit er in zijn geheel uitschuift. Ook is de inhoud van de diepe potjes vrij/te klein...eigenlijk groeien de planten er vrij snel uit ...is na een paar weken tot maanden verpotten noodzakelijk, en wordt het steeds opletten en niet-vergeten om te zorgen dat ze steeds voldoende voedsel en water hebben.

Het er uit krijgen zal bij die roottrainers veel makkelijker zijn, maar de beperkingen van een kleine wortelruimte waarvan de fabrikant zegt dat planten er erg lang in kunnen blijven is echt te optimistisch.

Ik geef zelf de voorkeur aan losse potten, wat groter en dan voor fruit, bomen, struiken e.d. vooral de wat diepere. Meer werk, kost meer grond...maar ook wel handiger...zeker omdat ik niet alles dagelijks kan inspecteren en verzorgen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Een handig raspje voor kaaskontjes. Dacht ik. Maar de gaatjes zijn veel te klein

Nu is het een rasp voor muskaatnotenkontjes

DSCF566874351473165711.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
  • Auteur
Een handig raspje voor kaaskontjes. Dacht ik. Maar de gaatjes zijn veel te klein

kaasrasp51261473167212.jpg

deze gaat bij ons al meer dat 20 jaar mee!

3 verschillende maalstukken: fijn, grof en plakjes

wordt zeer regelmatig gebruikt, met name voor kaas

als deze kapot gaat wordt hij direct voor eenzelfde vervangen

geen miskoop dus

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Alvorens een mogelijke miskoop te doen!!!

Heeft iemand ondervinding met de "Rootrainer" van bvb Vreeken?

ja, medetuinder gebruikt ze voor de lathyrus, handig door het openklappen en goed

ze gaan idd gauw stuk dus een diepe tray is veel goedkoper

aangepast door Gast

Geplaatst:

een stoomkoker van braun, waardeloos...3 bakken en alleen de onderste wordt goed gaar

de timer was na garantie+1 dag stuk (lijkt wel of er een garantietimer op zat )

Geplaatst:

RobO, bedankt voor uw antwoord.

Die recenties uit Amazon lijken dus wel te kloppen.

Ik ga mijn portemonnee dicht houden en dat niet kopen, is blijkbaar het geld niet waard.

Merci

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
deze gaat bij ons al meer dat 20 jaar mee

Ja, die heb ik ook gehad, maar die vind ik veel te slap voor bijvoorbeeld oude kaas. Dan moet je bijna helemaal aan het eind knijpen, want de plastic as buigt door. En dus kwam dat slingertje steeds tegen je (mijn) vingers aan. Rotding

Bedankt, maar intussen heb ik het ideale raspje al gevonden

(heb even geen foto).

P.S. ik koop uit principe geen spullen via internet die ik ook bij de plaatselijke middenstand kan krijgen. Ik wil mijn dorp graag leefbaar houden

Geplaatst:
  • Auteur

P.S. ik koop uit principe geen spullen via internet die ik ook bij de plaatselijke middenstand kan krijgen. Ik wil mijn dorp graag leefbaar houden

Ik ben zelf ook middenstander in het dorp hier en ik waardeer deze instelling, ik doe mijn boodschappen als het kan ook altijd in eigen dorp.

ik had snel even een plaatje nodig van mijn kaas-rasp vandaar....

apart trouwens dat ik er zo tevreden over ben e jij niet

gr Adriaan

Geplaatst:

Ik heb ook een recente miskoop: de tuinpadmal.

straight-mold.jpg

Ik had hem gekocht om, jawel, een tuinpad mee te maken en op de foto's lijkt het zo makkelijk. Nou moet ik zeggen, ik heb eerst het stukje (vaste) tegels op beton voor mijn deur ermee bedekt, dus op een vaste harde ondergrond, en dat ging prima, zij het heel traag, want met drogen en alles kan je misschien op 1 dag 3 x dat ding gebruiken. En erop staan/lopen zoals op die foto, daar gaat minstens 24 uur overheen.

In elk geval, pas toen ik aan het paadje begon kwam ik erachter dat het geen 'geheel' is wat je neerlegt, maar allemaal losse steentjes. Nou, ik kan best een paadje leggen, maar niet met losse stenen met een cm tussenruimte. Zo recht als op de foto's is echt alleen mogelijk op een beton- of cementvloer. Op zand wordt het helemaal niks.

Ik heb nou een tuinpad van houtsnippers. Ook mooi.

Geplaatst:

Eerst een betonnen ondergrond maken teveel werk of teveel specie nodig?

Je kunt hem nog gebruiken als wanddecoratie, inkleuren al la Mondriaan.

Geplaatst:
:D Eerst een betonnen ondergrond maken teveel werk of teveel specie nodig?

Nou, meer van een tikkie overdone voor een tuinpaadje.

Je kunt hem nog gebruiken als wanddecoratie, inkleuren al la Mondriaan.

Haha, ja dat kan ook nog. Maar ik denk dat ik hem gewoon achterin de schuur gooi, wie weet wanneer hij nog van pas komt. (Als die schuur onder invloed van de klimaatverandering onder water komt te staan kan ik bovenop die betonnen vloer toch wel een strak vloertje leggen. )

Geplaatst:

Ik gebruik al sinds decennia dit molentje van metaal (de mijne ziet er een stuk ouder en doorleefder en roestiger uit trouwens )...

Raspmolen79541473267264.jpg

Doordat deze niet van plastic is kun je behoorlijk wat kracht uitoefenen om ook de laatste korstjes geraspt te krijgen.

Dacht 'm ooit te vervangen voor zo'n flashy plastic exemplaar in een hip kleurtje maar die is al snel achter in de kast belandt, die beviel totaal niet. Kon je niet genoeg kracht mee zetten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Onlangs bestelde ik kamille van Hooy, voor de thee.

Er waren meerdere soorten en ik bestelde zonder erover na te denken 'gemalen'.

Maar je hebt gemalen en gemalen: deze bleek compleet verpulverd

Intussen ben ik er achter dat je die gebruikt om crèmes en zeep enzo van te maken.

Weer wat geleerd

• 2 jaar later...
Geplaatst:

Deze week gered door seizoen van een miskoop ? Deze week naar ah geweest (ik wissel nogal eens af van winkel omdat allen wel specifieke zaken hebben ) en ja bij de verse ui sjalot en look stond zwarte knoflook . Deze kende ik niet de wit, roze en paars ja maar zwarte ? Stonden bij de verse producten in een doosje . Eens proberen te telen ? Maar het is eigenlijk al wat laat en we hebben eigenlijk al meer dan genoeg look staan . Dus maar gelaten voor de moeite .

Nu even opgezocht en het zijn behandelde witte lookbollen . Waarom staan deze dan bij verse producten ? Lookpoeder sta hier toch ook niet?

Geplaatst:

Zwarte knoflook zie ik bij meerdere supermarktketens bij de knoflook, uien en aardappels staan. Dat went wel. Geen van die producten zijn echt vers, trouwens; zowel knoflook, uien als aardappels ondergaan eerst een droogproces, waarna ze lang bewaard kunnen worden. Zwarte knoflook ondergaat een wat ingrijpender proces met die fermentatie, dat wel natuurlijk.

Ik zie bij de AH waar ik wel eens kom ook wel eens knoflook die wel vers is, maar dan ligt het elders, bij de écht verse producten.

Ik heb het zelf nooit gekocht trouwens, die zwarte knoflook. Ik zal het wel lekker vinden, maar knoflook naturel bevalt me prima, dan vind het jammer om daar een energieverslindend proces op los te laten.

Geplaatst:
  • Auteur

het leek zo een goede aanschaf (Nicer Dicer het basis model, wijkt iets af van voorbeeldfoto)

nicer-heel64031547296052.jpg

maar na het proberen om een halve ui aan dobbelsteentjes te maken:

dicer48521547296066.jpg

retour afzender gegaan en wel netjes mijn geld teruggekregen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.